Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Bent u ooit al opgelicht? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=212049)

Nr.10 4 januari 2015 18:06

Bent u ooit al opgelicht?

Beste.

Dit weekend ben ik het slachtoffer geworden van oplichting.

Dat komt omdat ik veel te veel in de goedheid van de anderen betrouw.

Die anderen konden hun facturen niet betalen en hebben me opgelicht om hun facturen te kunnen betalen.

Nu ben ik diep teleurgesteld en verlies ik het vertrouwen in de goedheid van de mens.

SDX 4 januari 2015 18:15

Nee.

Indomitable 4 januari 2015 18:16

Welcome to the real world.

geertvdb 4 januari 2015 18:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 7482729)
Beste.

Die anderen konden hun facturen niet betalen en hebben me opgelicht om hun facturen te kunnen betalen.

Nu ben ik diep teleurgesteld en verlies ik het vertrouwen in de goedheid van de mens.

geef eens wat meer info.

De syndicus heeft eens het gebouw opgelicht waar ik in woon. Dat was een jarenlang gevecht om hem veroordeeld te krijgen. Persoonlijk nog niet opgelicht geweest, of misschien wel eens door een taxi chauffeur die een 'omweg' maakte.

Nr.10 4 januari 2015 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7482755)
geef eens wat meer info.

De syndicus heeft eens het gebouw opgelicht waar ik in woon. Dat was een jarenlang gevecht om hem veroordeeld te krijgen. Persoonlijk nog niet opgelicht geweest, of misschien wel eens door een taxi chauffeur die een 'omweg' maakte.

Mensen die hun facturen niet kunnen betalen doen soms rare dingen. In plaats van hun levenswijze aan te passen zoeken ze hun toevlucht tot ongeoorloofde praktijken die eigenlijk strafbaar zijn.

Verder wil ik verwijzen naar wat er in het strafwetboek staat over oplichting. Dat is exact wat er gebeurd is.
Het misdrijf van oplichting omvat drie constitutieve bestanddelen:
  1. het oogmerk om zich bedrieglijk andermans zaak toe te eigenen,
  2. de aanwending van bedrieglijke middelen hiertoe,
  3. gevolgd door een afgifte of levering van de zaak, welke de benadeelde zonder de aangewende bedrieglijke middelen niet zou hebben afgegeven of geleverd.
(art. 496 Sw.) BRON

reservespeler 4 januari 2015 20:09

Citaat:

Beste.

Eigen schuld,
dikke bult.

geertvdb 4 januari 2015 20:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 7482790)
Mensen die hun facturen niet kunnen betalen doen soms rare dingen. In plaats van hun levenswijze aan te passen zoeken ze hun toevlucht tot ongeoorloofde praktijken die eigenlijk strafbaar zijn.

Verder wil ik verwijzen naar wat er in het strafwetboek staat over oplichting. Dat is exact wat er gebeurd is.
  3. gevolgd door een afgifte of levering van de zaak, welke de benadeelde zonder de aangewende bedrieglijke middelen niet zou hebben afgegeven of geleverd.
(art. 496 Sw.) BRON

als ge een leuke thread wil opzetten zult ge toch iets beter uw best moeten doen.

reservespeler 4 januari 2015 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb (Bericht 7482866)
als ge een leuke thread wil opzetten zult ge toch iets beter uw best moeten doen.

Dat denk ik ook.

hamac 4 januari 2015 21:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 (Bericht 7482790)
(art. 496 Sw.) BRON

Belastingen?

hamac 4 januari 2015 21:50

Citaat:

Waren het sossen?

Citaat:

I feel your pain.

Johan Daelemans 4 januari 2015 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler (Bericht 7482857)
Eigen schuld,
dikke bult.

Dus de schuld ligt bij de benadeelde?

Hypochonder 4 januari 2015 22:24

Ik ben als toerist in bepaalde landen wel al eens opgelicht voor kleine bedragen. Ik ben van nature wantrouwig en ga altijd uit van het slechte van de mens wat dus helpt om niet opgelicht te worden.

Demper 4 januari 2015 22:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7483071)
Ik ben van nature wantrouwig en ga altijd uit van het slechte van de mens

²

Nietzsche 4 januari 2015 22:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7483071)
Ik ben als toerist in bepaalde landen wel al eens opgelicht voor kleine bedragen. Ik ben van nature wantrouwig en ga altijd uit van het slechte van de mens wat dus helpt om niet opgelicht te worden.

Klopt, je kan wantrouwig maar toch ook naïef/dom zijn.

cookie monster 4 januari 2015 23:53

Die zijn er zeer zeker !!
bv: Overal hetzelfde wachtwoord & login gebruiken ,
is niet echt slim om dat te doen , maar ....
voor sommige is moeilijk alles te onthouden !!

of dit:
Een maat van me zegt me dat ik TE extreem ben ,
dat ik de boel meer moet vertrouwen !!
Hijzelf is TE naief , die gelooft zelfs spammails ,
zeker als er zogezegd te verdienen valt ,
die geeft dan zelfs z'n hele mikmak van gegevens ,
resultaat .... !!
Soms TE Naief

Of een ander dat ik weet , zogezegde personen in nood ,
(spammail ivm operaties e.d.)
geld overmaken , is zo al zeker voor 5000€ opgelicht !!
Dommigheid & wreed naief !!

