Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Vader trakteert zoon (18) op straatrace voor verjaardag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=206920)

Universalia 6 september 2014 12:22

Vader trakteert zoon (18) op straatrace voor verjaardag

Bron

Detail tekst:

Citaat:

Een vader en zijn zoon uit Strombeek-Bever zijn hun rijbewijs voor minstens 15 dagen kwijt na een race op de E40 tussen Merelbeke en Zwijnaarde.
Citaat:

Vader reed in een BMW M Coupé, de zoon in een BMW 325i.
Wat is er toch aan de hand met die BMW bestuurders :?

15 dagen maar ... beetje weinig niet? Het zoontje mocht opnieuw zijn rijbewijs gaan 'halen' na fikse boete voor beiden + 1 jaar rijverbod.

Maar ja ... :roll:

Nietzsche 6 september 2014 12:24

De volgende keer het spelletje: wie kan het hardst van een klif afrijden.

Henri1 6 september 2014 12:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7315909)
Bron

Detail tekst:

15 dagen maar ... beetje weinig niet? Het zoontje mocht opnieuw zijn rijbewijs gaan 'halen' na fikse boete voor beiden + 1 jaar rijverbod.

Maar ja ... :roll:

Controleren en ambeteren. :cheer:

De volgende keer rijden ze beter naar Duitsland voor hun verjaardagsrace/ :-)

lohabra 6 september 2014 12:28

Citaat:

Bron

Detail tekst:

15 dagen maar ... beetje weinig niet?

Dat is nog maar de onmiddellijke intrekking hé, wat nog géén straf is, doch een preventieve maatregel.

Met dergelijke snelheidsovertreding, zullen beiden gegarandeerd nog wel gedagvaard worden voor de politierechtbank.

Hier alvast een link naar de onmiddellijke intrekking:

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec...swet/467-t4hs8

Zoals u daar kan lezen, is dat in principe maximaal 15 dagen, al kan de Procureur des Konings wel nog een verlenging vorderen tot maximaal 3 maanden.

en hier de link naar de vervallenverklaring (veroordeling door een rechter)

http://www.wegcode.be/wetteksten/sec.../462-t4hs6afd1

En d�*t is minimaal 8 dagen, tot maximaal 5 jaar.

==> Een dagvaarding kan gemakkelijk meerdere maanden tot net geen jaren duren. En na de veroordeling, is het uiteindelijk het Openbaar Ministerie dat de kennisgeving doet aan de veroordeelde. Veroordeelde heeft dan 4 dagen de tijd om zijn rijbewijs neer te leggen ter griffie, daar het verval ingaat de 5de dag na kennisgeving. Niet of laattijdig het rijbewijs inleveren, is ook nog strafbaar.

Kortom, nog niet te snel roepen dat beiden er al te goedkoop mee wegkomen. Afwachten ....

Citaat:

Het zoontje mocht opnieuw zijn rijbewijs gaan 'halen' na fikse boete voor beiden + 1 jaar rijverbod.

Waar lees je dat ?

Micele 6 september 2014 13:10

Ik wist niet dat de E40 nu ook al een straat genoemd wordt, bij mijn weten is dat een autosnelweg.

Onze staatsecretaris verkeersveiligheid Wathelet liet enkele maanden geleden ~ 135 kmh bij C43-90 kmh optekenen, of 126 kmh na correctie - 6%.

Ik wist niet dat dan 140 kmh scheuren genoemd wordt en de pers er een straatrace van maakt, terwijl 135 kmh maar te snel rijden is. Wat 5 kmh meer kan uitmaken.

Citaat:

Vader trakteert zoon (18) op straatrace voor verjaardag

Een vader en zijn zoon uit Strombeek-Bever zijn hun rijbewijs voor minstens 15 dagen kwijt na een race op de E40 tussen Merelbeke en Zwijnaarde. De twee werden vanmorgen opgemerkt door de politie toen ze met 140 kilometer per uur over de E40 scheurden. Op die plaats was een tijdelijke snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur van kracht.
versus

Citaat:

http://www.gva.be/cnt/aid1604238/sta...6-km-u-te-snel

Staatssecretaris Verkeersveiligheid Wathelet rijdt 36 km/u te snel
21/06/2014

Melchior Wathelet, in de ontslagnemende regering* Di Rupo bevoegd voor Verkeersveiligheid, is zondag door de politie beboet wegens te snel rijden: 126 km per uur waar hij maar 90 mocht. "Ik verdien een straf", geeft hij toe. Nog 5 km per uur sneller en hij was zijn rijbewijs kwijt.

