Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Steek hardleerse wegpiraten acht dagen in de cel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=210057)

De schoofzak 29 november 2014 07:10

Steek hardleerse wegpiraten acht dagen in de cel
 
Hardleers.
Dat is toch duidelijk, dacht ik.

Ik ben daarvoor. Het is toch spuwen in het aangezicht van de medemens, als ge al eens gepakt zijt voor dronken rijden, om het dan nog eens te riskeren.

't Zelfde met snelheidsovertredingen die er echt bovenuit steken: 180 op autostrade, 120 op een 70-baan, 90 op een 50-baan ...

En die rechter heeft ook gelijk met het beleid van de slappe politiekers: eerst een straf instellen in de wet, en dan alles er aan doen om geen straf te laten uitvoeren.

titel : Steek hardleerse wegpiraten acht dagen in de cel
ondertitel: Brugse politierechter haalt uit naar soepele strafuitvoering voor wegpiraten

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141128_01402685


Citaat:

Vorige maand verloren drie bestuurders hun auto na een vonnis van de Brugse politierechter Peter Vandamme. Een eigenaar van een 4x4 die al voor de vijfde keer voor de politierechter stond voor rijden onder invloed. En een paar dagen later verklaarde Vandamme de auto’s verbeurd van twee mannen die waren betrapt op dronken rijden, ook al hadden ze daarvoor al een veroordeling op hun strafblad staan. Die vonnissen veroorzaakten nogal wat ophef, maar de rechter hoopt dat ze misschien een paar mensen doen nadenken. ‘Een straf moet een voorbeeld stellen. De mensen moeten weten wat ze riskeren als ze de wet overtreden’, zegt hij in een interview met De Standaard.

Vandamme vindt dat er iets mangelt aan de strafuitvoering. ‘Eerst bedenkt de wetgever allerlei regels en straffen voor wie de regels overtreedt. Dan bedenkt hij allerlei varianten om te voorkomen dat de mensen de straf zouden voelen.’
Advertentie

Dat mensen dankzij een ‘soepel rijverbod’ bijvoorbeeld nog op hun werk geraken is voor Vandamme geen argument.

‘Dat zijn inderdaad de sociale argumenten tegen die straf: ze gaan hun werk verliezen, je straft er het gezin en de kinderen mee. Ik ga daar niet mee akkoord. Rijverbod is rijverbod. Ga desnoods met de fiets werken.’

‘Wat ik nu zal zeggen druist in tegen alles wat weldenkende mensen vinden, maar gaandeweg ben ik voorstander geworden van de korte gevangenisstraf. Steek de hardleerse wegpiraten acht dagen binnen op water en brood en met een bol aan hun enkel, zoals in de tekenfilms. Ze gaan hun werk daardoor niet verliezen. Op hun werk moeten ze maar zeggen dat ze acht dagen gaan skiën. Ik ben ervan overtuigd dat je mensen met zo’n shockeffect aan het denken kunt zetten.’

Henri1 29 november 2014 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7429975)
Hardleers.
Dat is toch duidelijk, dacht ik.

Ik ben daarvoor. Het is toch spuwen in het aangezicht van de medemens, als ge al eens gepakt zijt voor dronken rijden, om het dan nog eens te riskeren.

't Zelfde met snelheidsovertredingen die er echt bovenuit steken: 180 op autostrade, 120 op een 70-baan, 90 op een 50-baan ...

En die rechter heeft ook gelijk met het beleid van de slappe politiekers: eerst een straf instellen in de wet, en dan alles er aan doen om geen straf te laten uitvoeren.

titel : Steek hardleerse wegpiraten acht dagen in de cel
ondertitel: Brugse politierechter haalt uit naar soepele strafuitvoering voor wegpiraten

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141128_01402685

Ik denk dat je zo'n gasten een paar weken ambulancier moet maken.

From_Vlaanderen 29 november 2014 14:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7430249)
Ik denk dat je zo'n gasten een paar weken ambulancier moet maken.

Zowiezo, dan kunde rijden als ne maf en nog legaal ook!

Henri1 29 november 2014 14:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 7430287)
Zowiezo, dan kunde rijden als ne maf en nog legaal ook!

Zolang je maar niet aan de grond loopt.

