Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   belastingskampioen Belgie is automatisch subsidiekampioen bedrijfswagens... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=207573)

brother paul 2 oktober 2014 07:19

belastingskampioen Belgie is automatisch subsidiekampioen bedrijfswagens...
 
Ja,hoe logische kan die titel zijn
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141001_01299094

Uiteraard blokt de krant iets anders:
Nergens zoveel subsidies voor bedrijfsauto’s als bij ons

En mijne heren: vergeten we eventjes handig de subsidies voor alle dienstwagens te vermelden.

Het is tijd dat we een eenheidsstelsel uitwerken voor de auto's, waarin we beginnen met de ambtenaren ook het voordeel in natura te belasten voor alle dienstwagens. En dat we tegelijkertijd het privégebruik van lichte vracht wagens mee in het bad nemen.

Laten we de afschrijfbare massa van die wagens dan maar gebruiken om een algeheel verlaging in het belastingstarief te bekomen, inclusief de complete context zoals hierboven vermeld.

Aangezien de subsidie voor wagens wegvalt, kun in éénruk ook gedacht worden aan het afschaffen van alle subsidies voor het openbaar vervoer, zodat daar terug geen concurrentievervalsing optreedt. Bovendien vraag ik mij af waarom er geen 25% BTW moet betaald worden op het etiket van de spoorwegen. Laten we vaneerstkeer ook het openbaar vervoer op een normale manier belasten.

dan worden we misschien niet meer de belastingskampioen en tegelijkertijd zijn we dan niet meer de kampioen lasten op arbeid, en moet de oeso zich geen zorgen meer maken over de subisidie van bedrijfswagens.

Bartjeuh 2 oktober 2014 07:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7345338)
Aangezien de subsidie voor wagens wegvalt, kun in éénruk ook gedacht worden aan het afschaffen van alle subsidies voor het openbaar vervoer, zodat daar terug geen concurrentievervalsing optreedt

Niks van! Openbaar vervoer moet maximaal gepromoot worden, met alle mogelijke voordelen en stimuli. Bovendien moet het verder uitgebouwd en gemoderniseerd worden, stipter en frequenter rijden, enz... Het moet een evidentie worden bij iedereen om EERST aan het openbaar vervoer te denken, en slechts in uitzonderlijke gevallen een beroep te doen op fossiel vervoer.

non-conformist 2 oktober 2014 09:47

Er zijn er hier een hoop die wat dit betreft oorzaak en gevolg niet kunnen scheiden.

De groei van de bedrijfswagen is een gevolg van het belastingsklimaat in België, niet andersom. Als het belastingsklimaat inzake loon niet zo ontmoedigend was, zouden er geen uitvluchten gezocht zijn.

En neen, daarom moeten niet bedrijfswagens nog meer belast worden. Daarom moet men zorgen dat het algemene belastingsniveau daalt. Zoniet riskeert men de economie te fnuiken. Maar dat zal de groene terroristen een zorg wezen.

Het begint met de fouten van de overheid en het eindigt met de fouten van de overheid.

fred vanhove 2 oktober 2014 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7345561)
Er zijn er hier een hoop die wat dit betreft oorzaak en gevolg niet kunnen scheiden.

De groei van de bedrijfswagen is een gevolg van het belastingsklimaat in België, niet andersom. Als het belastingsklimaat inzake loon niet zo ontmoedigend was, zouden er geen uitvluchten gezocht zijn.

En neen, daarom moeten niet bedrijfswagens nog meer belast worden. Daarom moet men zorgen dat het algemene belastingsniveau daalt. Zoniet riskeert men de economie te fnuiken. Maar dat zal de groene terroristen een zorg wezen.

Het begint met de fouten van de overheid en het eindigt met de fouten van de overheid.

Ik kan je verhaal over België enigszins bijtreden maar gaat het de andere Europese landen dan zo voor de wind ? Als ik zo wat rondlees denk ik het niet...zelfs Duitsland Nederland en Denemarken beginnen te hinken....Om nog maar te zwijgen over Spanje Italië en Portugal.

non-conformist 2 oktober 2014 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7345624)
Ik kan je verhaal over België enigszins bijtreden maar gaat het de andere Europese landen dan zo voor de wind ? Als ik zo wat rondlees denk ik het niet...zelfs Duitsland Nederland en Denemarken beginnen te hinken....Om nog maar te zwijgen over Spanje Italië en Portugal.

Inderdaad, het groene probleem is dan ook over geheel Europa verspreid geraakt.

fred vanhove 2 oktober 2014 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7345630)
Inderdaad, het groene probleem is dan ook over geheel Europa verspreid geraakt.

