![]() |
Fietsstraten en beleid, welk beleid ?
De realiteit in Brussel, besluit beter zelf.
Citaat:
Citaat:
27/03/2014 http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...ip-fietsstraat Fietsersbond betreurt ‘devaluatie van begrip fietsstraat’ http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuw...toch-navolging 27/03/2014 Fietsstraat Louiza: geen succes, toch navolging Aja, de taxibestuurder die ook nog vluchtmisdrijf pleegde en dit zelfs met een agent als getuige werd niet geflitst op overdreven snelheid... :mrgreen: |
Los van het bovenstaande geval vind ik de invoering van steeds meer fietsstraten een bijzonder domme en ook gevaarlijke maatregel. Wil je het fietsers comfortabel maken, zorg dan voor goede brede en veelal afgescheiden fietspaden zoals in Nederland ! Heel dat systeem van fietsstraten en straten met fietssuggestiestroken is bijzonder dubbelzinnig en kan bijzonder gevaarlijk uitdraaien, in de eerste plaats voor de zwakke weggebruikers zelf.
Wat is er tegen om fietsers overal op straat, waar geen eigen fietspad is, max. met twee naast elkaar te laten rijden en liefst zo rechts mogelijk ? Zo staat het immers ook in de wet. Regelmatig ben ik hier in de buurt na schooltijd op vrijdag getuige van het fietsgedrag van de jeugd: de helft rijdt met de handen in de zakken, dus zonder handen aan het stuur, veelal over de halve straatbreedte met drie, viet of vijf naast elkaar, voetpaden worden steeds meer als racebaan voor fietsers gebruikt, rode lichten gelden niet voor hen, op vele ronde punten draaien ze niet mee langs rechts, maar gaan ineens linkaf (dus 'spookfietsen'), zijn er dan toch op een fietspad aan het rijden, is dit vaak in de tegengestelde richting. Dan zwijg ik nog over al rijdend naar harde muziek op de iphone luisteren (met oortjes waardoor men het verkeer niet meer hoort), rijden zonder licht of reflectoren, in pikzwarte kledij op de fiets zitten, op de fiets aan de smartphone prutsen, ... Het wordt hoog tijd dat men ook wat repressiever gaat optreden tegenover die massa fietsers die zowat elke regel aan hun laars lappen. Ik ben er volstrekt mee akkoord dat automobilisten zich aan de regels moeten houden en dat daarop wordt gecontroleerd, maar dat moet dan ook gelden voor (brom)fietsers en voetgangers ! Nu is de pakkans voor fietsers met overtredingen bijna nihil en dat is er ook duidelijk aan te merken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Leuven heeft daar inderdaad iets meer middelen en personeel voor, omdat het een grote studentenpopulatie heeft met relatief weinig 'eigen' inwoners. Hier in Antwerpen echter vindt men het belangrijker 50 extra politiemensen voor de 'war on drugs' in te schakelen, die ze toch nooit kunnen 'winnen', dan voor elementaire verkeersveiligheid te zorgen. |
Citaat:
|
Citaat:
Alleen merkt u weer iets op wat ik al zovele malen schreef: de belabberde mentaliteit bij ons onder veel autoobilisten. |
Citaat:
|
Citaat:
Als bijvoorbeeld een oude 'bomma' in het midden van de weg met hare velo 8 km/h rijdt, dan mag je die dus niet meer voorbijsteken of ernaar claxoneren. Die houdt dan al het verkeer op en achter haar een rij auto's. Die geraken op hun beurt dan weeral gefrustreerd en dat kan bezwaarlijk de verkeersveiligheid ten goede komen. |
Citaat:
|
Ik heb niets tegen fietsstraten
Men kan bezwaarlijk problemen hebben met fietsstraten mits dit past in de organisatie van de verkeersstroom.
Ik vind ook dat men heel streng moet optreden tegen overtredingen omdat automobilisten anders de fietsstraat gaan gebruiken als sluipweg en dit kan de bedoeling niet zijn. Ik hoop echter ook dat men dit combineert bvb met straten waar fietsers niet toegelaten zijn en er voorrang gegeven wordt aan het autoverkeer. Een betere scheiding tussen autoverkeer en andere weggebruikers is m.i. de beste manier om het aantal slachtoffers terug te dringen. |
De gebrekkige kennis van het verkeersreglement en het gedrag van de automobilisten indachtig vind ik dit als fietsers allerminst een veilige oplossing. Gefrustreerde automobilisten zijn in staat om de fietser in een vlaag van blinde woede van de baan te rijden zoals ook dit voorval bewijst. In steden nog des te meer. Maya Detiège had het in het verleden ook al voor;
http://www.gva.be/cnt/aid1433497/may...rkeersagressor Ik denk dat het beter is om er gewoon doodlopende straten van de maken. |
Citaat:
Taxibestuurders behoren daar nu ook al bij. Provoceren maar. :roll: |
Citaat:
het zal fietsers leren. hoe durven ze zomaar rechtsaf te slaan op een kruispunt waar plaats genoeg is |
Citaat:
Hoe zielig kun je zijn ..... |
Citaat:
|
Citaat:
De auto redt dagelijks mensen, gelukkig maar dat de auto er is. Citaat:
Wslk reed die auto op de A503 niet defensief genoeg... :roll: |
-
|
-
|
Citaat:
Voor de rest zie de humor niet tov het slachtoffer ?? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:25. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be