![]() |
Als erkende havenarbeider in België wordt mijn job serieus bedreigt door een Europese richtlijn die de liberalisering van de havendiensten wilt doordrukken.
Die liberalisering zal voor de Belgische havenarbeider het gevolg hebben dat zijn werk in de toekomst zal kunnen gedaan worden door goedkope arbeidskrachten, lees goedkope scheepsbemanningen. Het voorstel (afkomstig van de Pallacio, Spaanse commissaris voor RETT, in een voorgaand leven in Spanje minister van, die ook zonder succes een dergelijk voorstel in haar eigen land heeft willen doordrukken) heeft als uiteindelijk vooropgesteld doel oneerlijke concurrentie t.ov. de havens onder elkaar te vermijden. De richtlijn zoals die er nu voorligt ter goedkeuring zal uiteindelijk aan vele collega's, zowel nationaal als Europees hun job kosten. De Belgische havenarbeider zal met de tijd zijn beschermende wet op de havenarbeid (wet Major) inhoudelijk verliezen. Als type voorbeeld hoe het allemaal zou kunnen verlopen kan men de vlucht van Cobelfret naar Vlissingen bekijken. Omdat Nederland geen beschermende wet of CAO heeft op de havenarbeid kan alles daar gebeuren zoals de werkgever bepaalt. Arbeiders worden daar aangeworven om havenwerk te verrichten aan nog geen 9 Euro per uur. Ondertussen blijft de Belgische politici (buiten een paar uitzonderingen) zwijgen als vermoord. De miljarden belastingscenten die ze in de uitbouw van de havens hebben gestopt zullen uiteindelijk juist ten goede komen van grote Europese rederijen en verladers en niet meer in het voordeel van de werkgelegenheid van de plaatselijke bevolking. Dank U wel Europa, Dank U wel België! Mvg, CML |
kom met ze'n allen in opstand, sla de boel kort en klein het zal rap veranderen . een goede raad van Ali.
|
Citaat:
|
Citaat:
wat de overheid van plan is getuigt toch ook niet van menselijkheid tegenover die havenarbeiders. achtereen hebben ze weer mensen die daar al jaren werkzaam zijn, die hun gezondheid daar hebben versleten, aan den dop staan. en dan gaan ze klagen dat de werkloosheid is gestegen. en dan krijgen wij weer de schuld. |
Citaat:
Beter één Marokaan uit het land dan tien op de vlucht? |
In feite is het allemaal terug te brengen naar één conclussie:
De grote (blauwe) multinationals willen door aan de touwtjes te trekken van hun liberaal minded Europese dictator-marionnetjes de man op de straat, de arbeider samen met de vakbond terug duwen vanwaar hij in het begin van de vorige eeuw (en ervoor) zat, op straat en ja knikken tegen de werkgevers die ons vanuit hun op onze rug en met ons zweet verdiende paleizen met alle plezier terug willen koeieneren. Ze willen simpelweg de macht van de arbeider en zijn vakbonden breken en ons op onze knieën zien. Gans die liberaliseringsoefening is de moeder van alle toekomstige liberaliseringsrichtlijnen, want als het hen lukt de havenarbeiders op de knieën te krijgen zal het hen ook lukken de arbeiders uit de andere sectoren op de knieën te krijgen! [size=6]Alle havenarbeid voor de echte havenarbeiders!!![/size] |
Citaat:
In de metaalsector, auto-industrie enz worden de arbeiders in sommige afdelingen reeds geleidelijk vervangen door interims aam voorwaarden 30% onder de normale lonen. Actieve welvaartstaat weet je wel. Veel actie maar weinig welvaart. :cry: |
Misschien wordt het wel eens tijd dat alle sectoren eens samen spannen en diegene in Brussel die ons juist maar kennen als we die bolletjes naast hun naam moeten inkleuren eens goed ons gedacht gaan zeggen! :evil:
|
[size=7][/size]Ja Ali ?????????Sla alles kapot??????En wie gaat daar de gevolgen weer van dragen?????????De kleine man van de straat???????????? :evil:
|
Citaat:
|
Citaat:
Natuurlijk, als ik mijn schip goedkoper kan laten lossen door Polen en Letten dan door jullie verwende socialistiese bende zal ik dat zeker laten doen! Trouwens waar klaag jij over? Ge kunt toch gaan doppen? |
michr.oscoop schreef:
Citaat:
En als uw olietanker vergaat dan kunnen vrijwilligers uw smurrie opkuisen. :twisted: Citaat:
Waar ga je dat halen ? bij die Polen en Letten? |
Ten eerste laat de europese richtlijn aan de plaatselijke overheid perfect toe om bepaalde voorwaarden te stellen om havenarbeid te mogen verrichten. Op die manier kan de Vlaamse overheid voorwaarden ivm veiligheid eisen aan de bedrijven. Wat niet kan is een monopolie positie, wat momenteel in Antwerpen wel bestaat.
