Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Ouderen consumeren weinig (https://forum.politics.be/showthread.php?t=212008)

demonen 3 januari 2015 08:23

Ouderen consumeren weinig

Uit onderzoek blijkt dat oudere mensen minder uitgeven. Consumentenbestedingen bereiken doorgaans op 50-jarige leeftijd hun hoogtepunt. Nu het laatste deel van de babyboomers in 2014 de 50 passeert, is het geen verrassing dat de economische groei tegenvalt. Het aantal in de VS geboren inwoners dat 50 jaar oud werd, is in 2014 met 273.000 personen gedaald ten opzichte van het hoogtepunt voor de babyboomers die in 2007 deze leeftijd bereikten. Het beeld wordt de komende negen jaren slechter omdat in 2023 bijna 900.000 minder mensen de 50 passeren dan in 2014.
Demografie is geen exclusief Amerikaanse probleem
Helaas is de demografische kwestie niet alleen van invloed in de VS. Japan heeft dit proces al doorgemaakt en het heeft voor de nodige problemen gezorgd met deflatie en een beperkte economische groei gedurende meer dan tien jaar. Slecht beleid van de overheid en de centrale bank, evenals de beperkte immigratiemogelijkheden hebben ook een negatief effect.
De volgende regio is Europa, waar het geboortecijfer nog lager ligt dan in de VS. Bovendien volgt de groei hier een sterk lagere trend dan in Amerika. Ook in deze regio zijn de beleidsbeslissingen niet optimaal geweest, maar zij hebben in ieder geval tot nu toe beter uitgepakt dan in Japan. Zelfs in China zal de groei enigszins dalen omdat de gevolgen van het één-kindbeleid in de jaren 1970 doordringen tot de demografische werkelijkheid van vandaag.

De veranderende demografische factoren zullen ook de Chinese economie verder drukken, omdat China zich tegelijkertijd richt op een sterker consumentgedreven economie. De discussie gaat er momenteel over of China op zeer korte termijn met 7 in plaats van met 7,5 procent zal groeien. Het echte probleem is dat de Chinese groei ergens in de komende vijf jaar misschien zal dalen naar minder dan 5 procent.
- See more at: http://www.morningstar.be/be/news/13....fShCzcrn.dpuf

http://www.morningstar.be/be/news/13...e-in-2015.aspx

Veel economische groei gaat er niet meer komen in de bejaardenhuizen Amerika, Europa, Japan, China, ...

reservespeler 3 januari 2015 08:35

Er is maar één oplossing en dat is iedereen een ambtenarenpensioen geven.

omaplop 3 januari 2015 11:09

Oudere mensen hebben ook meestal al alles wat ze nodig hebben. Bovendien zijn ze ook meestal tevreden met wat zehebben en niet meer zo nieuwsbelust.

Buiten het feit dat het pensioentje ook vaak niet aanzet tot veel consumeren, ....

Another Jack 3 januari 2015 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7480148)
Er is maar één oplossing en dat is iedereen een ambtenarenpensioen geven.

Als iedereen evenveel zou bijdragen, dat zou best mogelijk zijn.

Xenophon 3 januari 2015 11:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7480317)

De ambtenaren bedoel je?

Kristof Piessens 3 januari 2015 11:38

in een korte zin;

Ouderen geven enkel uit wat nodig is en voor het overige weten ze zich wel te amuseren met jongere familieleden of doen ze iets wat hen in contact brengt met leeftijdgenoten, zoals kaartnamiddagen/avonden !

OF de gekende kustactiviteit "bingo"..dat doen ze ook eens graag !

hamac 3 januari 2015 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7480317)

De overheid zou als werkgever de brutolonen van ambtenaren ook met 1000% kunnen verhogen en als overheid terug kunnen afromen tot hetzelfde huidige nettoloon.

Niets verandert, maar het imago van de ambtenarij is gered want zij zijn dan nu de grootste bijdragers aan de kas. :-)

Another Jack 3 januari 2015 12:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7480345)
De ambtenaren bedoel je?

Evenveel als de ambtenaren.

