Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Geen grote beloning voor wie werkt in 2015 (https://forum.politics.be/showthread.php?t=210846)

demonen 13 december 2014 15:05

Geen grote beloning voor wie werkt in 2015

Rutten: ‘Je mag niet vergeten dat het loon van alle werknemers vanaf januari stijgt. Gemiddeld gaat het op jaarbasis over 125 tot 150 euro. En het jaar nadien over het dubbele. De personenbelasting wordt immers verlaagd. Dat wordt meteen verrekend in de bedrijfsvoorheffing.’
Dat is volgend jaar maximaal 15 euro netto per maand. (voor grootverdieners).
http://www.tijd.be/politiek_economie...78912-3136.art
In ruil moet je wel 2 jaar langer gratis werken (tot 67 jaar) om een werknemerspensioen te krijgen lager dan 1.000 Euro/maand.
Wie houdt hier wie voor de gek?!!

demonen 17 december 2014 14:25

Alleen werknemers die een forfaitaire beroepskost indienen gaan er op vooruit (een heel klein beetje).
Zij die hun werkelijke beroepsonkosten indienen hebben geen voordeel.
De hoogte van het kostenforfait verschilt voor iedere werknemer. Het wordt berekend als een percentage van het belastbare brutoloon, na afhouding van de socialezekerheidsbijdragen.

Voor Michel I

Zonder de ingreep van de regering-Michel zou het kostenforfait geplafonneerd zijn op 3.960 euro en als volgt worden berekend:

Na Michel I

Volgens de plannen zou voor de lonen die worden toegekend of betaald vanaf 1 januari 2015 (aanslagjaar 2016), het maximale kostenforfait 4.090 euro bedragen:

Voor de lonen betaald vanaf 1 januari 2016 (aanslagjaar 2017) wordt de berekening verder aangepast en wordt het maximum opgetrokken tot 4.220 euro.

Another Jack 17 december 2014 14:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7451195)
Rutten: ‘Je mag niet vergeten dat het loon van alle werknemers vanaf januari stijgt. Gemiddeld gaat het op jaarbasis over 125 tot 150 euro. En het jaar nadien over het dubbele. De personenbelasting wordt immers verlaagd. Dat wordt meteen verrekend in de bedrijfsvoorheffing.’
Dat is volgend jaar maximaal 15 euro netto per maand. (voor grootverdieners).
http://www.tijd.be/politiek_economie...78912-3136.art
In ruil moet je wel 2 jaar langer gratis werken (tot 67 jaar) om een werknemerspensioen te krijgen lager dan 1.000 Euro/maand.
Wie houdt hier wie voor de gek?!!

Minder dan €1000 pensioen in de maand?

Tja... dat komt er van als je zo veel in het zwart werkt, natuurlijk.

maddox 17 december 2014 15:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7458259)

€900 is een normaal pensioen voor iemand die 45 jaar met zijn handen heeft gewerkt in de privé.

Another Jack 17 december 2014 15:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7458294)
€900 is een normaal pensioen voor iemand die 45 jaar met zijn handen heeft gewerkt in de privé.

Een familielid (diamantslijper) heeft zo'n €1250.
Dat lijkt me normaler.

fox 17 december 2014 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7458329)
Een familielid (diamantslijper) heeft zo'n €1250.
Dat lijkt me normaler.

Jup, dat familielid is representatief voor de volledige bevolking. Feit blijft dat een gemiddeld pensioen in de privé 1050 euro bedraagt. Dan is een pensioen van 900 euro voor een fabrieksarbeider niet zo ver gezocht Jack.

pajoske 17 december 2014 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7458294)

Bedragen gewaarborgd minimumpensioen voor een volledige werknemersloopbaan
vanaf 01.09.2013 aan spilindex 136,09
alleenstaande: Forfaitair maandbedrag = 1.123,34 EUR
bron: http://www.onprvp.fgov.be/nl/profes/...s/default.aspx

Henri1 17 december 2014 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7458340)
Jup, dat familielid is representatief voor de volledige bevolking. Feit blijft dat een gemiddeld pensioen in de privé 1050 euro bedraagt. Dan is een pensioen van 900 euro voor een fabrieksarbeider niet zo ver gezocht Jack.

Als het zo weinig is als u beweert waarom pleit je dan niet voor afschaffing ?

Another Jack 17 december 2014 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fox (Bericht 7458340)

Mijnheer,

Demonen was helemaal geen simpele arbeider: hij heeft een hoger diploma bij de EHSAL behaald!
Bovendien combineerde hij twee fulltime jobs!
En dan maar €950??

Dan moet u mij, mijnheer, toch eens uitleggen!
Of mijnheer is ambtenaar zeker??

Xenophon 17 december 2014 15:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7458353)

:D

Wat gaan we hier nu nog allemaal meemaken?

Another Jack 17 december 2014 15:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7458349)

Iemand liegt...

pajoske 17 december 2014 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7458259)

Het is u als ambtenaar waarschijnlijk volledig onbekend dat studiejaren in de privé niet meegerekend worden om de loopbaan te berekenen. Het zal u waarschijnlijk ook niet bekend zijn dat legerdienst niet meegeteld wordt als loopbaan indien de milicien niet werkte bij de aanvang van zijn dienstplicht.

