Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Ook onze snelwegen zijn bij de dodelijkste per 1000 km (https://forum.politics.be/showthread.php?t=208682)

Micele 30 oktober 2014 20:47

Ook onze snelwegen zijn bij de dodelijkste per 1000 km
 
na de quasi 3e-laatste plaats bij de verkeersdoden tussen 15 en 30 jaar (ander topic), zou België met Italië en Griekenland de meeste snelwegdoden hebben per 1000 km snelweg:

Citaat:

http://www.knack.be/nieuws/belgische...ch-506891.html

Belgische snelwegen onveilig

30/10/2014 om 13:54 -

Als we het aantal doden op onze snelwegen vergelijken met de andere Europese snelwegen dan scoren we bedroevend slecht. Ons land eindigt op de één na voorlaatste plaats, net na Italie. Het allerslechtste scoort Griekenland. De drie Europese landen waar verhoudingsgewijs de minste doden vallen, zijn op de eerste plaats Finland, gevolgd door Zweden en dan Frankrijk.



En zolang men veiligheidsafstand volledig verwaarloost en een van de zwakste rijopleidingen in Europa heeft zal dit niet veranderen.

Gaat nu eindelijk eens een belletje rinkelen in de ivoren toren (blinde focus snelheid) ?

Micele 30 oktober 2014 22:03

Reed er iemand te snel ? LOL
http://www.autojunk.nl/2014/10/bumpe...ar-ie-om-vroeg
Video: Bumperklever krijgt waar ie om vroeg

Skobelev 30 oktober 2014 23:46

en hoeveel vrachtwagens zijn daarbij betrokken?

Demper 30 oktober 2014 23:46

hopelijk zal dit het probleem van de vergrijzing oplossen

Skobelev 30 oktober 2014 23:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Demper (Bericht 7385991)
hopelijk zal dit het probleem van de vergrijzing oplossen

nope, grijzekoppen zie je niet zoveel op de snelweg.

Jan van den Berghe 31 oktober 2014 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7385397)
Gaat nu eindelijk eens een belletje rinkelen in de ivoren toren (blinde focus snelheid) ?

Nochtans werd er o.m. door de politie de drie grootste oorzaken aangegeven: alcohol, overdreven snelheid en geen gordel. Dat lijkt me heel duidelijk.

Micele 31 oktober 2014 00:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 7385989)
en hoeveel vrachtwagens zijn daarbij betrokken?

Dat zijn idd ook voertuigen (in snelheid begrenst) die op de snelweg rijden zoals in het buitenland, veel vrachtwagens doorkruisen ons land (transit) maar dat is in het buitenland ook zo. Een zeker aantal % vrachtwagens zijn in het binnenland zoals in het buitenland in verkeersongevallen betrokken.

Vrachtwagenbestuurders zijn ook beroepsbestuurders.

Zo nu nog de relevantie weten van je vraag. In al die landen rijden veel vrachtwagens op snelwegen...
Of moet ik nu vragen: hoeveel motorrijders of personenwagenbestuurders zijn daarbij betrokken ? :?
Ik weet het niet, in BE bestaan daar geloof ik ook geen databank van.

Ik zal eens wat surfen voor jou:
Citaat:

http://bivv.be/frontend/files/userfi...vlaanderen.pdf
...

Uit de Belgische ongevallenstatistieken betreffende vrachtwagenongevallen bleek dat deze ongevallen in verhouding tot de afgelegde kilometers relatief weinig voorkomen. Het aantal ongevallen per miljard afgelegde kilometers bleek voor vrachtwagens maar half zo hoog als dat voor alle voertuigen samen.

Bij deze vrachtwagenongevallen vallen echter wel meer dan dubbel zo vaak dodelijke slachtoffers als bij andere ongevallen.
Wat niet meer als logisch is, wegens hun massa en onhandigheid en onoverzichtelijkheid, eveneens de vele dodelijke dodehoekongevallen met zwakke weggebruikers (maar die laatste zijn niet op de snelweg).
Zo de rest moet je zelf zoeken, de link heb je al.

