Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Komt er een rijbewijs met punten? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=207084)

Universalia 11 september 2014 07:36

Komt er een rijbewijs met punten?
 
Bron

Detail tekst:

Citaat:

De invoering van een rijbewijs met punten is voer voor discussie voor de zogenaamde "Zweedse" partijen, die onderhandelen over een nieuwe federale regering. CD&V en N-VA zijn expliciet voorstander van het systeem, de liberalen zijn wat meer terughoudend, maar niet a priori tegen.
Goede of slechte zaak, daar blijkt nogal wat verschil van mening over te bestaan.

Blue Sky 11 september 2014 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7322011)
Bron

Detail tekst:



Goede of slechte zaak, daar blijkt nogal wat verschil van mening over te bestaan.

Goede of slechte zaak? Lijkt me nogal evident.

Natuurlijk zullen er ook tegenstanders zijn net zoals criminelen strengere straffen een slechte zaak zullen vinden.

maddox 11 september 2014 08:17

Ik ben niet tegen, maar op voorwaarde dat de punten
1) niet afgenomen worden omdat er een spatje modder op de nummerplaat hing (of soortgelijk GAS boete gezeik)
2) na een bepaalde periode zonder voorwaarde terug komen. (anders is het gewoon een extra belasting)

Eduard Khil 11 september 2014 08:35

normaal staat het rijbewijs met punten al in de wet. Er is echter nooit een KB gekomen om het uit te voeren.

Rijbewijs met punten is geen slechte zaak. Hopelijk geraken er een hoop slechte chauffeurs hun rijbewijs mee kwijt. Ze moeten dan wel strenger controleren: al te veel zaken blijven nu gewoon ongecontroleerd of onbestraft, waardoor mensen die wel gepakt worden de indruk krijgen dat ze gewoon "pech" hadden

giserke 11 september 2014 08:39

Ze moeten eens stoppen met gewone mensen te criminaliseren voor van alles en nog wat.
Rijbewijs met punten, GAS boetes etc...
Voor alle pietluttigheden beboeten...

Weg met die shit.

hurricane 11 september 2014 08:46

Prima idee. Voor zware overtredingen.
Zo gaan we eindelijk misschien eens chauffeurs kweken in plaats van clowns die denken dat de wet niet voor hen gemaakt is !

giserke 11 september 2014 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 7322102)
Prima idee. Voor zware overtredingen.
Zo gaan we eindelijk misschien eens chauffeurs kweken in plaats van clowns die denken dat de wet niet voor hen gemaakt is !

Wetten worden al gemaakt door clowns. Dus neen dank U.

hurricane 11 september 2014 08:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 7322103)
Wetten worden al gemaakt door clowns. Dus neen dank U.

Wacht maar tot er een familielid omkomt door één van die clowns....

giserke 11 september 2014 08:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 7322106)
Wacht maar tot er een familielid omkomt door één van die clowns....

Daar zijn andere middelen voor. Wie 100 rijd in de bebouwde kom, een jaar zijn auto kwijt.

dalibor 11 september 2014 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7322091)
normaal staat het rijbewijs met punten al in de wet. Er is echter nooit een KB gekomen om het uit te voeren.

Rijbewijs met punten is geen slechte zaak. Hopelijk geraken er een hoop slechte chauffeurs hun rijbewijs mee kwijt. Ze moeten dan wel strenger controleren: al te veel zaken blijven nu gewoon ongecontroleerd of onbestraft, waardoor mensen die wel gepakt worden de indruk krijgen dat ze gewoon "pech" hadden

tl; dr

Eduard Khil 11 september 2014 09:09

stemmen voor de sossen => tien strafpunten.
geen richtingsaanwijzers => tien strafpunten
middenplakken op autostrate => veertig strafpunten
te traag rijden => vijf strafpunten

dalibor 11 september 2014 09:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7322127)
stemmen voor de sossen => tien strafpunten.
geen richtingsaanwijzers => tien strafpunten
middenplakken op autostrate => veertig strafpunten
te traag rijden => vijf strafpunten

De stemming is geheim Eduard. Of ga je het systeem Mobutu invoeren? :-D

Micele 11 september 2014 09:52

Op voorwaarde dat er ook gecontroleerd wordt op dé hoofdoorzaken van ongevallen:

1. Voorrangsnegatie: bestaat geen of amper controle op, onder het mom te moeilijk.

2. Veiligheidsafstand (vooral eenrichtingswegen): bestaat geen of amper controle op, onder het mom van te moeilijk. Daarenboven hebben we geen fatsoenlijke wetgeving betreft veiligheidsafstand of je nu bumperkleeft < 5 m, 20 of 40 m afstand houdt bij 120 kmh, wettelijk maakt het geen verschil.

bvb in D is dat wel duidelijk afgelijnd in stappen en navenant strafpunten.

