Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   De digitale veiligheid laat veel te wensen over (https://forum.politics.be/showthread.php?t=211957)

cato 2 januari 2015 09:47

De digitale veiligheid laat veel te wensen over

De veiligheid op straat wordt beter ,de veiligheid op het digitale net,
is een stiefkind
citaat:

Een hacker heeft in België een grote hoeveelheid persoonsgegevens op straat gegooid. De man had de vertrouwelijke gegevens gestolen bij dertien bedrijven, waarna hij ze op afgeschermde websites publiceerde. Dat meldden Belgische media vandaag.

Bewerkt door: redactie 2 januari 2015, 09:36 Bron: ANP/BuzzT 0

De hacker noemt zich Rex Mundi, wat 'koning van de wereld' betekent in het latijn. Rex Mundi stal onder meer gegevens van de medsiche controledienst Mensura, pizzaketen Domino's en online kredietverstrekker Buyway. De gedupeerde bedrijven zouden geweigerd hebben geld aan de computercrimineel te betalen, waarna de hacker de data online zette.

Het gaat om privacygevoelig materiaal zoals bankgegevens en wachtwoorden. Ze staan op het zogenaamde 'dark web'. Dat is een verzameling websites die alleen met een speciale browser kunnen worden bezocht. De gelekte gegevens kunnen mensen de mogelijkheid geven identiteitsfraude te plegen.

Amon_Re 2 januari 2015 11:45

Het is een feit dat onze mannen te weinig spek gegeten hebben van cyber criminaliteit maar onze online veiligheid valt al bij al goed mee. Het is onze online privacy die totaal afgebouwd werd de laatste paar jaar

Het Oosten 2 januari 2015 11:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7478929)
De veiligheid op straat wordt beter ,de veiligheid op het digitale net,
is een stiefkind
citaat:

Een hacker heeft in België een grote hoeveelheid persoonsgegevens op straat gegooid. De man had de vertrouwelijke gegevens gestolen bij dertien bedrijven, waarna hij ze op afgeschermde websites publiceerde. Dat meldden Belgische media vandaag.

Bewerkt door: redactie 2 januari 2015, 09:36 Bron: ANP/BuzzT 0

De hacker noemt zich Rex Mundi, wat 'koning van de wereld' betekent in het latijn. Rex Mundi stal onder meer gegevens van de medsiche controledienst Mensura, pizzaketen Domino's en online kredietverstrekker Buyway. De gedupeerde bedrijven zouden geweigerd hebben geld aan de computercrimineel te betalen, waarna de hacker de data online zette.

Het gaat om privacygevoelig materiaal zoals bankgegevens en wachtwoorden. Ze staan op het zogenaamde 'dark web'. Dat is een verzameling websites die alleen met een speciale browser kunnen worden bezocht. De gelekte gegevens kunnen mensen de mogelijkheid geven identiteitsfraude te plegen.

Het zou zelfs kunnen dat uw internetadres op dit forum zelfs niet veilig is en (mis)(ge)bruikt wordt.

Gipsy 2 januari 2015 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7479108)
Het zou zelfs kunnen dat uw internetadres op dit forum zelfs niet veilig is en (mis)(ge)bruikt wordt.

Voor een paar tiental euro's koopt men een programma dat eender welk wachtwoord kraakt.

cato 2 januari 2015 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten (Bericht 7479108)

Niet alleen door hackers ,ook door veiligheidsdiensten.

Het Oosten 2 januari 2015 12:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cato (Bericht 7479197)
Niet alleen door hackers ,ook door veiligheidsdiensten.

Zeker weten.

Snerror 2 januari 2015 12:56

You've been flagged!

quercus 2 januari 2015 13:10

De overheid zal meer onderlegde informatici moeten aanwerven.
Verder zou het strafrecht moeten aangepast worden. Voor cyberhacken effectief uit te zitten jarenlange gevangenisstraffen.

De schoofzak 2 januari 2015 13:32

Ik denk niet dat ik op die lijst sta.