De Mercedes van de staatssecretaris werd vorige zondag door een anonieme auto van de politie staande gehouden op de E42 Namen-Luik. Op die plek zijn er wegenwerken en geldt een snelheidsbeperking van 90 km per uur. Wathelet zat zelf achter het stuur en reed 126 km per uur (na correctie). De staatssecretaris voor Verkeersveiligheid had nochtans zijn stokpaardje gemaakt van veiliger verkeer en meer controles.
Scheuren versus rijden op een autosnelweg is dus 5 kmh verschil naargelang wie het doet ?
(beide malen was het in het weekend: zaterdag-scheuren en Wathelet zondag-rijden) :-)
Wathelet kwam er in de regel met € 180 O.I. vanaf.
Berekening: http://www.wegcode.be/boeteberekening

Scorpio 6 september 2014 13:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7316008)
Ik wist niet dat de E40 nu ook al een straat genoemd wordt, bij mijn weten is dat een autosnelweg.

Onze staatsecretaris verkeersveiligheid Wathelet liet enkele maanden geleden ~ 135 kmh bij C43-90 kmh optekenen, of 126 kmh na correctie - 6%.

Ik wist niet dat dan 140 kmh scheuren genoemd wordt en de pers er een straatrace van maakt, terwijl 135 kmh maar te snel rijden is. Wat 5 kmh meer kan uitmaken.

versus

Scheuren versus rijden op een autosnelweg is dus 5 kmh verschil naargelang wie het doet ?
(beide malen was het in het weekend: zaterdag-scheuren en Wathelet zondag-rijden) :-)

Hoera! Weer een mug gezift! Want dat twee verschillende journalisten, die voor verschillende kranten werken, op verschillende momenten en bij verschillende voorvallen een ... verschillend woordje gebruiken, ja dat lijkt me inderdaad wel iets waar dringend eens wat meer aandacht aan besteed moet worden, en waar dringend eens wat meer achter gezocht moet worden :roll:

Micele 6 september 2014 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 7316068)
Hoera! Weer een mug gezift! Want dat twee verschillende journalisten, die voor verschillende kranten werken, op verschillende momenten en bij verschillende voorvallen een ... verschillend woordje gebruiken, ja dat lijkt me inderdaad wel iets waar dringend eens wat meer aandacht aan besteed moet worden, en waar dringend eens wat meer achter gezocht moet worden :roll:

Kranten moeten vooral verkopen hé. Die jongen had verjaardag hé, dat is heel zelden... :roll:

Maar van een straatrace verwacht ik wel ietsje meer als van 140 kmh in het WE op een 3 vaks-snelweg E40...

Soit die éne TS-"straatrace :roll:" was wel bij "wegenwerken-90 kmh" maar in feite was het ene uit de honderden, nl uit dezelfde krant spreken ze al van 25 intrekkingen-rijbewijs tijdens één grootscheepse actie, specifiek op die locaties "wegenwerken":

Citaat:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...enwerken.dhtml

Ruim 3.000 overtredingen bij controleactie aan wegenwerken

Door: redactie
5/09/14

De federale wegpolitie heeft gisteren bij een nationaal gecoördineerde flitsactie ter hoogte van werfzones van wegenwerken 3.145 snelheidsovertredingen vastgesteld. Van 25 bestuurders werd onmiddellijk het rijbewijs ingetrokken. Dat meldt de persdienst van de federale politie.
De federale wegpolitie organiseert in de strijd tegen overdreven snelheid regelmatig specifiek gerichte controles. Die worden over het hele land georganiseerd en hebben steeds een bepaald thema. Gisteren kregen voor de eerste keer snelheidsovertreders bij wegenwerken bijzondere aandacht. Tussen 8 en 21 uur werden 90 agenten ingezet op dertien locaties waar ingrijpende wegenwerken aan de gang zijn. Er werden 46.564 bestuurders gecontroleerd.

Het percentage van snelheidsovertreders tijdens wegenwerken lag gisteren bijna dubbel zo hoog als tijdens andere controles. Volgens de federale politie bewijzen de resultaten de noodzaak van een gerichte aanpak.
Weer een muggezwerm gezift. Geeuw. ;-)

Ook wetende dat die 90-borden soms 1 �* 1,5 kilometer voor de wegenwerken geplaatst zijn...

Micele 6 september 2014 14:38

Citaat:

Bron

Detail tekst:

Interessante details van de tekst:

Citaat:

Een vader en zijn zoon uit Strombeek-Bever zijn hun rijbewijs voor minstens 15 dagen kwijt na een race op de E40 tussen Merelbeke en Zwijnaarde. De twee werden vanmorgen opgemerkt door de politie toen ze met 140 kilometer per uur over de E40 scheurden. Op die plaats was een tijdelijke snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur van kracht.

