Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Milieu (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=168)
-   -   Waarvoor is een dieselpersonenwagen nog nodig ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=209226)

Micele 11 november 2014 11:39

Waarvoor is een dieselpersonenwagen nog nodig ?
 
Gewoon begrijpend doorlezen wie tijd heeft:

http://www.lne.be/campagnes/roetfilt...lde-vragen/#3a

deze site + faq lijkt up to date na de laatste bevindingen van TNO Nederland.

dit p/c ik er nog uit:

Citaat:

Vragen over milieu-aspecten

Is een dieselwagen met een roetfilter net zo 'proper' als een benzinewagen?
Qua uitstoot van roetdeeltjes is een dieselauto met een goede roetfilter vergelijkbaar met een moderne benzine-auto. De uitstoot van stikstofoxiden (NOx) is echter tot 10 maal hoger. Ook voor dieselmotoren worden nu katalysatoren ontwikkeld waarmee de uitstoot van NOx drastisch kan worden beperkt. Grootschalige toepassing van zulke katalysatoren laat nog wel enkele jaren op zich wachten. Voorlopig is een dieselauto dus nog niet 'net zo schoon' als een benzine-auto. Dieselauto's hebben daarentegen wel het voordeel van een 10 �* 20 procent lagere uitstoot van CO2, een gas die het broeikaseffect versterkt. Dat is weliswaar onvoldoende om het klimaatprobleem geheel op te lossen maar, ook de kleine beetjes helpen.

Indien je vooral korte afstanden aflegt of aan lagere snelheid rijdt (minder dan 70 km/u), is het aangeraden een benzinewagen te kiezen. De meerkost van een dieselwagen weegt in dat geval niet op tegen de lagere brandstofkosten. Bovendien stoot een benzinevoertuig geen fijn stof uit en veel minder NOx. Je hebt dus geen roetfilter en andere technieken nodig om de uitlaatgassen te reinigen. Een driewegkatalysator, die al sinds 1993 in elke benzinewagen wordt ingebouwd zorgt er voor dat de moderne benzinewagen weinig verontreinigende stoffen uitstoot.

Hoe schadelijk zijn (diesel)uitlaatgassen?

Schattingen over het aantal mensen die voortijdig sterven door de vervuilde lucht die ze inademen kennen weliswaar een grote onzekerheid, maar vooral de voortijdige sterfte die geassocieerd wordt met kortetermijnblootstelling is in onderzoek over de hele wereld herhaaldelijk aangetoond. Daarnaast leidt luchtverontreiniging tot meer gezondheidsklachten bij mensen met luchtwegaandoeningen. In die luchtverontreiniging speelt het verkeer een grote rol, en binnen dat verkeer de auto's (en vrachtauto's) met dieselmotor. De uitlaatgassen van moderne dieselauto's bevatten in vergelijking met benzineauto's veel meer stikstofoxiden (NOx) en fijn stof (roet). Binnen het fijn stof zijn het vooral de allerkleinste deeltjes die diep in de luchtwegen kunnen doordringen, en daar worden opgenomen in het bloed, waardoor zij behalve in de luchtwegen in het hele lichaam schade kunnen aanrichten. Die schade bestaat uit een verminderde longfunctie, allerlei hart- en vaatziekten en een toename van de kans op verschillende vormen van kanker.
Dit kan er ook nog bij: (enkele hopeloze pogingen van de overheid)
Citaat:

http://www.autofans.be/nieuws/offici...j-30000-kmjaar

DIESELWAGEN RENDEERT PAS BIJ +30.000 KM/JAAR
Als men weet dat de gemiddelde dieselrijder in BE nog geen 20.000 km/jaar haalt... in 2010-2011 en dalende trend (van cijfers 2013 is geen pdf)
http://www.mobilit.belgium.be/nl/bin...466-216448.pdf page 16-17
De gemiddelde benzinerijder haalt ~ 9000 km/jaar.

reservespeler 11 november 2014 11:48

Dus als ik het goed begrijp moet de snelheid omhoog voor een Dieselwagen?

Micele 11 november 2014 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7405081)
Dus als ik het goed begrijp moet de snelheid omhoog voor een Dieselwagen?

Een limiet van 70 kmh is inderdaad een eerder vervuilende limiet, specifiek voor dieselwagens die bijna 80 % van alle personenwagenkms afleggen.

Ook voor benzinewagens is een 70-limiet allesbehalve ideaal, men wil tenslotte in de zuinigtse dus hoogste versnelling rijden. Menige (goede) automaat schakelt een versnelling lager onder de 70 kmh bij de minste flauwe helling.