3. Onaangepaste #snelheid (art 10 wegcode) : een flitser kan dat helemaal niet controleren. Enkel mobiele videowagens kunnen dat, maar dat is weer t e moeilijk of te kostelijk.

Verwar oorzaak niet met gevolg, een hogere #impactsnelheid om welke reden dan ook verzwaart de ongevalgevolgen, de massa van het voertuig doet dat eveneens. Bij vrachtwagen- of busongevallen, ook tram met kwetsbare weggebruikers is enkele kmh al voldoende.
"Snelheid" en "voertuigmassa" is evident aan het verkeer, anders bestaat wegverkeer niet. http://nl.wikipedia.org/wiki/Kinetische_energie

Menselijke fouten bij ongevallen volgens D (overheid):


Ongevaloorzaken en onderzoek:
http://www.adac.de/_mmm/pdf/Konstell...28KB_76230.pdf

dalibor 11 september 2014 09:57

Om van de Sonstige Ursachen nog maar te zwijgen!

Micele 11 september 2014 10:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dalibor (Bericht 7322187)
Om van de Sonstige Ursachen nog maar te zwijgen!

Idd, als je wilt kan ik je die ook geven. :-)
Veel oorzaken zijn wel geen hoofdoorzaken. ;-)
Een ongeval kan dikwijls ook meerdere oorzaken hebben.

In NL zo´n negentig oorzaken:
Citaat:

http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=13

Uit een oude Nederlandse database, mogelijke ongevaloorzaken (´98-´99-2000):
Citaat:
Bron: Adviesdienst Verkeer en Vervoer

01 - Stopteken / rood verkeerslicht
02 - Verktkn (niet stoptk) negeren
03 - Eenri-weg in verboden richting
04 - Spookrijder
05 - Geen richting aangeven
06 - Foutief richting aangeven
08 - Ffoutief invoegen
09 - Foutief uitvoegen
11 - Onvoldoende afstand bewaren
12 - Onverwacht remmen
16 - Foutief/onvold voorsorteren
17 - Inhalen rechts
18 - Inhalen links
19 - Snyden
21 - Foutieve parkeermanoeuvre
23 - Als obstakel op weg bevinden
25 - Onvoldoende rechts ryden
26 - Te veel rechts ryden
27 - Verkeerde rybaan/weghelft
28 - Op weg andere verk categorie
30 - Geen voorrang verlenen
31 - Geen doorgang verlenen
35 - Te snel ryden
37 - Fout gebr bedieningsmechanisme
38 - Plotseling oversteken
39 - Foutief bocht doorryden
40 - Onjuiste/geen verlichting voer
41 - Onvoorzichtig portier openen
45 - Doorrijder
46 - Joyriding
49 - Overige fouten bestuurder
50 - Vanachter objekt oversteken
51 - Onvoorzichtig oversteken (niet
52 - Spelen op weg, trottoir ed
53 - Onvoorzichtig op weg lopen
56 - Stopteken/rood verk li negeren
57 - Verkeersteken (=stoptk) negere
58 - Overige fouten voetganger
60 - Storend gedrag geleid dier
61 - Storend gedrag loslopende dier
63 - Overig gedrag dieren
65 - Slippen door sneeuw, yzel ed
66 - Slippen door olie, bladeren ed
70 - Mechanisch gebrek voertuig
74 - Storend gedrag passagier
75 - Weersomstandigheden (mist ed)
76 - Verblinding door zon
77 - Macht over het stuur verliezen
78 - Verliezen van lading
79 - Alkohol/medicyn/druggebruik
80 - Slaap, vermoeidheid, ziekte
82 - Schuld van derden
84 - Los voorwerp op de weg
85 - Ander ongeval
88 - Lading/onderdeel a/b botser
95 - Overige toedrachten

35 - Te snel ryden was voor gemiddeld 3,37 % hoofdverantwoordelijk van alle ongevallen over die 3 jaar.
ongevallen heben "meestal" meerdere oorzaken.
In D ook ongeveer zoveel :
http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=16

Maar als men nu eens begon met de hoofdoorzaken ? :-D

Micele 11 september 2014 10:33

Een vbtje veiligheidsafstand-strafpunten uit D bij 120 kmh:

Citaat:

Bei 120 km/h drohen folgende Strafen:

