Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Elektrische wagens en strategische brandstofreserve.... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=209161)

Johan Daelemans 9 november 2014 22:14

Elektrische wagens en strategische brandstofreserve....
 
1 Bijlage(n)
Een land moet strategische brandstofreserves aanleggen voor de wagens die dagdagelijks op het grondgebied rondrijden.
Deze reserve is een Europese verplichting en komt overeen met 3 maand verbruik.

Hoe vangen ze dat op met die elektrische wagens?

De tabel geeft een idee over welke hoeveelheid energie we het hier hebben.
9.804.460.308 liter, vrachtwagens inbegrepen.
De helft voor de personenwagens lijkt logisch, dan nog delen door 4 en we komen aan 1,2 miljard liter brandstof. Zelfs al rijdt amper 1% van de bevolking elektrisch, het blijft een enorme opslag van elektriciteit.
Het equivalent van 1000 liter brandstof is een batterij met een capaciteit van
om en bij de 5000kW ofwel een 100 tal gemiddelde E-wagens.

En we spreken hier echter niet over 1000 liter maar over het equivalent van 12 miljoen liter brandstof als 1% van ons wagenpark full elektrisch rijdt.

Micele 10 november 2014 00:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7402829)
Een land moet strategische brandstofreserves aanleggen voor de wagens die dagdagelijks op het grondgebied rondrijden.
Deze reserve is een Europese verplichting en komt overeen met 3 maand verbruik.

Hoe vangen ze dat op met die elektrische wagens?

De tabel geeft een idee over welke hoeveelheid energie we het hier hebben.
9.804.460.308 liter, vrachtwagens inbegrepen.
De helft voor de personenwagens lijkt logisch, dan nog delen door 4 en we komen aan 1,2 miljard liter brandstof. Zelfs al rijdt amper 1% van de bevolking elektrisch, het blijft een enorme opslag van elektriciteit.
Het equivalent van 1000 liter brandstof is een batterij met een capaciteit van
om en bij de 5000kW ofwel een 100 tal gemiddelde E-wagens.

En we spreken hier echter niet over 1000 liter maar over het equivalent van 12 miljoen liter brandstof als 1% van ons wagenpark full elektrisch rijdt.

Relevantie ?

Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Elektro...rgieversorgung

Eine Elektromobilität, die auf erneuerbare Energien gestützt ist, kann die Umweltbelastung durch den Straßenverkehr deutlich verringern. Eine binnengestützte Windkraftanlage speist pro Jahr etwa 1,75 GWh pro MW Nennleistung ins Netz ein. Bei einem Verbrauch eines Elektrofahrzeugs von 15 kWh auf 100 km[205] kann eine 2 MW-Anlage den Energiebedarf von 1400 bis 1600 Elektrofahrzeugen decken.
2 windmolens �* 2 MW is al ruim genoeg om het huidig Belgisch electrisch wagenpark (1800) van stroom te voorzien.

Vlaanderen alleen al heeft er 252 enkel op land (leveren al 480 MW, jaarproductie 960 GWh) :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Windturbines_in_Vlaanderen

en de rest is daar ook te lezen, per gemeente zelfs.

Micele 10 november 2014 01:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7403013)
Relevantie ?

2 windmolens �* 2 MW is al ruim genoeg om het huidig Belgisch electrisch wagenpark (1800) van stroom te voorzien.

Vlaanderen alleen al heeft er 252 enkel op land (leveren al 480 MW, jaarproductie 960 GWh) :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Windturbines_in_Vlaanderen

en de rest is daar ook te lezen, per gemeente zelfs.

Bron 480 MW (enkel op land):
http://www.ode.be/windenergie/de-cijfers/marktgegevens



Doelstelling 2020


Fluitje van een cent met een scheetje wind. :-)

bvb in Duitsland rekent men dat moesten 2 % van alle motorvoertuigen electrisch rijden (bvb 2020 = streefcijfer D= 1 milj E-wagens), dat dat 0,5 % van de huidige stroomvraag zou uitmaken.
Citaat:

Im Falle der von der Bundesregierung für 2020 angestrebten Zahl von einer Million Elektroautos, was einem Anteil von etwa 2 % aller Fahrzeuge entspricht, sind rund 3 TWh an elektrischer Energie aufzubringen, was einem halben Prozent des derzeitigen deutschen Strombedarfs entspricht.

http://de.wikipedia.org/wiki/Elektro...rgieversorgung
2 % zouden in BE ca. 140.000 E-voertuigen zijn, momenteel hebben we er slechts 1800, waar wachten we op ?

Johan Daelemans 10 november 2014 10:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7403013)
Relevantie ?

