![]() |
Verkeersregels doen naleven
Als je rondrijdt op de weg is het indrukwekkend om zien hoe weinig mensen de wegcode volgen. Aan de lopende band zie je ze met de GSM in de hand, gebruiken ze richtingaanwijzers niet, rijden ze flagrant te hard, ...
Wat kunnen we doen om de mensen de verkeerswetten wel doen naleven? |
Citaat:
Zou je niet beter eerst die boom uit je oog halen? |
Citaat:
|
Inkomsten uit verkeersboetes budgetteren aan 0 en een verkeersbeleid uitstippelen dat er op gericht is om uiteindelijk geen boetes meer uit te hoeven schrijven, ipv een beleid dat dient om gaten in de begroting op te vullen.
Maar dat vereist mensen met kennis van zaken, ipv de huidige ambtenarij. Dat vereist verkeersdeskundingen, ipv de huidige oelewappers die niet eens weten wat afstemmen van verkeerslichten is of die files creëren met hun dynamische borden ipv te vermijden. Dat vereist beleidsmakers die zich niet blind staren op de cashcow "snelheid", maar die zich actief bezig houden met veiligheid. |
Citaat:
Geloofwaardige verkeerswetten maken die niet misbruikt mogen worden door de wegbeheerder ? Indien de wegbeheerder die nieuwe wetten dan niet correct toepast, mag hij een andere job zoeken. |
Boetes verhogen werkt niet, en punt 2 en 3 gelden enkel voor autobestuurders. Verkeersregels dienen door iedereen te worden gerespecteerd.
Enigste goede mogelijkheid is imo duidelijke,aanvaardbare regels opstellen en iedereen op de openbare weg gelijk behandelen en controleren. |
Citaat:
|
Citaat:
Zoals GSM verbod in de wagen? Helaas leert de realiteit dat dit niet wordt nageleefd. |
Citaat:
Het Belgische systeem is gebaseerd op inkomsten genereren om de spilzucht van de staat enigsinds te voeden. De Belgische politiek zal nooit systemen met punten of systemen waarbij de wagen aangeslagen wordt invoeren; dat zou een vermindering van boete-inkomsten geven en dat willen ze niet. |
Citaat:
|
Citaat:
Anderzijds, meer controles (geen camera's) en lagere boetes in bepaalde situaties kunnen helpen. |
Citaat:
Blue sky heeft het gewoon steeds over automobilisten, maar zegt nooit eens iets over fietsers. |
Citaat:
Maar ook het niet naleven van die regels zorgt voor frustratie en agressie. |
Citaat:
Kortom zonder controles en consequente bestraffingen kan men de verkeersregels niet doen naleven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Een realistische boetecatalogus naar buitenlands voorbeeld moest je (of men) het niet willen begrijpen. En daarbij hoort natuurlijk ook de geloofwaardige verkeersinfra en verkeerstekens, en dus hun wetgeving voor de wegbeheerder. Je weet toch ook dat de huidige wegcode en plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens een lappendeken geworden is en hoogdringend aan vernieuwing toe is, ttz aangapst aan de noden van het huidige verkeer. Schouppe heeft het in 2011 nog eens geprobeerd en is mislukt (in 2004 of 2006 heeft men het ook eens geprobeerd). http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...-wegcode.dhtml Of wil je een link van die lappendeken ? Wil je een link naar het Hof van Cassatie met honderden voorbeelden omdat de politierechters of juristen niet meer aan de -interpreteerbare- wegcode uitgeraken ? Nederland heeft bvb een volledig nieuwe wegcode sinds 1990. De onze dateert van 1975 en wordt voortdurend opgelapt... Wist je dat volgens onze wegcode een driewieler geen fiets is, en dus alle verkeersregels en verkeersborden waar specifiek fiets vermeld is eigenlijk niet van toepassing zijn als je met een driewieler rijdt ? Nederland heeft dat al een heel tijdje aangepast hoor. |
Citaat:
Pas wanneer men regelmatig fouten maakt wordt men zwaar gestraft. |
Citaat:
|
Citaat:
Gaan we daarom het rijbewijs afschaffen? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be