Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Pensioenleeftijdvraag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=209731)

brother paul 21 november 2014 17:32

Pensioenleeftijdvraag

omdat er zoveel misverstand rond bestaat wil ik dat toch eens kijken hoe slim dit messageboard is

http://trends.knack.be/economie/bele...al-434889.html

Momenteel bedraagt de wettelijke pensioenleeftijd in België 65 jaar. De onderhandelaars voor een zogenaamde Zweedse coalitie hebben besloten die pensioenleeftijd in 2025 op te trekken naar 66 jaar. In 2030 wordt de leeftijd nog eens opgetrokken, naar 67 jaar.

de vuile muilekoek 21 november 2014 17:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7419958)
omdat er zoveel misverstand rond bestaat wil ik dat toch eens kijken hoe slim dit messageboard is

Momenteel bedraagt de wettelijke pensioenleeftijd in België 65 jaar. De onderhandelaars voor een zogenaamde Zweedse coalitie hebben besloten die pensioenleeftijd in 2025 op te trekken naar 66 jaar. In 2030 wordt de leeftijd nog eens opgetrokken, naar 67 jaar.

kust allemaal mijn kloten.

Klojo eerste klas 21 november 2014 19:54

En de vraag of het probleem is ?

Steben 21 november 2014 21:02

Mijn pensioenleeftijd is wellicht nog niet bepaald, broeder. Ik stem dus niet.

Robinus V 21 november 2014 21:55

Moeilijk te zeggen. Tegen dat ik de huidige nieuwe pensioenleeftijd bereik, kan er veel gebeurd zijn.

Het kan met de levensverwachting mee stijgen tot 90 jaar of zo.

Het is evenzeer mogelijk dat we de nabije automatisatiegolf gaan aanwenden voor kortere werkweken én een lagere pensioenleeftijd, werkweken van 15 uur en pensioen op 50 of zo.

pajoske 21 november 2014 23:28

Mijn (vervroegd) pensioenleeftijd was 60.
Toen werd het verlaat naar 65.
Nog later werd dat vervroegd naar 62 als overgangsmaatregel.
Op het moment dat ik een half jaar geleden mijn pensioentje liet uittellen kreeg ik gemeld dat ik op 61 kon gaan. Ik kan dus mijn pensioen nu al opnemen.
Maar omdat men in het vervolg niet meer de pensioenjaren telt (min. 104 dagen gewerkt) maar wel de maanden dat ik tijdens mijn studieperiode tijdens de vakantie als arbeider gewerkt heb, kan dat weer anders uitvallen.
Ik weet het dus niet meer. Maandag zal ik eens naar de dienst voor pensioenen rijden om de huidige stand van zaken op te vragen.

Johan Daelemans 21 november 2014 23:44

Citaat:

Pensioen is een compleet verkeerd gegeven.
Werken tot je gezondheid het niet meer toelaat en dan op ziekenkas.
Wel mogen het voor mij part kortere werkweken worden naargelang de leeftijd stijgt.

Boven de 50 - 4 dagen
Boven de 60 - 3 dagen
Boven de 70 - 2 dagen
Boven de 80 - 1 dag

Natuurlijk moet men de vrijheid hebben om meer dagen te presteren indien je dat wenst.
Die oude mannen kunnen hun ervaring en vakkennis nog steeds doorgeven, ongeacht hun leeftijd.
Je moet je het volgende afvragen: welke normale mens zou zich vrijwillig in het zwarte gat willen storten?
En als we eerlijk zijn, op pensioen kan je wel wat gaan fietsen en andere leuke dingen doen maar de keerzijde is dat je mening niet meer telt. Men bekijkt je als iets dat in de weg loopt. De overstap maken van 'iemand' naar 'niemand' verteren de meeste mensen vrij goed maar je hebt toch een flinke hoop nieuw gepensioneerden die zich met niets anders bezighouden dan de buren hun kleine fouten onder de neus wrijven. Ieder van ons kent wel zo iemand die zich de burgemeester van de straat waant. Wel....het breekt een beetje hun verveling maar echt aangenaam is het voor de buurt niet.

Tavek 21 november 2014 23:45

We leven niet om te werken, maar we werken om te leven. Ik heb op mijn 60ste voldoende bijgedragen om op pensioen te kunnen gaan, me dunkt.

Johan Daelemans 21 november 2014 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7420487)
Ik heb op mijn 60ste voldoende bijgedragen om op pensioen te kunnen gaan, me dunkt.

Zo'n redenering is vandaag niet meer haalbaar.
Ik ben 53 en ik leef met het gevoel dat mijn generatie en de vorige generaties het compleet verkloot hebben voor onze jeugd.
Het is hoog tijd dat we de jongeren opnieuw eerlijke kaarten geven om het spel te spelen.

Tavek 22 november 2014 00:07

Ik ben er vrij zeker van dat de maatschappij niet moet rekenen op ons (20-30 jarigen) om de boel te redden. Ik zie vooral een mentaliteit van "carpe diem" bij mijn leeftijdsgenoten. Reizen, tijd nemen voor ontspanning, sociale activiteiten, jobvoldoening boven centen stellen.....dat is heel wat anders dan wat ik heb gezien bij mijn vader en schoonvader: arbeidsethos stond op nr 1 en werk kwam voor alles.

Johan Daelemans 22 november 2014 00:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 7420509)
Ik ben er vrij zeker van dat de maatschappij niet moet rekenen op ons (20-30 jarigen) om de boel te redden.

Het zijn wel de huidige kleuters tot 30 jarigen die de volgende 30 jaar aan de kar gaan moeten trekken, er is niemand anders.
Indien we NU daarvan de slimme naar het buitenland jagen en enkel de rest houden loopt de situatie helemaal uit de hand.
Wij, de oudere generaties, kunnen geleend geld niet blijven opsouperen aan een rijkelijk leven.

brother paul 22 november 2014 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7420203)
En de vraag of het probleem is ?

