Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Autorijden is te goedkoop (https://forum.politics.be/showthread.php?t=209491)

Blue Sky 16 november 2014 21:23

Autorijden is te goedkoop
 
http://deredactie.be/cm/1.738518?view=popupPlayer

We zitten met een overconsumptie van autoverkeer met de gekende gevolgen. Dit is dan ook een eerste punt dat men dient aan te pakken als de verkeersknoop wenst te ontwarren.

Het autoGEBRUIK dus duurder maken.

Micele 16 november 2014 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7412686)
http://deredactie.be/cm/1.738518?view=popupPlayer

We zitten met een overconsumptie van autoverkeer met de gekende gevolgen. Dit is dan ook een eerste punt dat men dient aan te pakken als de verkeersknoop wenst te ontwarren.

Het autoGEBRUIK dus duurder maken.

Aha, auto´s voor het rijkere volk.
Globaal minder innames voor de staat.
Veel meer tanktoerisme# voor de gelukkigen die niet te ver van de grens wonen.
Eerder werk vinden in de buurlanden, wonen in België is ook niet meer echt nodig.

#
Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tanktoerisme

Tanktoerisme is een vorm van toerisme.

Deze vorm wordt veroorzaakt doordat automobilisten gaan tanken bij goedkope tankstations. Doordat brandstof over de grens soms goedkoper is dan in eigen land, kiezen automobilisten ervoor om daar te gaan tanken. In landen waar brandstof goedkoop is liggen aan de grenzen grote tankstations, waar reizigers die op doorreis zijn de tank van hun voertuig vullen tegen lagere kosten. Vaak maken automobilisten ook gebruik van andere faciliteiten in de nabijheid van het tankstation zoals een supermarkt om de dagelijkse boodschappen te doen, of van andere toeristische attracties. Tanktoerisme kan op deze manier een belangrijke bijdrage leveren aan de lokale economie.

Een voorbeeld van een land met veel tanktoerisme is Luxemburg, waar de brandstof goedkoper is wegens de lagere accijnzen. De bestuurders van personenwagens, autobussen en vrachtwagens op doorreis, alsmede de bewoners van Zuidoost-België, Noordoost-Frankrijk en Zuidwest-Duitsland, maken hier dan ook dankbaar gebruik van. Aan de belangrijke toegangsroutes tot Luxemburg bevinden zich dan ook grote benzinestations, namelijk bij Capellen (A6, richting België), Berchem (A3, richting Frankrijk) en Wasserbillig (A1, richting Duitsland). Wie de moeite neemt van de snelweg af te slaan, zal ontdekken dat de brandstof daar zelfs nog goedkoper is.

Bezwaar tegen tanktoerisme is meestal afkomstig van de omliggende landen die accijns mislopen, alsmede van de tankstations aldaar die omzet mislopen door wat zij ervaren als oneerlijke concurrentie. Verder betekent de aankoop van benzine en diesel dat de CO2-uitstoot aan het betreffende land wordt toegerekend, waardoor dit de doelstellingen van het Kyoto-protocol niet haalt of een strengere beperkingsnorm krijgt opgelegd. Hierdoor moet men extra kosten maken door nieuwe CO2-emissierechten te kopen op de door het verdrag in het leven geroepen emissiemarkt.

Stoute Jos 16 november 2014 22:11

Inderdaad! We moeten dringend het plebs laten hun auto aan de kant zetten.
Auto's moeten voorbehouden zijn voor de elite.

Blue Sky 17 november 2014 09:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Stoute Jos (Bericht 7412752)
Inderdaad! We moeten dringend het plebs laten hun auto aan de kant zetten.
Auto's moeten voorbehouden zijn voor de elite.

Het heeft niet met de elite of plebs te maken, wel met het infantiel autogebruik dan men er moet uitkrijgen teneinde een verkeersinfarct te vermijden en ook om te schadelijke gevolgen van het autogebruik te beperken.

Bartjeuh 17 november 2014 09:33

Klopt, maar het autogebruik duurder maken gaat wel dit als (nefast) gevolg hebben: je gaat enkel nog bedrijfswagens en de auto's van de elite op de wegen hebben...

Misschien moeten we de prijs van een liter fossiele brandstof doen afhangen van het vermogen of het belastbaar inkomen?

Laten we misschien al eens beginnen met het fenomeen bedrijfswagens (meestal gepaard gaande met gratis tankkaarten, ook voor privé verplaatsingen) aan te pakken?

Steben 17 november 2014 09:45

bezit gratis?

Waarom rond de pot draaien: brandstof dubbel zo duur + geen verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Sociaal en ecologisch. Wie weinig km moet doen komt er beter van af. En te korte ritten vebruiken relatief veel en zal dus relatief duur zijn.
En stilstaan in de file is dubbel zo pijnlijk.

JBM 17 november 2014 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bartjeuh (Bericht 7413295)
Klopt, maar het autogebruik duurder maken gaat wel dit als (nefast) gevolg hebben: je gaat enkel nog bedrijfswagens en de auto's van de elite op de wegen hebben...

