Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   autodelen oneerlijke concurrentie of niet? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=209515)

CLAESSENS Joris 17 november 2014 10:11

autodelen oneerlijke concurrentie of niet?
 
In het artikel wordt verwezen naar UBER, taxi's uit de rand en autodelen.


1 is je auto delen, en de kosten verdelen legaal?
1a bestaat er een wettelijke norm voor het bepalen van die kosten of de verdelingsleutel?

2 geldt het vrij verkeer van goederen en diensten in Europa niet voor taxi's uit de rand of anders gezegd, mag Brussel zijn eigen taxi's in het licht van deze supranationale wetgeving bevoordelen of niet?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-Brussel.dhtml

CLAESSENS Joris 17 november 2014 10:14

In wat verschilt eenmalig je auto delen en kosten aanrekenen via een mondeling contract met het autodelen van en naar je werk?

Boduo 17 november 2014 10:20

Autodelen is méér dan ooit een goede zaak !

CLAESSENS Joris 17 november 2014 10:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 7413338)
Autodelen is méér dan ooit een goede zaak !

Akkoord, maar dat is de vraag niet...

brother paul 17 november 2014 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris (Bericht 7413333)
In het artikel wordt verwezen naar UBER, taxi's uit de rand en autodelen.


1 is je auto delen, en de kosten verdelen legaal?
1a bestaat er een wettelijke norm voor het bepalen van die kosten of de verdelingsleutel?

2 geldt het vrij verkeer van goederen en diensten in Europa niet voor taxi's uit de rand of anders gezegd, mag Brussel zijn eigen taxi's in het licht van deze supranationale wetgeving bevoordelen of niet?

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-Brussel.dhtml

in belgie hebben we het trieste idee dat al wat nieuw is eventueel ook wel verboden zou kunnen zijn... IN normale liberale en progressieve landen, is elk nieuw idee, defacto iets dat mag en waar geen wettelijk beperkend kader voor bestaat. Dus op een of andere manier zijn we soms wel te conservatief, of laten we ons teveel inpakken door de ambtenarij die telkens maar zit te fantaseren wat er verkeerd aan kan zijn.

Laten we zeggen, als ik een auto met mijn vrouw en kinderen deel, en zelfs al zijn ze uit het huis, dan kraait er geen kat.. Dus waarom zou er een kat moeten kraaien als er 2 burgers samen een auto delen en de kosten splitten.. Het enige dat je kunt zitten over lullen is dat die auto op één naam moet staan, dat die auto anders in een vennootschap moet zitten... en dan het tweede dat je kunt zitten lullen is als je er ee nvennootschap van maakt dat er inkomsten moeten zijn om die kosten te dekken. Dus betalen voor het verbruik en tankkaart, en dat je dus de kosten aan het opdrijven bent. En het derde waar meestal het schoentje zal nijpen is wanneer burgers ruzie maken over een bezit dat er op een bepaald moment een juridische afhandeling moet zijn een kader.


Stel u voor dat je een googlecar begint te autodelen, die u als een taxi volledig automatisch voer tnaar brussel, dat je die rit deelt met nog 3 andere , en dat je die taxi laat verder bollen voor nog andere mensen ritten te laten uitvoeren in brussel tijdens de dag. En savonds voert hij u terug naar huis;..
Dan kan ik mij inbeelden dat we ipv 6miljoen wagens op de wegen nog 3miljoen wagens hebben... Dus een fantastische daling van autobezit, met serieuze budgettaire implicaties voor de overheid, totdaar de burger heeft daar recht toe.

Dan kan ik mij inbeelden dat het openbaar vervoer volledig op de knieen gaat als nie tconcurrentieel met dit model. De subsidies zijn ook regelrechte concurrentievervalsing en zouden defacto mogen afgeschaft worden. maar zoals altijd alles aansleept in Belgie, kun je zelfs onder een rechtse regering niet dromen van afschaffen van subsidies voor de VRT, NMBS, POST, en Infrax.

SMI94 17 november 2014 12:23

Wat een rare vragen...

Cambio bestaat al jaren België, dus waarom dan vragen of autodelen illegaal is?

Bovendien is dit systeem wel iets anders dan autodelen hé. Het gaat hier om 'taxi-delen', niet om autodelen. Of dat een goeie of slechte zaak is, laat ik in het midden. Maar dat de taxi-sector haar belangen verdedigt, lijkt me niet meer dan logisch.

Klein Licht 17 november 2014 12:30

Ik denk dat we hier het onderscheid moeten durven maken tussen

a) uit praktische overwegingen samen naar het werk rijden, en eventueel via een platform onbekenden zoeken voor een vaste afspraak en delen van onkosten

en

b) als extra inkomstenbron een profiel aanmaken op iets als Uber en na je uren in het zwart bijklussen als taxichauffeur


Dat taxichauffeurs graag beide verbannen zouden zien worden spreekt voor zich, maar de paardemennersbond hebben we er ook onder gekregen, niet?

De schoofzak 17 november 2014 13:13

Ik dacht zelfs dat het zo was (sedert iets meer dan tien jaar zelfs) dat als je samen met een privé auto naar het werk pendelt, je toch die rit aan de kilometer tarief mag inbrengen als onkosten in je belastingen.

