Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Een nieuwe auto zonder moderne snufjes? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=208091)

Lance 16 oktober 2014 15:24

Een nieuwe auto zonder moderne snufjes?
 
1 Bijlage(n)
Ik zoek een nieuwe auto maar dan zonder al die moderne elektronica brol en overbodige snufjes. Dus een auto, type bestelwagen of lichte camionette, waarbij ik de olie nog zelf kan vervangen zonder een computer te moeten resetten bijv. Geen servo stuur nodig, geen abs, geen elektrische ruiten, geen verwarmde spiegels, geen elektrisch regelbare lichten, enz... Dus zo weinig mogelijk dat kapot kan gaan. Simpel, maar degelijk.

Wat wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel.

Distel 16 oktober 2014 15:28


Ratatosk 16 oktober 2014 15:40

http://www.vroom.be/nl/autonieuws/de...os-op-de-markt

fabianen 16 oktober 2014 16:39

Ik zou toch een auto willen die automatisch rijdt als je in een file terecht komt(zo'n 80% tegenwoordig nu in Antwerpen).Dat je een knop indrukt(file),en voor de rest niets meer moet doen tot je bij een bepaalde snelheid passeert,en je terug moet sturen.

Micele 17 oktober 2014 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lance (Bericht 7364058)
Wat wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel.

Diesel ? Bweeuk milieu dus ? Hoeveel km/jaar denk je af te leggen ?

Micele 17 oktober 2014 10:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk (Bericht 7364085)

De verschillen tussen VW-Up, Skoda-Citigo en Seat-Mii in 10 foto´s:
http://www.heise.de/autos/artikel/Da...=bildergalerie

alle drie ook als vierdeurs te verkrijgen mits 475 € bij te betalen.
Leuke autootjes, mechanisch identiek van VW-Group, enkel de Seat-Mii (interieur enzo) ken ik niet live van kortbij. (foto´s helpen al wat, maar live is altijd beter)

Bestaan ook in aardgasversie (CNG) dan 68 PK# , waardoor ze bij de meest milieuvriendelijkste én zuinigste auto´s überhaupt op de markt behoren;
zie ecotest ADAC: 48 punten op 50.
# vb:
Citaat:

http://www.adac.de/_ext/itr/tests/Au...gasbetrieb.pdf
Testverbrauch Schnitt pro 100 km (Erdgas) 3,1 kg
Testverbrauch pro 100 km Stadt/Land/BAB 3,4/2,8/3,8 kg
CO2-Ausstoß Test (*WTW) 85 g/km


Blue Sky 17 oktober 2014 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lance (Bericht 7364058)
Ik zoek een nieuwe auto maar dan zonder al die moderne elektronica brol en overbodige snufjes. Dus een auto, type bestelwagen of lichte camionette, waarbij ik de olie nog zelf kan vervangen zonder een computer te moeten resetten bijv. Geen servo stuur nodig, geen abs, geen elektrische ruiten, geen verwarmde spiegels, geen elektrisch regelbare lichten, enz... Dus zo weinig mogelijk dat kapot kan gaan. Simpel, maar degelijk.

Wat wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel.

Dacia met Renault motoren.

Pontus 17 oktober 2014 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lance (Bericht 7364058)
Ik zoek een nieuwe auto maar dan zonder al die moderne elektronica brol en overbodige snufjes. Dus een auto, type bestelwagen of lichte camionette, waarbij ik de olie nog zelf kan vervangen zonder een computer te moeten resetten bijv. Geen servo stuur nodig, geen abs, geen elektrische ruiten, geen verwarmde spiegels, geen elektrisch regelbare lichten, enz... Dus zo weinig mogelijk dat kapot kan gaan. Simpel, maar degelijk.

Wat wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel.

Een Dacia Logan MCV of Dacia Dokker. ABS is verplicht op nieuwe auto's, maar meer basic dan deze modellen ga je tegenwoordig niet meer vinden.

maddox 17 oktober 2014 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lance (Bericht 7364058)
Ik zoek een nieuwe auto maar dan zonder al die moderne elektronica brol en overbodige snufjes. Dus een auto, type bestelwagen of lichte camionette, waarbij ik de olie nog zelf kan vervangen zonder een computer te moeten resetten bijv. Geen servo stuur nodig, geen abs, geen elektrische ruiten, geen verwarmde spiegels, geen elektrisch regelbare lichten, enz... Dus zo weinig mogelijk dat kapot kan gaan. Simpel, maar degelijk.

