Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Altijd maar meer en beter, kan dat wel? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=209798)

Tomas 23 november 2014 12:41

Altijd maar meer en beter, kan dat wel?

Wie logisch nadenkt ziet direct dat 'meer en beter', het credo van het kapitalisme', onhoudbaar is.
Grondstoffen zijn eindig en onze planeet kan binnenkort de draagkracht van de vervuiling van haar bedrijven niet meer aan.

Daarom moeten we durven radicaal denken aan een heel andere manier van samenleven. Helaas is bijna iedereen verslaafd aan het dons van het materialisme. Terug dichter bij de natuur leven en inboeten aan heel wat luxe is bijna een vloek in een kerk. De auto thuislaten en enkel de fiets gebruiken doet men bijvoorbeeld niet omdat men zijn economische status niet wil verlaten.

In plaats van meneer meer te volgen moeten we consuminderen: minder, minder. Minder uren per week werken, meer aandacht voor gezin en kinderen. Meer om de mens in plaats van het kapitaal leven.

Als we zelf het roer niet radicaal omgooien, zal de Aarde ons binnenkort confronteren met de beperkingen: moeten leven tussen teveel onafbreekbare afval, vervuild water moeten drinken en vervuilde lucht moeten inademen.

Perzik 23 november 2014 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 7422205)
Wie logisch nadenkt ziet direct dat 'meer en beter', het credo van het kapitalisme', onhoudbaar is.
Grondstoffen zijn eindig en onze planeet kan binnenkort de draagkracht van de vervuiling van haar bedrijven niet meer aan.

Daarom moeten we durven radicaal denken aan een heel andere manier van samenleven. Helaas is bijna iedereen verslaafd aan het dons van het materialisme. Terug dichter bij de natuur leven en inboeten aan luxe is bijna niet haalbaar. De auto thuislaten en enkel de fiets gebruiken doet men bijna niet omdat men zijn economische status niet wil verlaten.

In plaats van meneer meer te volgen moeten we consuminderen: minder, minder.

Man jij kan zeveren.
Groei dient niet enkel materieel te zijn. Denk aan heel de diensten economie.
Ten tweede kunnen er door betere productietechnieken verspillingen worden verminderd, dus ook minder gebruik van grondstoffen en energie per output en dergelijke.

Tomas 23 november 2014 12:47

Zoals Agalev ooit zei: we moeten er voor durven kiezen radicaal anders te gaan leven, want zoals het vandaag is, ziet iedereen in dat het niet langer kan.

Thomas- 23 november 2014 12:48

Niemand houdt je tegen om op vrijwel dezelfde manier te gaan leven als 50 of 100 jaar geleden. Op die manier kan je veel van je kosten wegsnijden en dien je automatisch minder te werken om rond te komen.

Tomas 23 november 2014 12:50

Een enkeling die dat doet, zal niet veel helpen, Thomas. Willen we een leefbare Aarde behouden waar de mens terug op de eerste plaats staat, en niet het materiële, moet het collectief (iedereen) zich anders gaan gedragen.

quercus 23 november 2014 12:52

Citaat:

Daarom moeten we durven radicaal denken aan een heel andere manier van samenleven. Helaas is bijna iedereen verslaafd aan het dons van het materialisme. Terug dichter bij de natuur leven en inboeten aan heel wat luxe is bijna een vloek in een kerk. De auto thuislaten en enkel de fiets gebruiken doet men bijvoorbeeld niet omdat men zijn economische status niet wil verlaten.

In plaats van meneer meer te volgen moeten we consuminderen: minder, minder. Minder uren per week werken, meer aandacht voor gezin en kinderen. Meer om de mens in plaats van het kapitaal leven.

Dat is een maatschappelijke optie zoals een ander. Alleen hoor je met jouw visie bereid zijn om te aanvaarden dat er dan een nog veel grotere werkloosheid zal ontstaan. Want de productie van een hele resem goederen en diensten die jij (dikwijls met reden) volstrekt nutteloos vindt bezorgt uiteindelijk een hoop mensen een job. Ben je bereid om zonder morren dan een toestand van economische crisis te aanvaarden?
Let wel, ik ben op heel wat punten het met jou eens. We "consumeren" veel te veel onnodige rotzooi (al of niet Made in China). Maar vertel dat maar eens aan de vakbonden...

Tomas 23 november 2014 12:55

Quercus, de vraag is: wat is essentieel? Kunnen inademen van zuivere lucht en drinkbaar water kunnen drinken?

Wanneer je ziet dat de huidige chemische bedrijvigheid en productie (van auto's) bijvoorbeeld onze rivieren verder vervuilt en onze lucht verder vergiftigt, wat is dan essentieel?

Denk je dat we onze huidige levensstijl kunnen behouden? Wanneer men in India dezelfde welvaart als wij opbouwen gaat onze Aarde meer en meer naar de knoppen. De afvalberg die we na laten zal onverwerkbaar worden.

Dit samenlevingsmodel is niet het model voor een wereld. We moeten dat drastisch durven veranderen. De kracht van verandering.

Supe®Staaf 23 november 2014 12:57

Citaat:

Daarom moeten we durven radicaal denken aan een heel andere manier van samenleven.

Sorry, maar de grotten, dierenvellen, jacht en visvanst is ooit al geprobeerd.
En leven van de liefde en Gini was ook maar een lauwe poging.

