Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Gratis sossenrijbewijzen intrekken. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=206734)

Allesstroomt 1 september 2014 16:18

Gratis sossenrijbewijzen intrekken.
 
Vandaag werd ik weer eens bijna omvergereden terwijl ik volledig in mijn recht was. Nu vind ik dat al lang niet erg meer en wind me daar hoegenaamd niet meer over op. Ik woon in de stad en ben er aan gewoon. Ik kijk wel uit mijn doppen.
Het was echter weer zo'n debiele mei 68 sos die zijn raampje moest opendraaien en beginnen schelden denkende dat hij in zijn recht was. En dat was hij zeer zeker niet.
Ik vind dus dat alle rijbewijzen die gratis zijn uitgedeeld vanaf het jaar 1960 moeten worden ingetrokken zodat de sossen babyboomers eindelijk hun rijbewijs moeten halen (dmv een examen).
Het verkeer is namelijk veel te druk om mensen in moordtuigen te laten rondrijden die denken dat haaietanden versiering zijn.

Allesstroomt 3 september 2014 15:04

http://m.deredactie.be/#/snippet/540...f24975c2fae764


Jongeren hebben geen extra opleiding nodig, die leren uit hun fouten want beseffen het wanneer ze in de fout zijn. Die met hun gratis rijbewijzen daarentegen kunnen niet leren uit hun fouten want ze zijn zogezegd nooit in fout.

fred vanhove 3 september 2014 15:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt (Bericht 7309658)
Vandaag werd ik weer eens bijna omvergereden terwijl ik volledig in mijn recht was. Nu vind ik dat al lang niet erg meer en wind me daar hoegenaamd niet meer over op. Ik woon in de stad en ben er aan gewoon. Ik kijk wel uit mijn doppen.
Het was echter weer zo'n debiele mei 68 sos die zijn raampje moest opendraaien en beginnen schelden denkende dat hij in zijn recht was. En dat was hij zeer zeker niet.
Ik vind dus dat alle rijbewijzen die gratis zijn uitgedeeld vanaf het jaar 1960 moeten worden ingetrokken zodat de sossen babyboomers eindelijk hun rijbewijs moeten halen (dmv een examen).
Het verkeer is namelijk veel te druk om mensen in moordtuigen te laten rondrijden die denken dat haaietanden versiering zijn.

Wat heb jij toch een mensenkennis zeg....nooit gedacht aan een carrière als paragnost ?:-o

hurricane 3 september 2014 16:19

Liever zo dan achter een neger te moeten hangen tegen 25 per uur.
Of achter ne Marokkaan die stopt voor iedere 'maat' die hij ziet....

Vrijheideerst 4 september 2014 13:43

Dat van Smet met zijn afbraak van het reyers-viaduct mag ook worden ingetrokken, als hij er al een heeft.

Nog wat meer autokloterij, nog wat meer files. Een stadsboulevard, omfg. :roll:

De schoofzak 4 september 2014 16:39

Zijn die oudjes de mensen die het meeste ongevallen, en de zwaarste ongevallen veroorzaken ?

.

fred vanhove 4 september 2014 17:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7313329)
Zijn die oudjes de mensen die het meeste ongevallen, en de zwaarste ongevallen veroorzaken ?

.

Ik ken heel veel oudere mensen die hun heel leven met de auto rijden en geen enkel ongeval hebben gehad..zelfs niet met de minste blikschade.Ze kropen op hun 12 voor de eerste keer achter een stuur met vader ernaast....en voor de rest van hun leven hebben ze gereden met gezond verstand .Mensen met gezond verstand zijn een uitstervend ras...spijtig want het zijn uitstekende chauffeurs.

Bobke 4 september 2014 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7313329)
Zijn die oudjes de mensen die het meeste ongevallen, en de zwaarste ongevallen veroorzaken ?

.

Niet volgens de verzekeringsmaatschapijen in elk geval.