Inderdaad...In de nieuwe economiën gelden (nog) andere regels.....Toch vrees ik ervoor dat de wereld voor de verpletterende keuze gaat komen te staan te kiezen tussen ecologie en economie.....of dat er alleszins een goed evenwicht zal moeten worden nagestreeft.

non-conformist 2 oktober 2014 21:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7345695)
Inderdaad...In de nieuwe economiën gelden (nog) andere regels.....Toch vrees ik ervoor dat de wereld voor de verpletterende keuze gaat komen te staan te kiezen tussen ecologie en economie.....of dat er alleszins een goed evenwicht zal moeten worden nagestreeft.

Allemaal arm, groen en terug naar de middeleeuwen : het nieuwe ideaal.

Blue Sky 2 oktober 2014 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7345695)
Inderdaad...In de nieuwe economiën gelden (nog) andere regels.....Toch vrees ik ervoor dat de wereld voor de verpletterende keuze gaat komen te staan te kiezen tussen ecologie en economie.....of dat er alleszins een goed evenwicht zal moeten worden nagestreeft.

De toekomst is sowieso meer ecologie, een duurzame economie zeg maar. Het huidige model van blijvende groei is irreëel, onhoudbaar en destructief. Als je dat nog niet inziet, moet je wel stekeblind zijn.

Er zal dus een complete ommezwaai moeten komen, iets wat voor de meeste enggeestige burgers die vastgeroest zitten in hun beperkte wereldje onbegrijpelijk is. De volgende revolutie is dus de weg naar een duurzame economie.

Blue Sky 2 oktober 2014 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7345338)
Ja,hoe logische kan die titel zijn
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141001_01299094

Uiteraard blokt de krant iets anders:
Nergens zoveel subsidies voor bedrijfsauto’s als bij ons

En mijne heren: vergeten we eventjes handig de subsidies voor alle dienstwagens te vermelden.

Het is tijd dat we een eenheidsstelsel uitwerken voor de auto's, waarin we beginnen met de ambtenaren ook het voordeel in natura te belasten voor alle dienstwagens. En dat we tegelijkertijd het privégebruik van lichte vracht wagens mee in het bad nemen.

Laten we de afschrijfbare massa van die wagens dan maar gebruiken om een algeheel verlaging in het belastingstarief te bekomen, inclusief de complete context zoals hierboven vermeld.

Aangezien de subsidie voor wagens wegvalt, kun in éénruk ook gedacht worden aan het afschaffen van alle subsidies voor het openbaar vervoer, zodat daar terug geen concurrentievervalsing optreedt. Bovendien vraag ik mij af waarom er geen 25% BTW moet betaald worden op het etiket van de spoorwegen. Laten we vaneerstkeer ook het openbaar vervoer op een normale manier belasten.

dan worden we misschien niet meer de belastingskampioen en tegelijkertijd zijn we dan niet meer de kampioen lasten op arbeid, en moet de oeso zich geen zorgen meer maken over de subisidie van bedrijfswagens.

Openbaar vervoer mag niet afgebouwd worden maar moet verder uitgebouwd worden. In dichtbevolkte of stedelijke omgeving is openbaar vervoer een must en een noodzaak om nog meer verkeerschaos te vermijden.

Bedrijfswagens moeten aangepakt worden. We zitten al met een enorm verkeersdruk en dan gaan ze nog eens zorgen dat er een hoop mensen met bedrijfswagens "gratis" mogen rondcrossen. Toppunt van idiotie in een land met zoveel verkeersdrukte.

Ik ken zelf ook zo mensen die speciaal naar het buitenland rijden om daar hun inkopen te doen, alles wordt toch betaald door de firma.

Lagere loonkosten, hogere belastingen op bedrijfswagens.

Jan van den Berghe 2 oktober 2014 21:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7345338)
En dat we tegelijkertijd het privégebruik van lichte vracht wagens mee in het bad nemen.

Hier verwart u toch wel iets, hoor. Nl. aard van de wagen met aanwending. Een lichte vracht kan als privaat voertuig ingeschreven worden, maar ook als bedrijfsvoertuig. Net zoals dat het geval kan zijn met een ander type wagen.

non-conformist 2 oktober 2014 21:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7346338)
De toekomst is sowieso meer ecologie, een duurzame economie zeg maar. Het huidige model van blijvende groei is irreëel, onhoudbaar en destructief. Als je dat nog niet inziet, moet je wel stekeblind zijn.

Er zal dus een complete ommezwaai moeten komen, iets wat voor de meeste enggeestige burgers die vastgeroest zitten in hun beperkte wereldje onbegrijpelijk is. De volgende revolutie is dus de weg naar een duurzame economie.

