Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Verkeersregels doen naleven (https://forum.politics.be/showthread.php?t=207522)

Blue Sky 29 september 2014 17:56

Verkeersregels doen naleven
 
Als je rondrijdt op de weg is het indrukwekkend om zien hoe weinig mensen de wegcode volgen. Aan de lopende band zie je ze met de GSM in de hand, gebruiken ze richtingaanwijzers niet, rijden ze flagrant te hard, ...

Wat kunnen we doen om de mensen de verkeerswetten wel doen naleven?

Schelfie 29 september 2014 18:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7342431)
Als je rondrijdt op de weg is het indrukwekkend om zien hoe weinig mensen de wegcode volgen. Aan de lopende band zie je ze met de GSM in de hand, gebruiken ze richtingaanwijzers niet, rijden ze flagrant te hard, ...

Wat kunnen we doen om de mensen de verkeerswetten wel doen naleven?

En hoeveel fietsers volgen de wegcode?

Zou je niet beter eerst die boom uit je oog halen?

Bobke 29 september 2014 18:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 7342440)
En hoeveel fietsers volgen de wegcode?

Zou je niet beter eerst die boom uit je oog halen?

Hoeveel fietsers reden al iemand dood?

Drosamadaris 29 september 2014 18:19

Inkomsten uit verkeersboetes budgetteren aan 0 en een verkeersbeleid uitstippelen dat er op gericht is om uiteindelijk geen boetes meer uit te hoeven schrijven, ipv een beleid dat dient om gaten in de begroting op te vullen.

Maar dat vereist mensen met kennis van zaken, ipv de huidige ambtenarij. Dat vereist verkeersdeskundingen, ipv de huidige oelewappers die niet eens weten wat afstemmen van verkeerslichten is of die files creëren met hun dynamische borden ipv te vermijden. Dat vereist beleidsmakers die zich niet blind staren op de cashcow "snelheid", maar die zich actief bezig houden met veiligheid.

Micele 29 september 2014 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7342431)
Als je rondrijdt op de weg is het indrukwekkend om zien hoe weinig mensen de wegcode volgen. Aan de lopende band zie je ze met de GSM in de hand, gebruiken ze richtingaanwijzers niet, rijden ze flagrant te hard, ...

Wat kunnen we doen om de mensen de verkeerswetten wel doen naleven?

Geloofwaardige verkeerswetten maken waar de wegbeheerder zich ook aan houdt ?
Geloofwaardige verkeerswetten maken die niet misbruikt mogen worden door de wegbeheerder ?
Indien de wegbeheerder die nieuwe wetten dan niet correct toepast, mag hij een andere job zoeken.

IanVD 29 september 2014 18:30

Boetes verhogen werkt niet, en punt 2 en 3 gelden enkel voor autobestuurders. Verkeersregels dienen door iedereen te worden gerespecteerd.

Enigste goede mogelijkheid is imo duidelijke,aanvaardbare regels opstellen en iedereen op de openbare weg gelijk behandelen en controleren.

Blue Sky 29 september 2014 18:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7342461)
Inkomsten uit verkeersboetes budgetteren aan 0 en een verkeersbeleid uitstippelen dat er op gericht is om uiteindelijk geen boetes meer uit te hoeven schrijven, ipv een beleid dat dient om gaten in de begroting op te vullen.

Klinkt erg vaag en zowaar als een sprookje. Een systeem waarbij een geen boetes meer moeten worden uitgeschreven; zou dat systeem werken in een wereld waar mensen geobsedeerd zijn door en het meeste van al belang hechten aan geld?

Blue Sky 29 september 2014 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7342463)
Geloofwaardige verkeerswetten maken waar de wegbeheerder zich ook aan houdt ?
Geloofwaardige verkeerswetten maken die niet misbruikt mogen worden door de wegbeheerder ?
Indien de wegbeheerder die nieuwe wetten dan niet correct toepast, mag hij een andere job zoeken.

Geloofwaardige verkeerswetten waaraan de weggebruikers zich aan houden?
Zoals GSM verbod in de wagen? Helaas leert de realiteit dat dit niet wordt nageleefd.