Gipsy 3 januari 2015 12:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 7480357)
in een korte zin;

Ouderen geven enkel uit wat nodig is en voor het overige weten ze zich wel te amuseren met jongere familieleden of doen ze iets wat hen in contact brengt met leeftijdgenoten, zoals kaartnamiddagen/avonden !

OF de gekende kustactiviteit "bingo"..dat doen ze ook eens graag !

Ik ken "ouderen" die nog aan de leiding staan van verschillende bedrijven. En die liever in contact met jongeren zijn en zich modieus kleden.

Uw visie van "ouderen" is nogal lapidair.

Kristof Piessens 3 januari 2015 12:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 7480383)
Ik ken "ouderen" die nog aan de leiding staan van verschillende bedrijven. En die liever in contact met jongeren zijn en zich modieus kleden.

Uw visie van "ouderen" is nogal lapidair.

hoogstens eenzijdig gezien, kerel, ik kan me perfect vergissen !

Maar geef mij eens een grens aan de hand van de leeftijd dat iemand beoordeelt wordt als oudere, ge hebt bvb ook middelleeftijders en dat zijn mensen tussen de veertig en vijtig a zestig...ik noem ouderen echter bij de grens boven zeventig of lateraal tachtig...

jonge ouderen als middenleeftijders zijn binnen bedrijven als leidinggevende een zeldzaamheid, maar nogmaals ik kan me perfect vergissen !

hamac 3 januari 2015 12:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 7480389)
Maar geef mij eens een grens aan de hand van de leeftijd dat iemand beoordeelt wordt als oudere, ge hebt bvb ook middelleeftijders en dat zijn mensen tussen de veertig en vijtig a zestig...ik noem ouderen echter bij de grens boven zeventig of lateraal tachtig...

Die grenst schuift doorgaans op met de eigen leeftijd.

Gipsy 3 januari 2015 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens (Bericht 7480389)
hoogstens eenzijdig gezien, kerel, ik kan me perfect vergissen !

jonge ouderen als middenleeftijders zijn binnen bedrijven als leidinggevende een zeldzaamheid, maar nogmaals ik kan me perfect vergissen !

Rond de zeventig en zelfs ouder kan men nog perfect presteren.

Henri1 3 januari 2015 12:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 7480399)

Op welk vlak ?

Xenophon 3 januari 2015 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7480380)
Evenveel als de ambtenaren.

Je wil dat iedereen niets bijdraagt?

Xenophon 3 januari 2015 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 7480401)
Op welk vlak ?

Op het vlak van uitleggen en mannekes tekenen.

Another Jack 3 januari 2015 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 7480411)
Je wil dat iedereen niets bijdraagt?

Ga jij ons iets komen vertellen over bijdragen?
Ik voel de plaatsvervangende schaamte nu al komen...

Henri1 3 januari 2015 12:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 7480433)
Ga jij ons iets komen vertellen over bijdragen?
Ik voel de plaatsvervangende schaamte nu al komen...

Slikken Jack, slikken !

demonen 3 januari 2015 12:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy (Bericht 7480399)

10 jaar geleden keken ze U buiten als ge 50 jaar werd, tegenwoordig kloppen ze U buiten!

Kristof Piessens 3 januari 2015 12:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7480443)
10 jaar geleden keken ze U buiten als ge 50 jaar werd, tegenwoordig kloppen ze U buiten!

Mja, hoe ouder, hoe duurder een oudere wordt, past wel bij de tijdgeest de dag van vandaag !

Alhoewel, ouderen die nog een zeer kinderlijke leest hebben kunnen er op van aan dat ze nog lang aan de slag kunnen blijven, net zo lang hun fitheid en "leerprocessen" het toelaten dat ze ook waard zijn wat hun eigen bedrijf waard is !

Jongeren hebben in tegenstelling tot dat nog te bewijzen wat ze waard zijn voor de beoordeling van het bedrijf zelf, ik maak dit proces nu mee !

Another Jack 3 januari 2015 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door demonen (Bericht 7480443)

Daar twijfel ik niet aan.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be