![]() |
Een nieuwe auto zonder moderne snufjes?
1 Bijlage(n)
Ik zoek een nieuwe auto maar dan zonder al die moderne elektronica brol en overbodige snufjes. Dus een auto, type bestelwagen of lichte camionette, waarbij ik de olie nog zelf kan vervangen zonder een computer te moeten resetten bijv. Geen servo stuur nodig, geen abs, geen elektrische ruiten, geen verwarmde spiegels, geen elektrisch regelbare lichten, enz... Dus zo weinig mogelijk dat kapot kan gaan. Simpel, maar degelijk.
Wat wel belangrijk is: een degelijke carrosserie met een betrouwbare en veilige mechaniek, uitgerust met een moderne motor met een laag verbruik, bij voorkeur diesel. |
![]() |
|
Ik zou toch een auto willen die automatisch rijdt als je in een file terecht komt(zo'n 80% tegenwoordig nu in Antwerpen).Dat je een knop indrukt(file),en voor de rest niets meer moet doen tot je bij een bepaalde snelheid passeert,en je terug moet sturen.
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.heise.de/autos/artikel/Da...=bildergalerie alle drie ook als vierdeurs te verkrijgen mits 475 € bij te betalen. Leuke autootjes, mechanisch identiek van VW-Group, enkel de Seat-Mii (interieur enzo) ken ik niet live van kortbij. (foto´s helpen al wat, maar live is altijd beter) Bestaan ook in aardgasversie (CNG) dan 68 PK# , waardoor ze bij de meest milieuvriendelijkste én zuinigste auto´s überhaupt op de markt behoren; zie ecotest ADAC: 48 punten op 50. # vb: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik vrees dat de enige optie die U hebt eigenlijk de aankoop is van een oldtimer van voor 1968, en die dan moderniseerd. 't Moet lukken dat ik toevallig mensen ken die meedoen aan de 24u voor de 2pk's op Francorshamps. Daar lepelen ze BMW boxermotoren in die geitjes. De laatste generatie van die motor-motoren zijn betrekkelijk zuinig, en kunnen redelijk goed tegen de ombouw naar LPG. Setje schijfremmen ipv de minimale trommeltjes en U bent al goed op weg om van uw besteleend uw nieuw werkpaardje te maken. Andere optie is eens kijken naar de oude micro-bestelwagentjes zoals de Suzuki Carry of Subaru E10. |
Citaat:
De persoon waar ik deze auto voor zoek doet gemiddeld 100 km per dag en zit jaarlijks aan ruim 30.000 km. . |
Met de aanstormende diesel-prijs verhogingen is 30 000km op't randje om de hogere aankoopprijs van een dieselwagen te verantwoorden.
Neen, met alle informatie hier gegeven moet ik toegeven dat Pontus een goed punt heeft met de voorgestelde Dacias. |
Citaat:
|
Citaat:
En dan is die wel zuinig, maar niet efficient. |
Ik denk inderdaad dat op dit eigenste moment,waar de Chinezen nog opvallen door hun afwezigheid,een Dacia,of een nog in goede staat verkerende Japanse Luciferdoos uit de jaren tachtig ,de beste optie zijn...
Meanwhile kunnen wij,consumenten,al een duidelijke waarschuwing geven aan de fabrikanten door het onderhoud van onze wagens zo veel mogelijk te geven aan "lokale" garagisten....(vele daarvan zijn aangesloten in een netwerk van Bosh,Hella,etc...) Die kunnen ook veel,zelfs als er electronica aan te pas komt... en hebben toegang tot een "tweede circuit" voor reserveonderdelen...(dezelfde Chinese onderdelen maar de helft goedkoper omdat de "officiele Europese merksticker" er niet op geplakt is)..of gewoon "refurbished" tweedehands... U zult ondertussen wel begrijpen dat ik niet veel meer op heb met de "Europese "autoverdeelcircuits waarbij de consument "goedkoop" koopt en vervolgens leeggezogen wordt in onderhouds en reparatiekosten ... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het probleem is vooral het samenspel tussen fabrikanten en "authorized dealers" dat de bedoeling heeft de ganse "lijn" tussen fabrikant en consument in handen te krijgen en dan te vragen wat ze willen,zelfs voor zoiets banaals als een "klein onderhoud".... Steun aan "kleine garagisten" (koop de wagen waar die het goedkoopst is,maar laat hem onderhouden en repareren waar dit redelijk geprijst en goed kan,en dat is typisch NIET bij de grote dealer waar je die wagen kocht) kan dit soort ongezochte circuits breken.... Met die "electronica" komt het dan wel in orde,anders verkoopt men geen Europese auto's (volgepropt met Chinese toeleveringsproducten)meer.....;-) |
Enkele interessante ideeën, vooral het idee van Maddox om zo een type Suzuki Carry 2dehands te kopen en eventueel te voorzien van lpg installatie spreekt me wel aan.
Nieuwe auto's zoals die 'goedkope' Dacia's spreken me minder aan. Nog steeds te veel prulletjes die snel kapot kunnen en echt wel overpriced, lichte carrosserie waar nog amper ijzer aanhangt. Regelmatig laden rond de 500 kg en de achterste as breekt na een jaar of vijf alsof het een mikado stokje is, ik ken dat type brol autokes, we hebben er ervaring mee. Renault Kangoo met theoretische max. laadcapiciteit van 600 kg. Er nooit over gegaan, in beladen toestand steeds voorzichtig mee gereden en al twee achterassen gebroken. Zwaardere as van een 10 jaar ouder model onder gezet en geen problemen meer gehad. Niets zo degelijk als de auto's van 20 �* 30 jaar geleden, zeker qua mechaniek en draagkracht. Vroeger mocht je zelfs 300 kg over de laadcapaciteit gaan, nooit problemen. Ook om aan te werken zijn deze auto's vaak veel makkelijker en overzichtelijker. Ook nooit elektrische storingen en prulletjes die snel kapot gaan door bijv. wat stof. Aaaah, The good ol' days! |
Ik vraag me toch af war de mythe dat moderne auto's minder betrouwbaar zouden zijn dan auto's van pakweg 20 jaar geleden vandaan komt...
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be