Ik vind je opmerking trouwens enorm egoïstis, je eist voor jezelf een bevoorrechte positie waardoor de prijs van de verhandelde goederen waarschijnlijk hoger ligt voor de consument en je vindt blijkbaar dat je om een of andere reden meer recht hebt op een job dan een Pool of een Let. lang leve de Palacio. Coekie |
Citaat:
|
Citaat:
Maar dat is het altijd met onze"werkende klasse": zolang ze zelf meeprofiteert van een goede econ. situatie zijn ze kapitalist in het klein, maar als het wat minder gaat moet er "gereguleerd"worden om de eigen privileges veilig te stellen. |
Citaat:
Er is in een vrije markteconomie geen plaats voor een beschermde kaste, ofwel zijn de havenarbeiders waard wat ze verdienen en dan zullen ze dat in een vrije markt ook krijgen of anders nieuw en beter. Coekie |
Citaat:
Typisch een reactie van het nieuwe type Zakenman en politici. Die soort die enkel er maar op uit is om op een zo kort mogelijke periode winst te maken (voor de politici naambekendheid) maar dezelfde soort die als de boel om zeep is er uiteindelijk niet meer zal zijn om verantwoording voor hun daden af te leggen en hun rotzooi op sociaal en economisch vlak terug op te kuisen. Op de rug van de eerlijke werkmens profiteren om vlug vlug hun zakken (nog meer) te vullen zonder te denken wat op lange termijn de gevolgen zullen zijn (buiten hun bankrekening natuurlijk, dit is het enigste waar ze op lange termijn kunnen of willen aan denken). De korte termijndenkers van de 21e eeuw! Het heeft zolang goed gegaan en sociaal stabiel geweest dankzij de wet op de havenarbeid, onze werkkracht, flexibiteit en sociaal stabiliteit hebben de werkgevers er al die jaren van overtuigd dat wij elke cent die we verdienen meer dan waard zijn. Het zijn de korte temijn denkende managertjes (die het geleerd hebben in de V.S.A) die allereerst denken aan hun bankrekening en carriere (en die daarvoor op korte termijn over sociale lijken willen gaan) die gans het systeem van werken zoals wij die nu kennen op de helling zetten. En inderdaad wij kunnen zoals iedere werkmens die zijn job verliest gaan doppen. Maar ik wist niet dat het de bedoeling was van Europa om de lokale bevolking werkloos te maken en hen te vervangen door goedkope slecht opgeleide werkkrachten (die in tegenstelling tot wat U beweert hoogstwaarschijnlijk uit de derde wereldlanden zullen komen) die tengevolge van hun erbarmelijke jobkennis en hun niet gemottiveerd zijn (400 Euro per maand!) in een korte termijn onze Noordzee met zijn Kanaal gaan omvormen tot een badkuip voldobberend met overboord geslagen IMO containers (containers die geconcentreerde gevaarlijke, lees giftige of corrosieve, produkten bevatten). Ik ben zeer zeker niet tegen een Richtlijn, maar het moet een richtlijn zijn die goed geregeld is waardoor er geen ports of convience verschijnen (die jij maar al te graag zou zien verschijnen) en waardoor de havenarbeiders in de range Le Havre Hamburg niet worden benadeeld onder de mom van concurrentie 'vereerlijkende richtlijn' die maar als uiteindelijk doel heeft zoals hij er nu ter goedkeuring voorligt : het vullen van de zakken van de korte termijndenkende blauwe geldwolven en hun marionetten zoals jij er waarschijnlijk ook één bent. |
Citaat:
Naar de prijzen toe van de eindprodukten toe zal de consument zeker geen grote verschillen gaan voelen in zijn portemonnaie of die boot nu gelost wordt door een Vlaming of door een Filipijn. De enigste die het gaat voelen in zijn portemonnaie is die multinational en zijn marionetten, zij gaan dit prijsverschil wel in hun zakken plooien. Je hebt toch nooit gedacht dat een auto bijvoorbeeld voor jou 1000 Euro goedkoper zal komen omdat hij door een Filipijn gelost en geladen werd... |
Citaat:
We leven in een vrije markteconomie bestuurd door een handvol economische dictators die bereid zijn mensen en milieu op te offeren ten voordele van hun eigen profijten. Dat zijn pas profiteurs samen met de hoogeplaatste witte kols of korte termijn managertjes die het licht in de ogen van de werkmens niet willen en kunnen zien schijnen. Die managertejs die niet kunnen toegeven of willen beseffen dat ze zonder de "werkende klasse" het ook niet meer in hun kapitalistische hoogheidswaanzin carierre gaan maken. |
Citaat:
Coekie |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:38. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be