Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Staats-trein of privé-vliegmaatschappij ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=206598)

De schoofzak 28 augustus 2014 07:32

Staats-trein of privé-vliegmaatschappij ?
 
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?

.

maddox 28 augustus 2014 07:38

Simpel. Die lagekost vliegtuigmaatschappij buit haar werknemers uit, vliegt met toestellen die uit de lucht vallen als er iemand niest, en gebruikt brandstof die zo vervuildend is dat ze witte sporen in de lucht nalaat.

Jay-P. 28 augustus 2014 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7304341)
Simpel. Die lagekost vliegtuigmaatschappij buit haar werknemers uit, vliegt met toestellen die uit de lucht vallen als er iemand niest, en gebruikt brandstof die zo vervuildend is dat ze witte sporen in de lucht nalaat.

:rofl:

Hypochonder 28 augustus 2014 07:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7304341)
Simpel. Die lagekost vliegtuigmaatschappij buit haar werknemers uit, vliegt met toestellen die uit de lucht vallen als er iemand niest, en gebruikt brandstof die zo vervuildend is dat ze witte sporen in de lucht nalaat.

Hoewel je het in het belachelijke trekt is er veel van waar, vooral van dat uitbuiten. Mensen die voor Ryanair werken worden écht uitgebuit, zowel piloten als ander personeel.

Bobke 28 augustus 2014 07:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7304335)
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?

.

Wil wel proberen:
Ze moeten natuurlijk geen sporen aanleggen en onderhouden.
Ze vliegen niet met lege toestellen.
Ze stoppen niet bij elke luchthaven.
Het personeel staakt iets minder snel.

Bobke 28 augustus 2014 07:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7304352)
Hoewel je het in het belachelijke trekt is er veel van waar, vooral van dat uitbuiten. Mensen die voor Ryanair werken worden écht uitgebuit, zowel piloten als ander personeel.

Wordt een piloot dan minder betaald dan een treinbestuurder ?

maddox 28 augustus 2014 08:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7304352)
Hoewel je het in het belachelijke trekt is er veel van waar, vooral van dat uitbuiten. Mensen die voor Ryanair werken worden écht uitgebuit, zowel piloten als ander personeel.

Hoezo in't belachelijke trekken? Ik neem net het voorbeeld aan Ryanair. En het contrail gebeuren als "waarheid". Niks belachelijks aan.

Maar er is een reden waarom Ryanair mensen over de hele wereld kan vervoeren, en de extra inkomsten uit de staatskassen allerhande kan gebruiken om de aandeelhouders blij te maken. En da's niet door een beschermde werkplaats te zijn.

Wat betreft kabinepersoneel, als de leuke stewards en stewardessen snel koude harde cash willen scoren, dan hebben het verkeerde beroep gekozen, of vergeten dat persoonlijke service een dik "zak"centje kan opbrengen in de Mile High club.

jogo 28 augustus 2014 08:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7304335)
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?

.

het ontbreken van tax cerosine

maddox 28 augustus 2014 08:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jogo (Bericht 7304367)
het ontbreken van tax cerosine

En een staats-vervoer betaald welke taks?

Elke taks betaald uit de staatskas vloeit linearecta terug naar de staatskas....

Scorpio 28 augustus 2014 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7304335)
Kan iemand mij eens uitleggen hoe het komt dat een treinticket naar pakweg Zuid-Frankrijk duurder is èn zwaar gesponsord moet worden door de overheid, dan een vliegtuig van een lagekostenmaatschappij zonder enige staatstussenkomst ?

.

Ryanair is zowat het meest gesubsidieerde privébedrijf van Europa. Uit berekeningen blijkt dat als Ryanair geen (vaak verdoken) staatssteun zou krijgen, het elk jaar zwaar verlieslatend zou zijn.

Om op de originele vraag te antwoorden: internationale treintickets genieten niet van staatssteun.

Bobke 28 augustus 2014 13:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 7304412)
Ryanair is zowat het meest gesubsidieerde privébedrijf van Europa. Uit berekeningen blijkt dat als Ryanair geen (vaak verdoken) staatssteun zou krijgen, het elk jaar zwaar verlieslatend zou zijn.

Om op de originele vraag te antwoorden: internationale treintickets genieten niet van staatssteun.

Mogen we ook weten welke dat zijn ?

Scorpio 28 augustus 2014 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7304669)
Mogen we ook weten welke dat zijn ?

