Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Antwerpen / Borgerhout: Tram gaat onder de grond en verdwijnt van Turnhoutsebaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=210641)

cookie monster 9 december 2014 21:38

Antwerpen / Borgerhout: Tram gaat onder de grond en verdwijnt van Turnhoutsebaan
 
Tram gaat onder de grond en verdwijnt van Turnhoutsebaan
http://www.gva.be/cnt/dmf20141209_01...turnhoutsebaan

Is dit bevorderlijk , of leidt tot meer criminaliteit ??
t.o.v. De situatie op de Turnhoutsebaan lijkt me dit wel positief !!

manta 9 december 2014 21:42

Die metro ligt er al zo lang. Een paar jaar geleden zijn we er nog in gaan wandelen, toen stonden ze al heel ver eigenlijk.
Voor de Turnhoutsebaan zal het een pak schelen, dan is er eindelijk wat meer plaats om rond dubbelgeparkeerde wagens te slalommen zonder het gebel van een tram die denkt dat hij een ijskarretje is....
Of de metrostations een veilige plek gaan zijn betwijfel ik.

freespirit 10 december 2014 02:56

Voor alle duidelijkheid, het zal een sneltram worden met nummer 8 (geen verband meer met de vroegere nummer 8, die nu grotendeels door tram 4 is vervangen) die door de 'Reuzenpijp' gaat rijden. Die gaat van de
Park & Ride van het rondpunt van Wommelgem naar de ondergrondse keerlus aan station Astrid (ter hoogte van Centraal Station). Slechts één spookstation zal zijn deuren voor het publiek openen, als ik me niet vergis is dat station 'Zegel' gelegen Borgerhout 'intra muros' onder de Turnhoutsebaan. Voor meer info, zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zegel_(premetrostation)

De andere spookstations blijven gesloten, zoals 'Morkhoven' en 'Drink'. Die moeten wel, zoals reeds 35 jaar lang, onderhouden worden alsof ze in gebruik zijn, anders is dit gevaarlijk voor de constructie en verval.

Bovengronds zal de Turnhoutsebaan bediend blijven door de getrouwe tram 10 en de bestaande tram 24. Het is dus niet zo dat de trams uit het bovengrondse straatbeeld van de Turnhoutsebaan zullen verdwijnen ! Sneltram 8 valt veelal als een aanvulling te zien, makkelijk voor wie van buiten de stad naar het centrum wilt en geen boodschap heeft aan de bovengrondse stadszichten van 'Borgerokko'.

Met de ingebruikname van de Reuzenpijp, de oostelijke tangent, zal het Antwerpse premetronetwerk vier 'armen' kennen:

- de Zuidelijke bedient door tramlijnen 2, 6, 9 en 15
- de Noordelijke bedient door tramlijnen 2,3,5 en 6
- de Westelijke bedient door tramlijnen 3,5,9 en 15
- de Oostelijke (= Reuzenpijp) bedient door tramlijn 8

De stations Astrid en Diamant blijven het centrale hart van het premetronetwerk, met tussen hen in dus een ondergrondse keerlus. We kunnen stellen dat het eindelijk op een goed uitgebouwde (pre)metro begint te lijken meer dan 40 jaar na aanvang van de werken. Initieel zou het een echte metro moeten worden, maar die megalomane plannen zijn ondertussen al lang opgeborgen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be