![]() |
Kent er iemand iet van elentriek?
Kijk, ik wil een Chinese inductiekookplaat kopen die op 12volt batterijen werkt. De plaat trekt zogezegd makkelijk 2000 watt, wat voldoende moet zijn om een paardenbiefstek te bakken.
Maar hoe moet ik dat nu berekenen? Ik wil op z'n minst 2 uur kunnen koken. En ik wil de batterijen opladen met zonne-energie. -hoeveel en welk soort 12v batterijen heb ik nodig? -en wat voor capaciteit aan zonnepanelen heb ik nodig, gegeven gemiddelde sterke zonneschijn in Kinshasa, van zo'n 5 uur per dag. Bedankt voor jullie vele reacties, en ik zal eens aan jullie denken met Kerstmis. |
Dat kookplaatje klopt langs geen meter.
2000W op 12V is 170A. Daar heb je koperkabel van een vinger dik voor nodig. Maar om de rest even op orde te stellen. Je hebt dus een accu nodig van 12V 400Ah. Om die te laden op 5 uur per dag met zonnepanelen, heb je dus 1000Wpiek aan paneel nodig. Om en nabij de 4m² van de betere panelen. |
is Chinees voor mij :-(
|
Leg uw biefstuk in de zon, die bakt zo wel op het warmst van de dag. Zeker op een blikken golfplaat.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Stel ik mij dan weer de vraag, met al die heisa rond de elektriciteitsvoorziening of die dure inductie/elektriciteit platen wel handig zijn.
Ik hou het op mijn gasvuur, kookt handiger ook dan die elektronische energieslurpende vuren. (Van bovenstaande berekening, geen idee van 8O) Citaat:
|
Citaat:
|
400 Ah, dat is een flinke stapel batterijen, daar kan je een flinke zeilboot mee bekrachtigen voor geruime tijd.
http://m.youtube.com/watch?v=oJ8AfJsOhsM plus zonnepanelen en electonica zit je snel aan 2500 euro kosten, terwijl je met een barbecue van 80 euro plus een paar zakken houtskool hetzelfde resultaat bereikt. en dan mag het ook al eens een dag of 2 bewolkt zijn... |
Citaat:
Zo'n accu is peperduur en die panelen nog duurder. Het kookplaatje kost slechts $12 op Alibaba. Onzin dus. |
Citaat:
|
Citaat:
Een gemiddeld gezin besteedt $21 per maand aan houtskool (zo'n 10 �* 20% van z'n inkomen). Da's ongeveer 1kg per dag. En het houtskoolverbruik is een van de grootste drivers van ontbossing. Met een alternatief dat $3000 kost kan een gezin in principe 143 maand verder, ofte 12 jaar. Zelfs als je daar koolstofkredieten zou bijrekenen klopt het plaatje niet. 4.2 ton houtskool op 12 jaar wat ongeveer 30 ton hout betekent (houtskoolproductie aan 15% efficiëntie). Die massa hout vertegenwoordigt omgezet zo'n 55 ton aan CO2eq. Neem je een lage CO2-prijs van $10, dan zit je nog maar aan $550 koolstofcompensatie. Bijlange niet genoeg dus om die onnozele kookplaat met zonnepanelen en batterijen te willen kopen. De CO2-prijs zou al $60 moeten zijn om break-even te raken. Wat nooit het geval zal zijn. En na 12 jaar is die batterij wellicht al lang naar de knoppen ook. Zonne-energie in ontwikkelingslanden blijft onzin. |
Vermogen (Watt) = de spanning (Volt) x stroom (Ampere)
2000W / 12V = 166 A 2000W/230V = 8,7 A Waarom denk je dat er hoogspanningsleidingen zijn van 150 000 V ? Beter hier je biefstuk op koken: ![]() Of de mest van de koeien gebruiken (methaangas) http://www.cmo.nl/vnarena/mens-a-sam...ees-dit-biogas |
Citaat:
zonne-energie op individuele basis, met batterijen dus is inderdaad onzin, tenzij voor speciale off-grid locaties waar het wat mag kosten. maar het is geen onzin in een grid met meerdere productie-factoren : hydro, solar, wind, bio, getijden eventueel. maar de grootste oplossing : birth control en resource management, Cradle 2 Cradle inderdaad, c2c. |
Citaat:
misschien opwindkookplaat ? los daarvan geloof ik nooit dat er veel paarden rondlopen in Kinshasa. |
Ik ken niks van ellentriek, ik kan geen raad geven.
Maar voor wat het waard is, made in China ... niet te betrouwen :lol: |
Citaat:
|
Zet eens 3 negers op een fiets verbonden met alternator.
Moet je makkelijk 2000 watt mee kunnen genereren. Bovendien kan je die 's avonds ook inzetten en werken ze in het zwart (hahaha) |
Zit daar geen uranium in de grond ?
Kwestie van correct opwerken ;) |
Je kan die kookplaat ook aansluiten op een klein stroom groepje gelijk een normale mens zou doen.
En dan heb je op 5 minuten uw steak. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:34. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be