Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De sossen: "zwarte piet en sinterklaas zijn vrienden, geen meester - knecht" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=209459)

C2C 16 november 2014 09:11

De sossen: "zwarte piet en sinterklaas zijn vrienden, geen meester - knecht"

De sossen zien de zaken toch altijd scherp hé. Sinterklaas is een heilige. Dat zo'n CEO en cultureel zwaargewicht nu net een zwarte in dienst neemt, is wel heel progressief. En dat in de 4de eeuw na Christus!

Eduard Khil 16 november 2014 09:17

K&k

Vette Pois(s)on 16 november 2014 09:29

kiesvee pieten

Bolleke Wol 16 november 2014 12:55

ALs ik het goed begrepen heb, wil progressief links in Vlaanderen Zwarte Piet laten ontslaan omdat hij zwart ziet...? :silly:

circe 16 november 2014 13:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7412002)
ALs ik het goed begrepen heb, wil progressief links in Vlaanderen Zwarte Piet laten ontslaan omdat hij zwart ziet...? :silly:

Klopt!
En er mogen er geen meer worden aangeworven want alle negroide trekken zijn verboden! Negers dienen niet om te werken. Zo simpel is dat.

DewareJakob 16 november 2014 13:19

Dus gelijk welke (werk)situatie waarin je iemand je baas kan noemen is dus racisme.
Goed bezig.

Johan Bollen 16 november 2014 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7412002)

Vanuit dezelfde logica zou men de bijbel of de koran kunnen verbieden eigenlijk. Want daar staan ook racistische zaken in. Ik deel die logica niet. Men kan beter die zaken in een historische context plaatsen en niet letterlijk nemen. Het probleem zijn hier degenen die onnodige symbolische betekenis hechten aan culturele uitingen voor de hedendaagse maatschappij.

Gaan we het kruis van Sint's mijter verwijderen want verwijzend naar 1 bepaalde religie? Of moeten we de mijter best helemaal vervangen door een neutraal hoofddeksel? En welk mag dat dan wel niet zijn? Moeten we dan de kerstman zijn blanke elfjes, die hij halfnaakt in zijn fabrieken aan de noordpool als slaven te werk stelt, ook niet gaan bevrijden en vervangen door mede-eigenaars van de corporatie? Gaan we een nieuwe beeldenstorm beginnen om alles wat niet 'neutraal' is van onze stadhuizen en kathedralen te verwijderen? En moeten we dan niet ook niet alle beelden van Leopold 2 verwijderen?

En ondertussen laten we religies hun gang gaan, zelfs als ze kinderen voor het leven verminken, verkondigen dat het liegen tegen andersgelovigen geen zonde is, of die andersgelovigen met dieren vergelijken. En dat alles omwille van een multicultureel gedachtegoed. Waar is die multiculturele verdraagzaamheid dan plots gebleven bij relatief onschuldige uitingen van volksvermaak zoals sinterklaas?

Ik denk dat men de strijd tegen het racisme geen goede dienst bewijst door dit soort initiatieven. Men zet juist bevolkingsgroepen tegen elkaar op. (vergelijk het met hoe men het woord 'allochtoon' een pejoratieve connotatie gegeven heeft juist door het te willen verbieden).

De strijd om sinterklaas lijkt me meer dan eens op gelul in de marge aangezien men het niet aandurft werkelijke oorzaken van extremisme aan te kaarten. Dat kinderen wordt aangeleerd dat hun naaste minderwaardig is bijvoorbeeld. Als alternatief gaat men dan maar op een racistische wijze de 'strijd tegen het racisme' aan.

Xenophon 16 november 2014 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7412053)
Vanuit dezelfde logica zou men de bijbel of de koran kunnen verbieden eigenlijk. Want daar staan ook racistische zaken in. Ik deel die logica niet. Men kan beter die zaken in een historische context plaatsen en niet letterlijk nemen. Het probleem zijn hier degenen die onnodige symbolische betekenis hechten aan culturele uitingen voor de hedendaagse maatschappij.