Feit is dat wslk de grootste ongevaloorzaak op onze snelwegen - veiligheidsafstand - hier niet gehandhaafd wordt (of wie weet er meer ?), er bestaat zelfs geen degelijke wetgeving over.
In het buitenland ziet het er heel anders uit, vb Hessen (6 milj inwoners) had 8 doden door te weinig veiligheidsafstand en dit op 974 km snelweg (BE 1764 km), Hessen investeerde in 2012 in nieuwe 3 D-afstands/snelheidsapparatuur, 3 x 200.000 €, die kunnen overal de afstanden meten ook in bochten enz...
(de oude systemen hebben ze ook nog):
Citaat:

http://www.polizei.hessen.de/icc/int...700266cb59.htm

Staatssekretär Werner Koch stellte heute das automatische Abstands- und Geschwindigkeitskontrollsystem VKS 3D select“ der Hessischen Polizei vor.
Derzeit verfügt Hessen über drei der neuen Systeme, die es ermöglichen, mittels einer photogrammetrischen Auswertung von Videodaten, automatisiert die Geschwindigkeit eines Fahrzeuges zu erfassen und den Abstand zum vorausfahrenden Fahrzeug zu berechnen.

„Der wesentliche Vorteil der 3D-Technik besteht darin, dass nunmehr an fast jeder Stelle eine Messung möglich ist, sei es z.B. in Kurven mit engen Radien, bei Steigungen und Gefällen oder auch unterschiedlichen Querneigungen von Fahrbahnen“, erklärt Staatssekretär Werner Koch.

Auf hessischen Autobahnen gab es im vergangenen Jahr insgesamt 2.623 Verkehrsunfällen bei denen die Unfallfahrer die Abstände nicht eingehalten haben. Acht Menschen verloren dabei ihr Leben. Die Polizei zählte darüber hinaus 119 Schwer- und 1.076 Leichtverletzte. Die Gesamtzahl der durch mangelnden Sicherheitsabstand verursachten Verkehrsunfälle stieg von 2009 (2.372 Verkehrsunfälle) auf 2010 (2.666 Verkehrsunfälle) um mehr als zwölf Prozent und blieb im Jahr 2011 (2.623 Verkehrsunfälle) auf diesem Niveau.



cookie monster 31 oktober 2014 00:26

Vwala , effe uit het VTM-nieuws:
http://nieuws.vtm.be/binnenland/1142...wegen-onveilig
http://nieuws.vtm.be/binnenland/1142...het-buitenland

Micele 31 oktober 2014 00:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7386020)
Nochtans werd er o.m. door de politie de drie grootste oorzaken aangegeven: alcohol, overdreven snelheid en geen gordel. Dat lijkt me heel duidelijk.

Yup, men ziet het alweer aan de cijfers. Het flitsparadijs, recordaantal flitspalen en marathoncontroles, trajectcontroles ook al enz... focussering snelheid snelheid al jááaaaren, steeds lagere limieten, de laagste gemiddelde gereden snelheden op de snelweg (door fileverkeer) enz...
Tja wat nu. Zone 30 op de snelweg en voldoende drempels ? :roll:

In Nederland vallen er 11 (in feite 22) maal meer doden door te weinig veiligheidsafstand als door te hoge snelheid op de snelweg, geregistreerd door de politie.

Dat is pas duidelijk, want ik heb een sterk vermoeden dat men nog meer op mekaars bumper zit in Belgie aan 120 kmh... uiteraard rijdt men dan niet "te snel" omdat het te druk is...

En btw, overdreven snelheid lager als de snelheidslimiet wordt niet gehandhaafd of geflitst. De zware voertuigen zijn ook begrenst op 90 kmh, dus die ook al niet op alle wegen waar minstens 90 kmh mag (topic = snelweg)

Skobelev 31 oktober 2014 10:32

Hoeveel vrachtwagens per jaar rijden er in op stilstaande files met meestal verscheidene doden tot gevolg?

DewareJakob 31 oktober 2014 11:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe (Bericht 7386020)
Nochtans werd er o.m. door de politie de drie grootste oorzaken aangegeven: alcohol, overdreven snelheid en geen gordel. Dat lijkt me heel duidelijk.

