![]() |
Vlaanderen zorgt beter voor Nederlandstalige dagbladen dan Nederland
Wart Nederland niet kan voor onze taal ,kan Vlaanderen wel
Citaat volkskrant NRC overgenomen door Belgisch Mediahuis De Belgische groep Mediahuis heeft vandaag de overname aangekondigd van het Nederlandse NRC Media, dat de kranten NRC Handelsblad en nrc next uitgeeft. Topman Gert Ysebaert van het Belgische bedrijf liet weten 'trots' te zijn dat NRC deel gaat uitmaken van Mediahuis. 'NRC NRC Handelsblad en nrc next zijn sterke titels die staan voor uitstekende en genuanceerde journalistiek. Wij kijken uit naar een vruchtbare en inspirerende samenwerking met onze nieuwe Nederlandse collega's', aldus Ysebaert. Mediahuis neemt NRC over met behulp van de Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica. Beide Nederlandse organisaties krijgen een minderheidsbelang in Mediahuis Nederland. Mediahuis is een van de grootste krantenbedrijven in België en geeft onder meer de titels De Standaard, Het Nieuwsblad, de Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg uit. Het is een concurrent van De Persgroep, dat in Vlaanderen eigenaar is van De Morgen en Het Laatste Nieuws en in Nederland kranten als de Volkskrant, AD en Trouw uitgeeft. Met de overname van NRC zijn bijna alle grote Nederlandse kranten in Belgische handen. http://www.volkskrant.nl/media/nrc-o...kamaiType=FREE |
Citaat:
En dan opeens op een dag dan zijn wij weer één??;-) |
Citaat:
Maar als ge het dan toch over taal wilt hebben.... Vlamingen zijn wel betere hoeders daarvan: - De authentiekere spelling van De Vries en Te Winkel werd door het noorden verworpen en geruild van de van naamvallen geamputeerde spelling van Marchant. - De tweeklanken worden onzuiver uitgesproken in het noorden. |
Citaat:
In Nederland is de geschreven pers op dat vlak toch nog ietsje rijker dan die in Vlaanderen. |
Citaat:
Door de hoge positie en aanzien van het latijn, hebben in de middeleeuwen de taalkundigen naamvallen aangebracht , in het Nederlands en het Duits,om ook deze taal aanzien te geven. De spelling Marchant staat dus dichter bij de oorsprong. Het Noorden had geen behoefte om de Latijnse elite te imiteren. |
Cato, waar h�*�*lt ge dat toch begod...?
Ik denk dat ge ook alhier het één en ander verwart: de humanisten lanceerden wél in het Duits de passieve zinnen om zich te spiegelen aan het Latijn. Maar geen naamvallen, die zowel wat betreft het Latijn als het Duits en het Nederlands teruggaan op het Proto-Indo-Europees. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Naamvallen bestaan in Romaanse talen en bij de Germaanse talen zijn ze kunstmatig ingebracht, omdat taalkundigen in de Middeleeuwen latinisten waren. P.S Bijv. Germaanse talen hebben veel voorzetsels ,bijwoorden enz. Persoonlijke voornaamwoorden worden voor de persoonsvorm gebruikt. |
Citaat:
Voor de oorlog fout ,na de oorlog fout en nu nog steeds fout. |
Citaat:
Dus nauwelijks serieus te nemen. Zelf gratis wil ik deze krant niet. De krant is zelfs voor mijn kont af te vegen niet bruikbaar. Ik ga toch niet stront met stront afvegen?? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
met "Het Laatste Nieuws " in Vlaanderen. |
Citaat:
andere openbare gelegenheden ,die deze riool journalistiek aan de mensen opdringen. Dus niet dat deze mensen dol zijn op deze krant , deze krant is erg opdringerig om haar PVV opvattingen voortdurend en met veel lawaai te droppen. |
Citaat:
Ten andere, waar zitten de naamvallen dan wel in het Frans? |
We zijn voornamelijk een volk van dialectsprekers. In Nederland is het omgekeerd.
Ik volgde ooit een cursus dictie. De lerares was een Nederlandse. |
Citaat:
|
Citaat:
Eeuwen lang hebben de latinisten de wetenschap bepaald ook als het om de taal gaat. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be