Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Het geloof terug invoeren in de rechtbank ???????? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=206686)

cookie monster 31 augustus 2014 02:15

Het geloof terug invoeren in de rechtbank , waarom ????????

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 7305585)
Opnieuw het woord van de christelijke God invoeren. Een eerste stap om de boel uit te zuiveren.
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7305590)
Neen, dat zou in onze tijd totaal inhoudsloos zijn en bijgevolg een heiligschennis. Gebruik de naam Gods niet ijdel.

Nr.10 , ik ben het daarover geheel niet met u eens !!!!
Het geloof terug invoeren in de rechtbank , waarom ????????
Een rechtbank moet neutraal zijn , en met geloof er bij te betrekken ,
discrimineer je ALLE niet-gelovige mensen , bijgevolg is ....
de rechtbank & rechtspraak , volledig waardeloos !!!!
Discriminatie is zelfs een wettelijke overtreding !!!!
Een vonnis gebaseerd op geloof (+ incluis eventueel wet):
Leg mij eens uit hoe geloof & rechtbank , rechtspraak & eerlijk zijn ??
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7305590)
Neen, dat zou in onze tijd totaal inhoudsloos zijn en bijgevolg een heiligschennis. Gebruik de naam Gods niet ijdel.

Met Jan van den Berghe , ben ik het gedeeltelijk eens:
Inhoudsloos , daar ben ik het mee eens , en de rest = njet !!!!
Heiligschennis wat houdt het in ??
Wat niet bestaat , kan daarop heiligschennis gepleegd worden ??
Een vonnis gebaseerd op geloof (+ incluis eventueel wet):
Leg mij eens uit hoe geloof & rechtbank , rechtspraak & eerlijk zijn ??

Peche 31 augustus 2014 06:58

Heiligschennis is wat de Kerk al millennia doet Cookiemonster.
Geen geloof terugbrengen, secularisme overal.
Het is niet omdat iemand een eremoord pleegt daarom verzachtende straffen of dergelijke moet krijgen.
Geloof mij, we mogen zeker nu niet plooien. En Engeland had nooit mogen toegeven aan sharia rechtbanken.
De dag ze dat hier doen word ik terrorist :D lol

microwezen 31 augustus 2014 09:57

Dit is al erg genoeg.
(voor de niet-kenners: Dit is de plek van de voorzitter van de 2e kamer in .nl)

cookie monster 31 augustus 2014 22:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 7307908)
Geloof mij, we mogen zeker nu niet plooien.

Vwala , boenk er op !!!!

cookie monster 31 augustus 2014 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door microwezen (Bericht 7308050)
https://pbs.twimg.com/media/BvlKRwbIIAApigI.png
Dit is al erg genoeg.
(voor de niet-kenners: Dit is de plek van de voorzitter van de 2e kamer in .nl)

Ik kan helaas de titels van die boeken niet zien :oops:

microwezen 1 september 2014 01:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7309051)
Ik kan helaas de titels van die boeken niet zien :oops:

Deze beter?

Let vooral op de linker 3 boeken.

origineel: (van post 3)
pic.twitter.com/Zu6LT6dhii

geertvdb 1 september 2014 07:47

Mijn dochter gaat naar een gemeenteschool. Normaal gezien is daar alleen zedenleer. Maar nu zijn daar alle godsdiensten 'verkrijgbaar'.

Ik heb niets tegen godsdienst, integendeel zelfs.

Maar vrijheid van godsdienst betekent voor mij ook het recht om vrij te zijn van godsdienst, dwz niet lastig gevallen worden met iemands religieuze overtuiging.

Aton 1 september 2014 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7309246)
Mijn dochter gaat naar een gemeenteschool. Normaal gezien is daar alleen zedenleer. Maar nu zijn daar alle godsdiensten 'verkrijgbaar'.

In plaats daarvan zou men godsdienstgeschiedenis moeten geven. Les in een of andere religieuze overtuiging moet men in eigen stal geven en niet op school.

Citaat:

Ik heb er veel op tegen. Af en toe eens naar de nieuwsberichten luisteren of kijken en dan weet je waarom.

Haan 1 september 2014 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door microwezen (Bericht 7309109)
Deze beter?

Let vooral op de linker 3 boeken.

origineel: (van post 3)
pic.twitter.com/Zu6LT6dhii

En wat zegt dat dan volgens jou?

geertvdb 1 september 2014 10:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aton (Bericht 7309287)
In plaats daarvan zou men godsdienstgeschiedenis moeten geven. Les in een of andere religieuze overtuiging moet men in eigen stal geven en niet op school.

Ik heb er veel op tegen. Af en toe eens naar de nieuwsberichten luisteren of kijken en dan weet je waarom.

Het probleem is niet de religie, maar de mensen die het misbruiken. Ideologieën worden ook misbruikt om de medemens de kop in te slagen. Met andere woorden, als we religie zouden verbieden (wat enkele keren gebeurde in de recente geschiedenis in bepaalde landen), dan nog wordt de wereld geen harmonieuzere plaats.