Is die brandstofreserve ook van toepassing op elektrische wagens of worden die beschouwd als 'verwaarloosbaar' bij energieschaarste, maakt niet uit wat de oorzaak is?

Micele 10 november 2014 10:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7403264)
Is die brandstofreserve ook van toepassing op elektrische wagens of worden die beschouwd als 'verwaarloosbaar' bij energieschaarste, maakt niet uit wat de oorzaak is?

Dus je weet het niet.

Citaat:

Zelfs al rijdt amper 1% van de bevolking elektrisch, het blijft een enorme opslag van elektriciteit.
1 % is maar ~ 70.000 E-voertuigen in BE (nu amper 1800), een scheetje wind is voldoende om die extra stroom te leveren. Duitse berekeningen (volgens Wiki) spreken - bij 1 % Electrovoertuigen - van extra 0,25 % stroombehoefte moest er nergens 0,25 % stroomvraag ingespaard kunnen worden.

Tegenvraag waar naartoe met stroomoverschot ?
http://www.lampiris.be/nl/blog/stroo...orig-weekeinde

Johan Daelemans 10 november 2014 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7403060)
Fluitje van een cent met een scheetje wind. :-)

Ik lees dat het nominaal vermogen amper 30% bedraagt van het geïnstalleerd vermogen. Nominaal wil zeggen, echt geleverd vermogen...
Ben je dat niet vergeten?

Micele 10 november 2014 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7403289)
Ik lees dat het nominaal vermogen amper 30% bedraagt van het geïnstalleerd vermogen. Nominaal wil zeggen, echt geleverd vermogen...
Ben je dat niet vergeten?

Neen. Staat alles in Wiki.

Citaat:

Bei einem Verbrauch eines Elektrofahrzeugs von 15 kWh auf 100 km[205] kann eine 2 MW-Anlage den Energiebedarf von 1400 bis 1600 Elektrofahrzeugen decken.
Vertaling: bij een verbruik van een electrovoertuig van 15 kWh op 100 km kan een 2 MW-windmolen de energievraag van 1400 �* 1600 Electrovoertuigen dekken


E-voertuigen zijn ideaal om stroomoverschot of stroompieken af te vlakken, helaas zijn er veel te weinig. Staat ook alles netjes uitgelegd in Wiki (of via Wiki). Vehicle to grid ofzo.

Johan Daelemans 10 november 2014 11:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7403267)
Dus je weet het niet.

Dat was dus ook mijn vraag.

Die Europese regelgeving, hoe vangen ze dat op?
Niet nodig? Kleinere reserve? De gebruikelijke 3 maand verbruik?

Micele 10 november 2014 11:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7403294)
Dat was dus ook mijn vraag.

Tegenvraag.
Ik vroeg naar de relevantie. Je hebt daar nog altijd geen antwoord op.

Antwoord eerst op mijn vraag als je een stelling doet.

Johan Daelemans 10 november 2014 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7403292)
Neen. Staat alles in Wiki.

Kon je wel vermelden ipv te goochelen met cijfers die er eigenlijk niet toe doen.
Tabellen met "geïnstalleerd vermogen" zijn naast de kwestie.

Johan Daelemans 10 november 2014 11:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7403295)
Tegenvraag.
Ik vroeg naar de relevantie. Je hebt daar nog altijd geen antwoord op.

Antwoord eerst op mijn vraag als je een stelling doet.



Die Europese regelgeving, hoe vangen ze dat op?
Niet nodig? Kleinere reserve? De gebruikelijke 3 maand verbruik?

Micele 10 november 2014 11:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7403297)
Die Europese regelgeving, hoe vangen ze dat op?
Niet nodig? Kleinere reserve? De gebruikelijke 3 maand verbruik?

Vertaling Duitse tekst: bij een verbruik van een electrovoertuig van 15 kWh op 100 km kan één 2 MW-windmolen de energievraag van 1400 �* 1600 Electrovoertuigen leveren.

Wat begrijp je daar niet aan ?

Het blijft dus bij een scheetje wind, BE heeft vandaag maar 1800 E-voertuigen.

Micele 10 november 2014 12:08

Voor de rest hier vind je genoeg uitleg:

http://www.bluecorner.be/waaromelektrischrijden.html

Olie versus elektriciteit

Elektriciteit is als energiedrager duurzamer en goedkoper dan olie. De olieonafhankelijkheid staat bij een aantal overheden, ondernemers en particulieren hoog op het verlanglijstje. Redenen zijn veelal ingegeven door beleid, risico en kosten. Elektriciteit kan overal opgewekt worden op basis van hernieuwbare energie, olie niet. Uiteindelijk zal dit de doorslaggevende factor van de doorbraak van de elektrische auto zijn.