Ab 30 m Abstand: 35 Euro.
Weniger als 30 m Abstand: 75 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 24 m Abstand: 100 Euro und 1 Punkt.
Weniger als 18 m Abstand: 160 Euro, 2 Punkte und 1 Monat Fahrverbot.
Weniger als 12 m Abstand: 240 Euro, 2 Punkte und 2 Monate Fahrverbot.
Weniger als 6 m Abstand: 320 Euro, 2 Punkte und 3 Monate Fahrverbot.


https://www.bussgeldkataloge.de/ (link-venster onderaan voor afstand)
Voer dat eens in op de BE-snelweg... :-D

Alle 16 links, alle strafpunten volgens, online-rekenaar, en uitleg puntensysteem:
Citaat:

http://www.bussgeld-info.de/

Neuer Bußgeldkatalog 2014 – Punktekatalog mit Bußgeldrechner
Bitte wählen Sie jetzt eine Bußgeldtabelle aus dem Bußgeldkatalog 2014 aus:

Abstandsverstöße
Alkohol
Beleuchtung & Warnzeichen
Drogen
Geschwindigkeitsüberschreitung
Halten und Parken
TÜV und Papiere
Polizei
Sicherheit
Straßenbenutzung
Straßenverkehr
Überholen
Umweltschutz und Sauberkeit
Unfall
Vorfahrt und Rote Ampel
Wenden und Abbiegen

…oder nutzen Sie unseren Bußgeldrechner!
Natuurlijk zijn strafpunten enkel voor (zeer) zware overtredingen die wat met de veiligheid te maken hebben. Veel leesplezier. ;-)

vb buiten bbk _ binnen bbk, overschrijden snelheidslimiet - na aftrek correctiemarge (-3 kmh < 100 kmh /-3 % > 100 kmh) - met:
Citaat:

Geschwindigkeitsüberschreitung Außerorts
Bußgeld Punkte Fahrverbot
bis 10 km/h 10 EUR
11 bis 15 km/h 20 EUR
16 bis 20 km/h 30 EUR
21 bis 25 km/h 70 EUR 1
26 bis 30 km/h 80 EUR 1
31 bis 40 km/h 120 EUR 1
41 bis 50 km/h 160 EUR 2 1 Monat
51 bis 60 km/h 240 EUR 2 1 Monat
61 bis 70 km/h 440 EUR 2 2 Monate
über 70 km/h 600 EUR 2 3 Monate


Geschwindigkeitsüberschreitung Innerorts
Bußgeld Punkte Fahrverbot
bis 10 km/h 15 EUR
11 bis 15 km/h 25 EUR
16 bis 20 km/h 35 EUR
21 bis 25 km/h 80 EUR 1
26 bis 30 km/h 100 EUR 1
31 bis 40 km/h 160 EUR 2 1 Monat
41 bis 50 km/h 200 EUR 2 1 Monat
51 bis 60 km/h 280 EUR 2 2 Monate
61 bis 70 km/h 480 EUR 2 3 Monate
über 70 km/h 680 EUR 2 3 Monate


De schoofzak 11 september 2014 10:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7322183)
Op voorwaarde dat er ook gecontroleerd wordt op dé hoofdoorzaken van ongevallen:

1. Voorrangsnegatie: bestaat geen of amper controle op, onder het mom te moeilijk.
....

Voorrangsnegatie wordt door de bestuurder afkomstig uit een (grote) stad veel strikter geïnterpreteerd dan in dorpjes op de boerenbuiten, waar "uw voorrang pakken" gelijk staat met platvloerse onbeleefdheid.
Men heeft er wel voorrang, maar men is zo voorzichtig dat als de andere zich vergist, men een ongeval toch kan vermijden.


Maar wat ik wou zeggen:
het is een schande: toen den dikke Dehaene nog (kleine) minister (vakminister, van verkeer) was, heeft het parlement gestemd.
In een democratie ....

.

Micele 11 september 2014 14:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7322256)
Maar wat ik wou zeggen:
het is een schande: toen den dikke Dehaene nog (kleine) minister (vakminister, van verkeer) was, heeft het parlement gestemd.
In een democratie .....

Idd toen of juli 1990.

Of volgend jaar hebben we een kwarteeuw een goedgekeurde wet puntenrijbewijs.

Blijkbaar zoeken ze nog altijd naar een fatsoenlijke (totaal nieuwe) wegcode, een navenant fatsoenlijke boetecatalogus, een navenant fatsoenlijke pakkans op alle ongevaloorzaken, en natuurlijk-evident een fatsoenlijk gemaakte databank, dito opvolging.