Er is een antwoord juist en iemand geeft hier een uit het leven gegrepen voorbeeld

Het verschuift iets, maar zowat niemand zal werken tot aan 67, het is een verkeerde perceptie die gevoed wordt door vakbond marketing

demonen 22 november 2014 00:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7420500)
Zo'n redenering is vandaag niet meer haalbaar.
Ik ben 53 en ik leef met het gevoel dat mijn generatie en de vorige generaties het compleet verkloot hebben voor onze jeugd.

Ik heb niets verkloot.
U kunt mij geen schuldgevoel aanpraten.
Ik heb 52 echte loopbaanjaren opgebouwd door 2 en meestal 3 jobs te cumuleren.
Ik heb geen 4 maanden betaald verlof gehad per jaar noch 20u week aan full-time loon. Mijn loon werd zeer zwaar belast en mijn pensioenopbouw geplafoneerd.
Het is fout beginnen lopen toen de belastingseters een Staat binnen de Staat werden door hun overtal en zich oneigenlijk geld hebben toegeëigend dat hen niet toekwam. Ik spreek over de grootste georganiseerde diefstal binnen de Belg. sociale zekerheidskassen.
Die hebben het verkloot, niet de mensen die echte welvaart genereren!!

Johan Daelemans 22 november 2014 00:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7420536)
Ik heb niets verkloot.

Toch wel. Zowel jij als ik en zoveel anderen dragen de verantwoordelijkheid voor ons stemgedrag. We hebben via onze democratie -onze overheid de boel laten verkloten zonder in te grijpen.
Zolang we maar het idee konden koesteren dat we genoeg centen - op welke manier ook - naar ons toe konden halen was het in orde.

Tavek 22 november 2014 00:54

Ja we hebben de medische technologie te hard laten vooruitgaan. Mensen leven te lang !!!

demonen 22 november 2014 00:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7420542)
Toch wel. Zowel jij als ik en zoveel anderen dragen de verantwoordelijkheid voor ons stemgedrag. We hebben via onze democratie -onze overheid de boel laten verkloten zonder in te grijpen.

Ik heb nooit links gestemd, NOOIT!
Hoe hadden wij kunnen voorkomen dat de ambtenarij zich dubbele pensioenen toeëigende, dat politici onbetaalbare beloftes deden en de grenzen openzette voor analfabeten terwijl de werkloosheid hier al niet om aan te zien was, dat de laatste 10 jaar enkel banen bijkwamen in de ambtenarij, dat de bedrijven (waaronder het mijne) kapotbelast werden en vertrekken, ...?
Al had ik Stevaert, Tobback, Verhofstadt en nog een paar anderen kapotgeschoten, het had niets uitgehaald.

Sukkelaar 22 november 2014 08:25

Citaat:

Ja en waar wil je naartoe?

Sukkelaar 22 november 2014 08:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7420473)
Mijn (vervroegd) pensioenleeftijd was 60.
Toen werd het verlaat naar 65.
Nog later werd dat vervroegd naar 62 als overgangsmaatregel.
Op het moment dat ik een half jaar geleden mijn pensioentje liet uittellen kreeg ik gemeld dat ik op 61 kon gaan. Ik kan dus mijn pensioen nu al opnemen.
Maar omdat men in het vervolg niet meer de pensioenjaren telt (min. 104 dagen gewerkt) maar wel de maanden dat ik tijdens mijn studieperiode tijdens de vakantie als arbeider gewerkt heb, kan dat weer anders uitvallen.
Ik weet het dus niet meer. Maandag zal ik eens naar de dienst voor pensioenen rijden om de huidige stand van zaken op te vragen.

Je hebt gelijk; een gewone burger kan er niet meer aan uit.

Another Jack 22 november 2014 08:30

Veel waardevolle leerkrachten stappen er nu vervroegd uit.
Ze willen geen risico's nemen, en anticiperen op alle doemberichten.

Zonde.

Sukkelaar 22 november 2014 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans (Bericht 7420485)
Pensioen is een compleet verkeerd gegeven.
Werken tot je gezondheid het niet meer toelaat en dan op ziekenkas.
Wel mogen het voor mij part kortere werkweken worden naargelang de leeftijd stijgt.

Boven de 50 - 4 dagen
Boven de 60 - 3 dagen
Boven de 70 - 2 dagen
Boven de 80 - 1 dag

Natuurlijk moet men de vrijheid hebben om meer dagen te presteren indien je dat wenst.
Die oude mannen kunnen hun ervaring en vakkennis nog steeds doorgeven, ongeacht hun leeftijd.
Je moet je het volgende afvragen: welke normale mens zou zich vrijwillig in het zwarte gat willen storten?
En als we eerlijk zijn, op pensioen kan je wel wat gaan fietsen en andere leuke dingen doen maar de keerzijde is dat je mening niet meer telt. Men bekijkt je als iets dat in de weg loopt. De overstap maken van 'iemand' naar 'niemand' verteren de meeste mensen vrij goed maar je hebt toch een flinke hoop nieuw gepensioneerden die zich met niets anders bezighouden dan de buren hun kleine fouten onder de neus wrijven. Ieder van ons kent wel zo iemand die zich de burgemeester van de straat waant. Wel....het breekt een beetje hun verveling maar echt aangenaam is het voor de buurt niet.

Ik zou boven de 70 en zeker de 80 niet willen werken.
Vergeet ook niet dat met je voorstel van - 4 dagen en - 3 dagen je uiteindelijk pensioen lager zal liggen omdat je minder zult bijgedragen hebben.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be