Vrijheideerst 5 september 2014 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7313329)
Zijn die oudjes de mensen die het meeste ongevallen, en de zwaarste ongevallen veroorzaken ?

.

Zijn die oudjes altijd zo veilig in het verkeer? Te traag rijden is ook gevaarlijk.

Bobke 5 september 2014 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7314465)
Zijn die oudjes altijd zo veilig in het verkeer? Te traag rijden is ook gevaarlijk.

Absoluut niet.
Maar rijden jongeren altijd zo veilig in het verkeer?
De regels kennen is nog iets anders dan ze toepassen.

Micele 5 september 2014 10:33

Een bepaalde statistiek in het hoenderhok gooien: (studie uit D, 2008)

De leeftijdsgroep die het minst geflitst wordt veroorzaakt duidelijk meer ongevallen:


Bekijk je de statistiek van de twee groepen is de verhouding totaal averechts en dit met factor 7,5... 18-22 jaar = verhouding 9,55, tov 25-44 jaar= verhouding 72,15

M.a.w al dat flitgedoe (vooral om de kassa) doet niets aan het risicogedrag (onaangepaste snelheid boven limiet) van die jonge groep 18-22 jarige bestuurders.

Bron:
Citaat:

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/n...-a-816859.html

Neue Studie zu Radarkontrollen: Blitzer verhindern keine Unfälle

Junge Leute fahren riskant - werden aber selten geblitzt

Voss schreibt in seiner Untersuchung: "Fahrer aus Altersgruppen mit einem geringen Unfallrisiko werden übermäßig mit Punkten belastet, und Fahrer mit hohem Unfallrisiko werden zu selten kontrolliert." Zwar habe es seine Richtigkeit, dass jeder, der zu schnell fährt, bestraft werde, betont Voss. Aber im Hinblick auf die Verkehrssicherheit sei das jetzige Modell der Geschwindigkeitskontrollen ineffizient. "Die Polizei ist übereifrig beim Blitzen. Das ist kein angemessener Umgang mit Autofahrern", findet der Verkehrspsychologe.

Für seine Studie hat Voss zwei Datensätze aus dem Jahr 2008 unter die Lupe genommen: die Auflistung der Tempoverstöße und die Zahl der Unfälle wegen zu schnellen Fahrens.

Beide Statistiken sind nach Altersgruppen unterteilt. Aus den Daten lässt sich ablesen, dass das Unfallrisiko der Fahranfänger, also der 18- bis 20-Jährigen, besonders hoch war: pro Jahrgang wurden 2582 Unfälle registriert.
Im Vergleich zu der Gruppe der 25- bis 44-Jährigen, die mit 729 Unfällen pro Jahrgang das geringste Unfallrisiko aufwiesen, bauten sie also fast viermal so viele Unfälle wegen überhöhter Geschwindigkeit.

Genau diese Fahranfänger wurden aber, das zeigen die Zahlen, viel zu selten geblitzt. Stattdessen wurden die meisten Geschwindigkeitsverstöße in der Altersgruppe der 25- bis 44-Jährigen registriert - mit 52.600 pro Jahrgang mehr als doppelt so viele wie bei den jungen Fahrern. Im Hinblick auf das Unfallrisiko erwischt das bislang durchgeführte Kontrollkonzept also die Falschen.

[ grafiek van hierboven ]
Blitzerstatistik und Unfallrisiko: "Das ist kein angemessener Umgang mit Autofahrern"

Fahranfänger seien vor allem nachts und an Wochenenden im Auto unterwegs, sagt Voss. Damit ihre Geschwindigkeitsübertretungen erfasst werden, müssten die Kontrollen viel stärker als bisher zu diesen Zeiten stattfinden. Außerdem fordert der Verkehrspsychologe, dass die Blitzer viel öfter an Unfallschwerpunkten aufgestellt werden. Voss: "Lieber weniger Leute blitzen, aber dafür an Orten, wo viel passiert."
Die Untersuchung dürfte einigen Autofahrern als Beleg für eine Vermutung dienen, die es schon so lange gibt, wie in Deutschland Tempolimits überwacht werden. Denn das, was der Verkehrspsychologe Voss als einen nicht angemessenen Umgang mit Autofahrern bezeichnet, nennt der Volksmund gerne Wegelagerei.

