Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Trein wordt goedkoper in daluren (https://forum.politics.be/showthread.php?t=206498)

Dutch_Strawberry 25 augustus 2014 10:57

Trein wordt goedkoper in daluren
 
http://www.hln.be/hln/nl/17781/Reger...-daluren.dhtml

De trein wordt dus goedkoper wanneer niemand 'm nodig heeft. Juist ja. Heel fijn.

En wat met de werkende mens die (nog steeds) opeengeperst als een tonijn in een blik 's morgens naar het werk moet reizen? Die zich blauwbetaalt voor een zitplaats, maar niet k�*n zitten omdat de trein gewoon propvol is?

Ben ik nu de enige die de logica achter deze verandering niet begrijpt of hoe zit het???

Scorpio 25 augustus 2014 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 7300011)
http://www.hln.be/hln/nl/17781/Reger...-daluren.dhtml

De trein wordt dus goedkoper wanneer niemand 'm nodig heeft. Juist ja. Heel fijn.

En wat met de werkende mens die (nog steeds) opeengeperst als een tonijn in een blik 's morgens naar het werk moet reizen? Die zich blauwbetaalt voor een zitplaats, maar niet k�*n zitten omdat de trein gewoon propvol is?

Ben ik nu de enige die de logica achter deze verandering niet begrijpt of hoe zit het???

Ik vermoed dat je inderdaad de enige bent ja. Dit is de logica zelf, en kwestie van vraag en aanbod: wanneer de vraag groter is dan het aanbod betaal je meer, wanneer het aanbod groter is dan de vraag is het goedkoper.

De redenering hier is eigenlijk simpel: men hoopt zo mensen die een keuze hebben wanneer ze reizen te overhalen om dat buiten de spits te doen. Zo zitten de treinen voller buiten de spits, én ontstaat er extra plaats tijdens de spits omdat er dan enkel mensen zitten die echt niet anders kunnen dan tijdens de spits te reizen.

Trouwens, dat 'blauw betalen', dat valt allemaal nog reuze mee. Ik denk dat een werknemer die met een abonnement naar z'n werk rijdt minder betaalt aan dat abonnement dat wanneer hij diezelfde verplaatsing met de auto zou doen.

Cheminot 25 augustus 2014 12:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 7300011)
http://www.hln.be/hln/nl/17781/Reger...-daluren.dhtml

De trein wordt dus goedkoper wanneer niemand 'm nodig heeft. Juist ja. Heel fijn.

En wat met de werkende mens die (nog steeds) opeengeperst als een tonijn in een blik 's morgens naar het werk moet reizen? Die zich blauwbetaalt voor een zitplaats, maar niet k�*n zitten omdat de trein gewoon propvol is?

Ben ik nu de enige die de logica achter deze verandering niet begrijpt of hoe zit het???

Toch niet meer dan normaal, vraag en aanbod gelden ook voor het openbaar. Wie niet in de spits moet rijden, die zal dan gemakkelijker overschakelen naar een vroeger of later uur om te reizen.

Het volgende principe dat mag worden toegepast is dat van de luchtvaartmaatschappijen: hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je ticket. Eurostar past dat principe ook al toe voor treinverbindingen. Aangezien Cornu dat idee ook genegen is zal het ook wel op tafel komen.

maddox 25 augustus 2014 12:07

Buiten de spitsuren rijden treinen quasi leeg, als er al een rijdt.

Maar het is wel een kapitalistisch gegeven. Met veel aanbod en een lage vraag zakken de prijzen.

Nu, is het aanbod wel "veel", in verhouding tot het nut?

maddox 25 augustus 2014 12:21

Denkt U nu echt dat de paar 100 of zelfs paar 1000 tickets aan lagere prijs veel betekenen op het volledige NMBS kostenplaatje?

maddox 25 augustus 2014 15:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tegenvoeter (Bericht 7300142)
Wat heb je nu aan goedkopere tarieven, als inzake stiptheid NMBS één grote ramp blijft?

