Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Jo Cornu: ‘Privatisering voor NMBS dreigt' (https://forum.politics.be/showthread.php?t=210014)

jodewa 27 november 2014 22:25

Jo Cornu: ‘Privatisering voor NMBS dreigt'
 
Bron:http://www.tijd.be/detail.art?a=9572309&n=7763&ckc=1
Bron Herman Welter:http://www.nieuwsblad.be/article/det...41127_01399279

Eindelijk eens iemand aan de top van de spoorwegen mét gezond verstand en mét haar op de tanden.
Die rechtuit durft te zeggen wat 75% van de belgische bevolking al lang weet (25 % ambtenaren steekt liever zijn kop in het zand zolang ze gratis rijden)

Niet direct het soort grapjes waar Kris Peeters zat op te wachten, want laat ons eerlijk zijn:
waarom deze zinkende titanic niet rustig laten voortzinken zonder extra golfjes te maken?
Op wie slaat zijn idiote repliek "Iemand die paniek zaait, oogst niets" trouwens?? Alvast niet op de moegetergde reizigers of op de leeggeroofde schatkist. Die vragen niet liever als actie te ondernemen op die beerput uit te kuisen.

Gelukkig is er begrip uit verwachte hoek; spoorspecialist Herman Welter geeft Cornu overschot van gelijk én terecht.....

De spoorwegen zijn een super log, super inefficient en overbemand gedrocht met veelal te rijkelijk betaalde ambtenaren voor de ondermaatse prestatie die ze leveren.

Tijd om hieraan paal en perk te stellen en asap privatisering door te voeren of het spoornet open te stellen voor privé initiatieven inzake personenvervoer.

Uiteraard zal de aloude (achterhaalde) kritiek weer bovendrijven van "privatiseren = verslechteren", maar kan het überhaubt nog slechter als nu......??
Ik dacht het niet.

Boduo 27 november 2014 22:40

Dat ziet er niet goed uit voor de reizigers.
Als d�*t het bijzonderste is wat deze topmanager weet te vertellen dan mag hij solliciteren voor een �*ndere vet betaalde "topjob".

brother paul 27 november 2014 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Boduo (Bericht 7428723)
Dat ziet er niet goed uit voor de reizigers.
Als d�*t het bijzonderste is wat deze topmanager weet te vertellen dan mag hij solliciteren voor een �*ndere vet betaalde "topjob".

Door socialisten benoemd met liberaal gedachten goed

Allesstroomt 27 november 2014 23:09

De vorige baas, nva'er Scheemaeker, heeft een half miljard euro uitgegeven aan consultancy ivm privatiseren en alles in kleine deeltjes opgesplitst met meer postjes en onoverzichtelijke structuren dan ooit tevoren tot gevolg. Als nog maar een tiende van dat geld was gebruikt om de bedrijfsprocessen te stroomlijnen, de inefficiënties eruit te halen, deftig marktonderzoek en samenwerking met de Lijn te doen dan had de zaak er helemaal anders voor gestaan. De scheemaeker heeft de boel express compleet naar de kloten geholpen met het oog op privatisering. De reiziger en de werknemer zal de dupe zijn, weer dezelfde die hun zakken gaan kunnen vullen.

AsGardSGO 27 november 2014 23:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Allesstroomt (Bericht 7428751)
De vorige baas, nva'er Scheemaeker, heeft een half miljard euro uitgegeven aan consultancy ivm privatiseren en alles in kleine deeltjes opgesplitst met meer postjes en onoverzichtelijke structuren dan ooit tevoren tot gevolg. Als nog maar een tiende van dat geld was gebruikt om de bedrijfsprocessen te stroomlijnen, de inefficiënties eruit te halen, deftig marktonderzoek en samenwerking met de Lijn te doen dan had de zaak er helemaal anders voor gestaan. De scheemaeker heeft de boel express compleet naar de kloten geholpen met het oog op privatisering. De reiziger en de werknemer zal de dupe zijn, weer dezelfde die hun zakken gaan kunnen vullen.

Is er ooit al een goed beleid geweest bij de NMBS? Lijkt alsof men opzettelijk de boel gesaboteerd heeft om de weg naar privatisering te effenen.
Maar laat ons duidelijk zijn; of het nu in overheidshanden of privaat is.. het zal in prive misschien wat beter bollen als bedrijf maar naar de klant toe zal het minstens even slecht zijn en zelfs nog meer kosten dan het nu al kost. En dus zowel aan de kant van het bedrijf zelf als aan de kant van de consument.

Stoute Jos 27 november 2014 23:39

Privatiseren van het openbaar vervoer? Hoe lomp kun je hiervoor zijn?
Openbaar vervoer kun je niet privatiseren, omdat daar geen winst mee te maken valt zonder de dienstverlening te verminderen.

Enter 27 november 2014 23:46

Privatisering leidt tot meer efficiëntie en is dus aan te raden.

De prijzen zijn tegenwoordig te hoog voor wat men de reiziger kan aanbieden en dat is ook mede door de vakbonden zo gekomen.

Privatisering en verwijdering van vakbonden.
Dat is de toekomst voor de NMBS.

praha 28 november 2014 00:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 7428817)
Privatisering leidt tot meer efficiëntie en is dus aan te raden.

De prijzen zijn tegenwoordig te hoog voor wat men de reiziger kan aanbieden en dat is ook mede door de vakbonden zo gekomen.

Privatisering en verwijdering van vakbonden.
Dat is de toekomst voor de NMBS.

haha ...dat moet John Major ook gedacht hebben.

Werkelijkheid is dat de prijzen hoger uitvallen (en vele male duurder dan vergelijkbare Europese netten), de dienstverlening er op achter uit gegaan is en er nog geld moet toegestoken worden door de overheid ( tot 5x hoger dan vlak voor het werd geprivatiseerd).

