Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Vlaamse Zorgverzekering -schaf het af! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=206577)

araneus 27 augustus 2014 11:10

Vlaamse Zorgverzekering -schaf het af!

De inkomsten uit de Vlaamse Zorgverzekering (VZV) zijn blijbkaar te laag. De regeringsonderhandelaars willen de premie die nu 25 € bedraagt dan ook verhogen naar 40 �* 50 euro.

De meeste vlamingen van 26 jaar en ouder dienen deze 25 € jaarlijks te betalen. Op de exacte regels over wie moet, mag en mag niet aansluiten ga ik het hier niet hebben, dat is vrij complex. In de praktijk heeft de VZV ongeveer 5 miljoen leden.
Aansluiten kan bij de zorgkas van je mutualiteit of via onafhankelijke verzekeraars. Van die laatste is er momenteel nog ééntje over nl. DKV. Met slechts 80 000 leden is dit veruit de kleinste. De zorkgas van CM heeft meer dan de helft van de aangeslotenen. Uiteindelijk heb je dus DKV, 6 mutaliteiten en nog de Vlaamse Zorgkas zelf.
Al deze zorgkassen moeten informatie kunnen uitwisselen. Hiervoor is er een platform uitgewerkt waardoor al deze zorgkassen via webservices informatie kunnen uitwisselen.

Wat gebeurt er dus. Met die 25 € moet:

- jaarlijks een brief verstuurt worden naar de aangeslotene met vraag tot betaling
- elke zorgkas schrijft alle 26 jarigen aan in de hoop dat ze bij hen aansluiten (first come, first served principe)
- elke zorgkas heeft zijn eigen applicatie om de boel administratief op te volgen, dit vergt ontwikkelingskosten en onderhoudskosten
- elke zorgkas diende een connectie te maken met de webservices van de overheid (wat zeer kostelijk was)
- er worden premies uitgereikt

Je ziet zo wel dat veruit het grootste gedeelte, zoniet de volledige premie opgaat aan het onderhouden van een administratie. Erger nog, door de verschillende partijen krijg je geen enkel schaalvoordeel, wel integendeel. Om het verhaal helemaal erg te maken. Alle premies worden geïnd door de verschillende zorgkassen. Deze geldstromen door de zuilen creëren is absurd.

Dit is duidelijk een pestbelasting. De geïnde premies kunnen nauwelijks de adminstratie aan de praat houden, schaf deze dus af! Zorg voor een andere financiering van de uitgekeerde premies als je deze wil behouden. Voor een gemiddeld gezin is de besparing al gauw 50 € per jaar! Het leven wordt er eenvoudiger op.

circe 27 augustus 2014 11:27

ik weet amper waarvoor die zorgkas dient.

Daarenboven komt nog het feit dat er geen aanmaning wordt gestuurd, én de schandalige 250 euro boete als je vijf jaar eventueel wèl betaald hebt, maar te laat.... (leuke bron van inkomsten). Om iemand in mekaar te kloppen en zijn portefeuille te pikken mag je een parkske gaan schoffelen.

Leopold de halve 27 augustus 2014 11:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door araneus (Bericht 7303456)
De inkomsten uit de Vlaamse Zorgverzekering (VZV) zijn blijbkaar te laag. De regeringsonderhandelaars willen de premie die nu 25 € bedraagt dan ook verhogen naar 40 �* 50 euro.

De meeste vlamingen van 26 jaar en ouder dienen deze 25 € jaarlijks te betalen. Op de exacte regels over wie moet, mag en mag niet aansluiten ga ik het hier niet hebben, dat is vrij complex. In de praktijk heeft de VZV ongeveer 5 miljoen leden.
Aansluiten kan bij de zorgkas van je mutualiteit of via onafhankelijke verzekeraars. Van die laatste is er momenteel nog ééntje over nl. DKV. Met slechts 80 000 leden is dit veruit de kleinste. De zorkgas van CM heeft meer dan de helft van de aangeslotenen. Uiteindelijk heb je dus DKV, 6 mutaliteiten en nog de Vlaamse Zorgkas zelf.
Al deze zorgkassen moeten informatie kunnen uitwisselen. Hiervoor is er een platform uitgewerkt waardoor al deze zorgkassen via webservices informatie kunnen uitwisselen.

Wat gebeurt er dus. Met die 25 € moet:

- jaarlijks een brief verstuurt worden naar de aangeslotene met vraag tot betaling
- elke zorgkas schrijft alle 26 jarigen aan in de hoop dat ze bij hen aansluiten (first come, first served principe)
- elke zorgkas heeft zijn eigen applicatie om de boel administratief op te volgen, dit vergt ontwikkelingskosten en onderhoudskosten
- elke zorgkas diende een connectie te maken met de webservices van de overheid (wat zeer kostelijk was)
- er worden premies uitgereikt

Je ziet zo wel dat veruit het grootste gedeelte, zoniet de volledige premie opgaat aan het onderhouden van een administratie. Erger nog, door de verschillende partijen krijg je geen enkel schaalvoordeel, wel integendeel. Om het verhaal helemaal erg te maken. Alle premies worden geïnd door de verschillende zorgkassen. Deze geldstromen door de zuilen creëren is absurd.

Dit is duidelijk een pestbelasting. De geïnde premies kunnen nauwelijks de adminstratie aan de praat houden, schaf deze dus af! Zorg voor een andere financiering van de uitgekeerde premies als je deze wil behouden. Voor een gemiddeld gezin is de besparing al gauw 50 € per jaar! Het leven wordt er eenvoudiger op.

