Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Jambon 1 dag minister, het is al prijs (https://forum.politics.be/showthread.php?t=207929)

Zeus 13 oktober 2014 10:12

Jambon 1 dag minister, het is al prijs

"Mensen die collaboreerden hadden hun redenen". Dat zei Jan Diamant in La Dernière Heure, wanneer zijn passage bij het Sint-Maartensfonds nog eens werd opgerakeld. http://www.dhnet.be/actu/belgique/ja...7030e610464099

Is die man een masochist, gewoon dom, of een onverbeterlijke provocateur. Als minister van binnenlandse zaken moet je toch weten dat je zo'n uitspraken beter niet doet?

Vrijheideerst 13 oktober 2014 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7358996)
"Mensen die collaboreerden hadden hun redenen". Dat zei Jan Diamant in La Dernière Heure, wanneer zijn passage bij het Sint-Maartensfonds nog eens werd opgerakeld. http://www.dhnet.be/actu/belgique/ja...7030e610464099

Is die man een masochist, gewoon dom, of gewoon een onverbeterlijke provocateur. Als minister van binnenlandse zaken moet je toch weten dat je zo'n uitspraken beter niet doet?

Heb je de volledige uitspraak gelezen?

Wanneer eens je gekanker over de PVDA en hun voorliefde voor Stalin?

giserke 13 oktober 2014 10:16

Citaat:

Is die man een masochist, gewoon dom, of een onverbeterlijke provocateur. Als minister van binnenlandse zaken moet je toch weten dat je zo'n uitspraken beter niet doet?

Wat is er fout aan?
Zeggen dat mensen geen reden hadden om te collaboreren, klinkt nogal belachelijk niet?

je hebt toch altijd een reden waarom je iets doet?

hamac 13 oktober 2014 10:18

Citaat:

"Mensen die collaboreerden hadden hun redenen". Dat zei Jan Diamant in La Dernière Heure, wanneer zijn passage bij het Sint-Maartensfonds nog eens werd opgerakeld. [/url]

Wat is daar fundamenteel fout aan die uitspraak?

Zeus 13 oktober 2014 10:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7359001)
Heb je de volledige uitspraak gelezen?

Wanneer eens je gekanker over de PVDA en hun voorliefde voor Stalin?

Die leveren, gelukkig, geen minister (Ik zou het bovendien appreciëren dat je mij eens een quote zoekt van een PvdA-kopstuk waarin Stalin wordt verdedigd)

En ja, ik heb de volledige passage gelezen. Hij lijkt te laten uitschijnen dat de collaboratie enkel een fout was omdat de Vlaamse beweging daarmee na de oorlog geïsoleerd werd
Citaat:

"La collaboration a été une erreur. Le mouvement flamand a été isolé pendant des dizaines d’années. Mais c’est plus facile �* dire après. Les gens qui ont collaboré avec les Allemands avaient leurs raisons. Moi, je ne vivais pas �* cette époque-l�*."
.

Zeus 13 oktober 2014 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 7359009)

Op strikt taalkundig niveau niets. Maar met een beetje basis begrijpend lezen, schijnt daar duidelijk een apologie in door.

Cheminot 13 oktober 2014 10:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7359013)
Die leveren, gelukkig, geen minister (Ik zou het bovendien appreciëren dat je mij eens een quote zoekt van een PvdA-kopstuk waarin Stalin wordt verdedigd)

En ja, ik heb de volledige passage gelezen. Hij lijkt te laten uitschijnen dat de collaboratie enkel een fout was omdat de Vlaamse beweging daarmee na de oorlog geïsoleerd werd .

Een goed antwoord als men nog maar eens die periode blijft oprakelen. Dit land kan, zelfs als bijna alle betrokkenen dood zijn, niet overweg met zijn verleden, laat staan de verwerking ervan.

Cheminot 13 oktober 2014 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7359016)
Op strikt taalkundig niveau niets. Maar met een beetje basis begrijpend lezen, schijnt daar duidelijk een apologie in door.

En wat leest u dan tussen de regels?