Kristof Piessens 29 november 2014 15:19

Die rechter is dan ook verstandiger omgegaan met het gegeven van de verkeersagressie !

Maakt niet veel uit, dat er chauffeurs zijn die meerdere keren betrapt zijn op het overtreden van de regels op het verkeersnet (wegen) waar er borden opgesteld staan wat de limieten zijn, moet je ook geen excuus zoeken dat je daardoor niet meer naar je werk kunt gaan...er zijn mogelijkheden genoeg en trouwens onwettige afwezigheden kunnen geen invloed uitoefenen op jouw werk, buiten dat je geen inkomsten voor gevangenschap delft voor die 8 dagen dat je in de gevangenis belandt, je leert je lesje maar eens, en als je dat niet wilt en je stoort je niet aan de risico's, wel zit lekker op de blaren met je extra dagen vakantie en als je werkgever dat nog eens te weten komt...maakt dat het ontslag al gemakkelijker en dichtbij...

Micele 29 november 2014 19:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7430249)
Ik denk dat je zo'n gasten een paar weken ambulancier moet maken.

Zeer goed idee Henri ! :-)

Een bewezen goede aanpak tegen recidivisten is nog altijd een puntenrijbewijs, in menig land met succes ingevoerd, uiteraard heeft men daarvoor een degelijke wegcode nodig, een degelijke strafcatalogus, en een degelijk strafregister...

http://en.wikipedia.org/wiki/Point_system_(driving)
http://de.wikipedia.org/wiki/Punktesystem

cookie monster 29 november 2014 20:15

Meerijden mee met de ambulance , prima idee zelfs !!
En met slachtoffers laten praten !!

Of (ook) , lijken van de baan laten schrapen !!

Bij recidivisten: + hun rijbewijs zelfs definitief intrekken !!

praha 29 november 2014 21:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7429975)
Hardleers.
Dat is toch duidelijk, dacht ik.

Ik ben daarvoor. Het is toch spuwen in het aangezicht van de medemens, als ge al eens gepakt zijt voor dronken rijden, om het dan nog eens te riskeren.

't Zelfde met snelheidsovertredingen die er echt bovenuit steken: 180 op autostrade, 120 op een 70-baan, 90 op een 50-baan ...

En die rechter heeft ook gelijk met het beleid van de slappe politiekers: eerst een straf instellen in de wet, en dan alles er aan doen om geen straf te laten uitvoeren.

titel : Steek hardleerse wegpiraten acht dagen in de cel
ondertitel: Brugse politierechter haalt uit naar soepele strafuitvoering voor wegpiraten

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141128_01402685

wel daar is wat voor de vinden maar wat véél erger dan wegpiraten zijn piraten van rechters die vinden dat ze zich niet publiekelijk afzijdig dienen te houden van de politiek

praha 29 november 2014 21:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door From_Vlaanderen (Bericht 7430287)
Zowiezo, dan kunde rijden als ne maf en nog legaal ook!

8-)

Bobke 29 november 2014 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster (Bericht 7430676)
Meerijden mee met de ambulance , prima idee zelfs !!
En met slachtoffers laten praten !!

Of (ook) , lijken van de baan laten schrapen !!

Bij recidivisten: + hun rijbewijs zelfs definitief intrekken !!

Die gasten hebben lak aan dat rijbewijs, die zijn dat al lang kwijt.

praha 29 november 2014 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 7430653)
Zeer goed idee Henri ! :-)

Een bewezen goede aanpak tegen recidivisten is nog altijd een puntenrijbewijs, in menig land met succes ingevoerd, uiteraard heeft men daarvoor een degelijke wegcode nodig, een degelijke strafcatalogus, en een degelijk strafregister...

http://en.wikipedia.org/wiki/Point_system_(driving)
http://de.wikipedia.org/wiki/Punktesystem

²

... maar helaas gelijk zowat alles in dit land zal men dat uiteindelijk wel overnemen ómdat het werkt in andere landen zonder erbij stil te staan dat die wegcode hier allesbehalve degelijk is en nog in mindere mate goed uitgevoerd.
... en zoals altijd, in dit land, gaat met na invoering en na tal van zulke gevallekes die de revue gepasseerd zijn zeggen dat het een broodnodig en goed systeem is dat aantoont dat er te weinigen respect hebben voor de wegcode en dat er maar dringend wat borden met lagere max-snelheden en zéér strenge controles moeten bijkomen. ;-)

vlijmscherp 29 november 2014 21:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7430249)
Ik denk dat je zo'n gasten een paar weken ambulancier moet maken.

