Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   In de auto zijn we: ongemanierd, gehaast en asociaal (https://forum.politics.be/showthread.php?t=209007)

Blue Sky 6 november 2014 16:29

In de auto zijn we: ongemanierd, gehaast en asociaal
 
...

Asociaal en agressief.

Maar ook het gedrag van de automobilisten is de oorzaak van heel wat bijna- en échte ongelukken. We rijden vaak aarzelend, maar dikwijls ook asociaal en agressief en zijn daardoor een gevaar voor de verkeersveiligheid. Vind je dat 'gemakkelijk gezegd'? We wilden het aan de lijve ondervinden en stapten in de auto voor twee proeven op de som:

1.Naar de Brusselse agglomeratie.

Hier hielden we ons aan de verkeersregels op het gebied van: snelheid,
invoegen en voorsorteren,
stoppen voor het rode licht of zebrapad,
juist rijden op rotondes

2.Op de autosnelweg E 40.

Meer bepaald op het traject Brussel-Leuven-St. Truiden.

Vervolg en volledige artikel;

http://www.seniorennet.be/Magazine/a...st-en-asociaal

Herkent u dit?

Micele 6 november 2014 18:34

we ?

Citaat:

http://users.ugent.be/~wbeyers/scrip...smotivatie.pdf

KATHOLIEKE UNIVERSITEIT LEUVEN
FACULTEIT PSYCHOLOGIE EN PEDAGOGISCHE WETENSCHAPPEN

Centrum voor Motivatiepsychologie

Waarom wij de verkeersregels respecteren

Een motivationele analyse aan de hand van de zelf-determinatietheorie


...

7.5 Conclusie

Het algemene karakter van ZDT (Deci & Ryan, 2000) en het genuanceerde
theoretische onderscheid tussen verschillende types van motivatie maakten het mogelijk ZDT toe te spitsen op de vraag “waarom” wij de verkeersregels respecteren en deze te contrasteren met gangbare theorieën terzake.
De zogenaamde instrumentele en normatieve zienswijze, zoals onderscheiden door Tyler (1990) en ZDT werden daartoe onderling vergeleken wat betreft psychologische grondslag, kijk op motivatie, het onderscheid in types extrinsieke motivatie, hun empirische onderbouw en de verschillende rol die zij toekennen aan de overheid. Het eigen onderzoek bood initiële evidentie voor de waarde van ZDT in het verkeersdomein. Globale ondersteuning werd immers gevonden voor de drie doelstellingen.
Ten eerste werd een zelfregulatievragenlijst die de aard van de motivatie tot het volgen van de verkeersregels meet, ontwikkeld en gevalideerd. Ten tweede rapporteren automobilisten die een autonome motivatie vertonen tot het respecteren van de wegcode, én minder boetes te behalen én minder verkeersovertredingen te maken. Een gecontroleerde motivatie heeft hierop geen impact.

Tenslotte blijkt dat een autonomie-ondersteunende en betrokken sociale
omgeving inzake verkeer bijdragen tot een autonome vorm van verkeersmotivatie, evenals een autonomie-ondersteunend verkeersbeleid vanwege de overheid.
Het huidige verkeersbeleid dat volgens eigen onderzoek als controlerend wordt ervaren speelt geen rol in de totstandkoming van verkeersmotivatie. De nadruk dient dan ook gelegd te worden op autonomie-ondersteunende hefbomen in het streven naar een veilig verkeer.

IanVD 6 november 2014 18:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7397633)
...

Herkent u dit?

Natuurlijk, weg etiquette en verantwoordelijkheidszin in België is nu niet om over naar huis te schrijven. Wel spijtig dat u zich weer enkel concentreert op één bepaalde groep, namelijk de automobilisten.

Johan Daelemans 6 november 2014 20:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7397633)
...
Asociaal en agressief.

In een auto laat ieder mens zijn ware aard zien.
Je hebt er evengoed die vriendelijk en attent zijn.

PORSCHE 7 november 2014 09:43

Ge vergeet agressief nog :D
So what? Wie moraalridder wil spelen moet maar bij de mannen van het koud water gaan. Maar die zijn zelf geen haar beter dus .. en worden heel hun leven uitgelachen en voor stront aan zien. welkom in 2014. Vandaag weer een nieuwe leuke dag.

Johnny Blaze 7 november 2014 10:26

Uit het artikel:

Citaat:

Tegen de achtergrond van bovengenoemde feiten is het begrijpelijk dat Federdrive, de beroepsvereniging van autorijscholen, de rijopleiding in België "archaïsch en levensgevaarlijk" noemt.

Ik ben al jaren van mening dat er serieus wat moet veranderen aan de rijopleiding in dit land. Verder zou een kleine (praktische) test om de 5 jaar ook niet mis zijn.

IanVD 7 november 2014 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 7398925)
Uit het artikel:




Ik ben al jaren van mening dat er serieus wat moet veranderen aan de rijopleiding in dit land. Verder zou een kleine (praktische) test om de 5 jaar ook niet mis zijn.

Zelf een theorietest zou niet misplaatst zijn. Als Sommige mensen doodleuk zeggen dat ze niet weten dat de autogordel achteraan al zo'n 25jaar verplicht is...

Micele 7 november 2014 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny Blaze (Bericht 7398925)
Uit het artikel:




Ik ben al jaren van mening dat er serieus wat moet veranderen aan de rijopleiding in dit land. Verder zou een kleine (praktische) test om de 5 jaar ook niet mis zijn.

Het zal wel wachten zijn tot we achter Griekenland staan. :mrgreen:

Micele 7 november 2014 13:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IanVD (Bericht 7399008)
Zelf een theorietest zou niet misplaatst zijn. Als Sommige mensen doodleuk zeggen dat ze niet weten dat de autogordel achteraan al zo'n 25jaar verplicht is...