Ja? Allemaal achteraf controleerbare zaken. Waar wordt in belgië gecontroleerd op bumperkleven? Als je iets niet opneemt in je onderzoek kan het ook niet in een statistiek komen. Cijfers uit het buitenland zeggen heel wat anders, hoewel bumperkleven nagenoeg nergens zo veel voorkomt dan hier.

Micele 31 oktober 2014 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev (Bericht 7386521)
Hoeveel vrachtwagens per jaar rijden er in op stilstaande files met meestal verscheidene doden tot gevolg?

En in het buitenland ?

Blijkbaar komt die studie plots van de ##BIVV, normaal komt die van Eurostat CARE database # met hun regelmatige "EU road safety reports"

## http://www.flanderstoday.eu/current-...around-antwerp

niet op de kemels en kronkels van de BIVV=overheid letten, kan natuurlijk ook een drukfout zijn. De excuses kan men snel doorprikken.

#
http://ec.europa.eu/transport/roadsa...ays_022005.pdf table 3 page 3-4
ook toen waren we op een gemiddelde van 10 jaar (1993-2002) quasi 2e slechtste op EU-14 landen.
Citaat:

Traffic Safety Basic Facts 2004
Motorways
page 3-4:
Finland and Sweden have the lowest rates, Belgium, Italy and Portugal have higher rates. None of these countries show extreme positions in figure 1.
The average yearly decrease of the fatality rate is 1,3%

Table 3: Rate - fatalities per 1000 km road length of motorways, Average rate (1993-2002)
Country 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 Average

BE 131 118 124 119 111 132 124 139 111 - 123
DK 28 41 39 38 38 35 43 30 39 48 38
EL - - - - - - - - - - -
ES - - - - - - - - - - -
FR 79 60 57 54 55 55 51 56 50 52 57
IE 42 14 - - - - 11 39 32 - 27
IT 118 107 121 117 132 110 - - - - 117
LU 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0
NL 77 74 87 82 70 48 59 61 55 - 68
AT 88 110 100 63 72 83 86 77 95 77 85
PT 159 144 144 - 152 126 139 - - - 144
FI 13 15 41 18 7 23 19 25 20 27 21
SE 33 29 27 16 29 17 17 17 20 18 22
UK 59 47 54 49 54 51 - - - - 52
EU 14 Average ..................69
- data not available
Source: CARE-database / EC, IRTAD Date of query: October 2004
Nu zijn we met 20 landen, onderzoek BIVV uit Flanderstoday... :-) (eigenlijk 28 landen) ... en staan we nog voorlaatste. Tja wat nu BIVV=overheid ?

kelt 31 oktober 2014 13:39

Iedere tien kilometer wel een op- en afrit,bovendien in een van de dichtst bevolkte gebieden ter wereld,en gelegen "plof" in een belangrijke inter-Europese doortocht-corridors.

Waarmee vergelijkt men eigenlijk?

Hoe lang KAN het nog de Vlaamse overheid zijn die het beheer van deze routes doet?

SMI94 31 oktober 2014 15:20

Het meest doden per 1000km snelweg? En dan?

Zou men niet beter het aantal doden bekijken per 1000 kilometer gereden op de snelwegen in de plaats?! Als ze morgen op de noordpool 1000 kilometer snelweg gaan aanleggen, wordt dat ongetwijfeld de veiligste snelweg ter wereld met het minste doden per 1000 kilometer snelweg. Simpelweg omdat er géén kat gebruik van maakt!

Micele 31 oktober 2014 15:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SMI94 (Bericht 7387168)
Het meest doden per 1000km snelweg? En dan?

Zou men niet beter het aantal doden bekijken per 1000 kilometer gereden op de snelwegen in de plaats?! Als ze morgen op de noordpool 1000 kilometer snelweg gaan aanleggen, wordt dat ongetwijfeld de veiligste snelweg ter wereld met het minste doden per 1000 kilometer snelweg. Simpelweg omdat er géén kat gebruik van maakt!

Inderdaad ik weet ook niet wat de BIVV met die cijfers juist wil aantonen.