Vele turbodiesels vooral de eerste 2 generaties lopen bij 70 kmh nooit op optimale turbodruk en rijden ondertoerig wat het fijnstof meer dan verdubbelen kan (bron https://www.uni-due.de/ivg/rf/forschung/fo_pa.shtml Messgröße: Schwärzungszahl FSN (Filter Smoke Number) nach BOSCH; Rußkonzentration , of grafisch: http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=60 )
Middenklassers met lange overbrengverhouding sowieso (> 50 kmh/1000 t/min).

Een wetenschappelijke studie uit Oostenrijk heeft dat al in 2002 aangetoond met een optimale economische kruissnelheid op gewone wegen, en hierbij een heel klein verschil te maken tussen diesel en benzine-auto´s, ook voor de snelweg.

De optimale kruissnelheid was toen al 76 kmh afgerond op de gewone wegen, gaat moeilijk met een door-de-strot-limiet van 70 kmh, zelfs op 2+2 wegen....

Op de snelweg was de optimale kruissnelheid 125 kmh (benzine) �* 129 kmh (diesel) afgerond. De diesel mag dus meestal ietsje snelller behalve in de stad (0,2 kmh minder).

Men hield hierbij rekening met de rijtijdkosten, ongevalkosten(veiligheid), brandstofkosten, milieukosten (vervuiling door emissies en andere)

Een limiet van minstens 80 kmh of best 90 kmh (iets marge) zou op zulke wegen milieuvriendelijker zijn.

Citaat:

http://www.ots.at/presseaussendung/O...he-tempolimits

Österreichs Pkw-Fahrer sind ökonomisch optimal unterwegs

Wien (ÖAMTC AKADEMIE-Presse) - Jede Pkw-Fahrt verursacht von der Fahrgeschwindigkeit abhängige Kosten. In erster Linie handelt es sich dabei um Fahrzeitkosten, Unfallkosten, Kraftstoffkosten und Schadstoffkosten. Dies war der Ausgangspunkt für die im Auftrag der ÖAMTC AKADEMIE vom Vorstand des Institutes für Verkehrsplanung der Technischen Universität, Prof. Dr. Peter Cerwenka erstellten Studie "Die optimale Geschwindigkeit auf Österreichs Straßen".

In der Studie werden die optimalen Geschwindigkeiten in Bezug auf die vier genannten Kostenkomponenten errechnet, und zwar für die Pkw-Antriebsarten Otto-Motor und Diesel-Motor sowie für die Straßenkategorien Ortsgebiet, Freiland und Autobahnen.

Gesetzliche Tempolimits sind im allgemeinen aus Gründen der Verkehrssicherheit, historisch tradiert, an den technischen Standards im Straßenbau und in der Automobiltechnik angepasst oder auch an Bestimmungen der Nachbarländer orientiert, entstanden. Diskussionen über Tempolimits gab es zu unterschiedlichen Anlässen, von der Energiekrise über Sicherheitsaspekte bis hin zu CO2-Emissionen.

Nun versucht die von der ÖAMTC AKADEMIE in Auftrag gegebene Studie erstmals, wirtschaftliche Kriterien als Dimension zur Ermittlung einer Optimalgeschwindigkeit heranzuziehen und präsentiert damit ökonomisch gerechtfertigte Tempolimits. Ergebnis der Studie: Die Optimalgeschwindigkeit liegt für Otto-Pkw im Ortsgebiet bei 49 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,8 km/h und auf Autobahnen bei 124,7 km/h, für Diesel-Pkw im Ortsgebiet bei 48,8 km/h, auf Freilandstraßen bei 75,9 km/h und auf Autobahnen bei 128,4 km/h.
...]
Oostenrijk hanteert in de regel 100 kmh op gewone wegen en 130 kmh snelweg.
Snelheidsmetingen in de praktijk gaven aan dat de Oostenrijkse auto´s op gewone wegen aan gemiddeld 80 kmh reden en op de autosnelweg 120 kmh.
Citaat:

Eine stichprobenartige Auswertung der in Österreich durchgeführten Geschwindigkeitsmessungen auf Autobahnen und auf Freilandstraßen ergab in der Praxis einen Durchschnittswert von rund 120 km/h auf den Autobahnen und knapp 80 km/h auf Freilandstraßen. Das bedeutet, dass Österreichs Kraftfahrer mit der ökonomischen Optimalgeschwindigkeit unterwegs sind.
Maar dat de Belgische politiek nooit iets doet voor milieu is geweten, integendeel ze doet wel alles om het erger te maken.

