Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Dagelijkse ongevallen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=210027)

Blue Sky 28 november 2014 12:27

Dagelijkse ongevallen
 
Jonge chauffeur komt om bij ongeval in Itegem.
Amper 24 jaar. Maak dat mee als familie of als tegenligger.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...n-Itegem.dhtml

Micele 28 november 2014 12:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky (Bericht 7429236)
Jonge chauffeur komt om bij ongeval in Itegem.
Amper 24 jaar. Maak dat mee als familie of als tegenligger.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...n-Itegem.dhtml

Citaat:

De jongeman week volgens de eerste vaststellingen om een nog onbekende oorzaak van zijn baan af, een tegenligger kon hem niet meer ontwijken.
Wslk met zijn smartphone aan ´t spelen, een nieuw soort verslaving ook bij serieus oudere bestuurders # ...
de macht van de gewente... ze doen het dan ook op tweerichtingswegen met tegenliggers...

http://www.zdnet.be/nieuws/157704/sm...bij-studenten/

#
Citaat:

http://www.standaard.be/cnt/dmf20130917_00745234

Handsfree bellen en uw smartphone bekijken in het verkeer is even gevaarlijk als dronken achter het stuur kruipen. Toch geeft meer dan de helft van de smartphonegebruikers toe tijdens het rijden wel eens met zijn toestel bezig te zijn.

Onderzoek van de Universiteit Hasselt in opdracht van het VTM-programma Telefacts heeft aangetoond dat de reactiesnelheid van iemand die vier seconden lang een smartphone gebruikt terwijl hij rijdt, te vergelijken is met die van iemand die 0,8 promille alcohol in het bloed heeft. Ter info: de wettelijke limiet ligt op 0,5 promille.

Toch geeft ruim 54 procent van de ondervraagden toe hun toestel ook in de auto te gebruiken: 42 procent van hen om te sms'en, 14 procent om te e-mailen en 9 procent voor de sociale netwerksite Facebook.
Van zodra iemand (nog) langzamer begint te rijden en wat uit het spoor loopt weet men het wel...

En wanneer doet men dat meestal ? Juist. (als de snelheidslimiet van de weg veel te laag is waarvoor de weg ontworpen is, "aha hier kan ik dat wel... even nazien... " )

Als langjarige -en nog regelmatige- autobahnbestuurder weet men dat, dat zullen hier nog enkele forummers bevestigen. Ook frequente autosnelwegbestuurders weten dat...

Zodra ergens een tijdelijke 80 kmu of ook 100/120 limiet navenant 2 -> meervaks-autobahn om welke reden dan ook opgelegd wordt (vooral milieuredenen) gaan vele met hun mobieltje spelen of met andere dingen die nefast kunnen zijn voor de verkeersveiligheid, dit ook bij druk verkeer.

(veel) "Langzamer (moeten) rijden" is immers veiliger (propaganda en hersenspoeling...)... :roll:

sorry BIVV...
Citaat:

http://www.beswic.be/nl/news_board/bivv_sofico

Op 29 juli 2014 heeft het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) een nieuwe campagne gelanceerd die bestuurders moet ontraden om achter het stuur de gsm te gebruiken of een sms te sturen. De campagne is nodig omdat heel wat bestuurders gsm’en en sms’en achter het stuur als normaal beschouwen, ondanks het verhoogde risico op een ongeval. Wie belt achter het stuur loopt 3 tot 4 keer meer kans op een ongeval. Bij sms’en is dat risico 23 keer groter.
Als je maar langzamer rijdt dat compenseert... NOT ...
"Het wordt niet geflitst hé dan moet het veilig zijn..." :roll:

Vrijheideerst 28 november 2014 14:16

Ja.

Dit weekend een gebuur verloren aan kanker.

PeterCC 28 november 2014 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7429245)
Wslk met zijn smartphone aan ´t spelen, een nieuw soort verslaving ook bij serieus oudere bestuurders # ...
de macht van de gewente... ze doen het dan ook op tweerichtingswegen met tegenliggers...
(...)