Misschien eerder uw probleem dan het probleem van de uitspraak...

quercus 13 oktober 2014 10:27

Citaat:

Maar wat heeft hij dan wel gezegd dat zo om te gillen zou zijn? Hij heeft klaar en onomwonden verklaard dat "la collaboration était une erreur..." En dat diegenen die collaboreerden "hun reden hadden"... Wel ja, en dan? Dat zullen verkeerde redenen geweest zijn en ik hoop dat dit door de betrokkenen achteraf werd ingezien vooraleer ze gestorven zijn. Maar moet die francofone publicatie nu nog steeds die ouwe stinkende koeienlijken uit de sloot halen? Dat zal natuurlijk ook wel "een reden" hebben: "on déteste les flamins".

hamac 13 oktober 2014 10:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7359016)

Nope, ik zie het niet. Toch bedankt voor de diagnose.

hamac 13 oktober 2014 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door giserke (Bericht 7359004)
Wat is er fout aan?
Zeggen dat mensen geen reden hadden om te collaboreren, klinkt nogal belachelijk niet?

je hebt toch altijd een reden waarom je iets doet?

Degrelle deed het wellicht uit verveling? Doeme, dát is ook een reden. :-)

Vrijheideerst 13 oktober 2014 10:33

Ik daag je uit om het tegenbewijs te vinden dat de PVDA niet pro Stalin en Mao was/is. Een halfzuchtende "ontkenning" van Monarchist Mertens telt niet.

Zeus 13 oktober 2014 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hamac (Bericht 7359009)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door quercus (Bericht 7359026)
Maar wat heeft hij dan wel gezegd dat zo om te gillen zou zijn? Hij heeft klaar en onomwonden verklaard dat "la collaboration était une erreur..." En dat diegenen die collaboreerden "hun reden hadden"... Wel ja, en dan? Dat zullen verkeerde redenen geweest zijn en ik hoop dat dit door de betrokkenen achteraf werd ingezien vooraleer ze gestorven zijn. Maar moet die francofone publicatie nu nog steeds die ouwe stinkende koeienlijken uit de sloot halen? Dat zal natuurlijk ook wel "een reden" hebben: "on déteste les flamins".

Wie zijn dat, les flamins?

giserke 13 oktober 2014 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7359035)

Volgens de Franstalige elite ongedierte.
En in principe hebben ze nog gelijk ook.

hamac 13 oktober 2014 10:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7359035)

Les autres....

brother paul 13 oktober 2014 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7359013)

En ja, ik heb de volledige passage gelezen. Hij lijkt te laten uitschijnen dat de collaboratie enkel een fout was omdat de Vlaamse beweging daarmee na de oorlog geïsoleerd werd .

Bij deze is collaboleren een erfzonde ? Dus het erft over van de ene persoon naar de ander, zelfs zonder duidelijke famiale band. Het is gewoon iets die 2300 eeuwen moet opgerakeld worden

Ik heb zo stillekes aan de indruk dat de kugels van links van rubber zijn...

Allesstroomt 13 oktober 2014 10:49

Mensen hadden redenen om naar het oostfront te trekken net zoals mensen redenen hebben of hadden om naar Korea of IS of de Balkan te trekken.

Amon_Re 13 oktober 2014 10:58

Citaat:

Wat zei hij dan verkeerd? Serieuze vraag.

Zeus 13 oktober 2014 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 7359061)
Wat zei hij dan verkeerd? Serieuze vraag.

Het staat hierboven al, maar ik zal het nog eens herhalen voor de slechte verstaanders:

1. Dit is duidelijk een verdoken apologie
2. De enige reden die hij aanvoert om collaboratie als een fout te bestempelen is het feit dat de Vlaamse Beweging daarna geïsoleerd kwam te staan.

Anna List 13 oktober 2014 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeus (Bericht 7359077)
Het staat hierboven al, maar ik zal het nog eens herhalen voor de slechte verstaanders:

1. Dit is duidelijk een verdoken apologie
2. De enige reden die hij aanvoert om collaboratie als een fout te bestempelen is het feit dat de Vlaamse Beweging daarna geïsoleerd kwam te staan.

en ? gillen en huilen zeker de franstalige media ? :lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be