Qua gordel achteraan, onze wetgeving qua verplicht gebruik kinderzitjes achteraan is pas sinds 1 september 2006 "waterdicht". Daarvoor was het quasi helemaal niet strafbaar zijn kleine bengels achteraan "te laten rondslingeren"...
En wslk wisten dezelfde sommige mensen dat (al die achterpoortjes van vóór 9-2006) maar al te goed.

Rio 7 november 2014 18:31

Vlot en correct rijden is weinig mensen gegeven.

Volgens mijn bescheiden mening is een aanzienlijk aandeel van dit fenomeen te zoeken in de privésfeer van de bestuurders. De mens is in het algemeen ongelukkig en voelt zich snel persoonlijk het slachtoffer in een situatie, hoe banaal deze ook moge zijn. Die mentaliteit zorgt voor een egoïstisch en impulsief denkpatroon wat dan weer een directe impact heeft op het rijgedrag.

Another Jack 7 november 2014 21:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7399214)
Qua gordel achteraan, onze wetgeving qua verplicht gebruik kinderzitjes achteraan is pas sinds 1 september 2006 "waterdicht". Daarvoor was het quasi helemaal niet strafbaar zijn kleine bengels achteraan "te laten rondslingeren"...
En wslk wisten dezelfde sommige mensen dat (al die achterpoortjes van vóór 9-2006) maar al te goed.

Bedelf ons toch maar voor alle zekerheid met hopen Duitse tekst....

Micele 7 november 2014 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7399948)
Bedelf ons toch maar voor alle zekerheid met hopen Duitse tekst....

Dus jij kent het verkeersreglement niet ?

Citaat:

http://wegcode.be/actueel/1271-gordel-kinderen
Deze reglementering treedt in werking op 1 september 2006.

Op 25 augustus 2006 verscheen koninklijk besluit van 22 augustus 2006 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg. Dit koninklijk besluit regelt het vervoer van kinderen in voertuigen en wijzigt de reglementering inzake de gordeldracht.
Citaat:

http://mcs.test-aankoop.be/default.a...d_c=ServiceGlo

KINDERZITJES VOOR DE AUTO (06/2006)

Eindelijk verplicht!

Op een ogenblik dat het gebruik van kinderzitjes in de auto eindelijk bij wet verplicht wordt, is het verheugend vast te stellen dat deze producten steeds meer veiligheid bieden.
In D bestond de verplichting van kinderzitjes reeds 1 april 1993.

Alweer een staaltje hoezeer de Belgische overheid met de verkeersveiligheid omgaat...

PeterCC 7 november 2014 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7397633)
...

Asociaal en agressief.
(...)
http://www.seniorennet.be/Magazine/a...st-en-asociaal

Herkent u dit?

Totaal niet.
Ik rij al ruim 35 jaar jaar rond op ons wegennet, ik schat minstens een miljoen kilometers.
Het aantal keren dat ik agressie heb ondervonden is op de vingers van 1 hand te tellen.
De idee dat iedereen als een asociale en agressieve halvegare rondrijdt is gewoon dikke bullshit.

Micele 7 november 2014 22:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7399973)
Alweer een staaltje hoezeer de Belgische overheid met de verkeersveiligheid omgaat...

correctie hoe alert (not)

uit Staatsblad... blz 3:
Citaat:

http://wegcode.be/pdf/wijzigingen/KB011275/250806a.pdf

Hebben Wij besloten en besluiten Wij :

Artikel 1. Dit besluit strekt tot de omzetting van de Richtlijn 91/671/EEG van de Raad van 16 december 1991 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lidstaten betreffende het verplichte gebruik van veiligheidsgordels in voertuigen van minder dan 3,5 ton, gewijzigd door de Richtlijn 2003/20/EG van het Europees Parlement en de Raad van 8 april 2003.
Hoe alert toch hé, de oorspronkelijke Europese richtlijn 91/671/EEG dateert van 1991:
Citaat:

http://eur-lex.europa.eu/legal-conte...1L0671&from=NL
Richtlijn 91/671/EEG van de Raad van 16 december 1991 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de Lid-Staten betreffende het verplichte gebruik van veiligheidsgordels in voertuigen van minder dan 3,5 ton
...
Overwegende dat het gebruik van bevestigingssystemen voor kinderen verplicht moet worden gesteld op de zitplaatsen die voorzien zijn van een veiligheidsgordel;
Voor een wet had *F 1 maand nodig, D ~ 15 maanden , ........ , BE ~ 15 jaar, om aan de passieve veiligheid van kinderen (en dus ook aan de overige inzittenden) in de auto te denken.

*
Citaat:

http://fr.wikipedia.org/wiki/Si%C3%A8ge_enfant
Pour les enfants de moins de 10 ans, depuis le 1er janvier 1992, l'utilisation d'un système de retenue spécifique est impératif, le conducteur ne respectant pas cette obligation risquant une contravention de 4e classe.

Another Jack 7 november 2014 23:10

Met beide voeten trapt hij er toch weer in...

Micele 7 november 2014 23:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7400097)
Met beide voeten trapt hij er toch weer in...

Waarin ?

Another Jack 7 november 2014 23:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7400099)
Waarin ?

In D hebben ze daar een mooi woord voor...

Micele 7 november 2014 23:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7400101)
In D hebben ze daar een mooi woord voor...

Riek eens aan jouw vingers...

Another Jack 7 november 2014 23:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7400111)
Riek eens aan jouw vingers...

Warm ... warmer ....

Micele 7 november 2014 23:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7400113)
Warm ... warmer ....

Best uw handen eens wassen, je toetsenbord hapert al.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be