Wat wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel.

Helaas is de politiek zo ver heen , dat ze zelfs de vorm van komkommers reglementeren, en dat soort van reglementitisch strekt tot het opleggen van de meest waanzinnige verplichtingen voor vanalles en nog wat, ook wagens.

Ik vrees dat de enige optie die U hebt eigenlijk de aankoop is van een oldtimer van voor 1968, en die dan moderniseerd. 't Moet lukken dat ik toevallig mensen ken die meedoen aan de 24u voor de 2pk's op Francorshamps. Daar lepelen ze BMW boxermotoren in die geitjes. De laatste generatie van die motor-motoren zijn betrekkelijk zuinig, en kunnen redelijk goed tegen de ombouw naar LPG.
Setje schijfremmen ipv de minimale trommeltjes en U bent al goed op weg om van uw besteleend uw nieuw werkpaardje te maken.

Andere optie is eens kijken naar de oude micro-bestelwagentjes zoals de Suzuki Carry of Subaru E10.

Lance 17 oktober 2014 13:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7365077)
Diesel ? Bweeuk milieu dus ? Hoeveel km/jaar denk je af te leggen ?

Spijtig genoeg kan de zelfstandige waar ik de auto voor zoek omwille van financiële redenen geen rekening houden met het milieu, anders kocht hij zich met zijn af te leggen km's per dag wel een Nissan e-NV ofzo en liet hij het onderhoud over aan een garage.

De persoon waar ik deze auto voor zoek doet gemiddeld 100 km per dag en zit jaarlijks aan ruim 30.000 km.


.

maddox 17 oktober 2014 14:30

Met de aanstormende diesel-prijs verhogingen is 30 000km op't randje om de hogere aankoopprijs van een dieselwagen te verantwoorden.

Neen, met alle informatie hier gegeven moet ik toegeven dat Pontus een goed punt heeft met de voorgestelde Dacias.

Zwitser 17 oktober 2014 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lance (Bericht 7364058)
wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel.

Een moderne motor met een laag verbruik, maar zonder elektronica? Ga je niet vinden. Dat laag verbruik van moderne motoren komt niet zomaar...

maddox 17 oktober 2014 20:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7365970)
Een moderne motor met een laag verbruik, maar zonder elektronica? Ga je niet vinden. Dat laag verbruik van moderne motoren komt niet zomaar...

Het kan wel, maar dan lever je in op het vermogen.

En dan is die wel zuinig, maar niet efficient.

kelt 18 oktober 2014 12:16

Ik denk inderdaad dat op dit eigenste moment,waar de Chinezen nog opvallen door hun afwezigheid,een Dacia,of een nog in goede staat verkerende Japanse Luciferdoos uit de jaren tachtig ,de beste optie zijn...


Meanwhile kunnen wij,consumenten,al een duidelijke waarschuwing geven aan de fabrikanten door het onderhoud van onze wagens zo veel mogelijk te geven aan "lokale" garagisten....(vele daarvan zijn aangesloten in een netwerk van Bosh,Hella,etc...) Die kunnen ook veel,zelfs als er electronica aan te pas komt... en hebben toegang tot een "tweede circuit" voor reserveonderdelen...(dezelfde Chinese onderdelen maar de helft goedkoper omdat de "officiele Europese merksticker" er niet op geplakt is)..of gewoon "refurbished" tweedehands...