Micele 5 september 2014 10:34

Een bepaalde statistiek in het hoenderhok gooien: (studie uit D, 2008)

De (kleine) leeftijdsgroep die navenant veel minder "geflitst" wordt (blauwe balken) veroorzaakt duidelijk meer ongevallen (groene balken):



Bekijk je de statistiek van de twee groepen is de verhouding totaal averechts en dit met factor 7,5:
18-22 jaar = verhouding 9,55 tov 25-44 jaar= verhouding 72,15

M.a.w al dat flitgedoe (vooral om de kassa) doet niets aan het risicogedrag dat blijkbaar navenant tot meer ongevallen leidt (ook door onaangepaste snelheid boven limiet) van die jonge groep 18-22 jarige bestuurders, qua geflitst worden of "pakkans op overdreven snelheid" zal vooral te maken hebben welke wegen zulke jonge mensen frequenter nemen en vooral wanneer (week-end, latere uurtjes, binnenwegen)...

Bron:
Citaat:

http://www.spiegel.de/auto/aktuell/n...-a-816859.html

Neue Studie zu Radarkontrollen: Blitzer verhindern keine Unfälle

Junge Leute fahren riskant - werden aber selten geblitzt

Voss schreibt in seiner Untersuchung: "Fahrer aus Altersgruppen mit einem geringen Unfallrisiko werden übermäßig mit Punkten belastet, und Fahrer mit hohem Unfallrisiko werden zu selten kontrolliert." Zwar habe es seine Richtigkeit, dass jeder, der zu schnell fährt, bestraft werde, betont Voss. Aber im Hinblick auf die Verkehrssicherheit sei das jetzige Modell der Geschwindigkeitskontrollen ineffizient. "Die Polizei ist übereifrig beim Blitzen. Das ist kein angemessener Umgang mit Autofahrern", findet der Verkehrspsychologe.

Für seine Studie hat Voss zwei Datensätze aus dem Jahr 2008 unter die Lupe genommen: die Auflistung der Tempoverstöße und die Zahl der Unfälle wegen zu schnellen Fahrens.

Beide Statistiken sind nach Altersgruppen unterteilt. Aus den Daten lässt sich ablesen, dass das Unfallrisiko der Fahranfänger, also der 18- bis 20-Jährigen, besonders hoch war: pro Jahrgang wurden 2582 Unfälle registriert.
Im Vergleich zu der Gruppe der 25- bis 44-Jährigen, die mit 729 Unfällen pro Jahrgang das geringste Unfallrisiko aufwiesen, bauten sie also fast viermal so viele Unfälle wegen überhöhter Geschwindigkeit.

Genau diese Fahranfänger wurden aber, das zeigen die Zahlen, viel zu selten geblitzt. Stattdessen wurden die meisten Geschwindigkeitsverstöße in der Altersgruppe der 25- bis 44-Jährigen registriert - mit 52.600 pro Jahrgang mehr als doppelt so viele wie bei den jungen Fahrern. Im Hinblick auf das Unfallrisiko erwischt das bislang durchgeführte Kontrollkonzept also die Falschen.

