Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Slachtoffer botst op moordenaar met verlof (https://forum.politics.be/showthread.php?t=205837)

Dutch_Strawberry 8 augustus 2014 00:30

Slachtoffer botst op moordenaar met verlof

'Allez Bolleken, gaat ge u gedragen, ja? Ge moogt er enen dag tussenuit! Maarre... zie wel da ge vanavond op tijd terug zijt voor 't eten, hé!!!'

Kan iemand me uitleggen waarvoor Justitie nog dient in dit land?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...t-verlof.dhtml

Xenophon 8 augustus 2014 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 7274145)
'Allez Bolleken, gaat ge u gedragen, ja? Ge moogt er enen dag tussenuit! Maarre... zie wel da ge vanavond op tijd terug zijt voor 't eten, hé!!!'

Kan iemand me uitleggen waarvoor Justitie nog dient in dit land?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...t-verlof.dhtml

De man is weer helemaal aangepast aan de maatschappij, zo blijkt toch wel.

Zijn straf is bijna voorbij, dus alles komt goed.

Dutch_Strawberry 8 augustus 2014 00:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7274154)

Jij vindt het dus normaal dat die kerel geen enkele vorm van verbod heeft gekregen om nog in de buurt van het slachtoffer en zijn woonplaats te komen? En dat hij gewoon er een dagje tussenuit mocht zonder ook maar één enkele vorm van controle? Voor 't zelfde geld vlucht die vent over de grens en horen we er nooit meer van.

IanVD 8 augustus 2014 01:04

Waarom hij één dag vrijkrijgt van de gevangenis is me al een raadsel. Wat is dan eigenlijk het nut van gevangenisstraffen :s

off-topic: weer zo'n typische HLN-titel, een slachtoffer van een moordenaar, die hem tegenkomt :roll:

Zeus 8 augustus 2014 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IanVD (Bericht 7274165)
Waarom hij één dag vrijkrijgt van de gevangenis is me al een raadsel.

Citaat:

17 MEI 2006. - Wet betreffende de externe rechtspositie van de veroordeelden tot een vrijheidsstraf en de aan het slachtoffer toegekende rechten in het raam van de strafuitvoeringsmodaliteiten.

HOOFDSTUK I. - De uitgaansvergunning.

Art. 4. § 1. De uitgaansvergunning laat de veroordeelde toe om de gevangenis te verlaten voor een bepaalde duur die niet langer mag zijn dan zestien uren.
§ 2. De uitgaansvergunningen kunnen op elk moment van de detentieperiode aan de veroordeelde worden toegekend om :
1° sociale, morele, juridische, familiale, opleidings- of professionele belangen te behartigen die zijn aanwezigheid buiten de gevangenis vereisen;
2° een medisch onderzoek of een medische behandeling buiten de gevangenis te ondergaan.
§ 3. Tijdens de twee jaren die de datum voorafgaan waarop de veroordeelde tot voorwaardelijke invrijheidstelling kan worden toegelaten, kunnen aan die veroordeelde uitgaansvergunningen worden toegekend om zijn sociale reïntegratie voor te bereiden. Deze uitgaansvergunningen kunnen met een bepaalde periodiciteit worden toegekend.
§ 4. De uitvoering van de vrijheidsstraf loopt voort tijdens de duur van de toegekende uitgaansvergunning.

Art. 5. De uitgaansvergunning wordt toegekend op voorwaarde dat :
1° de veroordeelde zich in de tijdsvoorwaarden bevindt bedoeld in artikel 4, §§ 2 en 3;
2° er in hoofde van de veroordeelde geen tegenaanwijzingen bestaan waaraan men niet tegemoet kan komen door het opleggen van bijzondere voorwaarden; deze tegenaanwijzingen hebben betrekking op het gevaar dat de veroordeelde zich aan de uitvoering van zijn straf zou onttrekken, op het risico dat hij tijdens de uitgaansvergunning ernstige strafbare feiten zou plegen of op het risico dat hij de slachtoffers zou verontrusten;
3° de veroordeelde instemt met de voorwaarden die aan de uitgaansvergunning kunnen worden verbonden krachtens artikel 11, § 3.

Xenophon 8 augustus 2014 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 7274160)
Jij vindt het dus normaal dat die kerel geen enkele vorm van verbod heeft gekregen om nog in de buurt van het slachtoffer en zijn woonplaats te komen? En dat hij gewoon er een dagje tussenuit mocht zonder ook maar één enkele vorm van controle? Voor 't zelfde geld vlucht die vent over de grens en horen we er nooit meer van.