Gaan we het kruis van Sint's mijter verwijderen want verwijzend naar 1 bepaalde religie? Of moeten we de mijter best helemaal vervangen door een neutraal hoofddeksel? En welk mag dat dan wel niet zijn? Moeten we dan de kerstman zijn blanke elfjes, die hij halfnaakt in zijn fabrieken aan de noordpool als slaven te werk stelt, ook niet gaan bevrijden en vervangen door mede-eigenaars van de corporatie? Gaan we een nieuwe beeldenstorm beginnen om alles wat niet 'neutraal' is van onze stadhuizen en kathedralen te verwijderen? En moeten we dan niet ook niet alle beelden van Leopold 2 verwijderen? En ondertussen laten we andere religies hun gang gaan zelfs als ze kinderen voor het leven verminken, verkondigen dat het liegen tegen andersgelovigen geen zonde is, of die andersgelovigen met dieren vergelijken. En dat alles omwille van een multicultureel gedachtegoed. Waar is die multiculturele verdraagzaamheid dan plots gebleven bij relatief onschuldige uitingen van volksvermaak zoals sinterklaas?

Ik denk dat men de strijd tegen het racisme geen goede dienst bewijst door dit soort initiatieven. Men zet juist bevolkingsgroepen tegen elkaar op. Het lijkt me eerder op gelul in de marge aangezien men het niet aandurft werkelijke oorzaken van extremisme aan te kaarten. Dat kinderen wordt aangeleerd dat hun naaste minderwaardig is bijvoorbeeld.

Komkom, niet allemaal natuurlijk, het gaat over zwarten in dienstverband.

Bolleke Wol 16 november 2014 13:49

Het is natuurlijk wel een feit dat de hedendaagse Zwarte Piet een vrij recente uitvinding is, en inderdaad geïnspireerd door denkbeelden uit de negentiende eeuwse koloniale tijd. Maar als dat het probleem is, dan moet men consequent zijn en ook alle monumenten afbreken die er door koloniale winst zijn gekomen - ik denk maar aan het station Antwerpen Centraal. Of zo ongeveer de helft van Brussel.

circe 16 november 2014 13:50

Citaat:

Gaan we het kruis van Sint's mijter verwijderen want verwijzend naar 1 bepaalde religie? Of moeten we de mijter best helemaal vervangen door een neutraal hoofddeksel? En welk mag dat dan wel niet zijn? Moeten we dan de kerstman zijn blanke elfjes, die hij halfnaakt in zijn fabrieken aan de noordpool als slaven te werk stelt, ook niet gaan bevrijden en vervangen door mede-eigenaars van de corporatie?
sinterklaas is een heidens/christelijk feest, waarom moet het kruis van zijn mijter ? Sinterklaas is bisschop van Mira, wat moet hij binnenkort worden? De imam van Mekka?

Johan Bollen 16 november 2014 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7412067)
Het is natuurlijk wel een feit dat de hedendaagse Zwarte Piet een vrij recente uitvinding is, en inderdaad geïnspireerd door denkbeelden uit de negentiende eeuwse koloniale tijd. Maar als dat het probleem is, dan moet men consequent zijn en ook alle monumenten afbreken die er door koloniale winst zijn gekomen - ik denk maar aan het station Antwerpen Centraal. Of zo ongeveer de helft van Brussel.

Of misschien een anti genocide wet, niet over de genocide begaan een ander, maar op die wat de Belgen zelf begaan hebben. Dat zou al iets minder 'racistisch' overkomen als de huidige wetgeving.

Beter zou natuurlijk zijn dat de politiek zich niet bemoeid met de geschiedschrijving.

Bolleke Wol 16 november 2014 14:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7412068)
sinterklaas is een heidens/christelijk feest, waarom moet het kruis van zijn mijter ? Sinterklaas is bisschop van Mira, wat moet hij binnenkort worden? De imam van Mekka?

Waarom wel een kruis en niet pakweg een runeteken?

Johan Bollen 16 november 2014 14:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door circe (Bericht 7412068)

Zelfs als men er "Jan met de pet" van maakt kan men de neutraliteit betwisten.

Ondertussen wordt in Bolivia (en op andere plaatsen in de wereld) een feest tot cultureel erfgoed van de mensheid gepromoot waar evenzeer racistische elementen in zouden gevonden worden indien men zou willen (bijvoorbeeld de blanke kolonisator die als een duivel wordt voorgesteld), maar niemand die er in de verste verte aan denkt daarover te vallen. En al zeker niet die tradities pogen te veranderen. Integendeel wil men ze juist behoeden voor verandering. Ik stel voor dat men sinterklaas zoals hij is diezelfde status probeert te geven bij Unesco. Als tegenreactie.

subocaj 16 november 2014 14:08

Neem een patent op Sinterklaas, dan neem ik er een op zwarte Piet, dan mag niemand het nog gebruiken zonder jouw en mijn toestemming.
Eerst betalen.