Another Jack 11 november 2014 14:03

Gelukkig dat er Oosterijkse sites zijn, daar waar de Duitse tekort schieten...

Johan Daelemans 11 november 2014 17:32

1 Bijlage(n)
Diesels zijn een gesel voor het milieu, dat weten we wel al een poos.
Gelukkig is er wat nieuw onder de zon.
Tijdens mijn vorige job heb ik onderstaande uitvoerig mogen testen (Lommel Proving Ground) en dat zal dus ook mijn volgende wagen worden.

Met een lichte voet kom je rond met 5 liter benzine. Goed genoeg voor mij.

de vuile muilekoek 11 november 2014 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7405359)
Diesels zijn een gesel voor het milieu, dat weten we wel al een poos.
Gelukkig is er wat nieuw onder de zon.
Tijdens mijn vorige job heb ik onderstaande uitvoerig mogen testen (Lommel Proving Ground) en dat zal dus ook mijn volgende wagen worden.

Met een lichte voet kom je rond met 5 liter benzine. Goed genoeg voor mij.

Gaan ze nu dit ook beginnen aan te klagen .... stop het nu nooit ergens meer.. ,

Micele 11 november 2014 19:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek (Bericht 7405425)
Gaan ze nu dit ook beginnen aan te klagen .... stop het nu nooit ergens meer.. ,

Citaat:

Waarvoor is een dieselpersonenwagen nog nodig ?

Drosamadaris 11 november 2014 19:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7405359)
Diesels zijn een gesel voor het milieu, dat weten we wel al een poos.
Gelukkig is er wat nieuw onder de zon.
Tijdens mijn vorige job heb ik onderstaande uitvoerig mogen testen (Lommel Proving Ground) en dat zal dus ook mijn volgende wagen worden.

Met een lichte voet kom je rond met 5 liter benzine. Goed genoeg voor mij.

Een 1l? Komt dat ding wel vooruit?

Johan Daelemans 11 november 2014 20:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7405538)
Een 1l? Komt dat ding wel vooruit?

125 pk, ruimschoots voldoende.

Micele 11 november 2014 20:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7405538)
Een 1l? Komt dat ding wel vooruit?

Heeft zowat het motorkoppel van een 2000 cc atmosferische benzinemotor.
En dat nog bij veel lagere toerentallen. Voldoende ?

Citaat:

Waarvoor is een dieselpersonenwagen nog nodig ?

Another Jack 12 november 2014 15:22

Mijn tweede auto zal een kleine hybride zijn, liefst een Japanner.
Voor de gezinswagen wacht ik januari af, ik zie zo'n jaguar XE wel zitten...
Diesel.

Steben 12 november 2014 15:24

Die eco-turbobenzines hebben dezelfde eigenschappen als een diesel, maar minder erg.
Roet en fijn stof.

Micele 12 november 2014 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 7406488)
Die eco-turbobenzines hebben dezelfde eigenschappen als een diesel, maar minder erg.
Roet en fijn stof.

Euhm het roet wordt bij "fijnstof" of PM/PN ## gerekend.

Zeg maar veel minder erg (NOx is er ook nog).

Een dieselroetfilter houdt namelijk ca. 80 % van het aantal roetdeeltjes niet tegen (bron TNO of link# hierboven en andere bronnen), en laat dat nu net de kleinste deeltjes zijn die het diepste indringen en het ergste zijn.

Vele bronnen tellen enkel de totale massa van de roetdeeltjes, maar het zijn de kleine knikkers die het gevaarlijkste zijn, niet de bowlingballen die in de roetfilter wel naverbrand worden.

#
Citaat:

Zorgt een roetfilter er voor dat de deeltjes kleiner worden en het aantal deeltjes toeneemt?

Sommigen beweren dat door het gebruik van een roetfilter er een toename zou zijn van het aantal deeltjes die ook nog eens kleiner in afmeting zouden zijn in vergelijk tot ongefilterde uitstoot. Om dit na te gaan heeft TNO uit Nederland een onderzoek gedaan. Het onderzoek is uitgevoerd door specialisten op het gebied van gezondheidsaspecten, deeltjesfilters en chemische analyses. De conclusies van het onderzoek waren:

er is geen stijging aangetoond van reactieve organische en/of mutagene componenten, en een toename van mutaties in het bacterieel DNA is vrijwel uitgesloten
er is geen stijging aangetoond van het totaal aantal deeltjes. De metingen wijzen op een afname van het totaal aantal deeltjes en een min of meer constante hoeveelheid ultrafijne deeltjes (**< 100 nm)
er is geen stijging aangetoond van de NO2 emissie. De metingen wijzen juist op een afname.
http://www.lne.be/campagnes/roetfilt...lde-vragen/#3a
** alles wat links van de 100 nm lijn ligt (ca. 80 % grafisch) houdt een roetfilter quasi niet tegen http://de.wikipedia.org/wiki/Dieselr...partikelfilter


