Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Partijdiscussies (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Het Vlaams Blok, toch geen republikeinse partij? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=21032)

Tantist 30 september 2004 18:58

Het Vlaams Blok, toch geen republikeinse partij?

Het Vlaams Blok schrijft dat ze een republikeinse partij is, en in dezelfde zin ook dat een conventie de uiteindelijke vorm van Vlaanderen zal bepalen.

Laat men hier de deur open om alsnog van Vlaanderen een koninkrijk te kunnen maken? Met eventueel Wim-Lex als koning?

Het zou alleszins beter passen bij de ideologie van het Vlaams Blok...

Patriot! 30 september 2004 20:10

Wim Lex?

kempenaar 30 september 2004 23:18

ken je die niet?
Willem Alexander ;-)

oranje boven, oranje boven...
:grootned:

Jan van den Berghe 30 september 2004 23:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Leg dat eens uit, beste vriend.

stab 1 oktober 2004 06:18

Citaat:

Het Vlaams Blok schrijft dat ze een republikeinse partij is, en in dezelfde zin ook dat een conventie de uiteindelijke vorm van Vlaanderen zal bepalen.

Laat men hier de deur open om alsnog van Vlaanderen een koninkrijk te kunnen maken? Met eventueel Wim-Lex als koning?

Waaruit blijkt nu weer dat het VB 'ideologisch' een royalistische partij zou zijn?
Nu als voorstander van een Verenigd NL, zou het mij niets uitmaken dat W-A er de koning zou van zijn.
VL moet eerst onafhankelijk worden. Nadien NL nog republikeins 'maken' voor de aansluiting lijkt mij wel een beetje te veel hooi op de vork genomen.
Als de VL-se onafhankelijke staat van bij het begin een soort van band zou hebben met het NL-se vorstenhuis, dan zou dit mooi meegenomen zijn - politiek strategisch.

Tantist 1 oktober 2004 08:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Leg dat eens uit, beste vriend.

Is het Vlaams Blok niet rechts-conservatief?

ancapa 1 oktober 2004 08:46

Citaat:

en dan ? wat heeft dat te maken met Willem Alexander ? Holland ?

Vlaanderen Boven !

jan hyoens 1 oktober 2004 08:50

Citaat:

Bedoel je dat een republiek altijd links moet zijn?

jOOSt 1 oktober 2004 09:56

Niet zo slecht bedacht, beste Tantist, bovendien komt Wimpies vrouw ook nog eens uit het juiste milieu. :-D

Koenraad Maesschalck 1 oktober 2004 10:54

:rofl:

Tantist 1 oktober 2004 19:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Bedoel je dat een republiek altijd links moet zijn?

Ik hoor rechts-conservatieven links (ahum) en rechts spreken over het monarchistische principe.

odinkontakt 1 oktober 2004 19:42

Citaat:

hé tantist aub--het blok heeft nooit zijn republikeinse gedachte weggestopt. de waarheid heeft zijn rechten......

odinkontakt 1 oktober 2004 19:48

Citaat:

Ik hoor rechts-conservatieven links (ahum) en rechts spreken over het monarchistische principe.

die rechts-konservatieven die dat links en rechts zeggen wil ik wel eens tegenkomen ???? die zitten zeker niet bij het vlaams blok of gelijkgezinde organisaties.....

Bruno232 2 oktober 2004 02:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door odinkontakt
hé tantist aub--het blok heeft nooit zijn republikeinse gedachte weggestopt. de waarheid heeft zijn rechten......

Waarom willen ze dan de Belgische Troon voor het Huis Oranje-Nassau openstellen?

Raven 2 oktober 2004 08:52

Vanaf het begin is het Vlaams Blok een Solidair-Rechtse Republikeinse partij geweest. Ondanks de programmawijzigingen naar aanleiding van ondemocratische drakenwetten, is dit nooit veranderd.