Wat heb je aan goedkopere tarieven als je abonnement betaald door je werkgever hetzelfde blijft, en je toch op je werk zit, of thuis in bed ligt tijdens die daluren?

Ik zie mensen al de vroegste trein nemen omdat die goedkoper is, om dan 2 uur aan de deur van't werk te mogen wachten. Of andersom, wachten tot de late daluur-trein eindelijk eens vertrekt, even een paar uurtjes wachten.

vlaams realist 25 augustus 2014 18:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7300478)
Wat heb je aan goedkopere tarieven als je abonnement betaald door je werkgever hetzelfde blijft, en je toch op je werk zit, of thuis in bed ligt tijdens die daluren?

Ik zie mensen al de vroegste trein nemen omdat die goedkoper is, om dan 2 uur aan de deur van't werk te mogen wachten. Of andersom, wachten tot de late daluur-trein eindelijk eens vertrekt, even een paar uurtjes wachten.

Mensen die in ploegen werken rijden dus constant in daluren . Prima .
Kantoor jobkes zitten op overvolle treinen zoals nu het geval is .
Niet werkenden mogen kiezen tussen overvol en duur , of zitplaats en goedkoper .
Kan alleen maar werken als de treinen rijden vanaf 05 h en blijven rijden tot 00 h . Anders geraken die mensen in ploegen niet op het werk of niet naar huis . Zoals nu het geval is .

Jan van den Berghe 27 augustus 2014 14:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 7300011)
En wat met de werkende mens die (nog steeds) opeengeperst als een tonijn in een blik 's morgens naar het werk moet reizen? Die zich blauwbetaalt voor een zitplaats, maar niet k�*n zitten omdat de trein gewoon propvol is?

Ben ik nu de enige die de logica achter deze verandering niet begrijpt of hoe zit het???

Die werkende mens? Ik denk dat de treinen grotendeels volgepropt zitten met ambtenaren. En die betaalt zich helemaal niet blauw, daar de overheid het treinabonnement integraal terugbetaalt.

En misschien hebt u het niet door, maar als het goedkoper wordt in de daluren te reizen, dan zullen een aantal mensen die niet gebonden zijn door werk of uren misschien uitwijken naar die periodes. Hierdoor ontstaat er dus meer ademroute in de spits.

Jan van den Berghe 27 augustus 2014 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7300113)
Buiten de spitsuren rijden treinen quasi leeg, als er al een rijdt.

U nam waarschijnlijk nog nooit de trein op bepaalde, drukkere assen van het NMBS-net. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Brugge-Gent-Brussel.

maddox 27 augustus 2014 14:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7303611)
U nam waarschijnlijk nog nooit de trein op bepaalde, drukkere assen van het NMBS-net. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Brugge-Gent-Brussel.

Neen, ik heb geen enkele reden om die treinen te nemen.

Maar waw, er is een drukbereden spoor in de daluren... Nu de rest nog rendabel maken, en hopen dat ze niet gaan leiden onder brown/blackouts.

Jan van den Berghe 27 augustus 2014 15:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7303623)
Neen, ik heb geen enkele reden om die treinen te nemen.

Maar waw, er is een drukbereden spoor in de daluren... Nu de rest nog rendabel maken, en hopen dat ze niet gaan leiden onder brown/blackouts.

Het spoor kan gerust een renderend alternatief voor de wagen zijn. Alleen sleurt de NMBS een historische last met zich mee: buraucratisch, log, veel groot ambtenarenapparaat en directie, verstikkende vakbondsinvloed, enzovoort.

maddox 27 augustus 2014 15:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7303625)
Het spoor kan gerust een renderend alternatief voor de wagen zijn.

Zeker, als men gemotoriseerd privé vervoer gaat verbieden
Citaat:

Alleen sleurt de NMBS een historische last met zich mee: buraucratisch, log, veel groot ambtenarenapparaat en directie, verstikkende vakbondsinvloed, enzovoort.
Vergeet de pensioenen niet.