Inderdaad, om vervolgens aan diegenen die geen auto meer kunnen betalen het verwijt te maken dat ze niet bereid zijn zich te verplaatsen om een job te vinden.

Micele 17 november 2014 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 7413305)
bezit gratis?

Waarom rond de pot draaien: brandstof dubbel zo duur + geen verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Sociaal en ecologisch. Wie weinig km moet doen komt er beter van af. En te korte ritten vebruiken relatief veel en zal dus relatief duur zijn.
En stilstaan in de file is dubbel zo pijnlijk.

:lol:
Citaat:

EU-Land prijs euro 95 | diesel

Luxemburg : € 1,233 | € 1,129
Frankrijk : € 1,419 | € 1,223
Duitsland : € 1,479 | € 1,319
Nederland : € 1,721 | € 1,437
België : € 3,05 | € 2,77 (x2)

http://www.brandstofprijzen.info/bra...opa.php?sort=6

Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Geografie_van_Belgi%C3%AB

Landsgrenzen: totaal: 1444,5 km

Grenslanden: Frankrijk 620 km, Duitsland 161,5 km, Luxemburg 148 km, Nederland 449,5 km
:-)

hurricane 17 november 2014 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 7413305)
bezit gratis?

Waarom rond de pot draaien: brandstof dubbel zo duur + geen verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Sociaal en ecologisch. Wie weinig km moet doen komt er beter van af. En te korte ritten vebruiken relatief veel en zal dus relatief duur zijn.
En stilstaan in de file is dubbel zo pijnlijk.

Buiten het feit dat we NU al te veel belasting betalen, klopt uw redenering.
Ik denk eerder aan het heropvoeden van autorijders. Korte ritten zijn duur.
Een (relatief) koude motor gaat meer verbruiken.
Maar een tweede of derde wagen in een gezin flink duurder maken is een betere oplossing !

maddox 17 november 2014 10:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 7413305)
bezit gratis?

Waarom rond de pot draaien: brandstof dubbel zo duur + geen verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Sociaal en ecologisch. Wie weinig km moet doen komt er beter van af. En te korte ritten vebruiken relatief veel en zal dus relatief duur zijn.
En stilstaan in de file is dubbel zo pijnlijk.

Zoals Micele aanhaalt, zo'n drastische prijsstijging moet Europees geregeld worden. Anders is het zeer zeker een oplossing even naar een buurland te rijden. Nederland is 100km, op een tank van 50 liter waar 900 km uitkomt, is het opgeven van 200km en een familiebezoek om €70 te besparen zeker een optie. Combineer dat met een paar jerrycans, en het is puur winst voor de gebruiker om meer kilometers te gaan doen.

Maar het optrekken van de brandstofprijs is zeker geen slechte optie om overbodig autogebruik te ontraden. Helaas gaat men daar dingen mee raken zoals horeca in toeristenvallen.

reservespeler 17 november 2014 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7413265)
Het heeft niet met de elite of plebs te maken, wel met het infantiel autogebruik dan men er moet uitkrijgen teneinde een verkeersinfarct te vermijden en ook om te schadelijke gevolgen van het autogebruik te beperken.

Ja, hier betalen we ons blauw in naam van het milieu, in Amerka en China blazen ze maar door.

reservespeler 17 november 2014 10:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steben (Bericht 7413305)
bezit gratis?

Waarom rond de pot draaien: brandstof dubbel zo duur + geen verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
Sociaal en ecologisch. Wie weinig km moet doen komt er beter van af. En te korte ritten vebruiken relatief veel en zal dus relatief duur zijn.
En stilstaan in de file is dubbel zo pijnlijk.

Dus de sukkelaar die de wagen nodig heeft om te gaan werken goed zwaar belasten, de dopper zal er beter uitkomen.


Moeder waarom werken wij?

reservespeler 17 november 2014 10:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door JBM (Bericht 7413308)
Inderdaad, om vervolgens aan diegenen die geen auto meer kunnen betalen het verwijt te maken dat ze niet bereid zijn zich te verplaatsen om een job te vinden.

2

reservespeler 17 november 2014 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 7413329)
Buiten het feit dat we NU al te veel belasting betalen, klopt uw redenering.
Ik denk eerder aan het heropvoeden van autorijders. Korte ritten zijn duur.
Een (relatief) koude motor gaat meer verbruiken.
Maar een tweede of derde wagen in een gezin flink duurder maken is een betere oplossing !

Waarom?
Ik kan maar met 1 wagen tegelijkertijd rijden.
Voor mijn hobby heb ik een 4x4, 3200 turbo diesel 6 versnellingen automatic.
Ik rijdt hier alleen mee in het weekend of als ik eens ergens heen moet.

Ik neem nooit een vlieger om op vakantie te gaan.
Ik rijdt niet naar de Kust om daar te gaan liggen tussen al die andere mensen.
Ik ga niet naar de ardennen om ....

