![]() |
Taalscreening in de lagere en middelbare school
Alle 130.000 leerlingen die beginnen aan de lagere school en de middelbare school worden vanaf dit schooljaar in september onderworpen aan een verplichte taalscreening. Indien nodig wordt de talenkennis van de leerlingen bijgewerkt.
Is dit een verbetering tegenover de taaltest in de derde kleuterklas ? |
Zijn taaltesten wel opportuun als uiteindelijk de onderwijstaal Nederlands is ? De eindafrekening gebeurt uiteindelijk op het einde van het schooljaar. Je bent geslaagd of niet.
|
Ik vind het geen slecht idee om even te checken wie er bijkomende hulp kan gebruiken. Of die test daarvoor nodig is ? Ik denk dat het onderwijzend personeel wel vrij vlug zal doorhebben wie er goed kan mee volgen en wie achterop hinkt.
|
Citaat:
Die taaltesten zijn vooral een indicator. Ze zijn goed voor de statistieken. Ze zijn goed om een beeld te vormen van een lokale situatie. |
Ik vind zulke testen heel nuttig. Ze geven inderdaad een beeld van de taalkennis van een kind, en wijzen gebieden aan waar nog aan gewerkt moet worden.
Vooral invoeren, zou ik zo zeggen. Dat ze dan maar zagen over 'rassiesme' en 'diescriemienasie', het raakt mijn koude kleren niet. Als een kind een taalachterstand heeft, moet daar nu eenmaal zo snel mogelijk aan gewerkt worden, maakt niet uit welke nationaliteit het kind heeft. Kennis van het Nederlands, van de dominante moedertaal van dit land, is ZO verdomd belangrijk om aan een job te geraken later. Dat moet men gewoon eens beginnen te beseffen. Want met Turks of Arabisch geraak je hier in dit land, vooral in het mainstream circuit, vooralsnog nergens. Dat ze zich dus maar geen illusies maken, onze vriendjes. Gewoon hard studeren en hard werken. |
.
|
|
Citaat:
Kinderen zijn zeer flexibel. Eén of twee kinderen in de klas die geen woord nederlands kennen is oplosbaar, 15 kinderen die thuis arabisch, turks of berbers spreken in een klas van 20 leerlingen is hopeloos. |
Citaat:
|
Citaat:
Mijn vraag is of de leerkracht behoefte heeft aan taaltests om dit te ondervinden. Praten tegen kindjes die je niet eens begrijpen moet nogal frustrerend zijn. Wat doet het onderwijs met de resultaten van de tests, hoe worden die ingevuld ? Een taalbad zoals ik nu in de media lees ? Ah. Kinderen leren vlug. Zie de Waalse kindjes in het Nederlandstalig onderwijs. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het gaat hem over de kinderen die thuis géén Nederlands spreken, dat is dus inclusief de kinderen die thuis Frans spreken ja. Blijkbaar zijn er ook mensen die vinden dat kinderen die thuis andere talen dan het AN spreken ondertussen ook al extra taallessen moeten krijgen: vb. degenen die thuis Antw�*�*rps spreken of West Vlaams, Oost-Vlaams, Limbùùùrgs : allemaal vreemde talen. Nogmaals, wat is nu juist uw probleem? |
Citaat:
|
Citaat:
Een test op zich heeft nooit enige impact. De bedoeling is dat aan de hand van de resultaten zal worden overgegaan tot extra taallessen of zelfs een volledig taalbad. Dit had U geweten als U het artikel in de krant had gelezen ipv enkel de titel. Citaat:
|
Citaat:
Maar akkoord: 15 is meer dan 4. :lol: Sorry, off-topic. |
Citaat:
Over die extra taallessen en het taalbad heb ik wel gelezen ja. Je gaat mij toch niet vertellen dat uitgerekend jij voorstander bent van dergelijke organisatie. Niet hypocriet doen hé. Ik ben er geen voorstander van. Die taaltussenkomsten zijn gezichtsbedrog, geïnspireerd door salonsocialisten die de goegemeente zand in de ogen strooit. Het kost een bom geld en leidt tot weinig resultaat, als je een vergelijk maakt tussen baten en kosten. De taalscreening is gewoonweg zinloos. |
Citaat:
Ik pleit eveneens al jaren voor een dubbel inloopcircuit: eentje voor kinderen uit anderstalige gezinnen, waar nadruk wordt gelegd op taalkennis, en die vb. drie jaar doen om tot in het derde studiejaar te geraken ipv eerste en tweede studiejaar, om dan nadien mee in te passen in het reguliere onderwijs. Alternatief is dat ze de zes lagere schooljaren apart bljven zitten maar wel kunnen instappen in het reguliere onderwijs op een niveau dat ze op dat ogenblik zowel taalkundig als kennismatig aankunnen. Het leeftijdsverschil zullen ze er dan bij moeten nemen. zolang derde en vierde generatie allochtonen het noodzakelijk vinden om hun kinderen in de heimweetaal op te voeden, blijven die kinderen voor problemen zorgen in het Nederlandstalig onderwijs. Ondertussen kiest men dus voor extra taallessen terwijl de kinderen taalonkundig in het reguliere onderwijs de lessen voor de nederlandstalige kinderen lekker drastrisch vertragen of onmogelijk maken. Wat is dan uw voorstel? Uw nederlandstalige kleinkinderen in een klasje steken met 10 marokkaanssprekende, 5 franstaligen en een handvol Turkssprekenden? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be