Perzik 23 november 2014 12:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 7422224)
Quercus, de vraag is: wat is essentieel? Kunnen inademen van zuivere lucht en drinkbaar water kunnen drinken?

Wanneer je ziet dat de huidige chemische bedrijvigheid en productie (van auto's) bijvoorbeeld onze rivieren verder vervuilt en onze lucht verder vergiftigt, wat is dan essentieel?

Denk je dat we onze huidige levensstijl kunnen behouden? Wanneer men in India dezelfde welvaart als wij opbouwen gaat onze Aarde meer en meer naar de knoppen.

Dit samenlevingsmodel is niet het model voor een wereld. We moeten dat drastisch durven veranderen. De kracht van verandering.

Waarom zit jij dan nu op je laptop energie te verbruiken?

Tomas 23 november 2014 13:02

Ik heb bijvoorbeeld geen wagen en gebruik zoveel mogelijk de fiets en het openbaar vervoer. Helaas zie ik de meeste mensen dit niet doen. Een enkeling is niet genoeg, we moeten met z'n allen op de fiets. Meer fietspaden, minder ruimte voor vervuilend verkeer. Dat zou al een begin zijn. Minder productie van wagens en producten vervaardigd uit vervuilende materialen.

Perzik 23 november 2014 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 7422236)
Ik heb bijvoorbeeld geen wagen en gebruik zoveel mogelijk de fiets en het openbaar vervoer. Helaas zie ik de meeste mensen dit niet doen. Een enkeling is niet genoeg, we moeten met z'n allen op de fiets.

Man ik haat moraalridders als jou.

Welke job voer jij uit?
Moet jij hiervoor naar klanten?
Hoeveel uur moet je werken?
...

Supe®Staaf 23 november 2014 13:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 7422236)
Een enkeling is niet genoeg, we moeten met z'n allen op de fiets.

Ok, ik zal op vervroegd pensioen gaan en mijn wagen wegdoen.
Ga jij me het verschil met mijn loon bijpassen?
Mijn benzine wil ik er nog vooraf afrekenen.

Tomas 23 november 2014 13:12

Het gaat er vooral om om soberder te leven. Minder in plaats van altijd maar meer. Ik ben niet de enige die dat zegt:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Simple_living

Opdat onze kinderen en kleinkinderen nog op een leefbare Aarde terecht kunnen zou zoiets wettelijk verplicht moeten worden: soberder leven en consuminderen.

Supe®Staaf 23 november 2014 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 7422250)
Het gaat er vooral om om soberder te leven.

Hou u vooral niet in.
Citaat:

Minder in plaats van altijd maar meer.
Als je bedoelt minder vreemdelingen, dan steun ik je plan.
Tenslotte komen die hier nodeloos energie verstoken terwijl het in hun thuislanden warm genoeg is.

De schoofzak 23 november 2014 13:16

Citaat:

Als we zelf het roer niet radicaal omgooien, zal de Aarde ons binnenkort confronteren met de beperkingen: moeten leven tussen teveel onafbreekbare afval, vervuild water moeten drinken en vervuilde lucht moeten inademen.

Ik denk dat je nog veel werk voor de boeg hebt, om mensen te overtuigen.

Maar eens een uiterst rudimentair stappenplan: wie wil je eerst overtuigen ? Waar wil je beginnen ?

Wat vind je van het idee om elke gepensioneerde maximaal 5000 km met een wager te laten rijden ?
Ze gaan dan wel met vier in één auto kruipen om naar de bingo te gaan, maar ze gaan niet op jouw partij stemmen.

.

Supe®Staaf 23 november 2014 13:18

Citaat:

Opdat onze kinderen en kleinkinderen nog op een leefbare Aarde terecht kunnen zou zoiets wettelijk verplicht moeten worden: soberder leven en consuminderen.

Minder kinderen en kleinkinderen op de aardkloot ploffen, en dan kunnen we zonder probleem onze levensstandaard aanhouden.
En daar hebben kinderen en kleinkinderen (die er dan niet zijn) geen last van.

Tomas 23 november 2014 13:21

Ook akkoord: minder kinderen. Wie vandaag meer dan twee kinderen op de wereld zet is immoreel bezig. We zijn al met zoveel en de Aarde kan dat niet dragen.

maddox 23 november 2014 13:26

Grondstoffen eindig? Op dit moment is er maar 1 grondstof eindig, en da's uranium. Want dat splijten we naar een hoop ongewenst materiaal.

Al de rest is prima recycleerbaar, zelfs met de huidige technologie. Het enige wat we nodig hebben is energie. En daar wringt het schoentje.

Xenophon 23 november 2014 13:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tomas (Bericht 7422210)
Zoals Agalev ooit zei: we moeten er voor durven kiezen radicaal anders te gaan leven, want zoals het vandaag is, ziet iedereen in dat het niet langer kan.

Met de fiets bedoel je, maar eerst tot achter de hoek met de Volvo.

Of, twee mandaten, dan plaats maken voor iemand anders.

Tot dat de Agalev-top plaats moest maken, dat regeltje was snel verandert.

lombas 23 november 2014 13:49

Citaat:

wettelijk verplicht moeten worden: soberder leven en consuminderen.

Je bent dus een soort fascist.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be