Doomy |
18 december 2014 22:32 |
Orakel van Antwerpen krijgt koekje van eigen deeg en kan daar niet mee omgaan
Toen het Orakel van Antwerpen nog in de federale oppositie zat wist hij het allemaal beter dan degenen die toen regeerden. Hij ging het allemaal beter doen. Nu zijn partij zelf in de federale regering zit en de oppositie nu kritiek zit te geven op zijn beleid, heet het plots dat de kritiek van de oppositie goedkoop is en dat er geen alternatief is. Door te zeggen dat er geen alternatief is en andere regeringen hetzelfde zouden moeten doen, geeft hij onrechtstreeks toe dat de vorige regeringen het niet zo slecht deden en hij het eigenlijk niet beter kan doen. Hij geeft daarmee ook onrechtstreeks toe dat het er eigenlijk niet toe doet wie er verkozen wordt en aan de macht geraakt omdat ze toch allemaal hetzelfde beleid moeten voeren.
En toen de partij van het Orakel van Antwerpen als kleinste partij in de Vlaamse regering zat, zat ze als een soort interne oppositie het regeringsbeleid van haar koalitiepartners tegen te werken. Vaak stond zij met de ene voet in de Vlaamse regering, en met de andere erbuiten. En ook in de huidige federale regering zit het Orakel van Antwerpen met een voet erin en met een andere voet eruit, en gedraagt hij zich als schaduwpremier. Als een schoonmoeder zegt hij wat anderen moeten doen zonder zelf de handen vuil te maken. Een koalitiepartner die geen schoonmoeders vanop de zijlijn wil, antwoordde daarop dat hij dan maar zelf in de regering moest komen. Maar dit deed hij wijselijk niet.
En de militanten van zijn partij vinden dit fantastisch. Maar nu zit een koalitiepartner van hun partij zelf oppositie te voeren binnen de eigen regering, en kan het plots niet meer : http://www.standaard.be/cnt/dmf20141218_01436665
"Op het einde kwamen er vragen van militanten. ‘CD&V heeft één voet in de regering en één voet erbuiten. Hoe gaat u dat paard van Troje temmen?’ vraagt iemand."
En wat zegt het Orakel van Antwerpen vandaag nu zijn partij zowel in de Vlaamse als federale regering de grootste is? :
"‘Het is uiterst belangrijk het verhaal van het socio-economische herstel met eenzelfde stem te brengen. Eigenlijk moet je de juiste personen vinden die fietsen om dezelfde doelstelling te halen. De zaken worden ingewikkelder als er één van de vier (partners) op de bagagedrager belandt en zeker als hij daarbij nog met zijn voet op de achterband duwt. Dan geraken we niet meer vooruit. Ik heb de indruk dat dat het geval is.’
De Wever gaat voort: ‘Soms, vaak, elke dag ... Ik hoor sommigen zeggen: ‘We moeten niet meer besparen. Ik weet dat de andere regeringsleden niet akkoord gaan, maar ik zeg het toch tegen de kranten’. Hoe kunnen we dan met zo’n soldaat ten oorlog trekken? Dat is het grootste probleem van deze coalitie. CD&V lijdt onder interne moeilijkheden: op straat zijn er niet enkel rode vakbondsmensen maar ook groene‘, klinkt het.
‘Als CD&V niet met ons meefietst, zullen op een bepaald moment de voeten in de spaken terechtkomen en gaan we vallen. En ik wens veel geluk aan wie deze regering laat vallen’, zegt De Wever."
Hoort wie het zegt ! :-D Hijzelf mag met de ene voet in de regering staan, en met de andere erbuiten. Maar als een koalitiepartner hetzelfde doet moet die gehoorzamen aan Schoonmoeder De Wever. Alleen hijzelf mag oppositie voeren, en niemand anders.
Het Orakel van Antwerpen krijgt koekje van eigen deeg en kan daar duidelijk niet mee omgaan. Typisch voor bazige mensen die denken dat hun wil wet is.
|