U zult ondertussen wel begrijpen dat ik niet veel meer op heb met de "Europese "autoverdeelcircuits waarbij de consument "goedkoop" koopt en vervolgens leeggezogen wordt in onderhouds en reparatiekosten ...

non-conformist 18 oktober 2014 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Lance (Bericht 7364058)
Ik zoek een nieuwe auto maar dan zonder al die moderne elektronica brol en overbodige snufjes. Dus een auto, type bestelwagen of lichte camionette, waarbij ik de olie nog zelf kan vervangen zonder een computer te moeten resetten bijv. Geen servo stuur nodig, geen abs, geen elektrische ruiten, geen verwarmde spiegels, geen elektrisch regelbare lichten, enz... Dus zo weinig mogelijk dat kapot kan gaan. Simpel, maar degelijk.

Wat wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel.

De overheid heeft dat zo gewild. Een carburator werkte ook, maar nu moet je aan zo'n strenge normen voldoen dat je dat alleen nog kan met moderne 'snufjes'

non-conformist 18 oktober 2014 12:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7365970)
Een moderne motor met een laag verbruik, maar zonder elektronica? Ga je niet vinden. Dat laag verbruik van moderne motoren komt niet zomaar...

Kwestie van afstelling vooral, maar dat is niet de essentie van de electronica.

kelt 18 oktober 2014 12:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist (Bericht 7366572)
Kwestie van afstelling vooral, maar dat is niet de essentie van de electronica.

Ik zie dat niet direct zonder electronica mogelijk.Zelfs een Daciaatje is eigenlijk een computer aangedreven door benzine.

Het probleem is vooral het samenspel tussen fabrikanten en "authorized dealers" dat de bedoeling heeft de ganse "lijn" tussen fabrikant en consument in handen te krijgen en dan te vragen wat ze willen,zelfs voor zoiets banaals als een "klein onderhoud"....

Steun aan "kleine garagisten" (koop de wagen waar die het goedkoopst is,maar laat hem onderhouden en repareren waar dit redelijk geprijst en goed kan,en dat is typisch NIET bij de grote dealer waar je die wagen kocht) kan dit soort ongezochte circuits breken....


Met die "electronica" komt het dan wel in orde,anders verkoopt men geen Europese auto's (volgepropt met Chinese toeleveringsproducten)meer.....;-)

Lance 18 oktober 2014 18:17

Enkele interessante ideeën, vooral het idee van Maddox om zo een type Suzuki Carry 2dehands te kopen en eventueel te voorzien van lpg installatie spreekt me wel aan.

Nieuwe auto's zoals die 'goedkope' Dacia's spreken me minder aan. Nog steeds te veel prulletjes die snel kapot kunnen en echt wel overpriced, lichte carrosserie waar nog amper ijzer aanhangt.

Regelmatig laden rond de 500 kg en de achterste as breekt na een jaar of vijf alsof het een mikado stokje is, ik ken dat type brol autokes, we hebben er ervaring mee. Renault Kangoo met theoretische max. laadcapiciteit van 600 kg. Er nooit over gegaan, in beladen toestand steeds voorzichtig mee gereden en al twee achterassen gebroken. Zwaardere as van een 10 jaar ouder model onder gezet en geen problemen meer gehad.

Niets zo degelijk als de auto's van 20 �* 30 jaar geleden, zeker qua mechaniek en draagkracht. Vroeger mocht je zelfs 300 kg over de laadcapaciteit gaan, nooit problemen.
Ook om aan te werken zijn deze auto's vaak veel makkelijker en overzichtelijker. Ook nooit elektrische storingen en prulletjes die snel kapot gaan door bijv. wat stof.

Aaaah, The good ol' days!

Zwitser 18 oktober 2014 19:45

Ik vraag me toch af war de mythe dat moderne auto's minder betrouwbaar zouden zijn dan auto's van pakweg 20 jaar geleden vandaan komt...

Jan van den Berghe 18 oktober 2014 19:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser (Bericht 7367001)
Ik vraag me toch af war de mythe dat moderne auto's minder betrouwbaar zouden zijn dan auto's van pakweg 20 jaar geleden vandaan komt...

Elektronica, denk ik. Indertijd hadden mijn ouders een VW Kever. Die wagen reed feilloos. Ook toen hij na meer dan vijftien jaar werd verkocht, bolde hij nog als nieuw. Dat was natuurlijk nog pure techniek. Je kon zelf sleutelen aan je wagen, zelf het onderhoud verzorgen, enzovoort.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be