Historiek (nu) meer als 24 jaar puntenrijbewijs in Belgie:
Citaat:

http://www.duurzame-mobiliteit.be/ar...en-belgi%C3%AB

20 jaar rijbewijs met punten in België

Op 18 juli vieren we de 20e verjaardag van het rijbewijs met punten in België. “Hoezo?”, denkt de Belgische bestuurder meteen, “In België bestaat er toch geen rijbewijs met punten?”. 20 jaar geleden werd de wetgeving rond het rijbewijs met punten op punt gesteld door toenmalig minister van Verkeer Jean-Luc Dehaene (Koninklijk Besluit van 18 juli 1990), enkel de uitvoeringsbesluiten lieten op zich wachten. De praktische implementatie bleek evenwel niet zo eenvoudig. Een databank met alle verkeersovertredingen werd een werk van (heel) lange adem.

Historiek

19 van de 27 EU-lidstaten hebben een of andere vorm van het rijbewijs op punten. In Duitsland bestaat het al sinds 1974. In 1992 volgden Frankrijk en Groot-Brittannië en in 2002 Luxemburg en Ierland. Nederland voerde in 2002 een puntenrijbewijs voor beginnende bestuurders in. Zelfs Spanje ging België vooraf en heeft een rijbewijs op punten sinds 1 juli 2006.

Onderdeel van het verkeersveiligheidsbeleid

Het rijbewijs met punten is een bijkomende maatregel om de handhaving (Enforcement) te verbeteren. Een verkeersveiligheidsbeleid kan niet functioneren zonder ook een actief beleid te voeren inzake gedrag (Education) en infrastructuur (Engineering). Het rijbewijs met punten is dus niet zaligmakend, maar dient gepaard te gaan met meer controles (repressie) om een hogere pakkans te realiseren. Met de huidige pakkans blijft het rijbewijs met punten een lachtertje.

Breed draagvlak

Er is een draagvlak voor het rijbewijs met punten: in verschillende internationale studies bleek een meerderheid van de bevolking gevonden voor de invoering ervan. Toch heeft het rijbewijs met punten ook veel (actieve) tegenstanders. De tegenstanders voeren meestal twee argumenten aan waarmee ze willen aantonen dat het rijbewijs met punten ook negatieve gevolgen heeft op de verkeersveiligheid.

Er zouden meer mensen zonder rijbewijs (en bijgevolg onverzekerd) rondrijden. Wanneer het rijbewijs afgenomen wordt door het overschrijden van het puntentotaal zullen een aantal mensen toch met de auto blijven rondrijden, maar dan zonder rijbewijs. Vooral in Australië bleek dit een belangrijk en ongewenst neveneffect. Ook vandaag zien we dat al: hardleerse verkeersovertreders (hoofdzakelijk rijden onder invloed) waarvan het rijbewijs voor langere periode ingetrokken wordt, kruipen toch achter het stuur. Slechts een beperkt aantal ervan loopt tegen de lamp, meestal ten gevolge van (andermaal) een ongeval. In feite is dit geen argument tegen het rijbewijs met punten, maar een pleidooi voor een gevoelige verhoging van de pakkans.
Het aantal vluchtmisdrijven zou nog verder toenemen. Ook dit is nu vaak het geval, zeker in het geval van alcohol- of drugsmisbruik. Lange tijd werd het vluchtmisdrijf minder zwaar bestraft dan het alcohol- of drugsgebruik en dit werkte het vluchtmisdrijf nog meer in de hand. Ook dit is geen argument tegen het rijbewijs met punten, maar een argument voor het (veel) strenger bestraffen van het vluchtmisdrijf (o.a. met het intrekken van het rijbewijs en zelfs gevangenisstraffen).
De invoering van het rijbewijs op punten staat al een tijdje hoog op de prioriteitenlijst van de federale ministers en staatssecretarissen voor Mobiliteit (zie vorige beleidsnota, waar 1 januari 2012 naar voor geschoven wordt). We hopen dat de volgende federale regering er nu snel werk van maakt.

Vrijheideerst 11 september 2014 18:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7322074)
Ik ben niet tegen, maar op voorwaarde dat de punten
1) niet afgenomen worden omdat er een spatje modder op de nummerplaat hing (of soortgelijk GAS boete gezeik)
2) na een bepaalde periode zonder voorwaarde terug komen. (anders is het gewoon een extra belasting)

En hier wringt het schoentje.

IK ben trouwens ook voor hoor.

non-conformist 11 september 2014 18:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7322011)
Bron

Detail tekst:



Goede of slechte zaak, daar blijkt nogal wat verschil van mening over te bestaan.

Nog een reden om tegen de NVA te zijn.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be