Kortom, op vakantie gaan zegt me niets.
Waarom zou ik dan zoveel meer moeten gaan betalen terwijl anderen met de vlieger 'nutteloze reizen make, reizen die er ook nog eens voor zorgen dat een stroom geld in het buitenland uitgegeven wordt?

reservespeler 17 november 2014 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7413347)
Zoals Micele aanhaalt, zo'n drastische prijsstijging moet Europees geregeld worden. Anders is het zeer zeker een oplossing even naar een buurland te rijden. Nederland is 100km, op een tank van 50 liter waar 900 km uitkomt, is het opgeven van 200km en een familiebezoek om €70 te besparen zeker een optie. Combineer dat met een paar jerrycans, en het is puur winst voor de gebruiker om meer kilometers te gaan doen.

Maar het optrekken van de brandstofprijs is zeker geen slechte optie om overbodig autogebruik te ontraden. Helaas gaat men daar dingen mee raken zoals horeca in toeristenvallen.

Nederland is 12 km.

Steben 17 november 2014 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7413377)
Waarom?
Ik kan maar met 1 wagen tegelijkertijd rijden.
Voor mijn hobby heb ik een 4x4, 3200 turbo diesel 6 versnellingen automatic.
Ik rijdt hier alleen mee in het weekend of als ik eens ergens heen moet.

Ik neem nooit een vlieger om op vakantie te gaan.
Ik rijdt niet naar de Kust om daar te gaan liggen tussen al die andere mensen.
Ik ga niet naar de ardennen om ....

Kortom, op vakantie gaan zegt me niets.
Waarom zou ik dan zoveel meer moeten gaan betalen terwijl anderen met de vlieger 'nutteloze reizen make, reizen die er ook nog eens voor zorgen dat een stroom geld in het buitenland uitgegeven wordt?

Fiscaal systeem hoeft niet afgeschaft te worden. En dan kan de werkgever ook eens iets interessants betalen.

hurricane 17 november 2014 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7413377)
Waarom?
Ik kan maar met 1 wagen tegelijkertijd rijden.
Voor mijn hobby heb ik een 4x4, 3200 turbo diesel 6 versnellingen automatic.
Ik rijdt hier alleen mee in het weekend of als ik eens ergens heen moet.

Ik neem nooit een vlieger om op vakantie te gaan.
Ik rijdt niet naar de Kust om daar te gaan liggen tussen al die andere mensen.
Ik ga niet naar de ardennen om ....

Kortom, op vakantie gaan zegt me niets.
Waarom zou ik dan zoveel meer moeten gaan betalen terwijl anderen met de vlieger 'nutteloze reizen make, reizen die er ook nog eens voor zorgen dat een stroom geld in het buitenland uitgegeven wordt?

Ik begrijp niet wat vakantie met de prijs van autorijden te maken heeft ??

plǝɹǝʍ ǝp 17 november 2014 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7412686)
http://deredactie.be/cm/1.738518?view=popupPlayer

We zitten met een overconsumptie van autoverkeer met de gekende gevolgen. Dit is dan ook een eerste punt dat men dient aan te pakken als de verkeersknoop wenst te ontwarren.

Het autoGEBRUIK dus duurder maken.

Je kan er gewoon niet omheen dat niet de auto het probleem is, maar het openbaar vervoer.

Ik woon in een klein dorpje en als ik hier weg wil, moet ik al een belbus bellen. In het weekend zijn er slechts om het uur bussen en als ik naar mijn ouders wil, ben ik net geen 4 uur onderweg. Met de auto ben ik 1u40 onderweg, dat is 2,5x zo snel en kan ik vertrekken wanneer ik wil.

Ik begrijp dat je geen busverbinding om het kwartier kan inleggen naar het hol van Pluto, maar ik hoop dat de mensen die afgeven op de autogebruikers ook begrijpen dat ik geen 140 minuten maal 2 ga verspillen op mijn schaarse vrije tijd om mijn ouders nog eens te zien.

Micele 17 november 2014 11:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7413368)
Dus de sukkelaar die de wagen nodig heeft om te gaan werken goed zwaar belasten, de dopper zal er beter uitkomen.

Moeder waarom werken wij?

Het verschil tussen werkonwillige en iemand die werkt is nu al veel te klein (of is soms negatief), en sommige denken het voor 2/3 van de pendelaars nog veel duurder te maken.

De staat gaat er geen € meer aan verdienen, maar wel zijn broek aan scheuren met 1444 km landsgrenzen, de eerste buitenlandse pomp ligt voor mij op 9 km. :-)

Naja wslk is een IQ zoals de zone Vmax- 30-50-70 (kmh) tegenwoordig al genoeg om het verkeersbeleid in de respectievelijke zones te mogen bepalen.

Zie ook 2e zin van mijn onderschrift.

Steben 17 november 2014 11:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7413322)
:lol:

:-)

Als je alles wil afmeten aan het buitenland, waarom niet het energiebeleid van de andere landen overnemen?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be