Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   "Vlaamse regering en parlement in Antwerpen" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=20719)

Everytime 28 september 2004 09:14

"Vlaamse regering en parlement in Antwerpen"

"Le président du FDF Olivier Maingain pense qu'il est temps de signifier �* la Flandre que son projet confédéraliste est incompatible avec ses prétentions de présence �* Bruxelles et qu'en conséquence, le gouvernement et le parlement flamands doivent s'installer définitivement �* Anvers, "l�* où la Flandre si tolérante a tant de travail �* faire pour tenir en échec les fascistes du Blok". Réagissant aux propos tenus par le président du SP.A, Maingain estime que par ses menaces �* l'encontre de l'affirmation de Bruxelles comme Région �* part entière, Steve Stevaert a laissé tomber les masques et place son parti dans le courant ultra-nationaliste d'une Flandre de plus en plus guidée par le discours du Blok."
(Bron : Metro)

Olivier Maingain (FDF) pleit dus voor een verhuizing van de Vlaamse regering en parlement naar Antwerpen. Hij zegt ook ondermeer dat Steve Stevaert-na zijn uitspraken dit weekeind-zijn partij plaatst in een ultranationalistische stroom van een Vlaanderen, die meer en meer door de uitspraak van het Vlaams Blok wordt geleid.

Ik vermoed dat zo'n uitspraak iets anders verbergt. Stel nu voor dat de Vlaamse regering en parlement echt Brussel verlaten om naar Antwerpen te vestigen. Dat zou betekenen dat Brussel nog meer Franstalig zou worden.

8) Misschien is de droom van Maingain dat Bruxelles een 100% Franstalige stad wordt.8)

ossaert 28 september 2004 09:30

Om met Elio te spreken: "NON! NON! NON!".

Trouwens, ultranationalistische stroom? Het FDF heeft mooi praten! Oliver "Francophonie ueber Alles!" Maingain...

Rr00ttt 28 september 2004 18:40

Ik weet niet hoor, maar als uit enquêtes blijkt dat meer dan de helft van de vlamingen zich absoluut niet thuisvoelt/herkent in Brussel, is het vrij bizar om Brussel als vlaamse hoofdstad te behouden.

Ik zou wel zeker niet alles zomaar naar Antwerpen verhuizen. M.i. lijkt het aangewezen om de diensten wat meer te verspreiden om de verkeersellende niet nodeloos te concentreren.

Bruno232 28 september 2004 19:00

Als het van Everytime afhangt ligt de Waalse hoofdstad in Parijs...

FT 28 september 2004 19:10

In Maingain's wereld is Brussel al een deel van Wallonië.

Dat de Vlamingen zich niet in Brussel thuis voelen heeft maar deels iets met de taal te maken. De stad is door de aanwezigheid van allerlei instellingen (regeringen, hoofdzetels van bedrijven) een dode stad geworden.

Maar Brussel kan wel een aangename stad zijn om in de wonen, werken en winkelen.

Distel 28 september 2004 19:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bruno232
Als het van Everytime afhangt ligt de Waalse hoofdstad in Parijs...

Lijkt mij een goed plan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be