Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Vrij omwille van familiale redenen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=207463)

Johan Bollen 27 september 2014 12:48

Vrij omwille van familiale redenen

Ik kwam dit bericht tegen:

Citaat:

Sjoemelende notaris vrij
De 26-jarige Houthalenaar die een omvangrijke som geld heeft ontvangen van een sjoemelende notaris blijft in de cel. Dat heeft de raadkamer in Hasselt gisteren beslist. De twintiger van Turkse origine beweert dat hij het geld heeft teruggeven aan notaris Marc S. Die heeft vorige week omwille van familiale redenen de gevangenis mogen verlaten.
Ik vroeg me af of iemand zijn inzicht kan werpen op welke familiale redenen in aanmerking komen om vrij gelaten te worden. Bestaan hier duidelijke richtlijnen rond of hangt het af van de inschatting van een rechter, met alle mogelijkheden tot misbruik vandien (zoals het plegen van een Pinochetje in rolstoel)? Heeft iedereen trouwens geen redenen om liever bij de familie te willen zijn? En dient een rechter deze redenen in overweging te nemen bij vrijlating van een crimineel?

Mijn oom heeft kanker en ik heb hem toch zo graag?
Ik ben arm en mijn familie heeft me nodig?
Ik ben blind en de gevangenis is te zwaar voor mij?
Ik heb vijf kinderen die niet zonder me kunnen?

Wat wel en wat niet?

Persoonlijk lijkt het me dat enkel familiale redenen die aanleiding tot het misdrijf (verzachtende omstandigheden) gaven kunnen in aanmerking genomen worden bij de bepaling van de strafmaat. Zoals bijvoorbeeld "Ik had geen geld om mijn kind te laten studeren daarom ging ik stelen?" Maar misschien vergis ik me wel. Hoe zit dat?

bembem 27 september 2014 21:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7339784)

Ik vroeg me af of iemand zijn inzicht kan werpen op welke familiale redenen in aanmerking komen om vrij gelaten te worden. Bestaan hier duidelijke richtlijnen rond of hangt het af van de inschatting van een rechter, met alle mogelijkheden tot misbruik vandien (zoals het plegen van een Pinochetje in rolstoel)? Heeft iedereen trouwens geen redenen om liever bij de familie te willen zijn? En dient een rechter deze redenen in overweging te nemen bij vrijlating van een crimineel?

Wat wel en wat niet?

Persoonlijk lijkt het me dat enkel familiale redenen die aanleiding tot het misdrijf (verzachtende omstandigheden) gaven kunnen in aanmerking genomen worden bij de bepaling van de strafmaat. Zoals bijvoorbeeld "Ik had geen geld om mijn kind te laten studeren daarom ging ik stelen?" Maar misschien vergis ik me wel. Hoe zit dat?

Mij lijkt het eerder dat ie z'n connecties heef laten spelen en dat van die familiale redenen als excuus gebruikt, het is en blijft een klassejustitie hier in BE ...

Johan Bollen 27 september 2014 21:22

Moeilijk te geloven dat de Belg zich zo gemakkelijk neerlegt bij klassejustici. Dat staat toch haaks op de idee van democratie.

bembem 27 september 2014 21:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7340144)
Moeilijk te geloven dat de Belg zich zo gemakkelijk neerlegt bij klassejustici. Dat staat toch haaks op de idee van democratie.

bof das relatief, een goeie advocaat vind je doorgaans niet direct tussen de pro deo's als je begrijpt wat ik bedoel

Fille van de Foor 28 september 2014 17:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7340144)

Ja sèèg, diene vuilen turk zit toch nog in 't cachot. En da's toch het belangrijkste voor de lokale nitwit.

Rudy 29 september 2014 14:38

Citaat:

Wat wel en wat niet?

Johan. Er zijn wetenschappers die zich afvragen of misdrijven (en dus ook misdaden) het gevolg zijn van een opvoeding. De vraag is of opvoeding deterministisch is.

De vraagstelling of familiale redenen verzachtend zouden mogen zijn vind ik prima. Uiteindelijk heeft niemand gevraagd om zoon of dochter te worden van een crimineel.

circe 29 september 2014 15:06

Citaat:

De vraagstelling of familiale redenen verzachtend zouden mogen zijn vind ik prima. Uiteindelijk heeft niemand gevraagd om zoon of dochter te worden van een crimineel.
prachtige insteek.

Wat doe je met de kinderen van een vermoorde vader of moeder? Mogen die uit het weeshuis omwille van familiale redenen? want tenslotte vroegen die ook niet om hun vader of moeder te laten vermoorden hé.

Sommige mensen kunnen toch zo'n diepzinnige oplossingen naar voren brengen!

Laten we toch ineens alle criminelen vrijlaten die kinderen hebben! Want die kinderen hebben er toch niet om gevraagd om een criminele vader te hebben hé rudy.

Johan Bollen 29 september 2014 15:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7342181)
Laten we toch ineens alle criminelen vrijlaten die kinderen hebben! Want die kinderen hebben er toch niet om gevraagd om een criminele vader te hebben hé rudy.

Welja, Waarom de ene keer wel en de andere keer niet? Hoe bepaal je hoe emotioneel belangrijk die kinderen voor iemand zijn? Dat is toch de poort tot misbruiken wagewijd open zetten. Niet?

En als je zo verder redeneert kan je een heroineverslaafde alzo opsluiten of vrijlaten om dezelfde reden.

circe 29 september 2014 16:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7342203)
Welja, Waarom de ene keer wel en de andere keer niet? Hoe bepaal je hoe emotioneel belangrijk die kinderen voor iemand zijn? Dat is toch de poort tot misbruiken wagewijd open zetten. Niet?

En als je zo verder redeneert kan je een heroineverslaafde alzo opsluiten of vrijlaten om dezelfde reden.

yeps! Rudy gaat dat heel goed vinden.

Ratatosk 29 september 2014 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7342203)

Gezond verstand. Vandaar dat ook niet 1 persoon daarover beslist.

Bad Attila 29 september 2014 17:17

Citaat:

Wat wel en wat niet?

Bij mijn weten bestaat daar niet echt een regeling voor. De raadkamer of de onraoeksrechter kan wel vrij autonoom beslissen waarom hij iemand al dan niet onder voorwaarden vrijlaat. Dat zal dossier per dossier bekeken worden, waarschijnlijk.

Rudy 13 oktober 2014 17:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7342181)
prachtige insteek.

Wat doe je met de kinderen van een vermoorde vader of moeder? Mogen die uit het weeshuis omwille van familiale redenen? want tenslotte vroegen die ook niet om hun vader of moeder te laten vermoorden hé.

Sommige mensen kunnen toch zo'n diepzinnige oplossingen naar voren brengen!

Neen. Er mag wel eens worden nagedacht over de kinderen van criminelen. De antecedenten maken het leven van het kind niet gemakkelijk.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be