Partikelgrößenverteilung im ungefilterten Abgas eines Dieselmotors
Roetdeeltjesverdeling in de ongefilterde uitlaatgassen van een dieselmotor.


## Qua grenswaardes van het aantal roetdeeltjes (PN of Particle Number) bij de EU-cyclus weten ze het blijkbaar nog niet welk getal ze er gaan opplakken:
Citaat:

http://en.wikipedia.org/wiki/Europea...passenger_cars
P*** - : [***] A number standard is to be defined as soon as possible and at the latest upon entry into force of Euro 6
In de D-wiki spreken ze van PN: 6×10_11, en een overgangstijd van 3 jaren... tot 6×10_12
Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasno...it_Dieselmotor
PN 6×10_11 [6] : bis 3 Jahre nach Einführung gilt ein Grenzwert von 6×10_12

Johan Daelemans 12 november 2014 23:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7406486)
Mijn tweede auto zal een kleine hybride zijn, liefst een Japanner.

Deze redenering getuigt van verstand.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7406486)
Voor de gezinswagen wacht ik januari af, ik zie zo'n jaguar XE wel zitten...
Diesel.

Deze redenering getuigt van ....huuu....

Drosamadaris 14 november 2014 15:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7405619)
125 pk, ruimschoots voldoende.

pk-wise wel, qua koppel valt me dat toch wel tegen (komende van 163 en 380 toch)

Micele 14 november 2014 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris (Bericht 7409334)
pk-wise wel, qua koppel valt me dat toch wel tegen (komende van 163 en 380 toch)

Voor het snellere buitenland en-of waar het veel meer bergop gaat heb je natuurlijk gelijk.

Voor rond de kerktoren in het platte Vlaanderen niet zo.

PK´s en koppel in reserve is ook dikwijls (veel) veiliger.
Maar uit een turbobenzine kun je nog altijd meer halen als uit een turbodiesel als het verbruik een minder grote rol speelt.

PORSCHE 26 november 2014 17:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7406486)
Mijn tweede auto zal een kleine hybride zijn, liefst een Japanner.
Voor de gezinswagen wacht ik januari af, ik zie zo'n jaguar XE wel zitten...
Diesel.

Jaguar XE = mooie wagen ... voor een verkoper of IT wannabee op de baan ;)

Micele 26 november 2014 19:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PORSCHE (Bericht 7426805)
Jaguar XE = mooie wagen ... voor een verkoper of IT wannabee op de baan ;)

Met een viercilinder-fijnstofketel voor de sukkelaars. Ford of nu Tata Motors ?
Nen Tata-Jaguar-diesel LOL:
http://articles.economictimes.indiat...-speth-jlr-ceo

btw een echte Jaguar heeft minstens een zescilinder, benzine natuurlijk.

PORSCHE 27 november 2014 17:17

5.0 of niets voor een jaguar (vind ik). Of uit fiscale overwegingen (zoals een 3.0 e-hybride i.p.v. een 4.8 turbo). Maar dan moet er minstens één bijkomende zwaar slurpende benzine (privé) speelgoed bij in de garage staan :D

Drosamadaris 27 november 2014 17:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7409378)
Voor het snellere buitenland en-of waar het veel meer bergop gaat heb je natuurlijk gelijk.

Voor rond de kerktoren in het platte Vlaanderen niet zo.

't Is voor een mix hier laat ons zeggen. Al is dat ook in Vlaanderen wel aangenaam om overschot te hebben laat ons zeggen :). Je kan hier in Vlaanderen ook even snel gaan als in Duitsland uiteraard (los van wat de flikken daar van vinden :D )

Citaat:

PK´s en koppel in reserve is ook dikwijls (veel) veiliger.
Maar uit een turbobenzine kun je nog altijd meer halen als uit een turbodiesel als het verbruik een minder grote rol speelt.
Goh, het gaat mij niet zozeer om diesel versus benzine hoor; maar ietwat pk en koppel is altijd leuk. Daarmee ook dat ik reageerde :)


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be