Kennissen van ons hebben in een gelijkaardig soort ongeval hun zoon verloren. Hij week ook om onduidelijke reden af van zijn rijstrook en kwam frontaal terecht op een tegenligger. Het vermoeden is dat hij rechts naar voren was gebogen om iets op te rapen dat van de passagiersstoel was gegleden. Maar zeker is dat niet.
Ik wil maar aangeven dat er vele mogelijke oorzaken zijn, en dat je niet tot conclusies kan komen op basis van een krantenbericht.

Micele 28 november 2014 23:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7429734)
Kennissen van ons hebben in een gelijkaardig soort ongeval hun zoon verloren. Hij week ook om onduidelijke reden af van zijn rijstrook en kwam frontaal terecht op een tegenligger. Het vermoeden is dat hij rechts naar voren was gebogen om iets op te rapen dat van de passagiersstoel was gegleden. Maar zeker is dat niet.
Ik wil maar aangeven dat er vele mogelijke oorzaken zijn, en dat je niet tot conclusies kan komen op basis van een krantenbericht.

Idd men doet zoveel in de wagen maar vooral als het rechtdoor gaat op een brede weg en waar men traag moet rijden... denkt men dat even te kunnen doen...

Natuurlijk zijn er talrijke oorzaken: noemer onoplettendheid... dit komt niet als ongevaloorzaak in de statistieken, wel als "controle over het stuur verloren" (waar de meeste een verband zien met onaangepaste snelheid wat maar zeer zelden klopt).

Zo zijn er relatief talrijke *enkelvoudige ongevallen met brommobielen (max 45 kmh) op kaarsrechte brede wegen:
uit fotoreeks: https://www.google.be/search?q=bromm...w=1598&bih=763

*vbn:
http://www.hbvl.be/cnt/aid1284569/be...ontaal-op-boom


http://www.112regioleiden.nl/nieuws_...aalweg_ldn.htm fotoreeks in detail
http://www.westerwoldeactueel.nl/201...in-noordbroek/ idem
enz...

Universalia 29 november 2014 07:52

Zou bij de meeste ongevallen, de dag van vandaag, de oorzaak niet kunnen gezocht worden in het niet goed kunnen omspringen met het aantal PK's dat de nieuwe motoren wel hebben, want die nieuwe wagens daar is 300 �* 400 pk nog weinig.

Steek daar een jochie van 20 jaar in en die kan je na 2 dagen gaan begraven, einde rit. :roll:

Micele 29 november 2014 10:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7429993)
Zou bij de meeste ongevallen, de dag van vandaag, de oorzaak niet kunnen gezocht worden in het niet goed kunnen omspringen met het aantal PK's dat de nieuwe motoren wel hebben, want die nieuwe wagens daar is 300 �* 400 pk nog weinig.

Steek daar een jochie van 20 jaar in en die kan je na 2 dagen gaan begraven, einde rit. :roll:

Een brommobiel heeft 5 PK, kijk naar de fotoreeks hierboven...
Citaat:

Heers - Op de Nieuwe Steenweg in Veulen (Heers) is vrijdag omstreeks 10 uur een bestuurder van een Ligier in de hoogste snelheid (45 km/u) frontaal op een boom gereden.
Dit is de plaats van dat ongeval op het boompje rechtsvoor:
Googleview-link: https://www.google.be/maps/@50.76940...t3nQ!2e0?hl=nl


2e boompje op deze foto van oktober 2013.

neen, echt veiliger kan men een weg niet meer aanleggen...



Je weet toch dat zo´n polyester Ligier een bromfiets klasse B op 4 wielen is ?

"Als al die jochies met zulke auto´s na 2 dagen begraven worden zijn er toch geen meer die met zulke auto´s rijden "?[ ... /mode]

PeterCC 29 november 2014 12:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Universalia (Bericht 7429993)
Zou bij de meeste ongevallen, de dag van vandaag, de oorzaak niet kunnen gezocht worden in het niet goed kunnen omspringen met het aantal PK's dat de nieuwe motoren wel hebben, want die nieuwe wagens daar is 300 �* 400 pk nog weinig.
(...)