Drosamadaris 29 september 2014 18:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7342476)
Klinkt erg vaag en zowaar als een sprookje. Een systeem waarbij een geen boetes meer moeten worden uitgeschreven; zou dat systeem werken in een wereld waar mensen geobsedeerd zijn door en het meeste van al belang hechten aan geld?

Vaag en een sprookje? Gewoon een kwestie van beleid.
Het Belgische systeem is gebaseerd op inkomsten genereren om de spilzucht van de staat enigsinds te voeden. De Belgische politiek zal nooit systemen met punten of systemen waarbij de wagen aangeslagen wordt invoeren; dat zou een vermindering van boete-inkomsten geven en dat willen ze niet.

Bobke 29 september 2014 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7342485)
Geloofwaardige verkeerswetten waaraan de weggebruikers zich aan houden?
Zoals GSM verbod in de wagen? Helaas leert de realiteit dat dit niet wordt nageleefd.

Men kan trouwens nooit verkeersregels maken die voor iedereen geloofwaardig zijn.

Ratatosk 29 september 2014 19:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7342554)
Men kan trouwens nooit verkeersregels maken die voor iedereen geloofwaardig zijn.

Verkeersregels op zich zijn het probleem niet, wel vlotte doorstroming van het verkeer en verkeersinfrastructuur. Die 2 laatste zorgen voor frustratie en verkeersovertredingen. Er zijn verkeersregels die wel een aanpassing kunnen gebruiken maar op zich geen oorzaak waarom we deze overtreden.

Anderzijds, meer controles (geen camera's) en lagere boetes in bepaalde situaties kunnen helpen.

Schelfie 29 september 2014 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7342457)
Hoeveel fietsers reden al iemand dood?

Dat is een drogreden. Hoeveel keren zijn er al (bijna)-ongelukken geweest omdat een fietser zich niet aan de regels hield? Het is wel altijd de automobilist die het gelag zal betalen, ondanks het feit dat hij zich aan de regels hield...

Blue sky heeft het gewoon steeds over automobilisten, maar zegt nooit eens iets over fietsers.

Bobke 29 september 2014 19:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 7342569)
Verkeersregels op zich zijn het probleem niet, wel vlotte doorstroming van het verkeer en verkeersinfrastructuur. Die 2 laatste zorgen voor frustratie en verkeersovertredingen. Er zijn verkeersregels die wel een aanpassing kunnen gebruiken maar op zich geen oorzaak waarom we deze overtreden.

Anderzijds, meer controles (geen camera's) en lagere boetes in bepaalde situaties kunnen helpen.

Akkoord.
Maar ook het niet naleven van die regels zorgt voor frustratie en agressie.

Blue Sky 29 september 2014 19:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7342554)
Men kan trouwens nooit verkeersregels maken die voor iedereen geloofwaardig zijn.

Inderdaad, blijkbaar leeft zo'n beetje de gedachte bij mensen dat ze de wegcode selectief mogen interpreteren. De ene vindt het niet nodig om die volgens hem "belachelijke snelheidslimieten" niet na te leven, de andere vindt het niet nodig om zijn richtingaanwijzers te gebruiken, nog een andere vindt dat hij perfect kan rijden en ondertussen kan sms'en, nog een andere vindt zichzelf een perfecte chauffeur met 10 pinten op, ...

Kortom zonder controles en consequente bestraffingen kan men de verkeersregels niet doen naleven.

Blue Sky 29 september 2014 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie (Bericht 7342582)
Dat is een drogreden. Hoeveel keren zijn er al (bijna)-ongelukken geweest omdat een fietser zich niet aan de regels hield? Het is wel altijd de automobilist die het gelag zal betalen, ondanks het feit dat hij zich aan de regels hield...

Blue sky heeft het gewoon steeds over automobilisten, maar zegt nooit eens iets over fietsers.

Een drogreden? Ik denk dat dit juist een heel goede en objectieve reden is. De auto is en blijft een gevaarlijk wapen waarbij men omzichtig moet omspringen, wat helaas totaal niet gebeurd in de realiteit. Een fietser of voetganger beschikt niet over die vuurkracht en is veel minder gevaarlijk.

