Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   eigenlijk zijn Belgen kaaskoppen :d (https://forum.politics.be/showthread.php?t=211610)

bembem 26 december 2014 04:06

eigenlijk zijn Belgen kaaskoppen :d

http://www.belgium.be/nl/over_belgie...andse_periode/

Citaat:

Het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden (1815 - 1830)

Na de nederlaag van Napoleon beslisten de geallieerden op het Congres van Wenen om een bufferstaat tegen Frankrijk op te richten. Zij verenigde de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden en het prinsbisdom Luik in één staat: het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden. Aan het hoofd ervan kwam Willem I van Oranje.

Willem I stimuleerde de industrialisering van België. Hij steunde de gemechaniseerde industrie, verbeterde de transportinfrastructuur en zorgde voor financiële steun aan ondernemers. De grote Waalse en Gentse industriëlen steunden zijn beleid. De niet-gemechaniseerde plattelandsindustrie in Vlaanderen leed sterk onder de concurrentie van de grote fabrieken, wat leidde tot ontevredenheid.

De katholieke kerk steunde de oppositie op het platteland, omdat zij weigerde een protestantse vorst te aanvaarden. Daarenboven probeerde Willem I de kerkelijke macht aan banden te leggen, wat haar wantrouwen nog versterkte.

Op politiek vlak was de Koning autoritair. De liberalen vroegen een regering met verantwoordelijke ministers, maar de Koning weigerde. In Vlaanderen wilde Willem I het Nederlands als officiële taal opleggen. De jonge Waalse en verfranste Vlaamse bovenklassen vreesden voor hun carrièremogelijkheden en waren misnoegd.

In 1828 sloten katholieken en jonge liberalen een verbond met een gemeenschappelijk programma. In het Zuiden liepen de spanningen zo hoog op, dat het zich afscheurde van het Noorden en een eigen onafhankelijke Belgische staat oprichtte.
jawel :-);-) dus ham :-)

maddox 26 december 2014 04:23

Als ge zo gaat denken, dan is het jambon. Kwestie, dat verbond tussen katholieken en liberalen was zwaar gesponsord en doortrokken van Franse agigatoren. Machten binnen Frankrijk hadden zelfs de Nederlandse kroonprins Frederic voor hun karretje gespannen.

Niks voor niks dat er een Frans leger onder de leiding van Generaal Gérard opgerukte in de woelige jaren 1830-1831, en daarmee de Nederlandse 10daagse veldtocht ind e kiem smoorde.

bembem 26 december 2014 04:31

maddox yep, Belgen hebben eigenlijk geen echte identiteit, Frans + Nederlands + Duits, en dan zijn er die zich "echte Vlaming" noemen, lmao :lol::lol:

bembem 26 december 2014 04:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rothschilde (Bericht 7469900)
eigenlijk wil je zeggen dat jij geen identiteit hebt en antwerpen dit jou extra bevestigt

you said it :-)

maddox 26 december 2014 04:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7469897)
maddox yep, Belgen hebben eigenlijk geen echte identiteit, Frans + Nederlands + Duits, en dan zijn er die zich "echte Vlaming" noemen, lmao :lol::lol:

U mag het grappig vinden, maar ik ben 2de generatie allochtoon, en voel me prima Vlaming.
Het feit dat mijn moeder huwde met een "buitenlander" bewijst dat integratie perfect mogelijk is.

Maar U hebt wel een punt: "Belgen" zijn een samenraapsel op de grens van 3 belangrijke machten binnen Europa.
België, een frankensteinstaatje, gemaakt uit betwiste overschotjes, samengenaaid door een stoombekrachtigd wereldrijk, om nog meer verdeeldheid te zaaien binnen het vasteland van Europa.

bembem 26 december 2014 05:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7469903)
U mag het grappig vinden, maar ik ben 2de generatie allochtoon, en voel me prima Vlaming.
Het feit dat mijn moeder huwde met een "buitenlander" bewijst dat integratie perfect mogelijk is.