Is het al ooit bij jou opgekomen dat met al die subsidies en regeltjes een bedrijf gewoonweg minder gaat investeren in nieuwe technieken die inderdaad een betere ecologie betekenen ? Jouw politiek heeft alleen het averechtse effect.

Waarom zou een autoconstructeur miljarden in onderzoek steken naar variabele compressiemotoren, elektronisch geregelde kleppen, kleploze motoren, etc etc, als ze binnen een paar jaar bijvoorbeeld als regel stellen dat alleen nog electrische wagens toegelaten zijn.

Waar dan al die elektriciteit vandaan moet komen om die voertuigen te laten rijden blijft dan nog maar de vraag. Wss van de fantasie.

Jan van den Berghe 2 oktober 2014 22:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7346353)
Is het al ooit bij jou opgekomen dat met al die subsidies en regeltjes een bedrijf gewoonweg minder gaat investeren in nieuwe technieken die inderdaad een betere ecologie betekenen ? Jouw politiek heeft alleen het averechtse effect.

Waarom zou een autoconstructeur miljarden in onderzoek steken naar variabele compressiemotoren, elektronisch geregelde kleppen, kleploze motoren, etc etc, als ze binnen een paar jaar bijvoorbeeld als regel stellen dat alleen nog electrische wagens toegelaten zijn.

Waar dan al die elektriciteit vandaan moet komen om die voertuigen te laten rijden blijft dan nog maar de vraag. Wss van de fantasie.

Waar leest u dat BS ecologie verbindt aan elektrische voertuigen?

brother paul 3 oktober 2014 07:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7346343)
Openbaar vervoer mag niet afgebouwd worden maar moet verder uitgebouwd worden. In dichtbevolkte of stedelijke omgeving is openbaar vervoer een must en een noodzaak om nog meer verkeerschaos te vermijden.

Bedrijfswagens moeten aangepakt worden. We zitten al met een enorm verkeersdruk en dan gaan ze nog eens zorgen dat er een hoop mensen met bedrijfswagens "gratis" mogen rondcrossen. Toppunt van idiotie in een land met zoveel verkeersdrukte.

Ik ken zelf ook zo mensen die speciaal naar het buitenland rijden om daar hun inkopen te doen, alles wordt toch betaald door de firma.

Lagere loonkosten, hogere belastingen op bedrijfswagens.

Al het huidige vervoer kan onmogelijk uitgevoerd worden door het openbaar vervoer dat is al een eerste eenvoudige constatatie. Treinen zitten propvol, dus waar en wanneer zou je daar nog iets willen tussenduwen. De prijzen zijn eerder te laag en de burgers zitten gewoon teveel op het openbaar vervoer omdat het zo goedkoop is.

Denk ook eens 10 jaar vooruit: wat doe je als spoorweg tegen een taxibedrijf die met een netwerk googlecars personen gecaboteerd vervoert ? In se is dit een vorm van openbaar vervoer met dat verschil dat dit bedrijf zwaar belast wordt en het openbaar vervoer verder de subsidiekaart krijgt, nochthans is ook dat bedrijf een vorm van openbaar vervoer die efficienter te noemen is dan het individueel vervoer.

Dus nee hoor, er moet niets gesubsideerd worden, de burger moet de onvervalste keuze kunnen maken. Daarover gaat het. Hoe laat je de burger kiezen tussen twee transportkeuzes op een onvervalste wijze.

Bartjeuh 3 oktober 2014 08:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7346553)
Treinen zitten propvol, dus waar en wanneer zou je daar nog iets willen tussenduwen.

Je bent blijkbaar geen ervaringsdeskundige? Ik zit dagelijks tijdens de spitsuren op de lijn Leuven-Brussel (dus niet bepaald een "kalme" verbinding te noemen), maar nog nooit heb ik een propvolle trein meegemaakt. Die nieuwe Desiro stellen zijn heel comfortabel (met airco, real-time reisinformatie inclusief aansluitingen op schermen, enz...) en hebben heel wat plaats te bieden.

Daar mogen ze voor mijn part best wel wat meer voor vragen, mits correcties in te bouwen voor de financieel zwakkeren, dan. Maar dan bedoel ik wel de ECHT financieel zwakkeren. Niet de serieondernemer met zijn familie, die zich onvermogend laat verklaren om te ontsnappen aan schadeclaims na zijn zoveelste frauduleus faillissement. Noch de bakker om de hoek, die zodanig veel privékosten in zijn vennootschap boekt, zodat het geen winst maakt, en hij zodoende ook in de financieel zwakke klasse kan terechtkomen (en zo zijn kinderen aan studiebeurzen kan helpen, enz...)