Ratatosk 29 september 2014 19:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7342603)
Inderdaad, blijkbaar leeft zo'n beetje de gedachte bij mensen dat ze de wegcode selectief mogen interpreteren. De ene vindt het niet nodig om die volgens hem "belachelijke snelheidslimieten" niet na te leven, de andere vindt het niet nodig om zijn richtingaanwijzers te gebruiken, nog een andere vindt dat hij perfect kan rijden en ondertussen kan sms'en, nog een andere vindt zichzelf een perfecte chauffeur met 10 pinten op, ...

Kortom zonder controles en consequente bestraffingen kan men de verkeersregels niet doen naleven.

De bestraffingen zijn soms ook overdreven. Het kan iedereen gebeuren dat men een verkeersregel onbewust overtreedt. Moet dat dan altijd zwaar bestraft worden?

Micele 29 september 2014 20:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7342603)
Inderdaad, blijkbaar leeft zo'n beetje de gedachte bij mensen dat ze de wegcode selectief mogen interpreteren. De ene vindt het niet nodig om die volgens hem "belachelijke snelheidslimieten" niet na te leven, de andere vindt het niet nodig om zijn richtingaanwijzers te gebruiken, nog een andere vindt dat hij perfect kan rijden en ondertussen kan sms'en, nog een andere vindt zichzelf een perfecte chauffeur met 10 pinten op, ...

Kortom zonder controles en consequente bestraffingen kan men de verkeersregels niet doen naleven.

Verkeersregels met meer draagvlak moest je het niet willen begrijpen.
Een realistische boetecatalogus naar buitenlands voorbeeld moest je (of men) het niet willen begrijpen.

En daarbij hoort natuurlijk ook de geloofwaardige verkeersinfra en verkeerstekens, en dus hun wetgeving voor de wegbeheerder.

Je weet toch ook dat de huidige wegcode en plaatsingsvoorwaarden verkeerstekens een lappendeken geworden is en hoogdringend aan vernieuwing toe is, ttz aangapst aan de noden van het huidige verkeer.

Schouppe heeft het in 2011 nog eens geprobeerd en is mislukt (in 2004 of 2006 heeft men het ook eens geprobeerd).
http://www.demorgen.be/dm/nl/5036/We...-wegcode.dhtml

Of wil je een link van die lappendeken ?

Wil je een link naar het Hof van Cassatie met honderden voorbeelden omdat de politierechters of juristen niet meer aan de -interpreteerbare- wegcode uitgeraken ?

Nederland heeft bvb een volledig nieuwe wegcode sinds 1990.

De onze dateert van 1975 en wordt voortdurend opgelapt...

Wist je dat volgens onze wegcode een driewieler geen fiets is, en dus alle verkeersregels en verkeersborden waar specifiek fiets vermeld is eigenlijk niet van toepassing zijn als je met een driewieler rijdt ?
Nederland heeft dat al een heel tijdje aangepast hoor.

Bobke 29 september 2014 20:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 7342612)
De bestraffingen zijn soms ook overdreven. Het kan iedereen gebeuren dat men een verkeersregel onbewust overtreedt. Moet dat dan altijd zwaar bestraft worden?

Daarom pleit ik voor het rijbewijs met strafpunten.
Pas wanneer men regelmatig fouten maakt wordt men zwaar gestraft.

Ratatosk 29 september 2014 20:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7342635)
Daarom pleit ik voor het rijbewijs met strafpunten.
Pas wanneer men regelmatig fouten maakt wordt men zwaar gestraft.

Een rijbewijs met punten is geen oplossing, Frankrijk is een perfecte voorbeeld. Daar rijden ze gewoon verder zonder rijbewijs. Een databank voor de politiediensten is voldoende.

Bobke 29 september 2014 20:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 7342637)
Een rijbewijs met punten is geen oplossing, Frankrijk is een perfecte voorbeeld. Daar rijden ze gewoon verder zonder rijbewijs. Een databank voor de politiediensten is voldoende.

Doen ze hier ook hoor.
Gaan we daarom het rijbewijs afschaffen?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be