Aldus peilingen zou 70% voorstander zijn om het zaakje terug te hernationaliseren en dit zou volgens Transport fo Quality of Life de belastingbetaler zelfs jaarlijks 1,2 miljard besparen.

maar ja als jij onder efficiënte bedoelt 'wat schuift het op voor de aandeelhouder ?' dan heb je gelijk

Mambo 28 november 2014 00:20

Privatisering van de lijn?
Prima nieuws.
Ik koop de lijn Gent-brussel.
En verdubbel de tarieven.
Maar je krijgt eten onderweg.

Johan Bollen 28 november 2014 01:55

Privatiseren is niet nodig. De spoorwegen zijn niet moeilijk te beheren indien men wil. De kosten voor de reiziger zullen stijgen. Dat is een constante bij dat soort van privatisaties waarbij geen concurrentie mogelijk is of waarbij gemakkelijk prijsafspraken kunnen gemaakt worden.

En er zijn veel kansen op corruptie. Binnen 20 jaar kan dan terug genationaliseerd worden nadat eerst alles is leeggezogen. Bij elke overgang blijft er een massa geld hangen in de handen van degenen die dat spel spelen.

Dom land dat de bevelen van de neoliberale EU klakkeloos opvolgt.

Tenminste moet men toezien dat er beloftes voor verregaande investeringen gemaakt worden bij een privatisering (in het geval dat de overheid niet voldoende geld zou hebben...het argument in ontwikkelingslanden). Nieuwe lijnen en dergelijke. Anders is dit ofwel een corrupte overheid of eentje die zich laat pluimen. Of allebei.

En in GB werd getoond dat de veiligheid erop achteruit ging na de privatisering. Niet verwonderlijk aangezien korte termijn winst voorop staat.

Arm België. Zo ver geraakt en nu 'alles' dreigen weg te gooien. Alsof er geen alternatieven zouden zijn.

En dan wetende dat vlot en goedkoop transport zo belangrijk is voor de economie. Nee. Men kiest voor minderreizigers in grotere luxe, dure tickets, dure CEOs en goedkope arbeiders, minder veiligheid negen kansen op tien en onnodige overheveling geld naar de private sector. Wat een dwaasheid. België heeft gewoon geen ballen en gebrek aan visie.

En de kloof tussen arm en rijk maar groter worden. Pijnlijk om zien die evolutie. Terwijl en zovele landen proberen juist die kloof te dichten. en België had nu eens iets bereikt om fier op te zijn. Iets wat bewondering afdwong internationaal. Rijk en arm op dezelfde unief van hoge kwaliteit. Dezelfde kansen voor onderwijs. Men beseft in België gewoon niet de gevolgen van de weg die men ingeslaan is. Men is ongelofelijk naïef daaromtrent. Men denkt zich neoliberaal zonder te weten dat dat allemaal met zich meebrengt. Ga maar eens naar een gemiddeld 'ontwikkelingsland'. De meesten daarvan zijn neoliberale paradijzen. Maar tegelijk ook sociale, ethische, democratische en meer dan eens ook economische kerkhoven. En die wat het beter doen proberen juist een middenklasse op te bouwen en niet af te breken zoals in België. China bijvoorbeeld.

Medeschuld zijn eveneens de kortzichtige salonsocialisten trouwens. Niet alleen de partijen die hopen op een grotere kloof tussen arm en rijk, denkend dat het hun goedkoop huispersoneel zal opleveren.

Johan Bollen 28 november 2014 02:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 7428817)
De prijzen zijn tegenwoordig te hoog voor wat men de reiziger kan aanbieden en dat is ook mede door de vakbonden zo gekomen.

Wat doet u denken dat de prijzen gaan dalen? Vergeet het. Er zal meer geld naar het buitenland vloeien. Dat is de netto operatie hier.

daiwa 28 november 2014 04:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 7428817)
Privatisering leidt tot meer efficiëntie en is dus aan te raden.

.

Denk ik ook.
Ik kan me bv. niet voorstellen dat een privé bedrijf jaarlijks bijna 2 miljoen euro gaat steken in een treinverbinding waar dagelijks maar 3-4 mensen gebruik van maken.

Jaren geleden op een bijeenkomst waren vijf van de zes aanwezige regeringsleden akkoord om die verspilling af te schaffen maar de keizer van Oostende stelde zijn veto en dus bleef de trein bollen.

demonen 28 november 2014 08:29

Indien men de NMBS zonder verlies wil laten rijden dan moet elke levende belg jaarlijks een extra belasting betalen van 250 Euro.
Hierin zit niet de kostprijs vd pensioenen voor nmbs-personeel en die is hallucinant.
De kostprijs vd pensioenen stijgt de volgende 4 jaar met 10 miljard Euro nl van 42 miljard Euro naar 52,3 miljard Euro. Dit komt bijna volledig op conto vd "uitgestelde" lonen die nu massaal in de pensioenleeftijd komen en die maandelijks hun dubbele pensioenen komen innen.
Dit is onbetaalbaar en zorgt voor ongeziene werkloosheid.
Een regering die grote verandering predikt weet wat hem te doen staat. Deze regering durft dit (nog) niet.

Boduo 28 november 2014 09:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 7428741)
Door socialisten benoemd met liberaal gedachten goed

Door socialisten alleen ?

Boduo 28 november 2014 09:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Enter (Bericht 7428817)
Privatisering leidt tot meer efficiëntie en is dus aan te raden.

De prijzen zijn tegenwoordig te hoog voor wat men de reiziger kan aanbieden en dat is ook mede door de vakbonden zo gekomen.

Privatisering en verwijdering van vakbonden.
Dat is de toekomst voor de NMBS.

Niet realistisch.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be