Lokale energieopwekking en mini smart grid

De elektrische energie voor je wagenpark kan lokaal opgewekt worden, via klassieke hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind*. Eerste voordeel: je bent je eigen energieproducent en dus onafhankelijk van externe invloeden, zoals olie- en energieprijzen. Tweede voordeel: het is een investering die op termijn opbrengt. Derde voordeel: gebruik de rol van de elektrische auto binnen je eigen smart grid als load balancer. De batterijcapaciteit van aangesloten auto’s zorgt ervoor dat pieken in stroomverbruik kunnen worden opgevangen: o.a. de hoge kosten van piekverbruik worden hiermee vermeden. Contacteer ons voor meer informatie over dit topic.

* Het is ook mogelijk om energie op te wekken via een mini-WKK: een lokale warmtekrachtkoppeling op het verwarmingssysteem van het gebouw

Centrale energieopwekking en smart grid

Een elektrische auto vraagt veel stroom. Tijdens het opladen verbruikt deze gemiddeld 3 kW, vergelijkbaar met dertig LED-tv’s of 100W gloeilampen, of anderhalve elektrische verwarming. Hoewel de introductie van de elektrische wagen geleidelijk zal zijn, zal het zeker een extra belasting op het net vormen.

Het dagelijks elektriciteitsverbruik verloopt met pieken en dalen: een kleine piek in de ochtend en een grote piek vanaf zes uur ’s avonds. De elektrische auto krijgt in de nabije toekomst de rol om deze pieken af te vlakken: ze zal als energiebuffer fungeren. Bijvoorbeeld in de vroege avond, wanneer de meeste mensen thuiskomen van het werk. Zodra de auto met het net is verbonden kan de opgeslagen elektrische energie worden aangewend om de energievragende toestellen te voorzien. Na de verbruikspiek, wanneer het daltarief intreedt, wordt de auto pas echt opgeladen. De vergelijking met de TV’s en lampen hierboven geeft aan hoeveel energiecapaciteit het batterijpakket van de e-wagen heeft. In deze evolutie zullen het dag- en nachttarief stapsgewijs verdwijnen: de energieprijs zal in plaats van twee keer per dag continu wijzigen in functie van de vraag. Dit zijn enkele principes binnen de smart grid, het intelligente elektriciteitsnet.

Hoe gebeurt dit praktisch? Sommige home-chargers (het kastje tussen de auto en de meterkast) bevatten reeds een deel van die technologie. In de toekomst nemen slimme meters deze rol voor het hele huis / bedrijfspand op zich.

- - - -

tenzij je wilt bashen op die enkele %-en E-auto´s. :roll:

Qua mobiliteit hebben treinen, metro en tram, ook vliegtuigen(accupacks), en nog een hoop E- voertuigen naast de E-personenauto dagelijks stroom nodig.
Als er geen olie en stroom meer is, tja dan is is zoals 2 eeuw geleden, maar nu hebben we wel betere schoenen en fietsen. :-)

Natuurlijk kan stroom altijd nog opgewekt worden integendeel tot olie die ooit op is (of te duur geworden)
Citaat:

Elektriciteit kan overal opgewekt worden op basis van hernieuwbare energie, olie niet. Uiteindelijk zal dit de doorslaggevende factor van de doorbraak van de elektrische auto zijn.

Johan Daelemans 10 november 2014 19:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7403304)
Wat begrijp je daar niet aan ?

Europa vraagt een energie buffer van 3 maand voor o.a. het wagenpark.
Is dat ook op een E-wagen van toepassing en indien ja, hoe is die buffer van 3 maand verzekerd?

Het gaat hier dus niet over productie maar over voorraad ,klaar voor gebruik bij een mogelijke onderbreking van die productie.

Johan Daelemans 10 november 2014 20:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7403304)
Vertaling Duitse tekst: bij een verbruik van een electrovoertuig van 15 kWh op 100 km kan één 2 MW-windmolen de energievraag van 1400 �* 1600 Electrovoertuigen leveren.

Mag ik hier even mijn rekenmachientje bijhalen?

Een 2MW (2.000.000W) windmolen heeft een nominale opbrengst van 2.000.000 W x 0,3 = 600.000W en dus als die molen een uurtje draait zitten we aan 600kWh
Onze E-wagens opladen zal meestal 's nachts gebeuren maar we houden het simpel, gelijk verdeeld over de ganse dag en we laten onze windmolen ook 24 uur energie leveren. 600kW x 24h = 14,4 MWh (14400kWh)

Een gemiddelde E-wagen 'vullen' vraagt 50kW (de Tesla vraagt zelfs 85kW) verlies niet meegerekend.
14,4MWh / 50kWh geeft amper 288 kleine E-wagens van leeg naar vol.

