Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Passagiersvliegtuig Brussels Airlines met slapende captain (https://forum.politics.be/showthread.php?t=208284)

DeProf_eet 21 oktober 2014 10:06

Passagiersvliegtuig Brussels Airlines met slapende captain
 
Gevechtsvliegtuig onderschept vakantievlucht Brussels Airlines

Citaat:

Een Frans gevechtsvliegtuig heeft een toestel van Brussels Airlines in volle vlucht onderschept, nadat plots alle contact was verloren. De gealarmeerde militair stelde vast dat de captain een dutje deed en dat de copiloot niet reageerde. Dat schrijft Het Laatste Nieuws dinsdag.

De feiten dateren van zaterdag 28 juni, maar komen nu pas boven water, na het afsluiten van een vooronderzoek door het Belgisch Directoraat-generaal Luchtvaart. Volgens de Franse luchtmacht vloog de Airbus A319 van Brussels Airlines met tientallen Belgische vakantiegangers vanuit Spanje naar Zaventem.

‘Ons toestel is zonder problemen geland in Zaventem. Kort daarop is er een evaluatie gebeurd’, zegt Brussels Airlines-woordvoerster Wencke Lemmes. Volgens een bron met kennis van het dossier was er in de eerste vaststellingen sprake dat ook de copiloot was ingedommeld. Brussels Airlines ontkent: ‘De copiloot van dienst heeft niet gereageerd op de oproepen, omdat hij dacht dat de verkeersleiding een ander toestel wilde bereiken.’
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141...dccf7f64608899

Anna List 21 oktober 2014 10:16

sterke communicatie en verdediging van SN ...

"t is niet zo dat, naast de slapende piloot, onze co-piloot óók sliep, hij wist alleen niet in welk vliegtuig hij zat ... "


iedereen gerustgesteld.

Micele 21 oktober 2014 10:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet (Bericht 7370558)
Gevechtsvliegtuig onderschept vakantievlucht Brussels Airlines



http://www.standaard.be/cnt/dmf20141...dccf7f64608899

Kan dat niet op het 9/11 topic staan ? :-D
http://nl.wikipedia.org/wiki/Air_Policing

Wie gaat er voor die onnodige kosten opkomen ? (zijn die verzekerd ofzo)

Distel 21 oktober 2014 10:21

Dringend balonnen voorzien met aan een touwtje bloembakken en drempels. Het zal rap gedaan zijn met slapen boven de bebouwde kom.

Anna List 21 oktober 2014 10:24

zo'n verdwaalpaal met een vliegtuigje in de cockpit ... waarop de co-piloot het juiste vluchtnummer kan nakijken ...

Jay-P. 21 oktober 2014 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7370580)
sterke communicatie en verdediging van SN ...

"t is niet zo dat, naast de slapende piloot, onze co-piloot óók sliep, hij wist alleen niet in welk vliegtuig hij zat ... "

iedereen gerustgesteld.

Lol.
Kan idd. tellen als communicatie.
Heeft SN nog steeds zulk hoog ambtenaren + vakbondgehalte in de rangen?

Anna List 21 oktober 2014 14:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7370629)
Lol.
Kan idd. tellen als communicatie.
Heeft SN nog steeds zulk hoog ambtenaren + vakbondgehalte in de rangen?

aan de kwaliteit van de communicatie en piloten te oordelen ...

SMI94 21 oktober 2014 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeProf_eet (Bericht 7370558)
Gevechtsvliegtuig onderschept vakantievlucht Brussels Airlines



http://www.standaard.be/cnt/dmf20141...dccf7f64608899

Ja, en wat is uw punt? Ik lees ook de gazetten hoor.

Scorpio 21 oktober 2014 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. (Bericht 7370629)
Lol.
Kan idd. tellen als communicatie.
Heeft SN nog steeds zulk hoog ambtenaren + vakbondgehalte in de rangen?

De verwarring in de communicatie was het gevolg van het feit dat de vlucht in kwestie geen SN-vluchtnummer gebruikte, maar wel een TCW-nummer (Thomas Cook). Het was namelijk een chartervlucht voor Thomas Cook. Op zo'n moment is het natuurlijk niet denkbeeldig dat een piloot die geconditioneerd is te luisteren naar SN-vluchtnummers (BeeLine) zijn spreekwoordelijke frank niet meteen valt wanneer er een oproep is voor een Thomas Cook-vlucht.