De 2 bovenstaande voorbeelden passen ook wel bij:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=212031

Universalia 5 januari 2015 06:05

Citaat:

Hijzelf is TE naief , die gelooft zelfs spammails ,
zeker als er zogezegd te verdienen valt
Hoeveel mensen blijven daar niet in trappen :-)

Zo had je vroeger die leuke spammail van die 'leuke' Russin met dochtertje die kou had en om een 'stoof' vroeg.

Zo had je het 'I Love U' virus, hoeveel trapten er daar niet in :rofl:

Hoeveel sites op het net bieden geen thuiswerk aan waar je een meer dan aardig 'euroke' kan met verdienen? In de meeste gevallen werkt dat als volgt: De aanbieders van dat 'werk' op de bewuste sites hebben naar eigen zeggen klantenbestand van bedrijven en die klanten kunnen u vragen om bepaalde taken uit te voeren in de zin van een bepaalde papierenwinkel voor hen op orde te stellen. Ik heb er ooit zo eens ééntje aangeschreven met de vraag: En als er geen enkele van die die 'bedrijven' beroep doet op mijn diensten dan ben ik wel mijn geld kwijt, want je moest een bepaald bedrag geven om te mogen 'meespelen' geen idee meer van hoeveel. 8O

Ik heb daar geen reactie mogen op ontvangen :rofl:

Spamhaus

Dan heb je nog die '10 kleine negertjes' Nigeriaanse oplichting met hun 419 spam.

419eater

Dan heb je nog de 'ransomware'

In mijn GSM zit een micro sim kaartje van een warenhuis. Mocht ik nog maar half denken dat ik mijn GSM tel N° teveel heb laten rondslingeren (wat ik niet doe uiteraard) neem ik gewoon een andere kaart. Wi-Fi brol staat uit op gsm wegens geen boodschap aan en op vliegtuigmodus.

PC, cookies uit, browser continue in 'privacy' modus. @-mail lijst met geblokkeerde topniveaudomeinen alle blocked behalve BE

In extremis zou je Javascript nog kunnen uitzetten ook maar ... (Java de software dan wel laat je best van uw pc af)

Externe toegang (verbindingen van hulp op afstand) uitvinken bij PC instellingen.

Wat rommelen in de 'Hosts' file, sites en andere blokkeren.

Ik kan zo nog wel even doorgaan daar mijn paranoia verschrikkelijk is als thuisgebruiker dan wel en dat dit voor bedrijven nog wel ietsje lastiger ligt allemaal.

The Syndrome 5 januari 2015 18:24

In mijn jonge jaren een paar keer opgelicht geweest door junks, leen mij eens 500 frank , ge krijgt het morgen dubbel terug .
Niet dus .
Nadien heb ik hen cocainemengsel met alles erin verkocht .
Hihihi

Hypochonder 5 januari 2015 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7483107)
Klopt, je kan wantrouwig maar toch ook naïef/dom zijn.

Yep, en dat is een dodelijke combinatie. Iemand die wantrouwig is en tegelijk naïef en dom die zal eens zijn vertrouwen is gewonnen veel makkelijker op te lichten zijn. Dergelijke mensen worden dikwijls zelfs meerdere keren na elkaar opgelicht en soms zelfs tot ze geen cent meer hebben...

Schrijnende verhalen hoor je soms over dergelijke mensen.

Nietzsche 5 januari 2015 18:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder (Bericht 7484128)
Yep, en dat is een dodelijke combinatie. Iemand die wantrouwig is en tegelijk naïef en dom die zal eens zijn vertrouwen is gewonnen veel makkelijker op te lichten zijn. Dergelijke mensen worden dikwijls zelfs meerdere keren na elkaar opgelicht en soms zelfs tot ze geen cent meer hebben...

Schrijnende verhalen hoor je soms over dergelijke mensen.

Kan geen medelijden met dat soort mensen hebben. Als je je laat oplichten dan ben je gewoon dom.

Nr.10 5 januari 2015 19:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche (Bericht 7484143)
Kan geen medelijden met dat soort mensen hebben. Als je je laat oplichten dan ben je gewoon dom.

Misschien omdat oplichting een sympathiek overkomend misdrijf is? De crimineel heeft tenslotte doorheen de geschiedenis de sympathie van heel wat mensen mee. Desalniettemin werd hij daarom niet minder opgeknoopt. Diefstal bijvoorbeeld is in sommige maatschappijen nog altijd voldoende om de doodstraf te krijgen van een woedende volksmassa. In de achterbuurten van een aantal drukbevolkte Afrikaanse megasteden krijg je mogelijk wat benzine over je lijf gegoten, waarna ze je levend in brand steken, omdat je een paar aardappelen gestolen hebt.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be