De schoofzak |
20 november 2014 07:44 |
ABVV vreest chaos in Antwerpse haven
Het begrip basismobiliteit is breder dan "ik moet op de bus kunnen stappen".
Het moet mede omvatten: de kinderen moeten op hun schoolke kunnen geraken; de patiënt moet tot aan het universitaire ziekenhuis geraken om zijn of haar chemokuur te kunnen ondergaan; handelscontracten die de uitvoer van goederen (dus interne werkgelegenheid) op het oog hebben, moeten niet in handen vallen van buitenlandse concurrentie; de mensen die instaan voor de veiligheid van gevaarlijke zaken (kerncentrales, maar ook petroleum, chemie ...) of belangrijke zaken (economische schade voorkomen) moeten hun werk kunnen doen; ambulance en brandweer moet snel overal kunnen geraken ....
De staat, de overheid, de burgemeester moet er voor kunnen zorgen dat die basismobiliteit ook gegarandeerd wordt in tijden van algemene stakingen.
Piketten aan bedrijven: ok
wegen of kruispunten afzetten: niet ok.
Het abvv is maar slappe koffie, als het er op aan komt om andere belangen te verdedigen, dan de politieke agenda van de bevriende socialistische partij.
titel: ABVV vreest chaos in Antwerpse haven
link: http://www.standaard.be/plus/20141120/ochtend/1
Citaat:
‘Ik sluit chaos maandagmorgen niet uit’, zegt Dirk Schoeters van het ABVV. De chemie-bedrijven zijn intussen als de dood voor blokkades.
ABVV vreest chaos in Antwerpse haven
pse
De Antwerpse haven vreest maandag tijdens de eerste provinciale staking de totale stilstand. Het staat nu al vast dat er op de Schelde zo goed als geen schepen zullen varen. Dirk Schoeters van de socialistische vakbond ABVV die de Antwerpse staking coördineert, sluit chaos alvast niet uit. ‘Net zoals het niet valt uit te sluiten dat wegen geblokkeerd worden of op sommige plaatsen het verkeer maar druppelsgewijs wordt doorgelaten.’
De chemiebedrijven en de olieraffinaderijen zijn als de dood voor dergelijke blokkades. Zij moeten namelijk bijzondere veiligheidsregels in acht nemen. Zoals de verplichting om te allen tijde een minimumbezetting van de productie-installaties te garanderen en te waken over een veilige uitschakeling van die installaties.
De afspraak met de vakbonden is dat stakersposten aan de poorten van de chemie- en oliebedrijven in ieder geval vrije doorgang verlenen aan personeel dat deel uitmaakt van de minimumbezetting. ‘Maar we zijn er veel minder gerust in dat ze doorgelaten zullen worden wanneer ze onderweg naar hun werk op een wegblokkade stuiten’, stelt Vera Remans, de personeelsdirecteur van de olieraffinaderij van Total.
Vertegenwoordigers van de havenvakbonden laten niet na te verzekeren dat het ordewoord is gegeven aan de dokwerkers om maandag tijdens de eerste provinciale staking geen wegen en verkeersknooppunten te bezetten.
‘Dat zou niet verstandig zijn na wat er gebeurd is tijdens de nationale betoging van 6 november’, vindt Erik Quisthoudt van de liberale havenvakbond.
Maar of dat een honderd procent waarborg is op het uitblijven van blokkades, is zeer de vraag.
|
|