Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr
Maar ook de realiteit. Of we het nu leuk vinden of niet : de "modificaties" hebben altijd voorgelopen op de standaards, of dacht je dat bv java plug-ins geplande standaards waren? Het tcp/ip protocol dat het glansrijk gewonnen heeft van het 7-lagen model? Als genoeg mensen het gebruiken wordt het uiteindelijk een standaard, met of zonder de goesting van ISO. Eigenlijk vrij democratisch he? :p
|
Je kunt deze niet vergelijken, de standaarden van het W3C ea. zijn overal aanvaard. MS implementeert ze ook, alleen implementeren ze ze a) niet volledig b) zoals zij denken dat het hoort te zijn.
De "modificaties" van IE lopen imho ook helemaal niet voor, maar achter op de standaarden. Hoe lang is het al geleden dat IE nog een update heeft gehad? Dan weet je ook dat het de meest recente standaard niet ondersteunt, dit in tegenstelling tot andere browsers.
De IE modificaties, die geeneens modificaties zijn maar foute interpretaties en mankementen gaan geen standaard worden. De standaard voor JavaScript is ECMAScript en dat blijft gewoon zo, hoe gehandicapt MS het ook implementeert.
Los daarvan is de engine van IE ook trager dan de Gecko engine.
Feit is ook dat als je een site maakt volgens die standaarden (niet de MS standaarden) dat het werkt in alle recente browsers, dan denk ik dat je wel weet wat de standaard is ...
Citaat:
En hoe lang denk je dat, als Linux hét primaire doelwit van hackers/crackers wordt, het zal duren voor ze dit inderdaad massaal gaan doen?
|
Linux evolueert constant en heel veel software hoeft al lang niet meer als root te draaien, dus het wordt steeds moeilijker en diegene die als root draaien zijn heel veilig geprogrammeerd daar kan je vanop aan als je rekening houdt met het feit dat *Nix nog steeds het grootste server OS is.
Citaat:
Kom, kom, de "core" kan dan wel enorm veilig zijn, het merendeel van Linux en Unix programma's wordt geschreven door enthousiaste maar amateuristische idealisten. Waarmee ik niks kwaads over die mensen wil zeggen hoor, ik zou ook niet weten waar te beginnen als het over veiligheid gaat. Maar dit is een universeel probleem, en dat dit voor Linux niet zo duidelijk is is enkel te wijten aan het geringere gebruik van niet-windows operating systems, of dacht je nu echt dat alle linux programmeurs zoveel slimmer zijn dan windows programmeurs?
|
De kritische programma's die dus als root moeten draaien worden niet geprogrammeurd door dorpsidioten hoor. De meeste Linux applicatieprogrammeurs zijn heus geen 14-jarige snullen die wat code gaan inkloppen, dit in tegenstelling tot de VB generatie die MS heeft gekweekt.
Dit heeft niks te zien dus met slimmer zijn, Windows is volgens mij zelfs complexer te programmeren dan een Linux systeem. Tenzij je Vb gebruikt natuurlijk, maar Vb is evil :p
Bij Windows is er ook een andere mentaliteit wat veilig programmeren betreft tgo. Linux, in Linux is dat al tijden een basisprincipe terwijl dit nu pas een prioriteit wordt bij Windows programmeren.
Daarnaast zijn er ook veel meer amateur Windows programmeurs dan Linux programmeurs, mede dankzij talen als Visual Basic.
Citaat:
En enerzijds zou ik graag linux/unix leren (maar dan wel de command-interface, niet de fucked-up windows kloons á la Mandrake, waarmee ze hun erfgoed verraden hebben),
|
Ze verraden daar hun erfgoed niet mee, dan zou je nl. hetzelfde kunnen zeggen van Windows.
Linux evolueert constant, en het is een goede evolutie dat ze ook een goeie GUI zijn gaan voorzien. Linux neemt dingen over van de Windows wereld, terwijl Microsoft ook concepten overneemt van de Linux wereld.
Citaat:
anderzijds vraag ik mij af waar het in godsnaam goed voor zou zijn aangezien zowat alles voor Windows geschreven wordt. Wat voor nut heeft het tweaken van m'n systeem als ik er geen Neverwinter Nights op kan spelen?
|
Vrij veel games kun je al op Linux spelen dmv Wine.
Als iedereen dit standpunt handteert zal Windows natuurlijk eeuwig de nr. 1 blijven, of dit goed of slecht is maakt elkeen voor zichzelf uit natuurlijk.
Ikzelf vind Windows nog steeds de beste desktop keuze, maar als server OS zou ik niet snel opteren voor Windows (volledig los van de kost, aangezien de TCO voor beide systemen min of meer even hoog ligt).
Gewoon omdat Windows imho veel te veel bloat is voor een serversysteem, de stabiliteit is met de nieuwste versies al serieus omhoog gesprongen dus dat zou ik ook al geen punt meer vinden evenmin als de security aangezien alles staat of valt door het systeembeheer m.i.