Odhaviing |
26 september 2014 11:39 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
(Bericht 7338748)
Militairen zouden zich sowieso moeten wegsteken uit schaamte omdat ze als mens militair zijn.
|
?
Als men oorlog wil, is het voldoende dat één partij dit wil. Als men vrede wil, moet IEDEREEN dit willen.
Dit laatste is in de realiteit nooit het geval, er is er altijd één te vinden die 1000den wil offeren om zijn eigen ego te vieren. Zolang die ene kan bestaan zal een leger nodig zijn. We vinden dat allemaal niet leuk en zijn er bang van maar we zijn veiliger met dan zonder een leger...
We nemen de samenleving waarin we vandaag leven voor evident, maar veel van die zaken zouden niet mogelijk zijn indien een militair apparaat hiervoor geen kader of zone had gemaakt. "onze jongens" zijn de enige dunne grens tussen onze westerse democratieën en zij die deze kapot willen.
Je kan inderdaad stellen dat dialoog de eerste oplossing moet zijn. Dat is terecht ook, maar om dialoog te hebben is het noodzakelijk dat de beide partijen bereid zijn om te luisteren en dat is niet altijd zo.
Ik zie al zo'n gesprekken met IS gebeuren...
Dat politici misbruik maken van een leger is niet de fout van het leger. Net zomin is het afgeven van snelheidsboetes de schuld van de politie, als een populist meer snelheidscontroles eist. (je kan die mensen er hoogstens van beschuldigen overijverig te zijn :-)) Dat wreedheden gebeuren, aan beide zijden zal ik niet ontkennen, maar dat is de gruwel van oorlog, dé reden om ze te vermijden, maar in de realiteit niet altijd mogelijk. Oorlog vermijden was de doelstelling van "een nieuwe wereldorde op basis van internationaal recht" dat kan werken, als ten minste de ondertekenaars zich er willen aan houden.
PS
Ikzelf ben geen militair, maar ik heb wel begrip en respect voor wie zijn leven riskeert zodat u en ik in alle openheid dit gesprek kunnen hebben.
|