![]() |
Dieselauto's zes keer zo vervuilend
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...rvuilend.dhtml
Wie al eens te voet of met de fiets buitenkomt ( vooral in wintermaanden ) kon al een donker bruin vermoeden hebben dat theoretische weinig vervuilende wagens in de praktijk heel wat mee vervuilen. Zie hier de bevestiging. |
Mijn wagen vervuilt helemaal niet!
|
Citaat:
Citaat:
En je kunt er zeker van zijn dat het voor de andere emissies (vooral het schadelijkste ultrafijnstof of PM) ook zo is. :x http://www.standaard.be/cnt/dmf20120807_162 Maar je voelt het al komen, dieselrijders zijn verwittigd binnenkort meer te moeten betalen, wslk wordt de accijns eindelijk eens gelijkgesteld met de veel minder vervuilende benzine. Vervuiler betaald nu eens eindelijk, nietwaar ? En om de dieselmekkeraars voorweg de wind uit de zeilen te nemen, toen hoorde men geen dieselrijder klagen: Citaat:
CNG = aardgas is milieuvriendelijk als benzine (CNG-wagens bestaan af-fabriek), maar momenteel te weinig CNG-pompen omdat de gemiddelde Belg en sowieso overheid niet inzit met het milieu. |
Citaat:
Dat zegt dus geen zak. Ik kan waarschijnlijk mijn auto 10 X meer laten uitstoten dan gemiddeld als ik plankgas rij. Of dat een normale omstandigheid is dat is dan nog maar de vraag. Overigens geldt hetzelfde voor een benzine. Maar zo'n draadje van een groene terrorist verwondert mij dan ook niets. |
Citaat:
Optrekken, remmen, optrekken, remmen,... kilometers aan één stuk door, heel groen, heel proper. |
Citaat:
Daar is namelijk sprake van 76 kmh optimale snelheid op gewone weg, rekening houdend met vier belangrijke kostfactoren waaronder schaadstofkosten, dus milieu (ook veiligheid ! =unfallkosten) Citaat:
Spanje heeft het inmiddels begrepen en gaat naar 130 kmh: http://www.nieuwsblad.be/article/det...40320_01033953 |
Citaat:
Je weet toch ook dat je in fileverkeer of ongelijkmatig onvlot rijden het meeste vervuilt. Dus te traag rijden (meestal gedwongen) vervuilt méér. En vervuiling is niet altijd evenredig met verbruik (zeker niet bij fijnstof), want om in een optimaal efficient toerental (zuiverste verbranding) en motordruk (ook turbo) gelijkmatig te rijden in de hoogste versnelling is voldoende gelijkmatige snelheid vereist. Dus mogelijk vlotte doorstroming of met het vlot verkeer meerijden... oeps... daar zal de overheid wel een stokje voor steken... Lees dan het rapport hé: https://www.tno.nl/downloads/investi...013_r11891.pdf Trouwens bevestigd door andere onderzoeksresultaten uit het buitenland is daar te lezen. via link: http://newsmonkey.be/article/19112 Citaat:
Citaat:
# Citaat:
|
Ik lees in heel dat artikel niets over enige testcyclus die daarbij zou gebruikt zijn, dus ja, behoudens ze met concrete gegevens komen is het gewoon een hoop gezever.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Mss helpt een duidelijke grafiek, waarbij de rode lijn op de balken de grenswaarden voorstellen die bij de testcyclus specifiek euronorm moeten gehaald worden, voor Euronorm 6 is dat 80 mg/km NOx bij dieselwagens. In de praktijk dus objectief gereden op de weg geeft volgende balken-cijfers weer (blauw= stadsverkeer/ groene balk =snelweg). Vanaf euro 3 naar euro 6 wordt de fabel "dieselwagen haalt grenswaarde NOx" steeds maar duidelijker. Citaat:
Diesel : euro3 euro4 euro5 euro6 NOx (mg/km) 500 250 180 80 uit Wiki Voor benzinewagens is dat maar grenswaarde 60 mg/km NOx en die onderschrijden die waarde #WEL# in de praktijk, dus dat toont de objectiviteit al aan van die wetenschappelijke metingen. Snappie of wil je het toch niet weten ? Beetje hypocriet spartelen, bloed je neus ofzo ? ;-) Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Voor de diesel opslaat nog maar eens 20 km. gereden om de beste broodjes.
Mét een diesel. Turbo op. Zo snel mogelijk gereden. Up yours, groentjes. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het geweten van mensen reikt niet verder dan hun eigen ik en nest....dat zou je toch al lang moeten weten. |
Citaat:
(en dit pareltje is gisteren aangebroken. Nog een half flesje over... zeer drinkbaar) |
Citaat:
En waar zijn 'brandstof' vandaan komt? moest je over zonnecellen beginnen, ga terug naar vraag 1. |
Citaat:
Nu is het wel zo dat je een gewone bestuurder en de dagdagelijkse omstandigheden niet kan vergelijken met deze tests. Het is nochtans eenvoudig om alles in de juiste context te plaatsen. Een wagen met motor van 200 kW die je op de limiet afjakkert zal op één uur ook die 200kW aan energie hebben verbruikt. Een diesel met een tank van 50 liter ( 41 kg ) 240kW bruikbare energie aan boord en je zal dus na 1 uur en 5 minuten met een lege tank staan - ongeacht de euronorm die hij haalt. Een benzine met een tank van 50 liter ( 39 kg ) heeft 230 kW bruikbare energie aan boord en zal dus amper minder ver raken dan de diesel. Een elektrische wagen met 230/240kW bruikbare energie aan boord bestaat niet. Hier moeten we het doen met 20 tot 80 kW aan bruikbare energie. Z'on wagen met een motor van 200kW zal dus aan de kant staan na 6 tot 24 minuten. Jaren geleden toen ik nog deelnam aan de Belcar 24 u/zolder moesten de Porsches van PSI-racing elke 45 minuten een tank van 120 liter volgooien. Deze wagens hadden een vermogen van +450 kW. Simpel gesteld komt het hierop neer. Als je het vermogen gebruikt dat onder je rechtervoet ter beschikking staat dan verbruik/betaal je daar ook voor. |
Als nu al enige tijd blijkt, en nog plots nog meer, dat diesels ongezonder zijn dan benzine wagens;
en als de overheid nagelaten heeft enkele jaren terug om daaromtrent een fiscaal stimuleringsbeleid te voeren; dan is het duidelijk: de individuele dieselbezitter moet gestraft worden, nu, onmiddellijk. . |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be