Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   ecotaks wordt afgeschaft (https://forum.politics.be/showthread.php?t=207891)

Allesstroomt 12 oktober 2014 07:49

ecotaks wordt afgeschaft

De ecotaks op plastieke zakjes, de picnictaks wordt afgeschaft omdat hij resultaat heeft gehad en niet genoeg meer opbrengt ivgm de administratieve kosten.
Wat een giller. Niet het afschaffen. Maar de gedachte dat de ecotaks gewerkt heeft. Je ziet niet anders dan plastieke wegwerpzakken. Ze worden nu gewoon herbruikbaar genoemd. Maar iedereen vergeet die te gebruiken bij het winkelen of doet dat een paar keer en daarna worden die gebruikt om afval in te doen. Ik ben er zeker van dat de plastiek en plastiekzakkenindustrie beter draait dan voor de ecotaks. Wat een gigantische lacher zeg. Gedragsverandering mijn aars. Ik was en ben nog steeds een van de enige die met een rieten mand in de winkel staat en daar is niets aan veranderd. Er wordt meer plastiek gebruikt dan ooit.
Ik blijf hetzelfde zeggen als onder Verafstoot : verbied het gebruik van plastiek zakjes gewoon, er zijn genoeg alternatieven en wij kunnen zo een economische voortrekkersrol spelen. Maar neen hoor, de gevestigde belangen .... wat een verandering ...

Jan van den Berghe 12 oktober 2014 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt (Bericht 7357428)
De ecotaks op plastieke zakjes, de picnictaks wordt afgeschaft omdat hij resultaat heeft gehad en niet genoeg meer opbrengt ivgm de administratieve kosten.
Wat een giller. Niet het afschaffen. Maar de gedachte dat de ecotaks gewerkt heeft. Je ziet niet anders dan plastieke wegwerpzakken. Ze worden nu gewoon herbruikbaar genoemd. Maar iedereen vergeet die te gebruiken bij het winkelen of doet dat een paar keer en daarna worden die gebruikt om afval in te doen. Ik ben er zeker van dat de plastiek en plastiekzakkenindustrie beter draait dan voor de ecotaks. Wat een gigantische lacher zeg. Gedragsverandering mijn aars. Ik was en ben nog steeds een van de enige die met een rieten mand in de winkel staat en daar is niets aan veranderd. Er wordt meer plastiek gebruikt dan ooit.
Ik blijf hetzelfde zeggen als onder Verafstoot : verbied het gebruik van plastiek zakjes gewoon, er zijn genoeg alternatieven en wij kunnen zo een economische voortrekkersrol spelen. Maar neen hoor, de gevestigde belangen .... wat een verandering ...

Iedereen? Wij gebruiken onze zakken echt wel opnieuw. Gewoon een beetje je gedacht erbij houden. Wat mij betreft, mogen ze gerust de eenmalige zakjes radicaal verbieden.

Demper 12 oktober 2014 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7358284)
Iedereen? Wij gebruiken onze zakken echt wel opnieuw. Gewoon een beetje je gedacht erbij houden. Wat mij betreft, mogen ze gerust de eenmalige zakjes radicaal verbieden.

Daar is hij weer met zijn verbieden. :lol:

Jan van den Berghe 12 oktober 2014 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7358331)
Daar is hij weer met zijn verbieden. :lol:

Natuurlijk, soms is het de taak van de overheid bepaalde zaken te verbieden. Juist omwille van een hoger doel.

non-conformist 13 oktober 2014 19:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7358377)
Natuurlijk, soms is het de taak van de overheid bepaalde zaken te verbieden. Juist omwille van een hoger doel.

Totdat zoveel verboden is dat het leven zelf verboden is.

tja.

PORSCHE 15 oktober 2014 11:06

Citaat:

Proficiat voor het hergebruiken van uw zakjes. Dan mag ik ze wel wegsmijten :D

Erw 29 maart 2015 09:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7358377)

Hoger dan wat?
De burger?
Die "eco", en eender welke andere taks, is gewoon een afgedwongen betalen van een afgedwongen iets aan een afgedwongen prijs.
Plastiekzakken, en elk ander product, hebben een productiekost. Een prijs. Als bepaalden (supermarkten, winkels, ...) ze zogenaamd "gratis" geven, dan betekent dat dat ze de prijs ervan ingecalculeerd hebben in die van de producten die ze verkopen. Anders gezegd: spijts de "gratis"- de klant betaalt ze indirect.
En dan hebben we het geval van een diefstal die meer kost dan het buitgemaakte...

Erw 29 maart 2015 09:57

Citaat:

Wat mij betreft, mogen ze gerust de eenmalige zakjes radicaal verbieden.

Of "ze" van u mogen of niet, zal "ze" worst wezen.
Wat u als een "eenmalig zakje" kenschetst, zal mij worst wezen.
Het staat klanten vrij, om elk zakje, hoe u het ook noemt, eenmaal of tweemaal of dertigmaal te gebruiken.
Wat is het verschil tussen "eenmalig" en "herbruikbaar": de hoeveelheid plastiek.
Een "herbruikbare" weegt X keer een "eenmalige", en als de eerste X keer meegaat, dan is de "eco" inslag louter hierop gemeten gelijk.
Bezoek eens een markt. Daar zie je uw "eenmalig" en "herbruikbaar" beide herbruikt, met alweer die X als voorspelbaar ruw verschil.
Overheids-adepten, hebben zo de gewoonte om bevolkingen in te delen in klassen, en dito voor de plastiekzakskes. De realiteit is dat die onderscheiden die zij beweren te zien, diffuus zijn, tot zelfs gewoon niet bestaan. Ze hebben het over "de werknemers" en "de spaarders (foei-kapitalisten :D )" en "de aandeelhouders" en "de patroons" en "de armen" en "de rijken" en "de democratische" en "de extremistische", alsof die elkaar uitsluiten, alsof ze naast elkaar bestaan, maar een werknemer kan ook sparen, kan ook aandelen kopen, kan ook arm of rijk zijn, kan ook werkgever en omgekeerd worden, net zoals een "herbruikbare" plastiekzak na eenmalig gebruik in de vuilbak kan gedumpt worden, en een "eenmalige" ook herbruikt kan worden.

circe 29 maart 2015 10:02

ik winkel bij Aldi en Lidl en daar krijg je geen plastiek zakjes.
Resultaat, ik koop nu plastiek zakjes voor mijn vuilbak, en die worden slechts éénmaal gebruikt.
Wat het extra ecologisch nut hiervan is, weet ik niet. Vroeger herbruikte ik voor hetzelfde doel de zakjes uit de supermarkt.

kelt 29 maart 2015 13:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7593529)
Resultaat, ik koop nu plastiek zakjes voor mijn vuilbak, en die worden slechts éénmaal gebruikt.
Wat het extra ecologisch nut hiervan is, weet ik niet. Vroeger herbruikte ik voor hetzelfde doel de zakjes uit de supermarkt.

²

Klein Licht 30 maart 2015 12:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7593529)

Wel, blijkbaar gebruik je er nu 80% minder dan vroeger

De vogeltjes en de visjes danken u ;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be