Dat is wel heel erg onwaarschijnlijk. Bovendien moet je al goed zoeken en een stevige beurs hebben om een auto met meer dan 300pk te vinden.
De 5 best verkopende merken in België (VW, Renault, Peugeot, Citroen, Opel) hebben niet één model dat daar aan geraakt.
(Tip: als je dan toch op zoek bent naar een wagen met meer dan 300pk kan je natuurlijk altijd terecht bij Ferrari of zo, maar voor een luttele 38.500€ kan je een Chevrolet Camaro V8 krijgen met 432pk. Ik denk dat dat de goedkoopste is.)

Peche 1 december 2014 09:49

Ik vind dat ze iets van fluo moeten verplichten als avondkledij voor fietsers en voetgangers.
Zo'n bandje rond de broekspijpen en mouwen?
Sommige plaatsen zijn heel donker, fietsers zonder licht, donker geklede mensen, ...
Totaal off topic, maar zou dagelijkse aanrijdingen voorkomen.

Micele 1 december 2014 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 7432702)
Ik vind dat ze iets van fluo moeten verplichten als avondkledij voor fietsers en voetgangers.
Zo'n bandje rond de broekspijpen en mouwen?
Sommige plaatsen zijn heel donker, fietsers zonder licht, donker geklede mensen, ...
Totaal off topic, maar zou dagelijkse aanrijdingen voorkomen.

Tja, ik rij anders permanent met mijn daglichten aan, als ze me dan nog niet gezien hebben amai...

http://wegcode.be/actueel/1490-dagrijverlichting
blijkbaar is het verplicht op de auto´s maar niet verplicht ze aan te zetten...
alweer zo´n wet die op niet veel trekt...

DewareJakob 1 december 2014 11:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7432794)
Tja, ik rij anders permanent met mijn daglichten aan, als ze me dan nog niet gezien hebben amai...

http://wegcode.be/actueel/1490-dagrijverlichting
blijkbaar is het verplicht op de auto´s maar niet verplicht ze aan te zetten...
alweer zo´n wet die op niet veel trekt...

En waarom enkel vooraan?

Micele 1 december 2014 11:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7432799)
En waarom enkel vooraan?

Is in het buitenland toch ook zo ?

Vooraan omdat men meestal vooruit rijdt, zodat andere je beter zien afkomen/naderen. ;-) Euh niet teveel (stroom)verbruik...

Vooral bij bepaalde landen in het Noorden is het verplicht ze te gebruiken, ook Oost-Europa zie ik.
http://de.wikipedia.org/wiki/Tagfahrlicht

Länder mit Tagfahrlicht-Pflicht für PKW und LKW (blau: ganzjährig, auf allen Straßen; hellblau: ganzjährig, aber nur außerorts; grün: auf allen Straßen im Winter; hellgrün: ganzjährig, aber nur streckenweise)

Peche 1 december 2014 13:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7432794)
Tja, ik rij anders permanent met mijn daglichten aan, als ze me dan nog niet gezien hebben amai...

http://wegcode.be/actueel/1490-dagrijverlichting
blijkbaar is het verplicht op de auto´s maar niet verplicht ze aan te zetten...
alweer zo´n wet die op niet veel trekt...

Dagrijverlichting die U zo 's nachts verblindt? Ze zouden dat moeten verbieden ja lol

't is vooral belangrijk de voetganger te zien he :)
Als die daar zo 's avonds in hun donkere kledij bij lopen...
Sommige moeten lachen of ge ziet ze niet lopen.

Micele 1 december 2014 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Peche (Bericht 7432898)
Dagrijverlichting die U zo 's nachts verblindt? Ze zouden dat moeten verbieden ja lol

't is vooral belangrijk de voetganger te zien he :)
Als die daar zo 's avonds in hun donkere kledij bij lopen...
Sommige moeten lachen of ge ziet ze niet lopen.