Maar U hebt wel een punt: "Belgen" zijn een samenraapsel op de grens van 3 belangrijke machten binnen Europa.
België, een frankensteinstaatje, gemaakt uit betwiste overschotjes, samengenaaid door een stoombekrachtigd wereldrijk, om nog meer verdeeldheid te zaaien binnen het vasteland van Europa.

kleine correctie: een "blanke buitenlander" ... een halfzwarte wordt hier niet als echte Vlaming gezien hoor, evenals een halve bruine ...

bembem 26 december 2014 05:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rothschilde (Bericht 7469906)
en je denkt dat dit in Nederland anders is

nee ik constateer :lol:

bembem 26 december 2014 05:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rothschilde (Bericht 7469908)
dat is maar schijn hoor dat je constateert

;-)

maddox 26 december 2014 05:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7469905)
kleine correctie: een "blanke buitenlander" ... een halfzwarte wordt hier niet als echte Vlaming gezien hoor, evenals een halve bruine ...

Maar een volledig gele heeft een voordeel ten opzichte van die halve zwarten of bruinen.

Om verwarring te vermijden, als ge me in een hoop volk ziet staan, val ik nog steeds op. Zelfs al is mijn velleke niet getint.

bembem 26 december 2014 05:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 7469913)
Maar een volledig gele heeft een voordeel ten opzichte van die halve zwarten of bruinen.

daar merk ik dan toch niet veel van ..

Citaat:

Om verwarring te vermijden, als ge me in een hoop volk ziet staan, val ik nog steeds op. Zelfs al is mijn velleke niet getint.

nu ja misschien door dat buikske :lol::oops: ik heb dat fotoke hier gezien ei ei ei! :lol: lol

maddox 26 december 2014 05:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bembem (Bericht 7469918)
daar merk ik dan toch niet veel van ..

Misschien door uw ingesteldheid en uitstraling.
Citaat:

nu ja misschien door dat buikske :lol::oops: ik heb dat fotoke hier gezien ei ei ei! :lol: lol
Noem het maar buik. Dat waren spieren, maar de evolutie in bieren van 6pack naar tonnetje is hardnekkig.

lombas 26 december 2014 08:38

Proficiat: je hebt ontdekt dat België en Nederland ooit tot hetzelfde land behoorden.

Je intellectuele ontwikkeling neemt met rasse schreden toe.

Derk de Tweede 26 december 2014 14:45

Eduard Khil 26 december 2014 14:49

En Bembem? Al werk gevonden? Of is het nog te plezant aan den dop, rustig niets doen en leven van andermans geld?

Klojo eerste klas 26 december 2014 15:21

Als je geschiedkundige argumenten wil gebruiken moet je toch wel wat verder in de tijd teruggaan, hoor ;-)
Vlamingen zijn immers Romeinen :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20100608_153

'Vlamingen zijn de dappersten aller Galliërs'

Marie van de koster 26 december 2014 15:42

Citaat:

Foto! Foto! Of ik geloof u niet!

hollande 26 december 2014 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil (Bericht 7470395)
En Bembem? Al werk gevonden? Of is het nog te plezant aan den dop, rustig niets doen en leven van andermans geld?

dat zijn uw zaken niet thimothe.

en als ze aan den dop zit, werk gij een beetje meer inplaats van hier uwen tijd te verdoen.

hollande 26 december 2014 15:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster (Bericht 7470446)
Foto! Foto! Of ik geloof u niet!

2

Wapper 26 december 2014 15:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas (Bericht 7470418)
Als je geschiedkundige argumenten wil gebruiken moet je toch wel wat verder in de tijd teruggaan, hoor ;-)
Vlamingen zijn immers Romeinen :

http://www.standaard.be/cnt/dmf20100608_153

'Vlamingen zijn de dappersten aller Galliërs'

Ik ken hem nog van buiten: Omnium Gallorum Belgae fortissimi sunt !

Klojo eerste klas 26 december 2014 15:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wapper (Bericht 7470462)
Ik ken hem nog van buiten: Omnium Gallorum Belgae fortissimi sunt !

Dat was dus een verzekeringsmakelaar van Fortis ?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be