Ik weet ook dat het een raar wereldje is, die van de taxi's . Ik moest destijds voor mijn werk nog al eens naar verre bestemmingen. Blijkt wel dat er overal ter wereld zwarte taxi's zijn, met vaak wel bepaalde risico's van dien.

Toch vind ik het uiterst conservatief dat die nieuwe vorm van onderlinge burgerservice zo gedemoniseerd wordt door de overheid.
Straks mogen we niet eens meer Komen Eten spelen, omdat we dan restaurant worden.

.

brother paul 17 november 2014 14:16

Nu het grootste zwarte taxibedrijf van Belgie is de ziekenbond, met hun ziektevervoer die gedaan wordt door de theoretisch invaliede patienten, maar ze zijn wel niet invalid genoeg om taxibedrijf te spelen met hun eigen privé wagen, ze zijn niet invalied genoeg om als oppas te fungeren in de vakantiepaleizen van de ziekenfonds. En ze zijn niet invalied genoeg om de mont ventoux op te rijden; Begrijpe wie begrijpen kan. Of is dat weer orwell: alle regels voor de privé maar niet voor parastatale overheidsbedrijven. Van discriminatie gesproken.

Sukkelaar 17 november 2014 14:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7413474)
in belgie hebben we het trieste idee dat al wat nieuw is eventueel ook wel verboden zou kunnen zijn... IN normale liberale en progressieve landen, is elk nieuw idee, defacto iets dat mag en waar geen wettelijk beperkend kader voor bestaat. Dus op een of andere manier zijn we soms wel te conservatief, of laten we ons teveel inpakken door de ambtenarij die telkens maar zit te fantaseren wat er verkeerd aan kan zijn.

Laten we zeggen, als ik een auto met mijn vrouw en kinderen deel, en zelfs al zijn ze uit het huis, dan kraait er geen kat.. Dus waarom zou er een kat moeten kraaien als er 2 burgers samen een auto delen en de kosten splitten.. Het enige dat je kunt zitten over lullen is dat die auto op één naam moet staan, dat die auto anders in een vennootschap moet zitten... en dan het tweede dat je kunt zitten lullen is als je er ee nvennootschap van maakt dat er inkomsten moeten zijn om die kosten te dekken. Dus betalen voor het verbruik en tankkaart, en dat je dus de kosten aan het opdrijven bent. En het derde waar meestal het schoentje zal nijpen is wanneer burgers ruzie maken over een bezit dat er op een bepaald moment een juridische afhandeling moet zijn een kader.


Stel u voor dat je een googlecar begint te autodelen, die u als een taxi volledig automatisch voer tnaar brussel, dat je die rit deelt met nog 3 andere , en dat je die taxi laat verder bollen voor nog andere mensen ritten te laten uitvoeren in brussel tijdens de dag. En savonds voert hij u terug naar huis;..
Dan kan ik mij inbeelden dat we ipv 6miljoen wagens op de wegen nog 3miljoen wagens hebben... Dus een fantastische daling van autobezit, met serieuze budgettaire implicaties voor de overheid, totdaar de burger heeft daar recht toe.

Dan kan ik mij inbeelden dat het openbaar vervoer volledig op de knieen gaat als nie tconcurrentieel met dit model. De subsidies zijn ook regelrechte concurrentievervalsing en zouden defacto mogen afgeschaft worden. maar zoals altijd alles aansleept in Belgie, kun je zelfs onder een rechtse regering niet dromen van afschaffen van subsidies voor de VRT, NMBS, POST, en Infrax.


Een kat die kraait? :-o

De schoofzak 17 november 2014 16:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7413686)
Nu het grootste zwarte taxibedrijf van Belgie is de ziekenbond, met hun ziektevervoer die gedaan wordt door de theoretisch invaliede patienten, maar ze zijn wel niet invalid genoeg om taxibedrijf te spelen met hun eigen privé wagen, ze zijn niet invalied genoeg om als oppas te fungeren in de vakantiepaleizen van de ziekenfonds. En ze zijn niet invalied genoeg om de mont ventoux op te rijden; Begrijpe wie begrijpen kan. Of is dat weer orwell: alle regels voor de privé maar niet voor parastatale overheidsbedrijven. Van discriminatie gesproken.

Een uurke een alleenstaande milf van en naar de vrouwenarts voeren, dat gaat nog voor mijn oude knoken, maar acht uur werken ...

.

Stoute Jos 17 november 2014 17:21

Dat mag, zolang je uw passagier niet oppikt aan een bushalte.

Vrijheideerst 17 november 2014 17:25

Autodelen is volgens mij iets dat totaal geen succes is, of ik moet me vergissen.

brother paul 17 november 2014 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sukkelaar (Bericht 7413707)
Een kat die kraait? :-o

jach, je moet een beetje creatief zijn hé

brother paul 17 november 2014 17:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7413851)
Een uurke een alleenstaande milf van en naar de vrouwenarts voeren, dat gaat nog voor mijn oude knoken, maar acht uur werken ...

.

Het gaat over het principe mijn vriend: het grootste zwarte,illegale taxibedrijf van belgie is de CM PUNT.

Boduo 17 november 2014 17:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vrijheideerst (Bericht 7413880)
Autodelen is volgens mij iets dat totaal geen succes is, of ik moet me vergissen.

Het hangt ervan af waar je woont.
Als het gaat over Cambio is dat wel een sukses maar het groeit traag.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be