Boduo 16 november 2014 14:12

Wat een gelul is dat hier allemaal ???

Herbstnebel 16 november 2014 14:13

Wanneer gaat men de Sint verbieden/vervangen door iemand anders ? Feit dat de wijze weldoener een blanke is (typisch :) )en een kruis op zijn mijter heeft moet toch ook wel provocerend zijn voor sommige bevolkingsgroepen ?

Eerlijk, hoe ver zijn we daar nog vanaf eens die pietendiscussie van de baan zal zijn ?

circe 16 november 2014 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol (Bericht 7412093)
Waarom wel een kruis en niet pakweg een runeteken?

Omdat het Wodan gehalte eruit is weggefilterd en er enkel nog schimmel en het dakenparcours van overblijft misschien?

circe 16 november 2014 14:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7412098)
Zelfs als men er "Jan met de pet" van maakt kan men de neutraliteit betwisten.

Ondertussen wordt in Bolivia (en op andere plaatsen in de wereld) een feest tot cultureel erfgoed van de mensheid gepromoot waar evenzeer racistische elementen in zouden gevonden worden indien men zou willen (bijvoorbeeld de blanke kolonisator die als een duivel wordt voorgesteld), maar niemand die er in de verste verte aan denkt daarover te vallen. En al zeker niet die tradities pogen te veranderen. Integendeel wil men ze juist behoeden voor verandering. Ik stel voor dat men sinterklaas zoals hij is diezelfde status probeert te geven bij Unesco. Als tegenreactie.

Unesco heeft reeds een gecastreerde slaaf die rond dezelfde periode rondwaart in gezelschap van een oude man met grijze baard al tot werelderfgoed gekozen.

Iraniers kunnen geen racisten zijn, dus dan mag het.

Citaat:

In Iran speelt de figuur Hajji Firuz een grote rol tijdens de festiviteiten. De zwartgeschminkte figuur met felrode lippen is gehuld in rode kleren. Hij speelt tamboerijn en zingt om kinderen en hun ouders te vermaken.
Volgens een theorie zou de traditie afkomstig zijn uit het zoroastrisme, een Perzische religie. De zwarte figuren zouden vuurbewakers moeten voorstellen wier huid zwartgeblakerd is omdat ze aan het eind van het jaar bij mensen langsgingen en hen aanspoorden om hun oude spullen te verbranden. Door de rook werd hun huid zwart.
Een andere theorie is dat Hajji Firuz stamt uit ouder tijden waarin zwarte slaven door de steden trokken om te zingen voor de plaatselijke bevolking.
Erfgoed
In 2009 werd dit Perzische feest met hun versie van Zwarte Piet vermeld op de Lijst van Meesterwerken van het Orale en Immateriële Erfgoed van de Mensheid. In 2010 werd de feestdag ook erkend door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Daarmee wordt de Iraanse Zwarte Piet dus beschermd door de Verenigde Naties.
"Noroez draagt de waarden van vrede en solidariteit tussen generaties en binnen families uit en draagt door verzoening en naastenliefde bij aan de culturele diversiteit en vriendschap tussen mensen en verschillende gemeenschappen", zo zeggen de VN op hun website over het feest.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2...e_Piet___.html

Wij mogen hier geen negers aanwerven. Enkel blanke pieten met een vuil gezicht.

Johan Bollen 16 november 2014 14:25

Zo zwart wit lijkt me de berichtgeving niet te zijn. In de Morgen kan men ook lezen als ondertitel van een artikel

Citaat:

De Slag om Zwarte Piet dreigt de Sinterklaastraditie als geheel te bedreigen. België is gewaarschuwd
En dat zou zeer jammer zijn. Er zijn al zo weinig tradities in België overgebleven waarbij de mensen nog eens van achter hun TV komen. Moet dan alles platvloers commercieel en angelsaxisch worden in dit land? De politiek correcte Sinterklaaspolitizeerders zouden eens wat verder moeten denken dan hun neus lang is.

Boduo 16 november 2014 14:32

Sinterklaas & zwarte piet zijn vrienden, geen meester-knecht.
Goed gevonden !
Als het goed is, mag het ook gezegd worden.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be