[ grafiek van hierboven ]
Blitzerstatistik und Unfallrisiko: "Das ist kein angemessener Umgang mit Autofahrern"

Fahranfänger seien vor allem nachts und an Wochenenden im Auto unterwegs, sagt Voss. Damit ihre Geschwindigkeitsübertretungen erfasst werden, müssten die Kontrollen viel stärker als bisher zu diesen Zeiten stattfinden. Außerdem fordert der Verkehrspsychologe, dass die Blitzer viel öfter an Unfallschwerpunkten aufgestellt werden. Voss: "Lieber weniger Leute blitzen, aber dafür an Orten, wo viel passiert."
Die Untersuchung dürfte einigen Autofahrern als Beleg für eine Vermutung dienen, die es schon so lange gibt, wie in Deutschland Tempolimits überwacht werden. Denn das, was der Verkehrspsychologe Voss als einen nicht angemessenen Umgang mit Autofahrern bezeichnet, nennt der Volksmund gerne Wegelagerei.

De schoofzak 5 september 2014 10:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7313449)
Niet volgens de verzekeringsmaatschapijen in elk geval.

Al een tijdje geleden, maar de laatste nieuwe auto die ik kocht, leverde mij voor de omnimum verzekering een spontane korting van 50 procent op.
Wegens ... de leeftijd.


Hèt probleem van oudjes is dat er bij zijn die zelf niet beseffen dat ze te sukkelachtig aan het worden zijn om nog veilig te kunnen rijden.
Toch denk ik dat zelfs die categorie niet de 'erge' ongevallen veroorzaakt.

.

Vrijheideerst 5 september 2014 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7314484)
Absoluut niet.
Maar rijden jongeren altijd zo veilig in het verkeer?
De regels kennen is nog iets anders dan ze toepassen.

Zeker!

Maar men moet zich dan ook bezig houden met échte verkeerscriminaliteit :-)

Allesstroomt 5 september 2014 15:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7314536)
Een bepaalde statistiek in het hoenderhok gooien: (studie uit D, 2008)

De leeftijdsgroep die het minst geflitst wordt veroorzaakt duidelijk meer ongevallen:


Bekijk je de statistiek van de twee groepen is de verhouding totaal averechts en dit met factor 7,5... 18-22 jaar = verhouding 9,55, tov 25-44 jaar= verhouding 72,15

M.a.w al dat flitgedoe (vooral om de kassa) doet niets aan het risicogedrag (onaangepaste snelheid boven limiet) van die jonge groep 18-22 jarige bestuurders.

Bron:


De groep 18 tot 22 jarigen is wel een serieus pak kleiner dan de tweede groep dus ik vermoed dat je hele theorie in duigen valt als je het per duizend bestuurders bekijkt of zie ik het verkeerd ? (statistiek was nooit mijn sterkste vak)

Bobke 5 september 2014 19:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7314552)
Zeker!

Maar men moet zich dan ook bezig houden met échte verkeerscriminaliteit :-)

Wat dat ook mag zijn.
Bumperkleven, om maar iets te noemen,zie ik zelden van oudjes.

non-conformist 5 september 2014 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7312004)
Wat heb jij toch een mensenkennis zeg....nooit gedacht aan een carrière als paragnost ?:-o

:rofl:

Micele 5 september 2014 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt (Bericht 7314826)
De groep 18 tot 22 jarigen is wel een serieus pak kleiner dan de tweede groep dus ik vermoed dat je hele theorie in duigen valt als je het per duizend bestuurders bekijkt of zie ik het verkeerd ? (statistiek was nooit mijn sterkste vak)

Het is het gemiddelde per jaargang (pro Jahrgang staat aan de 4 balken tussen-() )
Uitvergroot: http://www.spiegel.de/auto/aktuell/b...59-320022.html
maakt dus niet uit hoe groot die groep is, samngevat:

- 2582 verkeersongevallen (door snelheid) gemiddeld per jaargang , bestuurders van 18-22 jaar.
- 729 verkeersongevallen (door snelheid) gemiddeld per jaargang, bestuurders van 25-44 jaar.

- Bestuurders van 25-44 jaar werden per jaargang gemiddeld 52.600 maal geflitst of meer dan het dubbele van gemiddeld per jaargang van 18-22 jarige, namelijk maar 24.667.

