![]() |
Alle hoop op herstel is vervlogen.
In het voorjaar van 2014 werden er signalen gezien die een voorzichtig herstel van de wereldeconomie schenen aan te kondigen. Die signalen ziet men niet meer. Alle berichten over de economie, in elk deel van de wereld, zijn negatief.
De problemen die de financiële crisis veroorzaakten zijn niet verholpen en er zijn alleen maar problemen bij gekomen. De schuldenlast van particulieren en landen neemt toe, er is overal overproductie en dus banenverlies. Het IMF was op haar vergadering van vorige week unaniem somber gestemd over de verwachtingen. Als gevolg hiervan daalt de prijs van ruwe olie en dalen de koersen op de beurzen. Beleggers kopen liever staatsobligaties met 0% rente dan risicovolle effecten. De pensioenfondsen verliezen de winsten die ze hadden gemaakt en hun rentepapieren brengen ook al niets meer op. Een beurskrach komt meestal in twee slagen. De eerste is nu op gang gekomen. Na een consolidatie is het wachten op weer slecht nieuws. Dat is uiterlijk over drie maanden met de cijfers van het vierde kwartaal 2014. De vooruitzichten voor 2015 zijn nog slechter. |
Citaat:
|
Citaat:
Een geval van "quousque tandem", tandem. |
Citaat:
Citaat:
|
Ik geloof er ook niet meer in en ik ben blijkbaar niet alleen als ik rond mij kijk. Dat negatief gevoel zet natuurlijk niet aan tot het nemen van risico's of uitgeven van geld.
Verder ben ik een generatie-X'er. Onze pensioenvoorzieningen zien er ronduit deprimerend uit en daar komt dan nog bij dat wij niet in staat zijn enige reserve op te bouwen zoals de generatie voor ons dat deed. |
Citaat:
|
We zijn al in crisis van de jaren 80.
De dalende lijn is ingezet samen met de stijgende lijn van verhoogde belastingen en allerlei loonmaatregelen over het verloop van al die jaren. En dat zal doorgaan tot er niks meer is om nog te pluimen. |
Citaat:
Soort van protectionistische maatregel. De vraag stelt zich waarom wij hier in het westen zo idioot zijn om onze grenzen wagenwijd open te zetten ? PS : in China is het idem. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Laat het maar eens goed crachen allemaal. De wereld heeft dat nodig.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
|
Citaat:
Komt nog. Wait and see. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be