De autosnelweg is ook in BE nog altijd bijna 4 maal minder dodelijk (2,1) als de overige wegen (7,7) en dit wel per miljard voertuigkilometer. (bron Irtad)
Naja de autosnelwegen zijn ook zo ontworpen en er is geen langzaam verkeer en-of kwetsbare weggebruikers, het zou er nog aan mankeren.

In elk geval blijkt -volgens de federale politie- bijna de helft van de verongelukte bestuurders (46 %) op de autosnelweg geen gordel aan te hebben. Als ongevalverzwarend feit en dus véél meer kans op dodelijke afloop kan dit wel serieus tellen.
Citaat:

Some of the fatalities, noted the agency, could have been avoided had the driver or passengers been wearing seatbelts. Forty-six percent of drivers involved in fatal accident were not belted in, as well as nearly 41% of front-seat passengers. When it comes to the backseat, 72% of fatalities happened to passengers not wearing a seat belt.
Daarmee is het enorm verschil aangetoond met bepaalde vage enquetes waar bijna 90 % beweren steeds hun gordel (toch vooraan) aan te doen.

Tussen zeggen en doen blijkt nog een groot verschil te liggen.

ook gisteren stond het nog maar eens in de krant:
Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141030_01350455

Helft dodelijke verkeersslachtoffers op snelwegen droeg gordel niet
Jan Be-modaal lijkt nog altijd even dwaas te zijn als in de 80-90´s, hij-zij moet het maar weten, achteraan in de auto is het nog erger met de (verplichte) gordeldracht.

In het buitenland klikt men véél meer zijn gordel aan, zelfs meer als 90 %.
Geen wonder dus dat Be-terweterland steeds achteraan in de EU bengelt qua verkeersdoden.

Klein Licht 31 oktober 2014 15:55

Lijkt me duidelijk hoe men het cijfer omlaag kan krijgen:

Citaat:

Een van de opvallendste resultaten uit dat onderzoek is dat het niet dragen van de gordel een belangrijke doodsoorzaak blijft op de autosnelwegen. Bijna de helft van de bestuurders (45,9 procent) die betrokken was bij een dodelijk ongeval, droeg geen gordel. Ook 40,7 procent van de passagiers voorin deed dat niet. Bij de passagiers achterin gaat het zelfs om 71,7 procent
ps Micele is me net voor

reservespeler 31 oktober 2014 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7385397)
na de quasi 3e-laatste plaats bij de verkeersdoden tussen 15 en 30 jaar (ander topic), zou België met Italië en Griekenland de meeste snelwegdoden hebben per 1000 km snelweg:



En zolang men veiligheidsafstand volledig verwaarloost en een van de zwakste rijopleidingen in Europa heeft zal dit niet veranderen.

Gaat nu eindelijk eens een belletje rinkelen in de ivoren toren (blinde focus snelheid) ?

Opleidingen zijn toch niet de oorzaak hoor.
Bekijk onze wegmarkeringen, bij iets of wat regenweer zie je ze gewoon niet.
In heel veel landen is drie rijstroken het minimum, hier is dat twee.

Enz....

Micele 31 oktober 2014 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7387230)
Opleidingen zijn toch niet de oorzaak hoor.

En waaruit blijkt dat ?
Het is een publiek geheim dat onze rijopleiding/rijopvoeding bij de slechtste is in Europa, het aantal jonge verkeersdoden 15-30 jaar is overtuigend genoeg.
http://www.uhasselt.be/Documents/IMO...-2007(HLN).pdf

Of bestaat een rijopleiding erin ook eens (zeer) snel te rijden op een drukke snelweg en dit ook ´s nachts en-of bij slecht weer, ook in snelle bochten enzo, natuurlijk met aangepaste veiligheidsafstand ? (ik heb een D-link klaar ;-))
Gaat de rijopleiding ook verder als er ijzel en sneeuw op de weg ligt of wordt die verschoven ?

Ook qua gordeldracht blijken we ook nog eens achteraan te bengelen (tja die cafépraat).