Maar mocht ik er op staan, dat zal ik naar de flikken gaan, van de eerste seconde dat ik zou gewaar worden dat ze me trachten te chanteren.
En als iedereen die op die lijst staat, dat ook doet, dan ... loont het niet meer om te hacken.

.

Amon_Re 2 januari 2015 13:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 7479169)
Voor een paar tiental euro's koopt men een programma dat eender welk wachtwoord kraakt.

Kopen? Daar zijn gratis tools voor.

Amon_Re 2 januari 2015 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7479241)
Ik denk niet dat ik op die lijst sta.

Maar mocht ik er op staan, dat zal ik naar de flikken gaan, van de eerste seconde dat ik zou gewaar worden dat ze me trachten te chanteren.
En als iedereen die op die lijst staat, dat ook doet, dan ... loont het niet meer om te hacken.

.

Die hackers gaan niet jou blackmailen, maar de bedrijven waar ze de data van stolen.

Nu, ik weet natuurlijk niet wat voor foto's op uw smartphone staan en zo, dus ik weet ook niet hoe kwetsbaar ge zijt voor chantage maar het is wél een feit dat veel mensen totaal niet stil staan bij die dingen.

De burger moet zich meer bewust worden van de risico's én cyber misdrijven moeten beter (niet noodzakelijk strenger) aangepakt worden. Om te beginnen moet men bedrijven verplichten hacks te melden én hun klanten te verwittigen. Daarbovenop moet men dringend in kaart brengen welke data bedrijven mogen aggregeren van burgers en welke niet.

De schoofzak 2 januari 2015 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re (Bericht 7479261)
Die hackers gaan niet jou blackmailen, maar de bedrijven waar ze de data van stolen.

Nu, ik weet natuurlijk niet wat voor foto's op uw smartphone staan en zo, dus ik weet ook niet hoe kwetsbaar ge zijt voor chantage maar het is wél een feit dat veel mensen totaal niet stil staan bij die dingen.

De burger moet zich meer bewust worden van de risico's én cyber misdrijven moeten beter (niet noodzakelijk strenger) aangepakt worden. Om te beginnen moet men bedrijven verplichten hacks te melden én hun klanten te verwittigen. Daarbovenop moet men dringend in kaart brengen welke data bedrijven mogen aggregeren van burgers en welke niet.

Die bedrijven hebben tenminste deze maal niet (niet !) toegegeven aan de chantage.
Goed zo.

Foto's op mijn smartphone: als er 'criminele' zaken op staan, dan zou ik risico lopen natuurlijk. Wie zijn gat verbrandt, ...

.

Amon_Re 2 januari 2015 20:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 7479353)
Foto's op mijn smartphone: als er 'criminele' zaken op staan, dan zou ik risico lopen natuurlijk. Wie zijn gat verbrandt, ...

.

Ik dacht eerder aan 'sexties' of hoe ze dat ook noemen tegenwoordig. Naaktfoto's van mevrouw schoof (om een voorbeeld te noemen). Niet illegaal, maar chantage materiaal is het wel. Niet alle discriminerende zaken zijn crimineel. En zelfs zaken die op het eerste zicht banaal lijken kunnen schadelijk zijn.

Het voorbeeld van smartphones is trouwens niet zo van de put gerukt, die dingen loggen waar je ergens bent en wanneer, met wie je communiceert en welke sites je zoal bezoekt. Zowat alle data die je computer bezit is rechtstreeks of onrechtstreeks via die dingen te raadplegen en vaak heb je niet eens toegang nodig tot die phones om die data uit te buiten.

Als je een Android smartphone hebt heb ik voldoende aan je gmail account om zowat alle activiteiten waaraan je deelnam terug te vinden. De hoeveelheid data die beschikbaar is is fenomenaal.

Hoog tijd dat men wakker wordt voor de (potentiële) gevolgen van al die smart devices.

Hypochonder 2 januari 2015 22:18

Die bedrijven waarvan die data gestolen werd zouden zwaar gestraft moeten worden en hoge schadevergoedingen moeten betalen aan de mensen waarvan hun gegevens gekraakt zijn.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be