Dat is mss een beter alternatief maar ze gaan maar wat in de weg lopen natuurlijk.

praha 29 november 2014 21:48

misschien met dit als gevolg

Micele 29 november 2014 23:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 7430737)
misschien met dit als gevolg

Citaat:

Maar wat de ontevreden Fransman de politie vooral kwalijk neemt, is dat ze hem nooit gewaarschuwd hebben dat hij nog maar zo weinig punten had. Als ze hem uitgenodigd hadden op een stage om punten terug te verdienen, dan hadden ze zijn situatie nu kunnen vermijden. Zijn doel was voornamelijk om gehoord te worden.
In D wordt men in de regel tweemaal verwittigd vooraleer men zijn rijbewijs verliest, men kan dus vroeg genoeg strafpunten afbouwen door een voorziene cursus. Wordt men door een of andere reden niet verwittigd (aan te tonen) worden er zelfs nog meer strafpunten afgebouwd op rekening van de nalatige overheid.

Johan Bollen 29 november 2014 23:21

Of bestraf ze in verhouding tot hun vermogen. Het zijn meestal niet de armere weggebruikers die lachen met een verkeersboete. Gelijke boetes voor iedereen zijn niet de beste manier om de verkeersveiligheid te garanderen, en dat dient der prioriteit te zijn. Niet gelijke boetes maar gelijke afschrikking voor iedereen.

Celstraf is daarom ook geen slechte maatregel. Maar dat kost aan de staat. En ook daarom zijn die aangepaste boetes beter mijns inziens. Plus het argument dat mensen niet op hun werk geraken vervalt.

Micele 29 november 2014 23:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 7430796)
Of bestraf ze in verhouding tot hun vermogen. [...]

Je vergeet de Grondwet...

Citaat:

Art. 10

Er is in de Staat geen onderscheid van standen.

De Belgen zijn gelijk voor de wet; zij alleen zijn tot de burgerlijke en militaire bedieningen benoembaar, behoudens de uitzonderingen die voor bijzondere gevallen door een wet kunnen worden gesteld.

De gelijkheid van vrouwen en mannen is gewaarborgd.
http://www.senate.be/doc/const_nl.html
In Nederland Artikel 1:
Citaat:

http://www.art1.nl/artikel/1198-arti...an_de_grondwet

Artikel 1 Grondwet biedt een belangrijke basis voor de bestrijding van discriminatie. In dit artikel staat namelijk het gelijkheidsbeginsel en het discriminatieverbod geformuleerd. Het artikel geeft aan dat gelijke gevallen gelijk behandeld dienen te worden (gelijkheidsbeginsel) en dat discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook niet is toegestaan (discriminatieverbod).

Het gelijkheidsbeginsel en het verbod van discriminatie zijn een van de meest fundamentele beginselen van onze rechtsorde.1 In het hierna volgende stuk zal uiteengezet worden wat de betekenis is van artikel 1 Grondwet. Voorts zal worden uiteengezet wie een beroep kan doen op dit artikel en op welke wijze dit kan gebeuren.

Tekstanalyse ...]
Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grondwe...eid_en_werking

Het Grondwettelijk Hof (Frans: Cour constitutionnelle, Duits: Verfassungsgerichtshof) is een bijzonder rechtscollege in België dat toeziet op de naleving van de grondwettelijke bevoegdheidsverdeling tussen de Staat, de gemeenschappen en de gewesten enerzijds en de naleving van de grondrechten anderzijds.

Het Grondwettelijk Hof heeft de bevoegdheid om wetsbepalingen nietig te verklaren indien die strijdig zijn met de grondwettelijke bevoegdheidsverdeling. Zulke vernietiging gebeurt met terugwerkende kracht, dit wil zeggen dat die bepaling dan wordt geacht nooit te hebben bestaan.