De schoofzak 3 oktober 2014 12:35

Het 'probleem' bedrijfswagens is een vals probleem.
De echte oorzaak is de te hoge kost die op arbeid gelegd wordt door de sociale zekerheid.
Om die te hoge kost dan te milderen - wat de vakbonden niet willen - staat men dan maar sommige uitzonderingen toe. Zoals bedrijfswagens en maaltijdcheques.

Maar zelfs met de toestand die we nu dan kennen, is het nog zo dat enkel de hardwerkende werknemer zo'n bedrijfswagen krijgt van zijn werkgever. (tenzij het een bedrijfswagen is die het bedrijf echt nodig heeft, zoals vb. een camionette om goederen te vervoeren ... bla bla ...).


Verder wat betreft openbaar vervoer:
als je met ooglappen op leeft, en vb. woont en werkt in de grote stad, dan kan je dromen dat het openbaar vervoer alle noden aan mobiliteit kan opvangen.

Openbaar vervoer moet enkel en alleen georganiseerd worden waar dit nuttig en rendabel/betaalbaar kan zijn:
in grote steden met metro/tram/bus ... tussen grote steden met fatsoenlijke treinverbindingen ...
Enige inventiviteit kan nog nuttig zijn, genre belbussen, autodelen ...
maar het privé vervoer kan nooit weggedacht worden.

.

brother paul 3 oktober 2014 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 7346614)
Je bent blijkbaar geen ervaringsdeskundige? Ik zit dagelijks tijdens de spitsuren op de lijn Leuven-Brussel (dus niet bepaald een "kalme" verbinding te noemen), maar nog nooit heb ik een propvolle trein meegemaakt. Die nieuwe Desiro stellen zijn heel comfortabel (met airco, real-time reisinformatie inclusief aansluitingen op schermen, enz...) en hebben heel wat plaats te bieden.

Daar mogen ze voor mijn part best wel wat meer voor vragen, mits correcties in te bouwen voor de financieel zwakkeren, dan. Maar dan bedoel ik wel de ECHT financieel zwakkeren. Niet de serieondernemer met zijn familie, die zich onvermogend laat verklaren om te ontsnappen aan schadeclaims na zijn zoveelste frauduleus faillissement. Noch de bakker om de hoek, die zodanig veel privékosten in zijn vennootschap boekt, zodat het geen winst maakt, en hij zodoende ook in de financieel zwakke klasse kan terechtkomen (en zo zijn kinderen aan studiebeurzen kan helpen, enz...)

Mijn zonen pakken elke week meerdere keren de trein. Ik ken de werking navenant laatste stoot deed mijn zoon over 40km 3uur met de fiets was hij sneller

Bartjeuh 4 oktober 2014 08:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7347113)
Mijn zonen pakken elke week meerdere keren de trein.

Dacht ik al. 't Is dus van horen zeggen...

Jan van den Berghe 4 oktober 2014 09:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7347113)
Mijn zonen pakken elke week meerdere keren de trein. Ik ken de werking navenant laatste stoot deed mijn zoon over 40km 3uur met de fiets was hij sneller

Waarom laat u uw zonen met de trein gaan als het volgens u toch altijd kommer en kwel is?

Jan van den Berghe 4 oktober 2014 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7346553)
Denk ook eens 10 jaar vooruit: wat doe je als spoorweg tegen een taxibedrijf die met een netwerk googlecars personen gecaboteerd vervoert ? In se is dit een vorm van openbaar vervoer met dat verschil dat dit bedrijf zwaar belast wordt en het openbaar vervoer verder de subsidiekaart krijgt, nochthans is ook dat bedrijf een vorm van openbaar vervoer die efficienter te noemen is dan het individueel vervoer.

Dat is heel normaal, daar dat bedrijf nu eenmaal gebruik maakt van de infrastructuur waarvan het onderhoud niet op haar schouders rust. De treinmaatschappij moet daarentegen de hele zaak op zich nemen.

PeterCC 5 oktober 2014 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 7345346)
Niks van! Openbaar vervoer moet maximaal gepromoot worden, met alle mogelijke voordelen en stimuli. Bovendien moet het verder uitgebouwd en gemoderniseerd worden, stipter en frequenter rijden, enz... Het moet een evidentie worden bij iedereen om EERST aan het openbaar vervoer te denken, en slechts in uitzonderlijke gevallen een beroep te doen op fossiel vervoer.

Die bussen van het openbaar vervoer rijden toch ook gewoon op diesel, fossiele brandstof dus. Die vallen dus ook af als transportmiddel.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be