Another Jack 17 december 2014 16:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7458375)
Het is u als ambtenaar waarschijnlijk volledig onbekend dat studiejaren in de privé niet meegerekend worden om de loopbaan te berekenen. Het zal u waarschijnlijk ook niet bekend zijn dat legerdienst niet meegeteld wordt als loopbaan indien de milicien niet werkte bij de aanvang van zijn dienstplicht.

Dat is mij allemaal bekend, ja.
En nu?

fox 17 december 2014 16:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7458353)

Waarom zou ik moeten pleiten voor een afschaffing van de pensioenen? Ik pleit voor afschaffing van het ambtenarenstatuut en voor langer werken van ELKE Belg. De vakbonden hebben jarenlang de discriminatie aangeklaagd van het bedienden en arbeidersstatuut. Wel, het wordt tijd dat ze eveneens de discriminatie van het ambtenarenstatuut aanklagen.

pajoske 17 december 2014 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7458380)
Dat is mij allemaal bekend, ja.
En nu?

Wie recht heeft op minimumpensioen krijgt een uitkering= 1.123,45/45= 24,966 euro per loopbaanjaar. De jaren die ikzelf bv gewerkt heb onder leercontract tellen niet mee als gewerkte jaren. De jaren dat ik tijdens de schoolvakantie enkele maanden gewerkt heb tellen niet mee voor mijn loopbaan omdat ik niet aan 104 gewerkte dagen kom.
Mensen die bv ook onder leercontract gewerkt hebben, tot het moment van legerdienst (gelukkig is dat bij mij niet het geval) missen daardoor 4/5 jaren.

Another Jack 17 december 2014 16:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7458421)
Wie recht heeft op minimumpensioen krijgt een uitkering= 1.123,45/45= 24,966 euro per loopbaanjaar. De jaren die ikzelf bv gewerkt heb onder leercontract tellen niet mee als gewerkte jaren. De jaren dat ik tijdens de schoolvakantie enkele maanden gewerkt heb tellen niet mee voor mijn loopbaan omdat ik niet aan 104 gewerkte dagen kom.
Mensen die bv ook onder leercontract gewerkt hebben, tot het moment van legerdienst (gelukkig is dat bij mij niet het geval) missen daardoor 4/5 jaren.

Mijnheer,

U mag erbij sleuren wat u wil!
Maar zelfs een ambtenaar kunt u niet wijsmaken, dat iemand die een volledige loopbaan lang, 2 fulltime jobs (en niet zomaar als arbeider!) combineert aan het einde van de rit geen €1000 pensioen heeft!

Nee mijnheer!

pajoske 17 december 2014 16:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7458436)
Mijnheer,

U mag erbij sleuren wat u wil!
Maar zelfs een ambtenaar kunt u niet wijsmaken, dat iemand die een volledige loopbaan lang, 2 fulltime jobs (en niet zomaar als arbeider!) combineert aan het einde van de rit geen €1000 pensioen heeft!

Nee mijnheer!

Ik heb niet alles gelezen maar denk niet dat demonen het over zichzelf had.

Daarnaaast heb ik u uitgelegd dat ge toch 45 jaren kunt gewerkt hebben zonder een volledige loopbaan te hebben voor de pensioenberekening.
Verder haal ik het voorbeeld aan van mijn eigen vader een dubbele loopbaan had. Namelijk fultime werknemer en zelfstandige in bijberoep. Dat zijn dus dubbele bijdragen. Op het moment van pensioen moest hij kiezen tussen zelfstandigen pensioen en werknemerspensioen. Ik meen mij vaag (corrigeer me al sik fout ben) te herinneren dat cumulatie voor ambtenaren wél mogelijk is.

fred vanhove 17 december 2014 16:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7458375)

Ik ken in mijn kenissenkring niemand die zo weinig pensioen heeft.Zelfs gewone arbeiders hangen rond de 12 tot 1300 euro en soms zelfs meer....zeker als het gezinspensioenen betreft.

demonen 17 december 2014 17:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove (Bericht 7458488)
Ik ken in mijn kenissenkring niemand die zo weinig pensioen heeft.Zelfs gewone arbeiders hangen rond de 12 tot 1300 euro en soms zelfs meer....zeker als het gezinspensioenen betreft.

59% heeft totaal geen idee wat ze als pensioen mogen verwachten. Opvallend is dat de meeste mensen hun toekomstige pensioen flink overschatten. Een zelfstandigenpensioen schatten ze op 912 euro. Het gemiddelde is 758 euro. Een loontrekkende verwacht 1.192 euro. Het gemiddelde is 1.077 euro. Alleen ambtenaren onderschatten hun pensioen. Ze verwachten 1.547 euro maar krijgen gemiddeld 2.273 euro.
http://www.humo.be/humo-archief/2411...ensioenenquete

maddox 17 december 2014 17:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door pajoske (Bericht 7458349)

Brutto, een groot verschil met netto he.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be