Als het wat tegenzit en alle wagens liggen 's nachts aan de stekker dan moeten we dat getal nog halveren. Heb jij enig idee waarom men steeds zo'n verkeerde cijfers in de media gooit?

Micele 10 november 2014 20:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7403999)
Europa vraagt een energie buffer van 3 maand voor o.a. het wagenpark.

Is dat zo ?
Citaat:

Is dat ook op een E-wagen van toepassing en indien ja, hoe is die buffer van 3 maand verzekerd?
Geen idee, en waarom zou dat überhaupt nodig zijn ? Bron ?
Mensen kunnen ook zonder E-wagen hoor. Zonder fossiele brandstoffen valt alles in duigen.

Citaat:

Het gaat hier dus niet over productie maar over voorraad ,klaar voor gebruik bij een mogelijke onderbreking van die productie.
Waarom voorraad ? Stroom kan men altijd opwekken, olie niet.

Micele 10 november 2014 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7404097)
Mag ik hier even mijn rekenmachientje bijhalen?

Een 2MW (2.000.000W) windmolen heeft een nominale opbrengst van 2.000.000 W x 0,3 = 600.000W en dus als die molen een uurtje draait zitten we aan 600kWh
Onze E-wagens opladen zal meestal 's nachts gebeuren maar we houden het simpel, gelijk verdeeld over de ganse dag en we laten onze windmolen ook 24 uur energie leveren. 600kW x 24h = 14,4 MWh (14400kWh)

Een gemiddelde E-wagen 'vullen' vraagt 50kW (de Tesla vraagt zelfs 85kW) verlies niet meegerekend.
14,4MWh / 50kWh geeft amper 288 kleine E-wagens van leeg naar vol.

Als het wat tegenzit en alle wagens liggen 's nachts aan de stekker dan moeten we dat getal nog halveren. Heb jij enig idee waarom men steeds zo'n verkeerde cijfers in de media gooit?

Je weet toch niet over welke cijfers het gaat, je kunt altijd de Duitse wiki aanpassen... :-)

Wiki spreekt van nominale opbrengst van 1,75 GWh per jaar per 1 MW nominaal vermogen (nennleistung) van een windmolen, even alles citeren:

Citaat:

Eine Elektromobilität, die auf erneuerbare Energien gestützt ist, kann die Umweltbelastung durch den Straßenverkehr deutlich verringern. Eine binnengestützte Windkraftanlage speist pro Jahr etwa 1,75 GWh pro MW Nennleistung ins Netz ein. Bei einem Verbrauch eines Elektrofahrzeugs von 15 kWh auf 100 km[206] kann eine 2 MW-Anlage den Energiebedarf von 1400 bis 1600 Elektrofahrzeugen decken. Bei Baukosten von Windkraftanlagen von etwa 1 Mio. € pro MW Nennleistung belaufen sich die einmaligen anteiligen Kosten für jedes Elektrofahrzeug auf 1200 bis 1400 €, jedoch ohne Netzausbaukosten zu berücksichtigen.
Wiki spreekt steeds van nomimaal vermogen in zijn context dus doe maar x 3,33. Wiki zal dus met 2 MW-anlage meerdere windmolens bedoelen (of een klein windmolenpark dat 2 MW nominaal levert), de gemiddelde E-wagen heeft eerder 30 kWh.

Johan Daelemans 10 november 2014 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7404111)
Is dat zo ?

Voor benzine, diesel, huisbrandolie,.... ja.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7404111)
Geen idee, en waarom zou dat überhaupt nodig zijn ? Bron ?

Vraagt u nu de bron van mijn vraag?

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7404111)
Mensen kunnen ook zonder E-wagen hoor.

Akkoord zolang het een marginaal verschijnsel blijft.
Stel echter eens dat 20% van ons vervoer met E-wagens wordt verzekerd...

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7404111)
Waarom voorraad ? Stroom kan men altijd opwekken, olie niet.

Men houdt vandaag al rekening met 'black-outs'. Het probleem dus zomaar wegwuiven zou ik niet doen.

Micele 10 november 2014 21:08

-

Micele 10 november 2014 21:08

[quote=Johan Daelemans;7404136]Voor benzine, diesel, huisbrandolie,.... ja.

Citaat:

Vraagt u nu de bron van mijn vraag?
Ik vraag waarom er een reserve zou moeten zijn voor E-wagens.

Citaat:

Men houdt vandaag al rekening met 'black-outs'. Het probleem dus zomaar wegwuiven zou ik niet doen.
Ik wuif dat weg. Een totale black-out is wat anders hé. Dan werkt er niets meer.

En bij een tijdelijke afkoppeling rij ik naar het buitenland ik kan kiezen uit 2 landen (familie).


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be