Zulk een ontmoeting, de toevallige soort, is niet te vermijden.

wingin 9 augustus 2014 13:00

je kunt niet aan elk slachtoffer een zendertje plaatsen he. Als die moordenaar niet in Antwerpen mag komen bijvoorbeeld, maar hij gaat naar Brugge. En dat slachtoffer is toevallig in Brussel, ja... Kan niemand iets aan doen.

Maar die verlofdagen mogen eens ter discussie komen. Een gevangenisstraf moet uitgezeten worden, van begin tot eind, zonder verlof. Ze hebben er luxe genoeg, dat het geen straf meer is!

Dutch_Strawberry 9 augustus 2014 15:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door wingin (Bericht 7276098)
je kunt niet aan elk slachtoffer een zendertje plaatsen he. Als die moordenaar niet in Antwerpen mag komen bijvoorbeeld, maar hij gaat naar Brugge. En dat slachtoffer is toevallig in Brussel, ja... Kan niemand iets aan doen.

Maar die verlofdagen mogen eens ter discussie komen. Een gevangenisstraf moet uitgezeten worden, van begin tot eind, zonder verlof. Ze hebben er luxe genoeg, dat het geen straf meer is!

2! Volledig mee eens! Een gevangenisstraf in België lijkt verdorie wel 'n lachertje voor een doorwinterde crimineel! Maar wat betreft je eerste zin heb je ook wel 'n punt, denk ik.

Mambo 9 augustus 2014 23:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 7276393)
2! Volledig mee eens! Een gevangenisstraf in België lijkt verdorie wel 'n lachertje voor een doorwinterde crimineel! Maar wat betreft je eerste zin heb je ook wel 'n punt, denk ik.

Na 7 jaar zal je wel anders piepen.

Bad Attila 11 augustus 2014 08:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7277069)

Uit het Beveren-experiment is gebleken dat twee dagen al genoeg was. ;-)
En dan waren het nog niet eens echte gedetineerden.

Anna List 11 augustus 2014 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7274154)

ik blijf het toch ne straffe stoot vinden, zo'n slachtoffer dat zijn moordenaar terug tegenkomt ...

Anna List 11 augustus 2014 08:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila (Bericht 7278977)
Uit het Beveren-experiment is gebleken dat twee dagen al genoeg was. ;-)
En dan waren het nog niet eens echte gedetineerden.

moord 2 dagen
doodslag 1 dag
...
geweldpleging, inbraak en diefstal 1/2 dag ?

dat zou kunnen werken...

Bad Attila 11 augustus 2014 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7278994)
moord 2 dagen
doodslag 1 dag
...
geweldpleging, inbraak en diefstal 1/2 dag ?

dat zou kunnen werken...

Short sharp effect, sommigen zeggen inderdaad dat dat resultaten oplevert.

Xenophon 13 augustus 2014 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7278993)
ik blijf het toch ne straffe stoot vinden, zo'n slachtoffer dat zijn moordenaar terug tegenkomt ...

Dat is weer typisch dat Belgische gerecht he... :D

Patrice 13 augustus 2014 23:57

Wat is daar nu "typisch Belgisch" aan? Ik denk dat er in de EU geen enkel land is waar zo'n systemen niet bestaan. Het kan ook straffer: vorig jaar mocht een gedetineerde in Duitsland een dag op verlof en heeft op die dag zijn ex vermoord (hij zat een straf uit wegens stalking van zijn ex).

Like it or not.

Xenophon 14 augustus 2014 17:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrice (Bericht 7283471)
Wat is daar nu "typisch Belgisch" aan? Ik denk dat er in de EU geen enkel land is waar zo'n systemen niet bestaan. Het kan ook straffer: vorig jaar mocht een gedetineerde in Duitsland een dag op verlof en heeft op die dag zijn ex vermoord (hij zat een straf uit wegens stalking van zijn ex).

Like it or not.

Ik zal nog straffer zijn, ook uw reactie is "typisch Belgisch".

Patrice 14 augustus 2014 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon
Ik zal nog straffer zijn, ook uw reactie is "typisch Belgisch".

Leg uit.

Xenophon 14 augustus 2014 17:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patrice (Bericht 7284564)
Leg uit.

Ik reageerde enigszins sarcastisch hier op:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7278993)

Gamla 15 augustus 2014 02:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 7277069)

Als je doet wat er je gezegd wordt heb je een makkelijk leventje.
Wat tv kijken en jointjes roken. Dat is het zo'n beetje.

Dat heb ik van een ex-gedetineerde.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be