Maar de oudere ervaren bestuurders hadden - per jaargang gemiddeld - bijna 4 maal (2582/729) minder verkeersongevallen "door snelheid" dan -idem- de onervaren jongere bestuurders.

Citaat:

Im Vergleich zu der Gruppe der 25- bis 44-Jährigen, die mit 729 Unfällen pro Jahrgang das geringste Unfallrisiko aufwiesen, bauten sie also fast viermal so viele Unfälle wegen überhöhter Geschwindigkeit.

Genau diese Fahranfänger wurden aber, das zeigen die Zahlen, viel zu selten geblitzt. Stattdessen wurden die meisten Geschwindigkeitsverstöße in der Altersgruppe der 25- bis 44-Jährigen registriert - mit 52.600 pro Jahrgang mehr als doppelt so viele wie bei den jungen Fahrern. Im Hinblick auf das Unfallrisiko erwischt das bislang durchgeführte Kontrollkonzept also die Falschen.

In D gebeurde er in 2008 ca. 2.280.733 geregistreerde verkeersongevallen (incl enkel materiele schade): http://www.autokiste.de/psg/index/zu....htm?id=7812-b

brother paul 5 september 2014 23:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7314537)
Een bepaalde statistiek in het hoenderhok gooien: (studie uit D, 2008)

De (kleine) leeftijdsgroep die navenant veel minder "geflitst" wordt (blauwe balken) veroorzaakt duidelijk meer ongevallen (groene balken):



Bekijk je de statistiek van de twee groepen is de verhouding totaal averechts en dit met factor 7,5:
18-22 jaar = verhouding 9,55 tov 25-44 jaar= verhouding 72,15

M.a.w al dat flitgedoe (vooral om de kassa) doet niets aan het risicogedrag dat blijkbaar navenant tot meer ongevallen leidt (ook door onaangepaste snelheid boven limiet) van die jonge groep 18-22 jarige bestuurders, qua geflitst worden of "pakkans op overdreven snelheid" zal vooral te maken hebben welke wegen zulke jonge mensen frequenter nemen en vooral wanneer (week-end, latere uurtjes, binnenwegen)...

Bron:

grafiek is niet helemaal juist micele
je zou de 'populatie' moeten meenemen
Dan heb je bij de jongeren tussen 18-25 een populatie van bvb 2miljoen chauffeurs versus een 25-45 populatie van 8miljoen
Dan kun je een nog extremere conclusie trekken.
Dat de jongeren en in populatie gerekend dubbel zoveel geflitst worden en in populatie gerekend 28keer meer ongevallen hebben.
Dus de correlatie tussen snelheid en ongevallen wordt veroorzaakt door de jonge mannen.

stel u voor dat jonge mannen de helft van de kilometers rijden dan de rijpere mannen. Dan kun je zo concluderen dat per gereden kilometer/1000 personen het aantal overtredingen 4x hoger wordt, versus het aantal ongevallen 54meer ongevallen per gereden kilomete/1000

Je zou nog een verband kunnen trekken tussen het kopen van een aftandse occasie versus het rijden met een moderne met meer veiligheidssnufjes uitgeruste wagen... en dan valt die parameter vooral te verklaren bvb door het verschil in auto waarmee die jonge gasten rijden...

je zou ook kunnen besluiten, dat de brokkenpiloten 'eruitgemendeld' worden zoals een genetische selectie, en gezien hun zelfmoorddadig gedrag gewoon niet boven de 25 geraken.

Noopt tot de conclusie dat snelheid koppelen aan de leeftijd/wagen, nog zo'n gek idee niet is

Vrijheideerst 6 september 2014 08:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7315140)
Wat dat ook mag zijn.
Bumperkleven, om maar iets te noemen,zie ik zelden van oudjes.

Ik kleef tegen hun bumpers omdat zij niet vooruitgaan :magniet:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be