Vader reed in een BMW M Coupé, de zoon in een BMW 325i. Op de verkeerswisselaar in Zwijnaarde namen ze de E17 richting Kortrijk, maar ze werden op de parking in Nazareth al langs de kant gezet door de politie, die de achtervolging had ingezet. Het parket besloot hun rijbewijs meteen voor 15 dagen in te trekken wegens overdreven snelheid. Het gaat om een 53-jarige man uit Strombeek-Bever en zijn zoon. De zoon was net 18 jaar geworden en had nog maar pas zijn rijbewijs.
Dus de politie haalt dixit hln.be-"straatracers"-potentieel-+250 kmh-BMW in na nauwelijks 7-8 kms want een kleine 9 km is de afstand van snelwegwisselaar E40-E17 Zwijnaarde tot op de E17-parking Nazareth. Uiteraard moet de snelwegwisselaar nog (traag) genomen worden maar tevens moet er E17-ingevoegd worden, en vertraagd en afgereden worden naar E17-parking Nazareth.

Op die parking werden ze dus al aan de kant gezet. Wow wat een "racebeesten". :roll: :lol:

Thomas- 6 september 2014 15:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lohabra (Bericht 7315923)
Kortom, nog niet te snel roepen dat beiden er al te goedkoop mee wegkomen. Afwachten ....

Vorig jaar was er zo'n leuk precedent van een straatracer die er in beroep vanaf kwam met een boete van 50EUR. En dat was dan nog wel een straatrace met een dodelijke afloop.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-50-euro.dhtml

lohabra 6 september 2014 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- (Bericht 7316200)
Vorig jaar was er zo'n leuk precedent van een straatracer die er in beroep vanaf kwam met een boete van 50EUR. En dat was dan nog wel een straatrace met een dodelijke afloop.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-50-euro.dhtml

Zoals ik al zei: afwachten.

lohabra 6 september 2014 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7316134)
Op die parking werden ze dus aan de kant gezet. Wow wat een "racebeesten". :roll: :lol:

Racen ?

De journalist heeft het in zijn artikel idd. over een race tussen vader en zoon. Maar lees jij dan ergens in zijn artikel ook nog elementen die daarop wijzen ?

Dat beiden de maximaal toegestane snelheidslimiet (royaal) overschreden hebben, is 1. Maar dat betekent daarom nog geenszins dat er ook sprake is van een snelheidsrace tussen beiden. Ik lees in het artikel alvast niet meteen elementen die wijzen op die race waarvan sprake.

Dutch_Strawberry 6 september 2014 21:42

Amai amai, toch. Er wordt hier weeral heel wat stront gesmeten op bezitters/bestuurders van BMWs...

Beetje jaloers, misschien?

december 7 september 2014 11:42

140km/h straatracen op de autostrade. lol, dat is ook door een groot licht bedacht

Johan Daelemans 7 september 2014 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door december (Bericht 7317008)
140km/h straatracen op de autostrade. lol, dat is ook door een groot licht bedacht

Ja, dat bedacht ik ook net.... wat een race, moet echt spannend geweest zijn.

Johan Daelemans 7 september 2014 11:45

dubbel

De schoofzak 7 september 2014 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7316008)

versus

Je stelt me zwaar teleur !
Je doet hier precies alsof het beperkte krantenartikel het omstandig onderzoek van gans die affaire is.
En op die basis dan maar besluiten trekken.

Je hebt hier al bewezen dat je technisch sterk bent in verkeerskunde, maar nu blijkt toch een grote zwakte in praktische rechtstoepassing.

.

Johnny Blaze 7 september 2014 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 7316571)
Amai amai, toch. Er wordt hier weeral heel wat stront gesmeten op bezitters/bestuurders van BMWs...

Is het je nog niet opgevallen dat men het in de pers steeds heeft over een voertuig of auto tenzij het een BMW is, dan schrijven ze er expliciet het merk bij.

SMI94 7 september 2014 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry (Bericht 7316571)

Jaloers op een acuut gebrek aan smaak? Nee hoor.

Blue Sky 7 september 2014 19:43

Citaat:

Bron

Detail tekst:

Het zijn over het algemeen kleine kinderen. Zoals reeds gezegd zou het Zwitserse systeem hierbij uitstekend van toepassing zijn. Kleine kinderen hun speeltje afpakken is namelijk hoe men hen het hardste kan treffen.

Micele 7 september 2014 21:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7317139)
Je stelt me zwaar teleur !
Je doet hier precies alsof het beperkte krantenartikel het omstandig onderzoek van gans die affaire is.

Neen, ik stel alleen maar vast hoe de media over een fiat divers lult.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be