Ik zie toch voetgangers en fietsers die aan hun veiligheid denken, maar idd te weinig.

´s nachts ? Dagrijlichten zijn enkel om gezien te worden tijdens daglicht (door alle weggebruikers, natuurlijk ook voetgangers)
(dagrijlichten gaan automatisch uit zodra men de normale lichten aanzet)

DewareJakob 2 december 2014 14:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7432809)
Is in het buitenland toch ook zo ?

Vooraan omdat men meestal vooruit rijdt, zodat andere je beter zien afkomen/naderen. ;-) Euh niet teveel (stroom)verbruik...

Misschien is het voor het verkeer die ook 'vooruit rijdt' maar achter je, ook een pluspunt je beter te zien.

Mijn auto heeft daglichten vooraan (leds) met een paar leds achteraan zal het verbruik echt niet zo veel oplopen.

Micele 2 december 2014 15:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob (Bericht 7434653)
Misschien is het voor het verkeer die ook 'vooruit rijdt' maar achter je, ook een pluspunt je beter te zien.

Idd, een pluspunt altijd ja, wie weet komen die DRL-achterleds ooit nog.

Citaat:

Mijn auto heeft daglichten vooraan (leds) met een paar leds achteraan zal het verbruik echt niet zo veel oplopen.
Idd, ik heb nog de klassieke DRL´s (2 x 21 W halogeen denk ik)

Blue Sky 12 december 2014 11:40

Automobilist komt om bij aanrijding aan overweg

De automobilist, een man van 26 uit Henegouwen, was de overweg overgestoken, terwijl de slagbomen gesloten waren.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...-overweg.dhtml

Man (25) komt om bij frontale botsing

Op de Kalmthoutsesteenweg in Wuustwezel is vanmorgen een 25-jarige jongeman om het leven gekomen toen hij met zijn wagen frontaal botste op een tegenligger.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ustwezel.dhtml

Micele 12 december 2014 12:00

In de USA zouden ca. 10 % van de verkeersdoden op het konto komen van mobieltje gebruiken/spelen tijdens het rijden (men verveelt zich ja aan lage snelheden op een veilige rijbaan... :roll:)
Citaat:

https://www.edgarsnyder.com/car-acci...tatistics.html

2012 Cell Phone and Driving Statistics

In 2012, 3,328 people were killed in distraction-related crashes.
About 421,000 people were injured in crashes involving a distracted driver.
In 2012, 11% of drivers under age 20 involved in fatal accidents were reported to be distracted at the time of the crash.
One-fourth of teenagers respond to at least one text message every time they drive and 20% of teens and 10% of parents report having multi-message text conversations while driving.
men vergeleek het zelfs ooit (2009) met licht bedronken rijden, hier de reactieafstanden texting en reading tov licht dronken rijden...: :?
http://www.fquick.com/blog/sort.php?keyword=driving

Drunk Driving Safer Than Texting While Driving


bron: http://www.caranddriver.com/features...angerous-is-it

Uiteraard kan dat allemaal niet geflitst worden en op veiligheidsafstand als pakweg 2e grootste ongevaloorzaak bestaat ook geen handhaving of boetecatalogus in trappen in Beltreintjesrijden. :cry:
Samengevat op de twee grootste ongevaloorzaken (voorrangsnegatie n°1) is er geen noemenswaardige handhaving in BE.

Hoe komt dat ?
Is er te weinig politiepersoneel, of scheelt er iets met de efficiëntie ?
Wie stuurt/controleert de politie ?

Eens vergelijken met veilige vergelijkbare buurlanden qua bevolkingsdichheid en per miljoen inwoners:

Citaat:

Politiepersoneel / inwoners (2011-2013) :

1. - België : 46.000 /10,9 milj = 4220 per milj of 42 /10.000 inwoners.
http://www.lokalepolitie.be/#
http://www.polfed-fedpol.be/pol_int_nl.php
lokale politie: 33.000 + federale politie: 13.000 : totaal ~ 46.000
Ook als men rekening houdt met wat extra politie wegens "internationale organisaties" zoals de EU/Nato/... is dat...

