![]() |
Staats-trein of privé-vliegmaatschappij ?
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?
. |
Simpel. Die lagekost vliegtuigmaatschappij buit haar werknemers uit, vliegt met toestellen die uit de lucht vallen als er iemand niest, en gebruikt brandstof die zo vervuildend is dat ze witte sporen in de lucht nalaat.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ze moeten natuurlijk geen sporen aanleggen en onderhouden. Ze vliegen niet met lege toestellen. Ze stoppen niet bij elke luchthaven. Het personeel staakt iets minder snel. |
Citaat:
|
Citaat:
Maar er is een reden waarom Ryanair mensen over de hele wereld kan vervoeren, en de extra inkomsten uit de staatskassen allerhande kan gebruiken om de aandeelhouders blij te maken. En da's niet door een beschermde werkplaats te zijn. Wat betreft kabinepersoneel, als de leuke stewards en stewardessen snel koude harde cash willen scoren, dan hebben het verkeerde beroep gekozen, of vergeten dat persoonlijke service een dik "zak"centje kan opbrengen in de Mile High club. |
Citaat:
|
Citaat:
Elke taks betaald uit de staatskas vloeit linearecta terug naar de staatskas.... |
Citaat:
Om op de originele vraag te antwoorden: internationale treintickets genieten niet van staatssteun. |
Citaat:
|
Citaat:
-Ryanair betaalt in veel luchthavens die in overheidshanden zijn (zoals Charleroi) amper landingsrechten en afhandelingskosten. Een directe subsidie is dat niet, want er vloeit geen Euro van de overheid naar Ryanair. Echter, in de praktijk komt het er wel op neer dat de afhandeling van de vliegtuigen gebeurt op kosten van de luchthavenuitbater (ttz de overheid); -Ryanair wordt door vele lokale overheden betaald om op hun luchthaven te vliegen. Dat wordt echter niet als subsidie gezien, maar komt het uit het 'promotie' budget van de overheid: ze betalen Ryanair op dezelfde manier waarop je een reclamebureau betaalt om voor je product een reclamecampagne op de te zetten. Ryanair hoeft echter geen campagne te voeren voor dat geld, zij krijgen het gewoon om op die bestemming te vliegen. |
Ik denk dat Bob eerder wou weten welke internationale treinen geen subsidies krijgen.
|
Citaat:
|
Citaat:
de Fyra ging rijden van b. naar Holland; dat is internationaal Wie ging die treinstellen betalen ? . |
Citaat:
Zogenaamde 'buurlandtreinen', zoals de Benelux, worden trouwens gewoonlijk wel gesubsidieerd, omdat dat eigenlijk gewone intercitytreinen zijn die toevallig ook een grens overschrijden. Maar daar gaat het hier niet over, die concurreren in de regel niet met de luchtvaart. |
Niet zagen, niet zeveren, prijzen van tiketten vergelijken:
(hierna zijn de goedkoopste prijzen, je moet rap zijn om deze vast te krijgen, maar toch) https://www.jetairfly.com/nl/last-mi...170.29_08_2014 Bijvoorbeeld: Malaga, 50 euro. . |
Citaat:
Ik moet je gelijk geven , dat is spotgoedkoop . Daartegen staat dan weer de taak van de spoorweg . Een mobiliteit verschaffen aan veel mensen . Dat maakt dat een trein stopt op plaatsen waar maar 3 passagiers opstappen . Deze opgelegde taak heeft een prijs . Daarom is een prijsvergelijking niet haalbaar . Appelen , peren . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be