![]() |
De - ik haat pindasaus & satesaus & satekroket - draad
Gelieve hier al uw favoriete gerechten met pinda- of satésaus te plaatsen , aub :)
|
|
Als ik in een Nederlands frituur beland , dan is pindasaus wel iets wat ik durf te kiezen.
Eigenaardig genoeg vind ik een broodje mexicano met pindasaus wel te vreten. Dat puur om de "patat" te vermijden. |
Citaat:
Wat niet betekend dat het enigszins goed is. |
pindakaas op de boterham. Al de rest "zuigt grote tijd".
Oosters, dan denk ik enkel aan gestoomd en sushi als eetbaar. |
Ik checkte even een paar gangbare 'culianire' sites.
Het verwonderde me enigszins dat ik overal toch een paar verwijzingen naar pindasaus tegenkwam: Njam: 3 recepten. :| VTM-koken: 5 recepten met expliciete vermelding in titel.:-(:-( Libelle-Lekker: +10 pagina's :evil::evil::evil: |
2 Bijlage(n)
Wat ik me wel afvraag ,
wie nog geen pindasaus of recepten heeft gegeten , hoe weet men dan dat het niet smaakt ?? |
Ooit eenmaal een gerecht met pindasaus gegeten bij een vriendin die met een Nederlander samenhokt.Beleefd een minimum opgegeten en vlug de smaak verdoezelen met coca-cola,na een rit van 2,5 uur vlug gestopt aan de frituur bij de kerktoren en "nen grootn me stoofvlees en sauce americain" besteld.
|
Elke producent en gebruiker tegen de muur zetten en afknallen.
|
:(
|
Satésaus (een soort pindasaus) is in Nederland beland, omdat Indonesië ooit de Nederlandse kolonie Nederlands Indië was.
Na de Indonesische onafhankelijkheid, die trouwens voor Nederland zo vlak na de oorlog, zeker met inachtneming van het land van de Nederlanders aldaar tijdens de Japanse bezetting en een aantal van de Indonesische onafhankelijkheidsstrijder (nauwe banden met Japan), nogal traumatisch was. De banden zijn nog steeds niet echt goed. Het gevolg was wel dat voormalige kolonisten, KNIL militairen etc. de koloniale en de inheemse keuken meenamen. De oude koloniale keuken sloot al nauwer aan bij de Nederlandse keuken. Zo is ook satésaus ingeburgerd geraakt en is men dit uiteindelijk ook met andere zaken zoals friet/frites gaan combineren. Niet iedere combinatie is een succes, maar bij satévlees, rijst en friet/frites vind ik het heerlijk (babi pangang trouwens ook goed). |
Citaat:
Daarbij toon wat respect voor uw Indonesische medemens. |
Ieder mens is uw medemens toch? Daarbij hebben Nederlanders het geïmporteerd in hun keuken (door de door mij genoemde geschiedenis).
Ik hoop dat u niet te bekrompen bent om te zien, dat het oorspronkelijk uit de Indonesische en Maleisische keuken komt. |
Citaat:
|
Citaat:
Daarbij Indonesiërs zijn geen Nederlanders. ;) |
Het hangt ervan af. Ik heb al lekkere pindasaus gegeten, en al minder lekkere. De romige soort is doorgaans iets minder mijn ding... En op frieten moet ik toch ook even slikken. Maar als bijgerecht bij gebakken rijst, of een saté, valt dat best mee.
|
Citaat:
Er lopen heel wat mensen rond die geen greintje respect verdienen. Ik ben eerlijk gezegd die respect-mantra een beetje beu. Waarom zouden we a priori-respect moeten hebben voor dieven, oplichters, pedofielen, verkrachters, beurzensnijders, machtswellustelingen, moordenaars, dictators, struikrovers, parasieten, plunderaars, afzetters,..... ? (deze lijst is verre van compleet).. |
Citaat:
Ik ben volledig akkoord. |
Citaat:
|
Citaat:
:oops::oops::oops: |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:52. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be