En nou zou ik een nieuwe thread openen. Is Tantist debiel? Want ik vind dat zeer goed bij z'n ideologie passen.... (Bewijzen? Ma nee gij, heb jij niet nodig, dus ik ook niet)

Willem 2 oktober 2004 09:58

In Nederland zijn het ook de rechtse partijen die er voor zorgen dat Bea en co veilig in het zadel zitten. En de linkse partijen zijn eerder geneigd die kliek buiten te gooien, maar ze hebben de publieke opinie tegen. SP gaat daar het verste in, toch gematigd, PvdA en D66 zijn voor de hervorming van het instituut. CDA en VVD likken dan weer volop de kont van de Oranjes.

Het zou mij ook niet verbazen dat het Vlaams Blok republikeins is omdat ze tegen Saksen-Coburg zijn, en eigenlijk stiekem orangistisch is.

Jan van den Berghe 2 oktober 2004 10:32

Citaat:

En?

Zijn rechts-conservatieve Amerikanen dan voor de monarchie?

Raven 2 oktober 2004 11:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Willem
In Nederland zijn het ook de rechtse partijen die er voor zorgen dat Bea en co veilig in het zadel zitten. En de linkse partijen zijn eerder geneigd die kliek buiten te gooien, maar ze hebben de publieke opinie tegen. SP gaat daar het verste in, toch gematigd, PvdA en D66 zijn voor de hervorming van het instituut. CDA en VVD likken dan weer volop de kont van de Oranjes.

Het zou mij ook niet verbazen dat het Vlaams Blok republikeins is omdat ze tegen Saksen-Coburg zijn, en eigenlijk stiekem orangistisch is.

Wat een domme zever. Hier is het trouwens andersom, dus vraag mij af welke (if any) hersenkronkel van u dat bedacht heeft. De Belgische koning blijft lekker zitten dankzij de niet-rechtse partijen.

Sp-a durft nauwelijks te raken aan het koningshuis. De CD&V heeft jaren de kans gehad, maar nooit iets gedaan. De VLD, op enkele kemphanen na, vinden België een voorbeeld van een moderne monarchie. En de rest van democratische partijen zijn niet de moeite waard opgenoemd te worden.

Dit land heeft maar 1 republikeinse partij, en dat is het Vlaams Blok.

Vlaams-nationalist 2 oktober 2004 16:06

Dan zijn de verklaringen van Marie-Rose Morel (die toen al overgelopen was) in 'Advocaat van de Duivel' op Studio Brussel toch anders. Ze zei dat de enige republiekeinse partij de N-VA was. En dat het officiële Vlaams Blok standpunt was dat het volk moest beslissen of ze al dan niet een republiek wensten. Dit betekent dus wat ik al lang wist: N-VA is de enige echte republikeins vlaams-nationalistische partij.

Supe®Staaf 2 oktober 2004 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Dan zijn de verklaringen van Marie-Rose Morel (die toen al overgelopen was) in 'Advocaat van de Duivel' op Studio Brussel toch anders. Ze zei dat de enige republiekeinse partij de N-VA was. En dat het officiële Vlaams Blok standpunt was dat het volk moest beslissen of ze al dan niet een republiek wensten. Dit betekent dus wat ik al lang wist: N-VA is de enige echte republikeins vlaams-nationalistische partij.

In dat geval moeten we besluiten dat het Vlaamsblok de N-VA overklast qua democratisch gehalte.

De N-VA wil ons autoritair en elitair vanuit haar ivoren regeertoren (kerktoren sinds kort) een maatschappijmodel opdringen.
Het Vlaamsblok beweert ons de keuze te laten.

Ik kies voor een (directe) democratie met een vertegenwoordigend orgaan én met een protocollaire monarchie.

De uiteindelijke souvereinitet behoort bij de burgermeerderheid te berusten, die op elk moment zijn regeerders moet kunnen terugfluiten via recall en indien de vertegenwoordigers in gebreke blijven om gewenste wetten te stemmen via petitie en BROV hun wil kunnen afdwingen.

Daar hebben de nep-democraten van de N-VA niet van terug.
Die willen onze stem en daarna moeten we inspraakloos zwijgen wanneer zij er hun zin mee doen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be