Sinds 1988 kan het Hof ook oordelen of de wetsbepalingen bepaalde principes uit de Grondwet schenden. Het gaat daarbij over het gelijkheidsbeginsel, het verbod tot discriminatie, verschillende rechten en vrijheden (inzake onderwijs, privacy, arbeid, huisvesting, onderwijs, de vrijheid van meningsuiting ("vrijheid van drukpers"), ...), over wie belastingen mag invoeren en over de bescherming van vreemdelingen in België. Deze zijn te vinden in titel II van de Grondwet en de artikelen 170, 172 en 191.

Een beroep tot vernietiging van een wetsbepaling kan bij het Grondwettelijk Hof ingediend worden door:


de federale regering
de regeringen van de gemeenschappen en gewesten;
de voorzitters van alle wetge*vende vergade*rin*gen, op verzoek van twee derden van hun leden;
iedere natuurlijke of rechtspersoon. Zij moeten echter wel aantonen dat zij persoonlijk en rechtstreeks nadeel ondervinden van de aangevochten bepaling.
Daarnaast kunnen alle rechtscolleges een prejudiciële vraag stellen aan het Grondwettelijk Hof als zij een probleem hebben met betrekking tot de schending van bevoegdheidsverdelende regels of fundamentele rechten. Zij moeten dan de uitspraak van het Hof afwachten alvorens zelf een uitspraak te doen in de concrete zaak die aanleiding gaf tot de vraag.

manta 30 november 2014 00:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 7430737)
misschien met dit als gevolg

Prima alternatief om boodschappen mee te doen. Zo moesten er meer rondrijden...

Johan Bollen 30 november 2014 01:52

Citaat:

De Belgen zijn gelijk voor de wet
Dat principe kan perfect gehandhaafd blijven door procentueel te werken. Anders zou het belastingsysteem ook ongrondwettelijk zijn. We hebben toch geen libertarische grondwet. Dit is dus in feite een non argument.

cookie monster 30 november 2014 02:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bobke (Bericht 7430726)
Die gasten hebben lak aan dat rijbewijs, die zijn dat al lang kwijt.

Inderdaad , sommige kruipen zelfs terug achter het stuur zonder rijbewijs !!!!

fred vanhove 30 november 2014 09:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7429975)
Hardleers.
Dat is toch duidelijk, dacht ik.

Ik ben daarvoor. Het is toch spuwen in het aangezicht van de medemens, als ge al eens gepakt zijt voor dronken rijden, om het dan nog eens te riskeren.

't Zelfde met snelheidsovertredingen die er echt bovenuit steken: 180 op autostrade, 120 op een 70-baan, 90 op een 50-baan ...

En die rechter heeft ook gelijk met het beleid van de slappe politiekers: eerst een straf instellen in de wet, en dan alles er aan doen om geen straf te laten uitvoeren.

titel : Steek hardleerse wegpiraten acht dagen in de cel
ondertitel: Brugse politierechter haalt uit naar soepele strafuitvoering voor wegpiraten

http://www.standaard.be/cnt/dmf20141128_01402685

Ik ga omzeggens akkoord met alles wat je schrijft.Echter vind ik dat men mensen af en toe wat vrijheid zou mogen gunnen.....Bijvoorbeeld waarom op sommige stroken verlaten autobaan tussen 12 u en 5 uur in de ochtend de snelheid niet eens onbeperkt te laten ....beetje als het systeem in Duitsland.Ergens een uitlaatklep .....maakt mensen blij en je stelt duidelijke grenzen.
Laten we het reguleren...maar laat mensen nog een beetje recht op vrijheid of toch de illusie dat er nog iets mag en kan.....anders maak je er weer de zoveelste verboden vrucht van en die smaakt altijd het beste.....
Daarentegen vind ik een nultolerantie tegenover Alcohol en andere drugs medicatie en verkeer terecht....Ook strenge snelheidsbeperkingen in stad en langs gewone wegen.Trouwens ook dat is in Duitsland ook al zo....iedereen rijdt er 50 of 70 maar af en toe mag je je nog eens laten gaan....;-):-)

Ook in de States waar men niet lacht met de verkeersveiligheid...hebben ontelbare kleine steden wel een race baan waar je terecht kan om je eens uit te leven.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be