De opmerking over 'ambtenaren en vakbonden' klasseren we natuurlijk onder de noemers 'irrelevante onzin' en 'idiotie'.

JeeBee 21 oktober 2014 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DeRidder (Bericht 7371360)
interessante info en dan nog niet meteen, misschien begrijpelijk
Maar na dik 15 min en zelfs nog niet met jet naast je? :silly:

Een boordcommandant die op een vlucht van een uurtje of twee het nodig vindt een dutje te doen....

En naast hem vermoedelijk een jong broekje.....

En dan zit jij lekker achterin.

Dezelfde dodelijke cocktail - een afwezige kapitein, een groene co-piloot - en dan daarbij een onbeduidende technische panne waren de oorzaak van het Air France toestel dat enige jaren terug in zee stortte tussen Brazilië en Parijs.

Practisch alles wat ze onderweg te doen hebben, door de doorgedreven automatisatie, is kontakt houden met de verkeersleiding en daarbij kunnen we 'geconditioneerde' piloten die vermoedelijk herhaalde oproepen mistten missen als kiespijn. De ene slaapt en de andere is mentaal niet wakker.

Jay-P. 22 oktober 2014 05:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee (Bericht 7371437)
Een boordcommandant die op een vlucht van een uurtje of twee het nodig vindt een dutje te doen....

En naast hem vermoedelijk een jong broekje.....

En dan zit jij lekker achterin.

Dezelfde dodelijke cocktail - een afwezige kapitein, een groene co-piloot - en dan daarbij een onbeduidende technische panne waren de oorzaak van het Air France toestel dat enige jaren terug in zee stortte tussen Brazilië en Parijs.

Practisch alles wat ze onderweg te doen hebben, door de doorgedreven automatisatie, is kontakt houden met de verkeersleiding en daarbij kunnen we 'geconditioneerde' piloten die vermoedelijk herhaalde oproepen mistten missen als kiespijn. De ene slaapt en de andere is mentaal niet wakker.

Correct. M.a.w. "the right stuff"--> a la commercial-airline-way.

Anna List 22 oktober 2014 07:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 7371341)
De verwarring in de communicatie was het gevolg van het feit dat de vlucht in kwestie geen SN-vluchtnummer gebruikte, maar wel een TCW-nummer (Thomas Cook). Het was namelijk een chartervlucht voor Thomas Cook. Op zo'n moment is het natuurlijk niet denkbeeldig dat een piloot die geconditioneerd is te luisteren naar SN-vluchtnummers (BeeLine) zijn spreekwoordelijke frank niet meteen valt wanneer er een oproep is voor een Thomas Cook-vlucht.

De opmerking over 'ambtenaren en vakbonden' klasseren we natuurlijk onder de noemers 'irrelevante onzin' en 'idiotie'.

lol

sabenien in verdediging ?


:lol:

en dan maar kwaken over de zogezegde veiligheidsrisico's bij lowcostcarriers en kwaliteit vd piloten daar ...

hier gedroegen zowel piloot als co-piloot zich als verwende kinderen, totaal zonder verantwoordelijkheidsgevoel. en zulk gedrag wordt vergoelijkt, verontschuldigd en onder de mat geveegd ???

zwanst na ni !

elke kritiek is een geschenk, ... wel op voorwaarde dat je er wat mee doet natuurlijk.

PORSCHE 22 oktober 2014 10:40

Piloten worden dan ook onderbetaald :D Kijk maar eens op parking 58, parking Thomas Cook (achter het gebouw), parking aan abelag ... Ocharme mercedes genre CLS AMG, BMW genre grand coupe 6 en porsches genre 911, cayenne en panamera. Af en toe een zeldzame bentley, maserati of aston martin. Je zou voor minder gedemotiveerd geraken en in slaap vallen :D

Anna List 22 oktober 2014 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 7372501)
Piloten worden dan ook onderbetaald :D Kijk maar eens op parking 58, parking Thomas Cook (achter het gebouw), parking aan abelag ... Ocharme mercedes genre CLS AMG, BMW genre grand coupe 6 en porsches genre 911, cayenne en panamera. Af en toe een zeldzame bentley, maserati of aston martin. Je zou voor minder gedemotiveerd geraken en in slaap vallen :D

en dat voor wat in se een job als veredelde buschauffeur is ... zeker dat die autokes ni van hosteskes zijn ? :-) toch zeker zo'n cls amg :roll:

PORSCHE 22 oktober 2014 10:43

Een buschauffeur heeft wel geen mooie hostesses waar hij af en toe eens een hotelkamer mee mag delen :D

Edit : laatst daar wel 1ne in kostuum in ne zwarte porsche panamera zien stappen. En die mee instapte leek mij pas meerderjarig en zeker geen familie (of hij moet ermee wel een heel intieme band gehad hebben).

