![]() |
Waarvoor is een dieselpersonenwagen nog nodig ?
Gewoon begrijpend doorlezen wie tijd heeft:
http://www.lne.be/campagnes/roetfilt...lde-vragen/#3a deze site + faq lijkt up to date na de laatste bevindingen van TNO Nederland. dit p/c ik er nog uit: Citaat:
Citaat:
http://www.mobilit.belgium.be/nl/bin...466-216448.pdf page 16-17 De gemiddelde benzinerijder haalt ~ 9000 km/jaar. |
Dus als ik het goed begrijp moet de snelheid omhoog voor een Dieselwagen?
|
Citaat:
Ook voor benzinewagens is een 70-limiet allesbehalve ideaal, men wil tenslotte in de zuinigtse dus hoogste versnelling rijden. Menige (goede) automaat schakelt een versnelling lager onder de 70 kmh bij de minste flauwe helling. Vele turbodiesels vooral de eerste 2 generaties lopen bij 70 kmh nooit op optimale turbodruk en rijden ondertoerig wat het fijnstof meer dan verdubbelen kan (bron https://www.uni-due.de/ivg/rf/forschung/fo_pa.shtml Messgröße: Schwärzungszahl FSN (Filter Smoke Number) nach BOSCH; Rußkonzentration , of grafisch: http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=60 ) Middenklassers met lange overbrengverhouding sowieso (> 50 kmh/1000 t/min). Een wetenschappelijke studie uit Oostenrijk heeft dat al in 2002 aangetoond met een optimale economische kruissnelheid op gewone wegen, en hierbij een heel klein verschil te maken tussen diesel en benzine-auto´s, ook voor de snelweg. De optimale kruissnelheid was toen al 76 kmh afgerond op de gewone wegen, gaat moeilijk met een door-de-strot-limiet van 70 kmh, zelfs op 2+2 wegen.... Op de snelweg was de optimale kruissnelheid 125 kmh (benzine) �* 129 kmh (diesel) afgerond. De diesel mag dus meestal ietsje snelller behalve in de stad (0,2 kmh minder). Men hield hierbij rekening met de rijtijdkosten, ongevalkosten(veiligheid), brandstofkosten, milieukosten (vervuiling door emissies en andere) Een limiet van minstens 80 kmh of best 90 kmh (iets marge) zou op zulke wegen milieuvriendelijker zijn. Citaat:
Snelheidsmetingen in de praktijk gaven aan dat de Oostenrijkse auto´s op gewone wegen aan gemiddeld 80 kmh reden en op de autosnelweg 120 kmh. Citaat:
|
Gelukkig dat er Oosterijkse sites zijn, daar waar de Duitse tekort schieten...
|
1 Bijlage(n)
Diesels zijn een gesel voor het milieu, dat weten we wel al een poos.
Gelukkig is er wat nieuw onder de zon. Tijdens mijn vorige job heb ik onderstaande uitvoerig mogen testen (Lommel Proving Ground) en dat zal dus ook mijn volgende wagen worden. Met een lichte voet kom je rond met 5 liter benzine. Goed genoeg voor mij. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En dat nog bij veel lagere toerentallen. Voldoende ? Citaat:
|
Mijn tweede auto zal een kleine hybride zijn, liefst een Japanner.
Voor de gezinswagen wacht ik januari af, ik zie zo'n jaguar XE wel zitten... Diesel. |
Die eco-turbobenzines hebben dezelfde eigenschappen als een diesel, maar minder erg.
Roet en fijn stof. |
Citaat:
Zeg maar veel minder erg (NOx is er ook nog). Een dieselroetfilter houdt namelijk ca. 80 % van het aantal roetdeeltjes niet tegen (bron TNO of link# hierboven en andere bronnen), en laat dat nu net de kleinste deeltjes zijn die het diepste indringen en het ergste zijn. Vele bronnen tellen enkel de totale massa van de roetdeeltjes, maar het zijn de kleine knikkers die het gevaarlijkste zijn, niet de bowlingballen die in de roetfilter wel naverbrand worden. # Citaat:
![]() Partikelgrößenverteilung im ungefilterten Abgas eines Dieselmotors Roetdeeltjesverdeling in de ongefilterde uitlaatgassen van een dieselmotor. ## Qua grenswaardes van het aantal roetdeeltjes (PN of Particle Number) bij de EU-cyclus weten ze het blijkbaar nog niet welk getal ze er gaan opplakken: Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voor rond de kerktoren in het platte Vlaanderen niet zo. PK´s en koppel in reserve is ook dikwijls (veel) veiliger. Maar uit een turbobenzine kun je nog altijd meer halen als uit een turbodiesel als het verbruik een minder grote rol speelt. |
Citaat:
|
Citaat:
Nen Tata-Jaguar-diesel LOL: http://articles.economictimes.indiat...-speth-jlr-ceo btw een echte Jaguar heeft minstens een zescilinder, benzine natuurlijk. |
5.0 of niets voor een jaguar (vind ik). Of uit fiscale overwegingen (zoals een 3.0 e-hybride i.p.v. een 4.8 turbo). Maar dan moet er minstens één bijkomende zwaar slurpende benzine (privé) speelgoed bij in de garage staan :D
|
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:40. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be