Een paar voorbeelden:
-Ryanair betaalt in veel luchthavens die in overheidshanden zijn (zoals Charleroi) amper landingsrechten en afhandelingskosten. Een directe subsidie is dat niet, want er vloeit geen Euro van de overheid naar Ryanair. Echter, in de praktijk komt het er wel op neer dat de afhandeling van de vliegtuigen gebeurt op kosten van de luchthavenuitbater (ttz de overheid);
-Ryanair wordt door vele lokale overheden betaald om op hun luchthaven te vliegen. Dat wordt echter niet als subsidie gezien, maar komt het uit het 'promotie' budget van de overheid: ze betalen Ryanair op dezelfde manier waarop je een reclamebureau betaalt om voor je product een reclamecampagne op de te zetten. Ryanair hoeft echter geen campagne te voeren voor dat geld, zij krijgen het gewoon om op die bestemming te vliegen.

maddox 28 augustus 2014 14:22

Ik denk dat Bob eerder wou weten welke internationale treinen geen subsidies krijgen.

Scorpio 28 augustus 2014 14:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7304741)
Ik denk dat Bob eerder wou weten welke internationale treinen geen subsidies krijgen.

Vandaar dat hij 'vaak verdoken' in het vet zette zeker?

De schoofzak 29 augustus 2014 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 7304412)
Ryanair is zowat het meest gesubsidieerde privébedrijf van Europa. Uit berekeningen blijkt dat als Ryanair geen (vaak verdoken) staatssteun zou krijgen, het elk jaar zwaar verlieslatend zou zijn.

Om op de originele vraag te antwoorden: internationale treintickets genieten niet van staatssteun.

Toets dat eens aan het volgende:

de Fyra ging rijden van b. naar Holland; dat is internationaal
Wie ging die treinstellen betalen ?

.

Scorpio 29 augustus 2014 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7305741)
Toets dat eens aan het volgende:

de Fyra ging rijden van b. naar Holland; dat is internationaal
Wie ging die treinstellen betalen ?

.

De meesten werden betaald door NS-Hispeed, de niet-gesubsidieerde internationale poot van NS. Drie stuks werden betaald door NMBS, als aandeelhouder binnen Fyra, maar ook daar zonder subsidies.

Zogenaamde 'buurlandtreinen', zoals de Benelux, worden trouwens gewoonlijk wel gesubsidieerd, omdat dat eigenlijk gewone intercitytreinen zijn die toevallig ook een grens overschrijden. Maar daar gaat het hier niet over, die concurreren in de regel niet met de luchtvaart.

De schoofzak 29 augustus 2014 16:39

Niet zagen, niet zeveren, prijzen van tiketten vergelijken:

(hierna zijn de goedkoopste prijzen, je moet rap zijn om deze vast te krijgen, maar toch)

https://www.jetairfly.com/nl/last-mi...170.29_08_2014

Bijvoorbeeld: Malaga, 50 euro.

.

vlaams realist 29 augustus 2014 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7306358)
Niet zagen, niet zeveren, prijzen van tiketten vergelijken:

(hierna zijn de goedkoopste prijzen, je moet rap zijn om deze vast te krijgen, maar toch)

https://www.jetairfly.com/nl/last-mi...170.29_08_2014

Bijvoorbeeld: Malaga, 50 euro.

.

Als er 300 mensen op dat vliegtuig zitten , betalen ze dus 15000 euro .
Ik moet je gelijk geven , dat is spotgoedkoop .
Daartegen staat dan weer de taak van de spoorweg . Een mobiliteit verschaffen aan veel mensen . Dat maakt dat een trein stopt op plaatsen waar maar 3 passagiers opstappen . Deze opgelegde taak heeft een prijs .
Daarom is een prijsvergelijking niet haalbaar .
Appelen , peren .

Bobke 29 augustus 2014 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 7304764)
Vandaar dat hij 'vaak verdoken' in het vet zette zeker?

Klopt, uw antwoord is correct.

Scorpio 29 augustus 2014 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7306358)
Niet zagen, niet zeveren, prijzen van tiketten vergelijken:

(hierna zijn de goedkoopste prijzen, je moet rap zijn om deze vast te krijgen, maar toch)

https://www.jetairfly.com/nl/last-mi...170.29_08_2014

Bijvoorbeeld: Malaga, 50 euro.

.

De goedkoopste tickets zijn niet degene die je moet vergelijken, je moet de gemiddelde prijs per ticket vergelijken, en die ligt een stuk hoger. Op die eerste tickets maken ze trouwens stevig verlies hoor.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be