DewareJakob 22 oktober 2014 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7372506)
en dat voor wat in se een job als veredelde buschauffeur is ... zeker dat die autokes ni van hosteskes zijn ? :-) toch zeker zo'n cls amg :roll:

Het kunnen niet allemaal dokters of advocaten zijn. Ik heb respect voor buschauffeurs of gelijk wie die hun werk goed proberen te doen. Maar niet voor een directeur of piloot of gelijk wie die er zijn kl**** aan veegt.

PORSCHE 22 oktober 2014 10:52

Of de loodgieter die uw afvoer komt herstellen. Of diegene die uw beerput komt leeg maken. Of de man die in regen en wind uw vuilnis komt ophalen. Allemaal heel veel respect voor. Veel meer respect voor dan voor advocaten. Een dokter kan uw leven nog redden.

Scorpio 22 oktober 2014 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Anna List (Bericht 7372247)
lol

sabenien in verdediging ?

Absoluut niet. Wel iemand die meer van luchtvaart afweet dan jij.

Citaat:

hier gedroegen zowel piloot als co-piloot zich als verwende kinderen, totaal zonder verantwoordelijkheidsgevoel. en zulk gedrag wordt vergoelijkt, verontschuldigd en onder de mat geveegd ???
Als verwende kinderen? Jij zat mee in die cockpit? En wie veegt hier wat onder de mat? Heb ik ooit gezegd dat dit incident niet ernstig genomen mag worden? Neen, dat heb ik niet. Dus leg me alstublieft geen woorden in de mond! Het enige wat ik heb gedaan is wat achtergrond gegeven. Als dat wat te ingewikkeld is voor jou, en je liever hebt dat ik gewoon mee 'boe piloten boe' loop te roepen, dan ben je aan't verkeerde adres, want dat gaat niet gebeuren.

Citaat:

elke kritiek is een geschenk, ... wel op voorwaarde dat je er wat mee doet natuurlijk.
Heel juist, maar 't is niet wat jij hier doet. Hier is waar moet naar gekeken worden: hoe kwam het dat de piloot sliep, en hoe kwam het dat de FO zijn spreekwoordelijke frank zo laat viel? En het eerste wat dan in mij opkomt is oververmoeidheid. Hoe lang waren zij al aan het werk, hoe onregelmatig was hun vluchtschema, en in welke mate kan dat hebben bijgedragen tot de situatie.

Want ik kan je één ding garanderen: 'omdat het onbenullen zijn die geen gevoel voor verantwoordelijkheid hebben' gaat niet het antwoord zijn op de vraag 'hoe is dit kunnen gebeuren'.

DewareJakob 22 oktober 2014 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio (Bericht 7372610)
Want ik kan je één ding garanderen: 'omdat het onbenullen zijn die geen gevoel voor verantwoordelijkheid hebben' gaat niet het antwoord zijn op de vraag 'hoe is dit kunnen gebeuren'.

Inderdaad, personeel moet renderen. Onregelmatig rooster, volgevlogen of volgereden diensturen. Zelfde bij vele beroepschauffeurs, of ze met vrachtwagens, bussen of treinen rijden. Ze moeten renderen, vaak op een manier die niet verantwoord is binnen wat een mens fysiek en geestelijk mag hebben. Dit is geen goedpraten van de piloten, maar een bedenking over een systeem waar alleen geld en rendement telt. Oververmoeidheid is niet zelden een factor in allerlei 'incidenten' met allerlei verkeersmiddelen.

Micele 22 oktober 2014 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7372628)
Oververmoeidheid is niet zelden een factor in allerlei 'incidenten' met allerlei verkeersmiddelen.

Idd, tot # 25 % van de dodelijke ongevallen wordt geschat, vooral op monotone kaarsrechte (snel)wegen, zeker als men steeds aan dezelfde monotone langzame snelheden lang blijft rijden (of moeten*), aandeel enkel bij vrachtwagenbestuurder* is vermoedelijk nog hoger.