Jan van den Berghe 27 augustus 2014 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7303636)
Zeker, als men gemotoriseerd privé vervoer gaat verbieden

Hoezo? Voor bepaalde bestemmingen nemen we als gezin altijd de trein. Veel gemakkelijker dan de wagen.

Jan van den Berghe 27 augustus 2014 15:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7303636)
Vergeet de pensioenen niet.

Inderdaad, maar die werden tot voor kort toch door de federale overheid gedragen.

babel 27 augustus 2014 15:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7303667)
Hoezo? Voor bepaalde bestemmingen nemen we als gezin altijd de trein. Veel gemakkelijker dan de wagen.

Antwerpen en brussel centrum zijn hiervan voorbeelden, net als de luchthaven.

Jan van den Berghe 27 augustus 2014 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door babel (Bericht 7303679)
Antwerpen en brussel centrum zijn hiervan voorbeelden, net als de luchthaven.

Inderdaad, maar ook naar zee is soms gemakkelijker dan met wagen. Ook al omdat er tegenwoordig bijna overal parkeervergoeding wordt gevraagd in de badsteden.

Drosamadaris 27 augustus 2014 16:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door babel (Bericht 7303679)
Antwerpen en brussel centrum zijn hiervan voorbeelden, net als de luchthaven.

Antwerpen centrum altijd via de wagen; nooit problemen om te parkeren, vlakbij alles wat we belangrijk vinden en geen gezever qua timing of uurroosters wanneer we willen terugrijden.

Brussel, daar komen we gewoon amper of niet.

Kust: de weinige keren dat we er komen altijd met de wagen. Zelfde verhaal: geen parkeerproblemen, geen gezever over wanneer er eens een trein terug vertrekt en vooral, als je op de leukere plekjes aan de kust wil geraken, geen problemen met aansluitingen en geen lange wachttijden om daar te geraken.

Luchthaven Brussel: nooit ofte nimmer via de trein. Als ik van een reis terugkom, ontspanning of zaken, heb ik geen zin om te wachten op een trein, geen zin om langer dan nodig onderweg te zijn om thuis te geraken en zeker geen zin om met koffers in treinstellen te gaan zeulen.

En, belangrijkste van allemaal in alle bovenstaande scenario's: geen gezever of zorgen over vertragingen, gebrek aan stiptheid of godbetert: stakingen.

(en nee, ik woon niet bepaald in het hol van Pluto)

maddox 27 augustus 2014 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7303667)
Hoezo? Voor bepaalde bestemmingen nemen we als gezin altijd de trein. Veel gemakkelijker dan de wagen.

Dan is het een welbepaalde bestemming waar toevallig de trein wel stopt.

Helaas is dat niet overal he.

Jan van den Berghe 27 augustus 2014 16:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7303704)
Antwerpen centrum altijd via de wagen; nooit problemen om te parkeren, vlakbij alles wat we belangrijk vinden en geen gezever qua timing of uurroosters wanneer we willen terugrijden.

Antwerpen doen we nooit met de wagen, altijd met de trein. Vanuit Waregem hebben we trouwens een rechtstreekse trein. De tijd in het oog houden beschouw ik trouwens niet als een last.

Jan van den Berghe 27 augustus 2014 16:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7303704)
Kust: de weinige keren dat we er komen altijd met de wagen. Zelfde verhaal: geen parkeerproblemen, geen gezever over wanneer er eens een trein terug vertrekt en vooral, als je op de leukere plekjes aan de kust wil geraken, geen problemen met aansluitingen en geen lange wachttijden om daar te geraken.

Als je betaalt, heb je inderdaad geen of weinig parkeerproblemen. De vraag is trouwens of je naar de kust gaat om van piet naar pol te rijden. Bij ons gaat het meer om een dagje als gezin te genieten van zon en strand.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be