Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Pensioendossier ligt nu op tafel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=206466)

Pericles 24 augustus 2014 08:56

Pensioendossier ligt nu op tafel

We gaan naar een harmonisering van alle pensioenen zegt De Croo.
Weldra is het dus helemaal gedaan met de exuberante ambtenarenpensioenen.:-D
Het moet hard aankomen. ;-)

Zeus 24 augustus 2014 09:00

't zal wel met overgangsmaatregelen voor een halve eeuw zijn.

Another Jack 24 augustus 2014 09:00

Ik zie zo'n harmonisering wel zitten, met groepsverzekeringen en al die extralegale voordelen.
Vooral qua loon zal men een paar dingen kunnen herzien en ook eens kijken naar de privé-sector.
Het mijne is sinds 1998 niet meer herzien.

Vette Pois(s)on 24 augustus 2014 09:00

laat ons hopen.

dpg 24 augustus 2014 09:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7298387)

Het zal eerder zijn dat verworven rechten behouden blijven.... en de rest volgens de nieuwe regels.

Another Jack 24 augustus 2014 09:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 7298392)
Het zal eerder zijn dat verworven rechten behouden blijven.... en de rest volgens de nieuwe regels.

Is dat zo?
Ik heb dat nergens gelezen.

Pericles 24 augustus 2014 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dpg (Bericht 7298392)

Voorlopig misschien.
Ook de vaste benoeming en het faciliteren van het ontslag van ambtenaren zou op tafel liggen. :-D

vlijmscherp 24 augustus 2014 09:04

Hoogste ambtenarenpensioenen wat aftoppen, enkele gelijkgestelde perioden afschaffen en mss gelijdelijk aan de basis wat aanpassen naar pakweg 15 laatste loopbaanjaren, op meer zou ik niet rekenen.

Rahowa 24 augustus 2014 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7298389)
Ik zie zo'n harmonisering wel zitten, met groepsverzekeringen en al die extralegale voordelen.
Vooral qua loon zal men een paar dingen kunnen herzien en ook eens kijken naar de privé-sector.

Het zal hard aankomen bij vele ambtenaren,meer uren per week werken,een lager loon,minder verlofdagen en een halvering (voor sommige toch)van hun pensioen.

Pericles 24 augustus 2014 09:06

Citaat:

Maar Jack toch.
De gemiddelde ambtenaar verdient nu al 12 procent meer dan zijn equivalent in de privé. ;-)

hamac 24 augustus 2014 09:07

Citaat:

Dat zijn voordelen volgens de goodwill van de werkgever.
Maar aangezien die van u altijd zonder zit.... :-)

Pericles 24 augustus 2014 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 7298399)
Hoogste ambtenarenpensioenen wat aftoppen, enkele gelijkgestelde perioden afschaffen en mss gelijdelijk aan de basis wat aanpassen naar pakweg 15 laatste loopbaanjaren, op meer zou ik niet rekenen.

Nu misschien . Maar de bedoeling is een volledige harmonisatie.
De vaste benoeming staat ook op de helling.

Vette Pois(s)on 24 augustus 2014 09:11

hakbijl zondag

vingers gekruist

Zeus 24 augustus 2014 09:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 7298408)
Dat zijn voordelen volgens de goodwill van de werkgever.
Maar aangezien die van u altijd zonder zit.... :-)

Hoe lief, denken dat werkgevers dat doen uit liefdadigheid. Dat gebeurt enkel omwille van fiscale optimalisatie.

Pericles 24 augustus 2014 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7298415)
Hoe lief, denken dat werkgevers dat doen uit liefdadigheid. Dat gebeurt enkel omwille van fiscale optimalisatie.

Leg dat een uit want dat begrijp ik niet.

Zeus 24 augustus 2014 09:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7298418)
Leg dat een uit want dat begrijp ik niet.

Achter de 2de pijler zit een heel systeem van fiscale gunstmaatregelen en werkgeversbijdragen in een stelsel zijn aftrekbaar als beroepskost. Voor werknemers is het natuurlijk ook gunstig omdat het wordt behandeld als voordeel van alle aard.

Pericles 24 augustus 2014 09:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7298442)
Achter de 2de pijler zit een heel systeem van fiscale gunstmaatregelen en werkgeversbijdragen in een stelsel zijn aftrekbaar als beroepskost. Voor werknemers is het natuurlijk ook gunstig omdat het wordt behandeld als voordeel van alle aard.

Er zullen wel fiscale stimuli zijn , maar om dat te zeggen dat het het de werkgever niets kost is wel een brug te ver.
De helft van de werknemers in de privé hebben trouwens nauwelijks of geen extra legale voordelen. Een niet onbelangrijk aantal heeft zelfs geen 13-de maand.

Zeus 24 augustus 2014 09:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7298454)
Er zullen wel fiscale stimuli zijn , maar om dat te zeggen dat het het de werkgever niets kost is wel een brug te ver.
De helft van de werknemers in de privé hebben trouwens nauwelijks of geen extra legale voordelen. Een niet onbelangrijk aantal heeft zelfs geen 13-de maand.

Je mag dat ook niet bekijken als volkomen bovenop het loon. Een deel van het loon wordt omgevormd tot sociale bescherming via de verzekeringstechniek. Maar voor beide komt het goed uit want de lasten daarop zijn minder hoog dan op het klassieke loon.

Pericles 24 augustus 2014 09:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7298465)
Je mag dat ook niet bekijken als volkomen bovenop het loon. Een deel van het loon wordt omgevormd tot sociale bescherming via de verzekeringstechniek. Maar voor beide komt het goed uit want de lasten daarop zijn minder hoog dan op het klassieke loon.

Dat is waar.

hollande 24 augustus 2014 09:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pericles (Bericht 7298387)

Dus mijn werknemers pensioen van een kleine 1200 €zal flink opgetrokken worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be