Citaat:

http://www.dvr.de/site.aspx?url=html...ionen/1549.htm

Bonn, 4. Februar 2010 (DVR) – Der Sekundenschlaf ist eines der Hauptrisiken bei langen Autofahrten. Schätzungsweise # jeder vierte Unfall mit Todesfolge auf Autobahnen wird durch kurzes Einnicken verursacht. Dennoch, so informiert der Deutsche Verkehrssicherheitsrat (DVR), wird diese Unfallursache von den meisten Fahrern unterschätzt.

Ein Sekundenschlaf kann schnell über Leben und Tod entscheiden. Ein Autofahrer, der bei Tempo 130 seine Augen für fünf Sekunden geschlossen hält, legt in dieser Zeit 180 Meter im „Blindflug“ zurück. Beim Aufwachen kommt es häufig zu Fehlreaktionen durch ruckartiges Lenken oder heftiges Bremsen mit schweren Folgen.

Lange, gerade, monotone Strecken sind besonders gefährlich. Wer müde ist und auf solchen Strecken Auto fährt, hat ein höheres Einschlafrisiko. Nicht nur die Nacht- und frühen Morgenstunden sind unfallträchtig, sondern auch die Mittagszeit und der frühe Nachmittag, besonders nach einem reichhaltigen Essen.
Onderzoek stelde vast dat 17 uur zonder slaap gelijk staat met 0,5 promille alcohol. 24 uur was 1 promille.
http://www.adac.de/_mmm/pdf/vm_muedi...lyer_48789.pdf

In Belgie wordt dat wslk allemaal geklasseerd onder "controle over het stuur verloren" , en onwetende Jan Modaal aan de toog maakt van die definitie foei-snelheidsduivels van, het staat bijna elke dag in de krant hé er zijn er weer zoveel geflitst.... :roll:

Secondenslaap is een gekend fenomeen, iemand die uit zo´n microslaapje wakker schiet kan de raarste dingen doen en de controle over het voertuig verliezen, als het al niet te laat is.

Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap

Microslaap of secondenslaap is een slaapperiode van korter dan 30 seconden.[1] De meest voor de hand liggende oorzaak hiervan is (over)vermoeidheid, maar ook andere oorzaken zijn mogelijk. Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten en komt veelal onaangekondigd. In veel gevallen realiseert de microslaper zich achteraf niet dat hij is ingedommeld.

Microslaap is uitermate gevaarlijk wanneer deze zich voordoet bij bestuurders van voertuigen en zware machines. De bestuurder realiseert zich niet dat hij is ingeslapen en merkt hooguit dat hij ineens een stuk verder is opgeschoten dan hij dacht. Het risico op een ongeval neemt significant toe bij microslaap, want de bestuurder kan niet alert reageren. Met name 's middags tussen 2 en 4 en 's nachts na twaalven is de kans op een microslaap groot. Microslaap is niet alleen bij (vracht)autobestuurders gesignaleerd, maar ook bij treinbestuurders, machinebestuurders en piloten.

Microslaap is lastig te herkennen. Ze komt meestal onaangekondigd, hoewel zich soms van tevoren sufheid en plotseling opkomende vermoeidheid voordoet. Knikkebollen en dichtvallende oogleden kunnen een aanwijzing zijn. De bestuurder kan achteraf merken dat hij is ingedommeld door brandende oogleden, een droge mond, of het plotseling 'opschrikken' uit onoplettendheid.

De oorzaken van microslaap is meestal (over)vermoeidheid, hoewel ook wordt vermoed dat slaapapneu, hypoxie, hypersomnie of narcolepsie in sommige gevallen de oorzaak zijn. De meest voor de hand liggende remedie is dan ook (voldoende) slapen. Het is dan ook aan te raden bij vermoeidheid niet te rijden of bij plotseling opkomende vermoeidheid van bestuurder te wisselen. Wanneer men alleen is kan men desnoods de auto op een verzorgingsplaats tot stilstand brengen en een half uurtje in de auto slapen. Andere hulpmiddelen zijn het harder zetten van de radio of het praten met anderen in de auto. Men kan zich bij een onderliggende slaapstoornis tot behandeling wenden bij een arts.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be