Haan 1 september 2014 10:10

reactie op post # 1.

Zo'n post als die van nr.10 moet toch welhaast cynisch bedoelt zijn niet? Kan me toch nauwelijks voorstellen dat er mensen zijn die met alle barbaarse voorbeelden die wij momenteel via de media, mbt tot een rechtstaat die gebaseerd is op geloof, voorgeschoteld krijgen iets dergelijks serieus kan menen.

Haan 1 september 2014 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7309325)
Het probleem is niet de religie, maar de mensen die het misbruiken. Ideologieën worden ook misbruikt om de medemens de kop in te slagen. Met andere woorden, als we religie zouden verbieden (wat enkele keren gebeurde in de recente geschiedenis in bepaalde landen), dan nog wordt de wereld geen harmonieuzere plaats.

Idd zo is dat. Dus kunnen we vervolgens concluderen dat de oorzaak elders ligt. De vraag is alleen nog waar....

vlijmscherp 1 september 2014 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Orie (Bericht 7309382)
De Belgische rechtsstaat bevat ook enorm veel elementen van de judeo-christelijke beschaving.

dat is zo, maar zeker niet uitsluitend. Is daar een probleem mee?

Aton 1 september 2014 11:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7309325)

Religie kan je niet verbieden, maar de wereld zou beter af zijn zonder. Met vuurwapens is ook niks mis mee zolang je ze niet gebruikt. :lol:

vlijmscherp 1 september 2014 11:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Orie (Bericht 7309425)
Wel, sommigen wanen zich volledig seculier in hun subcultuur. Ze staan op hun achterste poten voor "geloof in de rechtbank". Ze beseffen niet dat de rechtsstaat ook een religieuze erfenis bevat.

erfenis, ja, maar dan nog kan je perfect seculier zijn hoor.

een geloof is ook maar een afspraak tussen mensen om bepaalde morele kwesties te regelen. Die regelingen bestonden meestal al van voor het opschrijven van de verschillende boeken, sommige zelf al van voor dat de mens bestaat.

Aton 1 september 2014 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Orie (Bericht 7309425)
Ze beseffen niet dat de rechtsstaat ook een religieuze erfenis bevat.

Het wordt dan eens hoog tijd dat die verzonnen verhalen uit de rechtbank verdwijnen.

microwezen 1 september 2014 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Haan (Bericht 7309312)
En wat zegt dat dan volgens jou?

Dat er de boeken van de gebroeders Grimm en Hans Christian Andersen (en nog heel veel anderen) ontbreken.

Of alle sprookjesboeken weg uit de 2e kamer (scheiding kerk en staat), of alle sprookjesboeken er in (en .NL wordt de Efteling in het groot).

Fille van de Foor 1 september 2014 17:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door microwezen (Bericht 7309649)
Dat er de boeken van de gebroeders Grimm en Hans Christian Andersen (en nog heel veel anderen) ontbreken.

Of alle sprookjesboeken weg uit de 2e kamer (scheiding kerk en staat), of alle sprookjesboeken er in (en .NL wordt de Efteling in het groot).

Het zou natuurlijk ook kunnen dat sommigen in de 2de kamer gretig citeren uit c.q. refereren naar bepaalde sprookjesboeken en dan is het wel zo handig om die in de buurt te hebben om de beweringen na te trekken. Wellicht zijn de verwijzingen naar de sprookjes van de gebroeders Grimm dan ook minder talrijk en/of niet als gezagsdragend geponeerd.

microwezen 1 september 2014 17:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor (Bericht 7309725)
Het zou natuurlijk ook kunnen dat sommigen in de 2de kamer gretig citeren uit c.q. refereren naar bepaalde sprookjesboeken en dan is het wel zo handig om die in de buurt te hebben om de beweringen na te trekken.

Ook de eerder genoemde sprookjes van Grimm et al. bevatten moralistische levenswijsheden. (en geen oproepen om niet-volgers een kopje kleiner te maken s9:5)
Dus kan men ook daaruit citeren. Maar dat heeft nog steeds geen enkele toegevoegde waarde.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fille van de Foor (Bericht 7309725)
Wellicht zijn de verwijzingen naar de sprookjes van de gebroeders Grimm dan ook minder talrijk en/of niet als gezagsdragend geponeerd.

Gezagsdragend zou geen enkel sprookjesboek moeten zijn in de regering. (wat men er privé mee doet en van vindt, bemoei ik me niet mee)

Another Jack 1 september 2014 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7309246)

Maar vrijheid van godsdienst betekent voor mij ook het recht om vrij te zijn van godsdienst, dwz niet lastig gevallen worden met iemands religieuze overtuiging.

Sorry Geert, maar dat klopt niet.
In geen enkele gemeentelijke school is (was) er alleen "zedenleer".

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be