Citaat:

Bekijk onze wegmarkeringen, bij iets of wat regenweer zie je ze gewoon niet.
Dat komt omdat men in BE alle (snel)wegen wil verlichten en ook lange tijd verlicht heeft voor 100 % (afritten en al, hoofdwegen en secundaire wegen ook, tot in het kleinste dorp)
Het buitenland zet daar altijd op reflecterende wegmarkeringen (vooral brede witte rijbaanrand) in combinatie met onderhouden reflectoren langs de weg. Enkel waar druk verkeer 24 h/24 h rijdt zetten ze extra wegverlichting in.
Kijk in het buitenland bestaan afgestudeerde verkeerskundigen (Universitair of Hogeschool) soms al meer dan 50 jaar, in BE maar een jaar of 8...
En naar de wijze raad van het buitenland hebben we toen quasi nooit geluisterd.

Citaat:

In heel veel landen is drie rijstroken het minimum, hier is dat twee.
Enz....
Drie rijstroken het minimum ? nooit van gehoord, geef eens een link. En waarom zouden 2 rijstroken minder veilig zijn als er een inhaalverbod + 7,5 T geldt ?

reservespeler 31 oktober 2014 17:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7387273)
En waaruit blijkt dat ?
Het is een publiek geheim dat onze rijopleiding/rijopvoeding bij de slechtste is in Europa, het aantal jonge verkeersdoden 15-30 jaar is overtuigend genoeg.
http://www.uhasselt.be/Documents/IMO...-2007(HLN).pdf

Of bestaat een rijopleiding erin ook eens (zeer) snel te rijden op een drukke snelweg en dit ook ´s nachts en-of bij slecht weer, ook in snelle bochten enzo, natuurlijk met aangepaste veiligheidsafstand ? (ik heb een D-link klaar ;-))
Gaat de rijopleiding ook verder als er ijzel en sneeuw op de weg ligt of wordt die verschoven ?

Ook qua gordeldracht blijken we ook nog eens achteraan te bengelen (tja die cafépraat).


Dat komt omdat men in BE alle (snel)wegen wil verlichten en ook lange tijd verlicht heeft voor 100 % (afritten en al, hoofdwegen en secundaire wegen ook, tot in het kleinste dorp)
Het buitenland zet daar altijd op reflecterende wegmarkeringen (vooral brede witte rijbaanrand) in combinatie met onderhouden reflectoren langs de weg. Enkel waar druk verkeer 24 h/24 h rijdt zetten ze extra wegverlichting in.
Kijk in het buitenland bestaan afgestudeerde verkeerskundigen (Universitair of Hogeschool) soms al meer dan 50 jaar, in BE maar een jaar of 8...
En naar de wijze raad van het buitenland hebben we toen quasi nooit geluisterd.

Drie rijstroken het minimum ? nooit van gehoord, geef eens een link. En waarom zouden 2 rijstroken minder veilig zijn als er een inhaalverbod + 7,5 T geldt ?

De muur van vrachtwagens.

Micele 31 oktober 2014 17:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7387342)
De muur van vrachtwagens.

neeeuh, beetje natte vinger ? (ik zie vrachtwagenfiles ook in het buitenland, ook daar geldt dikwijls inhaalverbod)

En 2 of 3 rijstroken maakt niet uit dan is de vrachtwagenmuur x2 :

bron: https://www.google.be/search?q=Lkw+s...g&ved=0CB4QsAQ

en tekst: dat die vrachtwagenfiles wslk nog fel gaan toenemen want men verwacht 70 % meer goederenverkeer tegen 2025:
Citaat:


Lkw-Stau, ein alltägliches Bild. Doch bis zum Jahr 2025 wird die Güterverkehrsleistung noch um 70 Prozent zunehmen. Bild: dapd
http://www.bayernkurier.de/zeitung/a...nderungen.html
ook:
Citaat:

http://bivv.be/frontend/files/userfi...vlaanderen.pdf

Uit de Belgische ongevallenstatistieken betreffende vrachtwagenongevallen bleek dat deze ongevallen in verhouding tot de afgelegde kilometers relatief weinig voorkomen. Het aantal ongevallen per miljard afgelegde kilometers bleek voor vrachtwagens maar half zo hoog als dat voor alle voertuigen samen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be