2. - Nederland : 55.051 /16,67 = 3302 per milj of 33 / 10.000 inwoners
http://www.jaarverslagpolitie.nl/hoo...kte-(inclusief

3. - Nordrhein-Westfalen : 50.000 / 18 milj = 2778 per milj of 28 /10.000 inwoners
http://www.polizei-nrw.de/im/Wir_ueb.../Organisation/
NRW heeft wel relatief weinig "waterpolitie" (geen zee).

>>> : http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=42
Naakte cijfers liegen niet...
Het verkeersveiligste land (verkeersdoden/inwoners) heeft het minst aantal politiemensen per inwoner, dus daar is helemaal geen directe relatie... ? :?

ook http://www.mensenrecht.be/node/671

BELGIË: GROOTSTE POLITIEKORPS, MEEST CRIMINALITEIT
Door Mensenrecht op 13 april 2012 - 10:49am

België telt, in vergelijking met de buurlanden, het grootste politiekorps. Maar dat levert geen beter resultaat op, integendeel, ook de criminaliteit is hier het grootst.

Eurostat, de dienst statistiek van de Europese Unie, telde (in 2009) 39.861 politie-agenten in België = 3,7 per 1000 inwoners. Nederland kwam uit op 2,2 politie-agenten per 1000 inwoners, Duitsland op 3, Luxemburg op 3,2. Meer politie-agenten, dat moet logischerwijze minder criminaliteit opleveren. Maar dat is niet het geval. België telt 97 criminele feiten per 1000 inwoners, beduidend hoger dan in de buurlanden. En de roep om (nog) meer politie-agenten klinkt alsmaar luider. Steevast wordt verwezen naar het nijpend tekort aan agenten: 1923 agenten tekort bij de lokale politie in Vlaanderen, 1200 agenten tekort bij de federale politie.

Nochtans, stelt criminoloog Cyrille Fijnaut in "De Morgen" van vandaag, is dat niet het echte probleem, door het aantal politie-agenten uit te breiden zal de criminaliteit niet dalen. Fijnaut is emeritus hoogleraar criminologie in Leuven, Rotterdam en Tilburg, en was nauw betrokken bij de doorlichting en reorganisatie van de Gentse politie.

Naar aanleiding van de (gerechtvaardigde) onrust bij de MIVB beloofde de Minister van binnenlandse zaken 400 politieagenten extra. "Maar dat is niet meer dan een pleister op een houten been", zegt Fijnaut, "een sterk politiekorps is geen kwestie van aantallen, maar van efficiëntie, organisatie en opleiding".

Blue Sky 22 december 2014 08:48

Vader geworden en vader verloren in 3 dagen tijd

De trots omdat hij voor de tweede keer papa was geworden, is voor een man uit Kapellen zaterdag omgeslagen in diepe verslagenheid. Zijn eigen ouders botsten na een kraambezoek frontaal met een tegenligger...

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...ie-dagen.dhtml

Jan van den Berghe 22 december 2014 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC (Bericht 7429734)
Kennissen van ons hebben in een gelijkaardig soort ongeval hun zoon verloren. Hij week ook om onduidelijke reden af van zijn rijstrook en kwam frontaal terecht op een tegenligger. Het vermoeden is dat hij rechts naar voren was gebogen om iets op te rapen dat van de passagiersstoel was gegleden. Maar zeker is dat niet.
Ik wil maar aangeven dat er vele mogelijke oorzaken zijn, en dat je niet tot conclusies kan komen op basis van een krantenbericht.

Inderdaad, en al evenmin kan er vanuit gegaan worden dat de jongeman zich netjes aan de snelheid hield en zich daardoor verveelde... en dus maar ging rommelen op een gsm.

Micele maakt zich hier wel schuldig aan heel goedkoop sentiment.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be