Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   borden bebouwde kom zijn racistisch (https://forum.politics.be/showthread.php?t=208614)

HOUZEE ! 28 oktober 2014 22:47

borden bebouwde kom zijn racistisch

Je ziet ze overal in België : de platen die de bebouwde kom markeren, bij het binnenrijden van een stads- of dorpscentrum.

Niks mis mee?!? Ik denk toch niet meer van deze tijd. Dat kerkgebouw op die borden stoort mij mateloos.

Dit is nog zo'n typisch relikwie uit de tijd dat kerk en staat nauwelijks gescheiden waren van elkaar.

Het confronteert telkens weer met dar archaïsche Vlaanderen onder de kerktoren, naar de oerblanke tijd waarin diversiteit niet mocht bestaan.

Kan de wetgever dit bord nu eindelijk eens naar de prullenbak verwijzen zodat alle mensen zich kunnen thuisvoelen wanneer ze een gemeente of stad binnenrijden?

Dank u

Tomas 28 oktober 2014 23:15

Wie zegt dat dat een kerktoren is? Dat lijkt me eerder moderne architectuur.

Jan van den Berghe 28 oktober 2014 23:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 7382449)
Wie zegt dat dat een kerktoren is? Dat lijkt me eerder moderne architectuur.

Is een kerktoren tegenwoordig al een uiting van racisme? Welke onzin gaat er nog zoal komen?

Ke Nan 28 oktober 2014 23:25

1 Bijlage(n)
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 7382405)

Je ziet ze overal in België : de platen die de bebouwde kom markeren, bij het binnenrijden van een stads- of dorpscentrum.

Niks mis mee?!? Ik denk toch niet meer van deze tijd. Dat kerkgebouw op die borden stoort mij mateloos.

Dit is nog zo'n typisch relikwie uit de tijd dat kerk en staat nauwelijks gescheiden waren van elkaar.

Het confronteert telkens weer met dar archaïsche Vlaanderen onder de kerktoren, naar de oerblanke tijd waarin diversiteit niet mocht bestaan.

Kan de wetgever dit bord nu eindelijk eens naar de prullenbak verwijzen zodat alle mensen zich kunnen thuisvoelen wanneer ze een gemeente of stad binnenrijden?

Dank u

Dat vind ik ook.

Jan van den Berghe 28 oktober 2014 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 7382405)

Relikwie? Hoezo? In de meeste Vlaamse dorpen staat er nog steeds een kerk. Heel herkenbaar voor de mensen. Als je door de polders fietst, zijn de kerktorens van de dorpen trouwens je gids.

Kom eens wat meer buiten, beste vriend.

Wapper 28 oktober 2014 23:28

Haarklieverij.
Ik ben atheist, maar het is nu eenmaal een feit dat in de typische "skyline" van Vlaanderen een kerktoren nooit ver weg is. Trouwens, op de toren van het pictogram staat geen kruis; is het dan wel een kerk?

Tomas 28 oktober 2014 23:49

Zo'n bord moet religieneutraal zijn. Het zou neutraliteit moeten uitstralen. Zoals in scholen, bedrijven en overheidsdiensten.

Varrus 29 oktober 2014 00:26

Was me nooit opgevallen, maar ik ben natuurlijk een walgelijke blanke met een katholieke achtergrond. Maar eigenlijk vind ik deze borden aartslelijk, ik vond de oude beter.

Jan van den Berghe 29 oktober 2014 00:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 7382480)
Zo'n bord moet religieneutraal zijn. Het zou neutraliteit moeten uitstralen. Zoals in scholen, bedrijven en overheidsdiensten.

Dus u ontkent dat er in zowat ieder Vlaams/Waals dorp een kerktoren staat?

Jan van den Berghe 29 oktober 2014 00:41

Citaat:

Zo'n bord moet religieneutraal zijn.

Waar ziet u eigenlijk een symbool van een bepaalde religie?

Anselmo 29 oktober 2014 01:32

.....

Anselmo 29 oktober 2014 01:32

Er zijn sommige mensen die toch erg veel tijd op overschot hebben..... of ze zijn een beetje ziek.

Jay-P. 29 oktober 2014 01:37

Citaat:

Typische locale mentaliteit onder het motto:

"Als we zelf lullen, lullen we beter"

cookie monster 29 oktober 2014 02:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan (Bericht 7382464)
Dat vind ik ook.

Bijlage 95842

Foei !! :lol:

cookie monster 29 oktober 2014 02:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7382462)
Is een kerktoren tegenwoordig al een uiting van racisme??

Daar ben ik het wel mee u eens !!

Ik geef toe dat ik geloofsgeloofgebouwen niet mijn ding zijn !!

fcal 29 oktober 2014 03:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7382519)
Waar ziet u eigenlijk een symbool van een bepaalde religie?

Het Hindoeïsme! Duidelijke symbolen van de 'LINGA' of phallus. De Turk Erdojan ook de Rechtgelovige geheten heeft het anderzijds eerder over bajonetten.

Sukkelaar 29 oktober 2014 07:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fcal (Bericht 7382600)
Het Hindoeïsme! Duidelijke symbolen van de 'LINGA' of phallus. De Turk Erdojan ook de Rechtgelovige geheten heeft het anderzijds eerder over bajonetten.

Zo zie je maar. Straks wordt dit bord nog gebruikt als psychologische test : wat zie jij er in!

Skobelev 29 oktober 2014 07:31

gekker moet het echt niet meer worden..

De schoofzak 29 oktober 2014 07:48

Kerken zijn geen religieuze gebouwen meer.

Voor die drie procent van de bevolking, en dan gemiddeld nog boven de 80 jaar, die er wekelijks naar toe rollaten, een begrafenis of een echtscheidingsplechtigheid even achterwege gelaten, .. mogen we niet meer spreken van religie-gebonden.

.

reservespeler 29 oktober 2014 07:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7382462)
Is een kerktoren tegenwoordig al een uiting van racisme? Welke onzin gaat er nog zoal komen?

Dankzij zo'n mensen is het hier zover kunnen komen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be