freespirit |
22 november 2014 16:07 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt
(Bericht 7420629)
http://m.knack.be/nieuws/belgie/vluc...on-512483.html
Alle levensbeschouwelijke vakken in één vak onderbrengen opdat mensen elkaar leren kennen en verdragen. Ik heb dat altijd zo'n vanzelfsprekendheid gevonden dat ik echt niet kan begrijpen dat dit nog steeds niet het geval is. De voordelen wegen zoveel zwaarder dan de nadelen.
|
Ik ben er eigenlijk eerder voorstander van om 'levensbeschouwing' als een privé-aangelegenheid te beschouwen. Bijgevolg vind ik ook dat dit buiten de normale lessenrooster moet vallen. Ouders die dat wensen, kunnen hun kinderen dan additioneel nog een godsdienst of zedenleer laten volgen. De vrijgekomen twee uren in de week, kunnen dan eventueel aangewend worden om inderdaad een soort van overzicht van de levensbeschouwingen te geven. Eventueel door verschillende gastleerkrachten van de uiteenlopende strekkingen. Maar wel op een objectieve, overschouwende manier, niet om iemand naar een bepaalde richting toe te duwen. Maar dan ook bij voorkeur enkel in de derde graad van het secundair onderwijs, op die leeftijd mag men van leerlingen al genoeg maturiteit verwachten om zich te verplaatsen in de 'overtuiging' van anderen.
Zulke voorstellen komen overigens al vele jaren op tafel. Maar eigenlijk is het overbodig te zeggen dat vooral het almachtige katholiek onderwijs, met een 'marktaandeel' van + 70 % in Vlaanderen, deze voorstellen met alle kracht tegenhoudt en boycot. Want zij willen immers hun 'zieltjes' blijven winnen met hun 'catechese' en 'heiligenverering', kwestie van de jonge generaties te blijven indoctrineren en hen in de pas te doen lopen. Zodat het potentieel van 'feestdagkatholieken' (mensen die de moeite niet meer doen om op een gewone zondag naar de kerk te gaan of de regeltjes volgen, maar enkel nog deel uitmaken van de katholieke goegemeente op bepaalde feestdagen en speciale gelegenheden) goed op peil blijft ! De Kerk blijft daar dan subsidie voor trekken en het katholiek onderwijs blijf zijn almacht behouden op kosten van de belastingbetaler, want zowel haar leerkrachten in hun scholen als hun geestelijkheid (pastoors e.d.) worden door de gemeenschap of de staat onderhouden.
Scheiding van Kerk en Staat in België: laat me nu niet lachen !
|