Ik heb het rapport van 2012 en haal daar de volgende cijfers uit:

Leden: 4,5 miljoen
Geïnde bijdragen: 102 miljoen
Uitkeringen: 312 miljoen (220.000 dossiers)
Totale kost: 350 miljoen

Werkingskosten: 38 miljoen.

Bij een premie van 25 euro wordt dus een 38% van die premie gebruikt voor de werkingskosten.

Ik kan het enkel met je eens zijn. Schaf die verzekering af en als je personen met een grote zorgbehoefte wil steunen, doe dit dan uit de algemene middelen, door de bestaande administraties.

Bartjeuh 27 augustus 2014 11:48

De prestaties die dergelijke "verzekeringen" dekken, zouden gewoon onderdeel moeten zijn van de dienstverlening die de Staat biedt aan zijn onderdanen in ruil voor de door hen opgehoeste belastingen.
Of m.a.w. die 25 EUR zou een onderdeeltje moeten zijn van wat een Belg jaarlijks moet betalen aan belastingen. Aan de FOD Financiën, dus, die daarvoor al perfect georganiseerd is, en dus geen extra werkingskosten met zich zou meebrengen (buiten het administratief gedeelte van het opvolgen van de uitbetalingen voor zorgverlening).
We moeten toch ook geen aparte "verzekering" (of hoe je het ding ook wilt noemen) te betalen enkel maar voor het plaatsen van de verkeersborden die op ronde punten nodig zijn?

Vrijheideerst 27 augustus 2014 12:25

Nee.

Splits de sociale zekerheid.

Bartjeuh 27 augustus 2014 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7303518)
Nee.

Splits de sociale zekerheid.

Da's een makkie: so-ci-a-le ze-ker-he-id.

De schoofzak 27 augustus 2014 13:06

De Vlaamse Zorgkas is er maar kunnen komen, omdat de Franstaligen het budget niet wilden saneren.
De Franstaligen wilden niet liever dan de bijkomende zorg uit de federale sociale zekerheid zou komen, dus voor meer dan 75 procent betaald door Vlamingen.
(Bijkomende zorg: vb. tegemoetkoming voor pampers voor een 90 jarige die incontinent geworden is; maar ook voor een 65 jarige, kunt ge u inbeelden wat die mens moet meemaken: buiten komen en altijd schrik dat anderen ruiken dat ...)

Dat Vlaanderen het nu beter zou kunnen organiseren, misschien dank zij sommige bevoegdheden uit de 6° staatsmisvorming, dat weet ik niet.

post scrotum: een deel van de kosten zal ook wel te wijten zijn aan het onderzoek dat nodig is vooraleer de kas mag uitbetalen.

.

omaplop 27 augustus 2014 13:21

Ik begrijp niet dat er zoveel begunstigen zijn. Toen ik de premie aanvroeg voor mijn vader werd een "onderzoek gedaan. Mijn vader woonde nog thuis , maar had dagelijks hulp nodig voor aan-en uitkleden, wassen,voor eten, hij was aan de linkerzijde volledig verlamd en alleenstaande.

Hij had zgz geen recht op die premie, vermits hij ( commentaar van de onderzoeker)nog vlot een conversatie kon doen!.

Eigenlijk kon hij bijna niets meer zelfstandig. Ik dacht dus dat enkel zeer zwaar gehandicapten recht hadden op die premie.

Leopold de halve 27 augustus 2014 13:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door omaplop (Bericht 7303555)
Ik begrijp niet dat er zoveel begunstigen zijn. Toen ik de premie aanvroeg voor mijn vader werd een "onderzoek gedaan. Mijn vader woonde nog thuis , maar had dagelijks hulp nodig voor aan-en uitkleden, wassen,voor eten, hij was aan de linkerzijde volledig verlamd en alleenstaande.

Hij had zgz geen recht op die premie, vermits hij ( commentaar van de onderzoeker)nog vlot een conversatie kon doen!.

Eigenlijk kon hij bijna niets meer zelfstandig. Ik dacht dus dat enkel zeer zwaar gehandicapten recht hadden op die premie.

Hier kan je lezen wie recht heeft:

http://www.zorg-en-gezondheid.be/Vla...emoetkoming/#4

De schoofzak 27 augustus 2014 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypostase (Bericht 7303548)
Zozo, een Brusselaar heeft de keuze.
Maar verder, is iedereen gelijk hoor in dit landje ...

Waar haal je het dat iedereen gelijk zou zijn ?

Je bent voor de wet gelijk, maar meer ook niet.

Wettelijk ben je ongeveer al gelijk, als man of als vrouw.
Maar voor al de rest, ben je "bijna" uniek: verschillend statuut werknemer/verschillende gemeentelijke of provinciale belastingen/gehuwd/kinderlast/eigenaar of huurder/....

.

Nierika 27 augustus 2014 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7303476)

Daarenboven komt nog het feit dat er geen aanmaning wordt gestuurd, én de schandalige 250 euro boete als je vijf jaar eventueel wèl betaald hebt, maar te laat.... (leuke bron van inkomsten). Om iemand in mekaar te kloppen en zijn portefeuille te pikken mag je een parkske gaan schoffelen.

Je vergeet de onafwendbare schorsing...

Nierika 27 augustus 2014 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7303476)

Dubbel...

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be