brother paul |
17 november 2014 12:11 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris
(Bericht 7413333)
In het artikel wordt verwezen naar UBER, taxi's uit de rand en autodelen.
1 is je auto delen, en de kosten verdelen legaal?
1a bestaat er een wettelijke norm voor het bepalen van die kosten of de verdelingsleutel?
2 geldt het vrij verkeer van goederen en diensten in Europa niet voor taxi's uit de rand of anders gezegd, mag Brussel zijn eigen taxi's in het licht van deze supranationale wetgeving bevoordelen of niet?
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-Brussel.dhtml
|
in belgie hebben we het trieste idee dat al wat nieuw is eventueel ook wel verboden zou kunnen zijn... IN normale liberale en progressieve landen, is elk nieuw idee, defacto iets dat mag en waar geen wettelijk beperkend kader voor bestaat. Dus op een of andere manier zijn we soms wel te conservatief, of laten we ons teveel inpakken door de ambtenarij die telkens maar zit te fantaseren wat er verkeerd aan kan zijn.
Laten we zeggen, als ik een auto met mijn vrouw en kinderen deel, en zelfs al zijn ze uit het huis, dan kraait er geen kat.. Dus waarom zou er een kat moeten kraaien als er 2 burgers samen een auto delen en de kosten splitten.. Het enige dat je kunt zitten over lullen is dat die auto op één naam moet staan, dat die auto anders in een vennootschap moet zitten... en dan het tweede dat je kunt zitten lullen is als je er ee nvennootschap van maakt dat er inkomsten moeten zijn om die kosten te dekken. Dus betalen voor het verbruik en tankkaart, en dat je dus de kosten aan het opdrijven bent. En het derde waar meestal het schoentje zal nijpen is wanneer burgers ruzie maken over een bezit dat er op een bepaald moment een juridische afhandeling moet zijn een kader.
Stel u voor dat je een googlecar begint te autodelen, die u als een taxi volledig automatisch voer tnaar brussel, dat je die rit deelt met nog 3 andere , en dat je die taxi laat verder bollen voor nog andere mensen ritten te laten uitvoeren in brussel tijdens de dag. En savonds voert hij u terug naar huis;..
Dan kan ik mij inbeelden dat we ipv 6miljoen wagens op de wegen nog 3miljoen wagens hebben... Dus een fantastische daling van autobezit, met serieuze budgettaire implicaties voor de overheid, totdaar de burger heeft daar recht toe.
Dan kan ik mij inbeelden dat het openbaar vervoer volledig op de knieen gaat als nie tconcurrentieel met dit model. De subsidies zijn ook regelrechte concurrentievervalsing en zouden defacto mogen afgeschaft worden. maar zoals altijd alles aansleept in Belgie, kun je zelfs onder een rechtse regering niet dromen van afschaffen van subsidies voor de VRT, NMBS, POST, en Infrax.
|